Ik ben een Orchidee moordenaar...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Ik ben een Orchidee moordenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:35

Ik vind ze helemaal geweldig, orchideeën...

Alleen, ik vermoord ze allemaal, stuk voor stuk, soort voor soort... Wie helpt mij?!

We hebben nu twee hele gave orchideeën, met een dikke stam. Een witte met enorm veel bloemen (en 5 stammetjes) en een paarse met een paar bloemetjes boven in en maar 1 stammetje (alleen onder aan is de stam dik en ziet er hetzelfde uit als de witte).

De laatste doet het best goed, maar de mooie witte... Al zijn mooie witte bloemetjes zijn bruin en vallen langzaam één voor één er af.

De witte is als deze (Orchidee Dendrobium Nobilé):
Afbeelding

De paarse kan ik geen voorbeeld van vinden, die heeft dezelfde stam, maar dan een dun stokje naar boven en aan het uiteinde paarse bloemetjes (ik denk dat het een andere soort is, dan de witte).

Kan ik deze orchidee nog redden? En zo ja, hoe?! Plantje staat op een dressoir voor het raam, heeft dus veel licht (wat zou moeten) en verder geef ik hem op advies twee keer per week water (onder dompelen in lauw water en dan goed uit laten lekken en dan pas terug zijn eigen pot in). Wat doe ik fout?! Ik heb hem pas een week of 3 en tegelijk met de andere Orchidee gekocht (die het wel heel goed doet, maar op een veel donkere plaats staat...)

Oh en als het dan toch echt einde verhaal is voor deze mooie orchidee, hoe kan ik weer zorgen dat hij weer mooie bloemetjes gaat krijgen?? Of is het dan echt einde verhaal?

Sjolvir

Re: Ik ben een Orchidee moordenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:36

Checkt hier ook in.
Had er 7 nu nog 2..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:40

ehh. die van mij mag maar 1x per week water.. ik denk dat die best met wat minder water kan (bij mij worden ze ook altijd bruin, ik geef te veel water (dus nu doet vriendlief de orchidee, daar blijf ik maar vanaf :P))

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:43

Mijn orchideeën blijven prachtig, maar ik slaag er wel in om cactussen te vermoorden.

Zolang de stengels groen blijven, leeft de plant nog. Eventjes laten rusten, en kijken of er weer bloemknopjes op komen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:44

En als je orchidee geen blaadjes meer heeft? Is er dan nog hoop?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:46

Ik lees mee, mijn orchidee op kantoor is uit veiligheidsoverwegingen verhuist naar het kantoortje van een collega. Als ik er weer goed voor kan zorgen krijg ik weer ouderlijk gezag terug....

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:47

Sjolvir, geen idee, zo ver is het nog niet gekomen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:49

Ik ben gék op orchideeen, maar koop ze niet meer om deze reden -O-
Heb er laatst een 'gered' door aan m'n schoonmoeder te geven :+ Die doet er wonderen mee!
Zij geeft ze in het ieder geval maar 1x per week water en niet in de volle zon.
(en volgens mij praat ze er tegen, anders zou ik niet weten hoe ze ze zo mooi houdt := )
Draaien (van de plant) schijn je ook niet te moeten doen!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:52

1x per week scheutje en lekker laten staan. Die van mij doet het super als ik hem half verwaarloos

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:53

Oh, minder water geven... maar met twee keer per week is de grond al kurk droog (echt stoffig droog dus) en overal lees ik dat de grond niet mag indrogen als ze bloemen hebben...

Ga eens één keer per week water geven dan.

Gelukkig niet de enige moordenaar. :D

Heb ze net water gegeven en de losse bloemetjes er uit gehaald, foto's van gemaakt. Zal ze zo eens uploaden, moet zeggen nu de bruine/verdroogde bloemetjes er uit zijn het er iets minder triest uit ziet. Maar vind het zo zonde, hij was echt prachtig!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:54

Ik krijg de mijne niet stuk :+

Bij mij staan ze voor de raam, in de zon en boven de verwarming. 1 x per week zet ik ze in lauw water voor een half uurtje. Zelfs mijn ma is er jaloers op :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:55

Hmm, ben dus ongeschikt..
Bij anderen doen ze het vaak zo goed, dacht dat ik ook een kans zou hebben, maar nee..
Moet zeggen er bloeien er nu 3.. waarvan 1 al maanden geen bladeren meer heeft?
Dacht dat die dood was.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:56

Ik zal eens aan mijn moeder vragen dadelijk, die is bloemist :P

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:58

Die van ons staat op het tafeltje bij de bank (voor moederdag gegeven aan mn moeder omdat ze ze zo mooi vind)
Hij doet t nog steeds
Er is 1 bloempje vanaf dankzij de katten en bij 1tje mist dat middelste dingetje die was er gewoon afgevallen
Orchideën zouden ook voor mij op mn kamer ideaal zijn aangezien ik planten geregeld vergeet.. Vaak is t maar 1x per week dat ik daadwerkelijk er voor zorg haha
En als ze alles verloren hebben dan moet je ze 'verwaarlozen' is mij verteld dan gaat die vanzelf wel weer bloeien

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:58

Bij mij gaan ze 2x per jaar bloeien, maar vooral in de herfst als de verwarming aan gaat en dan geef ik ze water. De overige maanden staan ze er wat stoffig bij en als ik het niet vergeet krijgen ze dan eens per maand wat water.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:01

Mijn moeder zegt altijd dat je ze goed moet verwaarlozen, en ik ben elke keer weer verbaasd dat er nóg meer bloemen in zo'n ding kunnen.
Dus gewoon 1x per week water geven ofzo.

Wij doen ze iig altijd een klein beetje water geven met de gieter, ik denk 1x per week of 1x per 2 weken. Onderdompelen is dus misschien een beetje overdreven...
En als je ze dus een keertje vergeet is dat niet erg xD

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:03

Zo weinig Sizzle?!
Ik had een oude orchidee, die uitgebloeid was (die standaard orchidee van de AH) en met eens in de 2 weken water waren de hele bladeren verschrompeld en uitgedroogd, die is dus de vuilnisbak in gegaan...

Dit zijn mijn orchideetjes nu, de witte:
http://i1265.photobucket.com/albums/jj5 ... 3c6b70.jpg

En de paarse:
http://i1265.photobucket.com/albums/jj5 ... 943018.jpg

Geeft iemand ze nog speciale orchidee eten? Zag net op internet dat dat er ook is... Nog nooit gegeven. -O-

Edit: wacht even, lukt niet met foto's...
Edit 2: Nu wel, maar zijn ze te groot... Even in link dus maar
Laatst bijgewerkt door Quir op 09-07-14 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:04

De orchidee in de lente/zomer in de tuin zetten doet wonderen bij orchideëen die niet meer willen bloeien. In half schaduw dus bijvoorbeeld onder een boom (in het wild groeien ze in bomen) of een andere plek waar ze voornamelijk indirect zonlicht krijgen. Als je de tuin sproeit kun je ze mee sproeien, verder gewoon laten staan.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:07

Ik heb een tijdje in de thuiszorg gewerkt en oudere mensen hebben vaak orchideeën.
En inderdaad, je moet ze "verwaarlozen".
1 keer in de zoveel tijd een klein scheutje water is voldoende.

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:08

De orchidee die ik op de vensterbank had staan lekker in het zonnetje.....werd daar niet veel beter van. Toen heb ik hem in het midden van de kamer gezet. Wel licht maar niet in het volle zonlicht, nu doet ie het weer prima! Dus misschien uit de volle zon halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:09

Sorry, maar ik moet even lachen om dit topic :')

mijn orchideeën leiden hetzelfde lot -O-

senna21

Een orchidee moet tochtvrij, en alleen in indirect zonlicht staan... en inderdaad vrij weinig water.
Het is een nogal schuwe plant... een beetje met rust laten dus :P

Kentaro

Die witte ziet er helaas echt uit dat die teveel water heeft gehad.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:10

Als alle bloemen eruit zijn wil niet zeggen dat ze dood zijn :)
Mijne heb ik inmiddels al 2 jaar, bloeit een maand of 2 en dan is ie een maandje kaal en komen er weer een heleboel nieuwe knoppen in!

Mijn is inmiddels zo lang dat ik een hogere pot moet gaan kopen :=

Hier krijgen ze een keer per week misschien wel een keer in de twee weken water en hij functioneert prima :=

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:11

Ik geef inderdaad een keertje per week een scheutje water, en om de vier weken voeg ik er wat orchideeënmeststof aan toe.