School verplicht afname te dure studieboeken via school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

School verplicht afname te dure studieboeken via school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:48

Mijn school (particulier HBO) gaat vanaf deze zomer samen met een grote onderwijsorganisatie (ook particulier). Nou kregen wij een mail dat we voor de vakken vanaf het najaar verplicht het studiemateriaal (lees: vrij verkrijgbare boeken die je dus ook via Bol.com tweedehands kan bestellen) via school moeten afnemen (tegen een hogere prijs dan andere kanalen). Gevoelsmatig mag dit écht niet, maar is er hier iemand met juridische kennis die dit voor mij kan bevestigen en liefst ook nog onderbouwen met een of ander wetsartikel?

MarChak

Re: School verplicht afname te dure studieboeken via school

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:50

Valt dit niet onder koppelverkoop?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:58

zet je oproep anders ook op het forum van Ouders Online, daar zitten ook veel "ervaringsdeskundigen"

www.ouders.nl

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 16:30

Nou het gaat om een particuliere HBO studie dus verwacht daar eerlijk gezegd niet veel ervaringsdeskundigen :).

Kan eventueel wel eens kijken als ik er zo niet uit kom.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:33

En wat nou als je gewoon niet afneemt van de school maar wel op bol.com oid?

Wat willen ze doen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:53

dit moet wel echt in de voorwaarden staan, pas dan kunnen ze je het verplichten daar af te nemen.
Gek trouwens dat het duurder is, ik zou juist zeggen dat je als school een goede deal voor je studenten probeert te maken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:54

Wat staat er in het OER?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:15

Amaris schreef:
En wat nou als je gewoon niet afneemt van de school maar wel op bol.com oid?

Wat willen ze doen?
Je krijgt het gewoon opgestuurd en gefactureerd helaas.

vuurneon schreef:
Wat staat er in het OER?
Geen idee? Waar vind ik dat ding?

dream_lot schreef:
dit moet wel echt in de voorwaarden staan, pas dan kunnen ze je het verplichten daar af te nemen.
Gek trouwens dat het duurder is, ik zou juist zeggen dat je als school een goede deal voor je studenten probeert te maken
Dan nog ben ik niet met die voorwaarden akkoord gegaan. Dit is een nieuwe regel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:51

Vaak op de website van je school of andere via de decaan/studieadviseur.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:42

Misschien heb je hier iets aan: http://www.erasmusmagazine.nl/nieuws/de ... print.html

Met name dit stukje: "De bachelorstudent Geschiedenis, eerstejaars Rechten en lid van de Universiteitsraad dook in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) en constateerde dat de faculteit hem helemaal niet mag verplichten om het digitale pakket te kopen. In die WHW staat dat de inschrijving niet afhankelijk kan worden gesteld van andere bijdragen dan het vastgestelde collegegeldtarief. Om dit te verduidelijken schreef minister van Onderwijs Jo Ritzen in 1994 een brief naar alle instellingen waarin staat dat extra kosten kunnen worden doorberekend, “doch uitsluitend op vrijwillige basis”."

En hier nog twee nuttige links:

http://www.studenten.net/studieleven/ni ... ollegegeld
http://www.iso.nl/website/wp-content/up ... gegeld.pdf

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:25

Het gaat hier overigens om boeken die we voorheen wel gewoon zelf mochten bestellen. Van een syllabus en dergelijke kan ik het me nog voorstellen omdat die nergens anders verkrijgbaar zijn maar het zijn dus écht gewoon landelijk verkrijgbare boeken die we dan geleverd krijgen door een door school gekozen bedrijf en een factuurtje erbij.

Overigens staat in de huidige OER niets vermeld over de verplichte afname van studieboeken, maar er zal wel een nieuwe komen per september waar dat dan in is vermeld.

Weet niet of bovenstaande ook geld voor particulieren instellingen Dani. Ik betaal namelijk al geen collegegeld per jaar, maar betaal per module die ik volg. Vind het alleen erg raar dat ik nu mijn boeken bij een door school uitgezocht bedrijf moet kopen terwijl ik ze voorheen ook wel eens tweedehands op Bol.com bestelde. Gaat gewoon erg veel extra geld kosten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:42

Over wat voor school gaat het eigenlijk?
Krijg het idé dat je nl niet in Nederland/België woont?
Ik weet dat in geval van zelfstudies (waar het vaak per module gaat) de prijs niet enkel over de boeken gaat maar ook over begeleiding, inschrijving en tentamenkansen. Waardoor de moduleprijs dus duurder is dan de prijs van enkel het boek maar het is ook niet enkel het boek. Het is ook de begeleiding en het tentamen dat je betaald zeg maar. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:17

Hebben jullie geen ombudsman waar je dit aan kan vragen?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 10:20

Ayasha schreef:
Over wat voor school gaat het eigenlijk?

Ik woon in Nederland. Het gaat om een particuliere HBO instelling. Zoals in de openingspost staat gaat deze per volgend schooljaar samen met een andere particuliere HBO instelling.

Ayasha schreef:
Ik weet dat in geval van zelfstudies (waar het vaak per module gaat) de prijs niet enkel over de boeken gaat maar ook over begeleiding, inschrijving en tentamenkansen. Waardoor de moduleprijs dus duurder is dan de prijs van enkel het boek maar het is ook niet enkel het boek. Het is ook de begeleiding en het tentamen dat je betaald zeg maar. :)
Dit is niet het geval, maar in de openingspost staat ook aangegeven dat ik voor de boeken moet betalen hè :)

Ik betaal nu bedrag x en koop mijn boeken zelf.

Straks betaal ik bedrag y (x + flinke opslag) en dien ik mijn boeken verplicht via school af te nemen. Dit is duurder dan tweedehands bestellen wat ik nu doe, maar óók duurder dan de boeken nieuw aanschaffen via de reguliere kanalen. Ik vraag me af of dit mag, gevoelsmatig niet en ben op zoek naar een onderbouwing hiervan in de vorm van bijvoorbeeld wetsartikelen.

Ayasha schreef:
Hebben jullie geen ombudsman waar je dit aan kan vragen?
Nee de ombudsman is bedoeld voor geschillen die je hebt met de overheid. Dit gaat om een particuliere onderwijsinstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:23

Heb je hiervoor een handtekening gezet? Het lijkt mij wel dat ze met nieuwe voorwaarden moeten komen ten tijde van een fusering van twee scholen.
Als nieuwe student kun je dan nog je keuze maken om je wel of niet aan te melden.
Voor de oude studenten moeten ze een soort van overgangsregeling maken. Jij wist ten tijde van je aanmelding niet dat je zat met een dure rekening van verplicht af te nemen boeken.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 11:28

Nee heb geen handtekening gezet en ben ook niet akkoord gegaan. Sterker nog ik heb expliciet aangegeven dit niet te willen. Ik kreeg een algemene informatiemail waarin het volgende stond:

Citaat:
U hoeft niet meer uw studiemateriaal zelf te bestellen. Vanaf september 2014 zorgt [schoolnaam] voor de bestelling en het verzenden van uw studiemateriaal. Het studiemateriaal ontvangt u circa twee weken voor uw eerste les.
Op uw e-Connect pagina staat het materiaaladres vermeld welke wij gebruiken bij de verzending. Is dit adres niet correct of wilt u het adres aanpassen, dan kunt u dit gemakkelijk op de genoemde e-Connect pagina wijzigen.

Hierop heb ik aangegeven hier géén gebruik van te willen maken aangezien ik zelf mijn studiemateriaal wil bestellen in verband met de kosten. Hierop kreeg ik de volgende reactie:

Citaat:
Zoals eerder aan u gecommuniceerd, is de werkwijze gewijzigd met betrekking tot het studiemateriaal. Wij verzenden het materiaal vanuit onze organisatie. U hoeft hierin geen actie te ondernemen.

Het staat u vrij zelf studiemateriaal te bestellen, dit is echter niet van invloed op het studiemateriaal behorende bij een betreffende module. Het is niet mogelijk om af te zien van de optie studiemateriaal. U zult het materiaal voor de betreffende module dan ook ontvangen per september.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:30

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:32

Even langs rechtshulp lijkt me geen gek idee, want dit lijkt me absoluut niet te kunnen inderdaad. Ik weet alleen niet precies op grond waarvan, juist omdat het geen regulier onderwijs is.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:34

Je zegt dat je het krijgt opgestuurd met een factuur erbij. Wat als je het pakketje gewoon terugstuurt? Het lijkt mij toch erg sterk dat ze jou kunnen verplichten om veel te dure boeken af te nemen. Het lijkt mij verder nog sterker dat ze er een rechtzaak van maken, dat kost namelijk nog meer geld. Ik zou gewoon weigeren om de boeken aan te nemen en te betalen...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:37

Om dit soort dingen voel ik al de boosheid opborrelen als ik het lees. :( Belachelijk zeg.

Zou het zeker niet accepteren. Dit is je niet vanaf het begin van de opleiding vertelt en nu moet je maar accepteren? te gek voor woorden natuurlijk.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 11:43

Ik ben ook echt woest, ondanks dat ik nog maar 1 vak hoef := Ben zeker niet van plan het te accepteren. Dit is voor mij echt een principekwestie :j

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:07

Ja, logisch dat je woest bent. De studenten zijn de gedupeerden, terwijl dat eigenlijk nooit zo mag zijn. Daarom zou ik het pakket niet aannemen en de factuur niet betalen. Mocht het aankomen op een rechtzaak (wat mij hoogst onwaarschijnlijk lijkt) geloof ik nooit dat een rechter zal oordelen dat een student voor de hoge kosten op moet draaien die blijkbaar door de school zijn afgesproken. Wat zei de school eigenlijk toen je zei dat je het hier niet mee eens bent?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:14

Citaat:
Zoals eerder aan u gecommuniceerd, is de werkwijze gewijzigd met betrekking tot het studiemateriaal. Wij verzenden het materiaal vanuit onze organisatie. U hoeft hierin geen actie te ondernemen.

Het staat u vrij zelf studiemateriaal te bestellen, dit is echter niet van invloed op het studiemateriaal behorende bij een betreffende module. Het is niet mogelijk om af te zien van de optie studiemateriaal. U zult het materiaal voor de betreffende module dan ook ontvangen per september.
:') :')

Dus ik mag wel zelf studiemateriaal bestellen, maar krijg toch de boeken van school uit toegestuurd en moet ze ook betalen :))

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:20

whut? Het is niet mogelijk om af te zien van de optie studiemateriaal? Wauw...ik zou de iso een mailtje sturen of een belletje geven. Dat is van het landelijk studenten rechtsbureau en vertegenwoordigen studerend Nederland. Wanneer het een collectief probleem is (meerdere studenten de dupe zijn) wordt je gratis bijgestaan.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:42

Dit heb ik zojuist meteen gedaan Dieselpaard en ook mijn studiegenoten opgeroepen om hetzelfde te doen.