Welke WO na SPH?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MeesMo

Welke WO na SPH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 17:25

Beste bokkers,
wie wil met mij meedenken?

Ik ben opzoek naar een vervolgstudie na mijn HBO bachelor..
Ik ben halverwege mijn studie SPH en ik merk dat ik het lastig vind om gemotiveerd te blijven. Ik vind de stof heel erg interessant, maar het gaat mij niet diep genoeg. Verder dan wat begrippen leren gaat het (theorie deel van de studie) eigenlijk niet en dat vind ik jammer. Daarbij haal ik de meeste toetsen wel met mooie cijfers zonder veel moeite. Ik wil niet perse meer stof, maar wel meer diepgang. Ik denk dat ik meer kan dan dit en daarom wil ik na het afronden van deze bachelor graag verder studeren.

Nu ligt de keuze voor psychologie of pedagogiek natuurlijk heel erg voor de hand... Ik wil alleen niet de zoveelste afgestudeerde psycholoog zijn, daar zijn er al zoveel van en in deze tijd van bezuinigingen denk ik niet dat ik dan bijzonder veel kans maak op werk. (Of vergis ik me hierin?)

Wat ik zoek is een studie die mij wel in contact houdt met mensen. Ik wil graag met cliënten werken. Ik vind verschillende doelgroepen erg interessant. Op dit moment heb ik ervaring in de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg, daar wil ik mij echter niet op vastpinnen. Psychiatrie lijkt mij bijvoorbeeld ook erg interessant!

Wie heeft een idee voor een bepaalde studie? Of kan mij overtuigen waarom psychologie toch geschikt zou kunnen zijn?

Waar in het land maakt mij niet zo veel uit. Eventueel in België kan ook!

Ik ben mij echt nog aan het oriënteren en ondanks dat het nog zeker twee jaar duurt voor ik klaar ben, houdt het me toch bezig. Ik vind het leuk om vast vooruit te kijken en een doel voor ogen te hebben :)

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

benangelique

Re: Welke WO na SPH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:33

Orthopedagogiek? Of een master?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:37

Algemene sociale wetenschappen? Sociologie?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:41

Forensische orthopedagogiek? Opvoedingsondersteuning?
Beiden een master. Ik weet niet of je een master wil doen of een andere bachelor. Denk wel goed over de financiering na want goedkoop wordt t sowieso niet.
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 05-07-14 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:42

Criminologie?

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 17:45

Fijne suggesties al :)

Ik heb nav de post van benangelique wat gegoogled en kwam op de master orthopedagogiek een de universiteit van Utrecht uit. Daar kun je ook een schakelprogramma doen om in te mogen stromen vanuit het hbo. Dat lijkt me wel wat!

Een master of bachelor maakt me niet zoveel uit eerlijk gezegd.. Wil gewoon graag verder studeren! :)

Wat is forensische orthopedagogiek? Kan me er niet zo goed een voorstelling van maken.

Ik ga me even verdiepen in algemene sociale wetenschappen en sociologie!

edit: en criminologie ook, nog helemaal niet over gedacht, goeie!

Financiering ga iik naar kijken, maar zou in principe moeten gaan, heb een familie die mij erg graag wil ondersteunen in mijn plannen! :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:50

Ik las laatst iets over forensische psychologie. Lijkt mij heel leuk maar weet niet of dat ook wat voor jou is.
Edit; zie nu pas dat dat al genoemd is.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:06

Orthopedagogiek is vaak een 'logische' stap na SPH volgens mijn oud-docent.
Hij raadde het mij ook aan, maar ik vond het wel erg duur om nog een master te doen :o

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:22

Een master is duur, maar vanuit de wens van de ts wel een heel logische stap

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:24

Biopsychologie misschien?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:25

MeesMo schreef:
Beste bokkers,
wie wil met mij meedenken?

Ik ben opzoek naar een vervolgstudie na mijn HBO bachelor..
Ik ben halverwege mijn studie SPH en ik merk dat ik het lastig vind om gemotiveerd te blijven. Ik vind de stof heel erg interessant, maar het gaat mij niet diep genoeg. Verder dan wat begrippen leren gaat het (theorie deel van de studie) eigenlijk niet en dat vind ik jammer. Daarbij haal ik de meeste toetsen wel met mooie cijfers zonder veel moeite. Ik wil niet perse meer stof, maar wel meer diepgang. Ik denk dat ik meer kan dan dit en daarom wil ik na het afronden van deze bachelor graag verder studeren.

Nu ligt de keuze voor psychologie of pedagogiek natuurlijk heel erg voor de hand... Ik wil alleen niet de zoveelste afgestudeerde psycholoog zijn, daar zijn er al zoveel van en in deze tijd van bezuinigingen denk ik niet dat ik dan bijzonder veel kans maak op werk. (Of vergis ik me hierin?)

Wat ik zoek is een studie die mij wel in contact houdt met mensen. Ik wil graag met cliënten werken. Ik vind verschillende doelgroepen erg interessant. Op dit moment heb ik ervaring in de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg, daar wil ik mij echter niet op vastpinnen. Psychiatrie lijkt mij bijvoorbeeld ook erg interessant!

Wie heeft een idee voor een bepaalde studie? Of kan mij overtuigen waarom psychologie toch geschikt zou kunnen zijn?

Waar in het land maakt mij niet zo veel uit. Eventueel in België kan ook!

Ik ben mij echt nog aan het oriënteren en ondanks dat het nog zeker twee jaar duurt voor ik klaar ben, houdt het me toch bezig. Ik vind het leuk om vast vooruit te kijken en een doel voor ogen te hebben :)

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Onderwijskunde, pedagogische wetenschappen, biomedische wetenschappen, lerarenopleiding...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:16

benangelique schreef:
Een master is duur, maar vanuit de wens van de ts wel een heel logische stap

Een gewone master valt qua kosten wel mee hoor, zeker vergeleken met een tweede bachelor.

TS, je zegt dat een bachelor of master je niet uitmaakt. Houd hierbij wel rekening met de kosten, voor een eerste master betaal je wettelijk collegegeld, voor een tweede bachelor instellingstarief. Dat kan tot 15.000 euro per jaar zijn.
(tenzij je opleiding een lerarenopleiding of opleiding in de zorg is, en je eerste opleiding dat níet was. Ofzo)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:23

Je kunt ook pabo en orthopedagogiek combineren..

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 20:55

Ik neig op het moment naar master (forensische) orthopedagogie..

het onderwijs trekt me niet zo,ik heb dit jaar stage gelopen in het cluster 3 vso en ik vond het erg leuk, maar is niet mijn droom...het instellingstarief telt alleen als je een 2e bachelor/master op het zelfde niveau doet, toch?

biopsychologie zegt me niets, ga ik ne in verdiepen :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:35

En in het onderwijs is de komende jaren geen baan te vinden. ....

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 00:27

Dat ook, is niet onbelangrijk imo!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:08

Daarom!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:32

MeesMo schreef:
Ik neig op het moment naar master (forensische) orthopedagogie..

het onderwijs trekt me niet zo,ik heb dit jaar stage gelopen in het cluster 3 vso en ik vond het erg leuk, maar is niet mijn droom...het instellingstarief telt alleen als je een 2e bachelor/master op het zelfde niveau doet, toch?

biopsychologie zegt me niets, ga ik ne in verdiepen :)

Klopt, tweede opleiding op zelfde niveau. Dus als je een master gaat doen is er geen probleem. Dat instellingstarief is soms overigens te omzeilen als je hogeschool/uni daaraan mee wil werken, door op opleiding 1 eenvak open te laten staan en dan 2 te gaan doen, doe je als het ware twee tegelijk..

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 08:47

Oeh, dat is wel een hele mooie tip! Goeie! :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:02

Let wel, pre-master/schakeljaar moet je zelf betalen.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 10:22

Dat is goed om op te letten inderdaad, ik geloof dat dat ook al gauw tweeduizend euro was... En ik wil mijn wiskunde bij gaan spijkeren, kost ook nog geld...

maar goed, dan heb ik wel wat!

biopsychologie past niet helemaal in mijn straatje geloof ik. Wat ik ervan op de website lees kom je juist niet in aanraking met cliënten, wat ik wel wil. Bovendien heb ik cm gedaan en heb ik daardoor niet het vereiste profiel..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:19

Dat is 2000 euro inderdaad. Bij de RUG sta je dan wel officieel ingeschreven en kun je dus OV houden, als je daar nog recht op hebt. Voor wiskunde moet je idd denken aan rond de 30 euro per week (2 uur à 15 euro), dat is wat iedereen bij ons zo ongeveer deed.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:51

Dat zou wel mooi zijn imd.. Waar werd bij jou wiskunde gevolgd? Ik las iets over het roc waar je terecht kunt?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:11

Bij ons was wiskunde een verplicht onderdeel van de pre-master en kon je daar dus hoor- en werkcolleges over volgen, daarnaast had bijna iedereen (privé)bijles van mensen die wiskunde studeerden of er gewoon erg goed in waren, dat is die 30€.

Ik heb het tt helaas niet in 2 pogingen gehaald en ben dus overgestapt naar de (verkorte) bachelor die toegang geeft tot de master die ik wil. Moest wiskunde alsnog halen maar gelukkig is het kwartje toen gevallen en met bijles, capita en véél leren gehaald met 'n 9 :+

Edit: is de faculteit economie en bedrijfskunde van de rug overigens..

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:40

Ik studeer nu Pedagogische Wetenschappen en heb erg veel oud-SPH studenten in mijn jaar zitten.
Misschien is een pre-master traject een idee voor jou?
Dan volg je een aantal vakken (dus bijvoorbeeld ook Statistiek als je dat nog niet gehaald hebt!) waardoor je je master fase in mag en dus gewoon een WO master hebt in +/- 1,5 jaar..

Echter ligt het er tegenwoordig aan of je nog daarin kan stromen (ze hebben het er over alles vakspecifiek te maken, dus bijv alleen van HBO Pedagogiek naar WO Pedagogiek). Dus dat zou je even moeten checken.

Het is inderdaad zo dat op het moment er weinig vraag is naar psychologen/pedagogen, MAAR in de geestelijke gezondheidszorg is het wel erg wisselend. Zo kan er nu geen vraag naar zijn, maar over een jaar ineens super veel.. Dus daar zou ik me niet te veel in vast bijten. Bovendien is het wel een studie die je blijkbaar erg graag wilt doen en met een HBO/WO papier kom je redelijk snel wel érgens aan de bak. Misschien niet direct het veld dat je voor altijd wil blijven doen, maar dan kun je wel ervaring etc opdoen.

Wat mij zelf ook erg interessant lijkt is met Orthopedagogiek bijv in een jeugdgevangenis te werken (aangezien ik forensische pedagogiek in dit topic voorbij zag komen) of juist met Gezinspedagogiek in gezinnen te bemiddelen waar ex-delinquenten terug het gezin en de samenleving in moeten.

Oh en in je OP zei je dat psychiatrie je aanspreekt, maar daar moet je geneeskunde voor hebben gestudeerd he!