Over een paar weken moet ik doorgeven voor hoeveel vakken ik me komend academiejaar wil inschrijven. In principe is het het interessantste als ik zo veel mogelijk het normale (en dus volledige) programma volg, zodat ik zo weinig mogelijk achterstand op loop. Om mijn uitkering te behouden moet ik me minimaal voor de helft van de vakken inschrijven. Alles daartussen is dus een optie. Echter, als ik me inschrijf voor een vak, moet ik er ook echt voor zorgen dat ik slaag. Voor alles inschrijven en kijken hoe ver ik kom, is dus géén optie.
Ik ben uitgerekend voor 22 december, de lessen eindigen 19 december, en de examens zijn tijdens heel de maand januari. Tenzij ik bij de lucky few ben die door de zwangerschap heen huppelt en tot op het laatst geen enkele vorm van fysieke klachten heeft, is de kans dat ik tot op het eind alle lessen kan volgen, vrij klein. Ook reken ik er niet op dat ik in januari zelf veel examens ga kunnen afleggen, ik heb echter wel de optie om op de allerlaatste examendag 1 moeilijk of eventueel 2 gemakkelijkere vakken te plannen. Alle andere vakken die ik het eerste semester volg, zal ik dus in augustus tijdens de 2e zittijd moeten afleggen.
De lessen starten opnieuw op 9 februari, en opvang is in principe geregeld, als ik fysiek in staat ben om naar de les te gaan, dan kan dat dus gewoon. Realistisch gezien houd ik er rekening mee dat ik de eerste weken misschien af en toe nog lessen mis doordat ons ukkie (en dus bijgevolg ik ook) een slechte nacht had, maar ik heb ruim de tijd om dat in te halen voor de examens in juni.
De opties die ik zie:
Optie 1:
Me voor het volledige programma inschrijven, in het eerste semester zo veel mogelijk naar de les gaan en zorgen voor goede notities, zodat ik in augustus een zo groot mogelijke kans heb om voor alles te slagen.
Probleem 1e semester: de kans dat dit me lukt, is eerder klein. Als de beeb besluit vroeger te komen, mis ik veel lessen. Verder kan het best dat ik fysiek niet in staat ben om op het einde nog 8u per dag op een houten klapstoeltje te zitten, de leslokalen zijn helaas niet bijzonder ergonomisch verantwoord

Probleem 2e semester: ik kan op dit moment op geen enkele manier inschatten hoe het zal zijn, straks als de baby er is. Wordt het een huibaby, of net eentje die al heel snel 's nachts doorslaapt? Herstel ik goed na de bevalling, of krijg ik last van een bekkeninstabiliteit of een postnatale depressie? Is er misschien een reden waarom ons ukkie een tijd in het ziekenhuis moet verblijven? Kortom, heel veel onzekerheden, ik kan wel hopen dat alles goed loopt en ik zo snel mogelijk weer fulltime in de les zit, maar ik vind het een heel grote gok om te nemen.
Optie 2:
De helft (of meer) van het lesprogramma, evenredig verdeeld over beide semesters.
Hier heb ik dezelfde bedenkingen als bij optie 1, met dat verschil dat als het niet lukt, het in augustus toch nog een haalbare zaak blijft.
Optie 3:
De helft (of meer) van het lesprogramma, het ene semester minder vakken dan het andere. Maar welk semester? Het einde van een zwangerschap is zwaar, maar de eerste weken/maanden na de geboorte zijn dat ook. Wat is volgens jullie de beste verdeling?
Mijn vragen aan jullie:
Zijn er mensen die mijn situatie ook hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie dat toen aangepakt en waarom? Hoe is dat gelopen?
Aan de niet-meer-studerende moeders, tot hoe ver voor de bevalling hadden jullie jezelf in staat geacht om nog lessen te volgen? En hoeveel tijd hadden jullie na de bevalling minimaal nodig om te herstellen? Hoe oud was jullie kindje voor hij of zij jullie genoeg rust gunde om een beetje in heldere toestand lessen te kunnen volgen en daarnaast thuis nog wat te studeren?
Alle advies en ervaringen zijn welkom, dus alvast bedankt voor jullie reacties