Zwangerschap en studie, wat is wijsheid? Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Zwangerschap en studie, wat is wijsheid? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 04:27

Als er zaken zijn die jullie belangrijk vinden om te weten, vraag gerust, ik antwoord met plezier. Het enige dat ik wel even wil benadrukken is dat ik geen 18 meer ben, en dit een bewuste keuze van mij en mijn man was. Misschien is het ook handig om te vermelden om welke studie het gaat: industrieel ingenieur (bio)chemie, een universitaire studie van 4 jaar, waarvan mijn eerste jaar nu achter de rug is.

Over een paar weken moet ik doorgeven voor hoeveel vakken ik me komend academiejaar wil inschrijven. In principe is het het interessantste als ik zo veel mogelijk het normale (en dus volledige) programma volg, zodat ik zo weinig mogelijk achterstand op loop. Om mijn uitkering te behouden moet ik me minimaal voor de helft van de vakken inschrijven. Alles daartussen is dus een optie. Echter, als ik me inschrijf voor een vak, moet ik er ook echt voor zorgen dat ik slaag. Voor alles inschrijven en kijken hoe ver ik kom, is dus géén optie.

Ik ben uitgerekend voor 22 december, de lessen eindigen 19 december, en de examens zijn tijdens heel de maand januari. Tenzij ik bij de lucky few ben die door de zwangerschap heen huppelt en tot op het laatst geen enkele vorm van fysieke klachten heeft, is de kans dat ik tot op het eind alle lessen kan volgen, vrij klein. Ook reken ik er niet op dat ik in januari zelf veel examens ga kunnen afleggen, ik heb echter wel de optie om op de allerlaatste examendag 1 moeilijk of eventueel 2 gemakkelijkere vakken te plannen. Alle andere vakken die ik het eerste semester volg, zal ik dus in augustus tijdens de 2e zittijd moeten afleggen.

De lessen starten opnieuw op 9 februari, en opvang is in principe geregeld, als ik fysiek in staat ben om naar de les te gaan, dan kan dat dus gewoon. Realistisch gezien houd ik er rekening mee dat ik de eerste weken misschien af en toe nog lessen mis doordat ons ukkie (en dus bijgevolg ik ook) een slechte nacht had, maar ik heb ruim de tijd om dat in te halen voor de examens in juni.

De opties die ik zie:

Optie 1:
Me voor het volledige programma inschrijven, in het eerste semester zo veel mogelijk naar de les gaan en zorgen voor goede notities, zodat ik in augustus een zo groot mogelijke kans heb om voor alles te slagen.
Probleem 1e semester: de kans dat dit me lukt, is eerder klein. Als de beeb besluit vroeger te komen, mis ik veel lessen. Verder kan het best dat ik fysiek niet in staat ben om op het einde nog 8u per dag op een houten klapstoeltje te zitten, de leslokalen zijn helaas niet bijzonder ergonomisch verantwoord :+
Probleem 2e semester: ik kan op dit moment op geen enkele manier inschatten hoe het zal zijn, straks als de baby er is. Wordt het een huibaby, of net eentje die al heel snel 's nachts doorslaapt? Herstel ik goed na de bevalling, of krijg ik last van een bekkeninstabiliteit of een postnatale depressie? Is er misschien een reden waarom ons ukkie een tijd in het ziekenhuis moet verblijven? Kortom, heel veel onzekerheden, ik kan wel hopen dat alles goed loopt en ik zo snel mogelijk weer fulltime in de les zit, maar ik vind het een heel grote gok om te nemen.

Optie 2:
De helft (of meer) van het lesprogramma, evenredig verdeeld over beide semesters.
Hier heb ik dezelfde bedenkingen als bij optie 1, met dat verschil dat als het niet lukt, het in augustus toch nog een haalbare zaak blijft.

Optie 3:
De helft (of meer) van het lesprogramma, het ene semester minder vakken dan het andere. Maar welk semester? Het einde van een zwangerschap is zwaar, maar de eerste weken/maanden na de geboorte zijn dat ook. Wat is volgens jullie de beste verdeling?

Mijn vragen aan jullie:
Zijn er mensen die mijn situatie ook hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie dat toen aangepakt en waarom? Hoe is dat gelopen?
Aan de niet-meer-studerende moeders, tot hoe ver voor de bevalling hadden jullie jezelf in staat geacht om nog lessen te volgen? En hoeveel tijd hadden jullie na de bevalling minimaal nodig om te herstellen? Hoe oud was jullie kindje voor hij of zij jullie genoeg rust gunde om een beetje in heldere toestand lessen te kunnen volgen en daarnaast thuis nog wat te studeren?

Alle advies en ervaringen zijn welkom, dus alvast bedankt voor jullie reacties :)

Grapjasjes12

Re: Zwangerschap en studie, wat is wijsheid? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 04:33

Ik ben bijna. 30 weken zwanger en sta nog paardrijles te geven, op een stoel zitten en les volgen zou ik tot aan de bevalling vol kunnen houden, no problem!
Het grootste probleem is de maand januari, als het kindje er is zal het enorm druk zijn.

Is er geen mentor waar je raad aan kan vragen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 05:09

Ik volgde een verkorte deeltijdopleiding waarbij ik naast school stage liep.
Doordat ik schildklier problemen kreeg waar ik veel last van had liep het niet makkelijk.
Ik werd in het eerste jaar zwanger, bewust en het was te doen omdat het deeltijd was en de zwangerschap afgezonderd van de kwalen goed verliep.
Voor de bevalling heb ik zoveel mogelijk afgerond, ik moest maar 1 stage na de bevalling lopen en had de vakken in het eerste jaar afgerond.
Ik beviel begin oktober en heb 6 weken kraamverlof genomen. De bevalling verliep goed, wel in de 8 weken daarvoor elke dag ontsluitingsweeen gehad waardoor ik in 2 uur en 45 minuten bevallen ben.
Ik vond naar school gaan pittig maar dat kwam ook weer door mijn schildklier omdat deze opnieuw ingesteld moest worden en ik veel last van de symptomen had. De stage liep ik 2 keer in de week voor een maand. Ik ben samen met de rest van de klas afgestudeerd en heb mijn diploma gehaald.

Zelf vind ik nog 3 jaar studeren met een baby pittig en ik zou daar niet voor tekenen. Anderzijds, er werken meer dan genoeg vrouwen fulltime dus waarom niet.
Ik zou proberen zoveel mogelijk van de studiejaar voor de bevalling af te ronden omdat je nog niet weet hoe het daarna zal gaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 05:27

Wat ik niet begrijp, waarom beginnen aan een kindje als je midden in een studie zit en een uitkering hebt?

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 05:33

Een paar jaar geleden zat ik in dezelfde situatie...alleen mijn examenjaar...ik was uitgerekend in november en ben uiteindelijk bevallen half oktober(5 weken te vroeg) nu was mijn zwangerschap best zwaar en hoop voor jou dat je er fluitend doorheen gaat....maar hou er rekening mee dat de laatste maand nog college volgen echt niet prettig zal zijn......
Zelf zat ik 6 weken na de geboorte van mijn dochter weer in de les( had natuurlijk wel te maken met extra zorg omdat ze te vroeg was...anders misschien nog wel eerder kunnen gaan)....vond ik prima te doen....ik heb het tweede trimester heel veel ingehaald wat ik eerste trimester niet had kunnen doen...je weet natuurlijk nooit hoe je zwangerschap en bevalling verlopen.....maar veel werk terwijl je hoogzwanger bent vond ik echt geen pretje....je moet hiermee natuurlijk beetje geluk hebben...maar de eerste maanden slaapt zo'n kleintje veel, hierdoor kon ik prima studeren...

Veel succes met je keuze en natuurlijk je zwangerschap!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 06:06

Poeh als ik met mijn universitaire studie vergeleek vroeger dan denk ik persoonlijk onhaalbaar maar dat was ook een van de pittigste. Alles voor de bevalling lijkt me nog peanuts met wat erna komt. Denk aan en baby en examens en veel vermoeidheid. Als het goed is heb je 60 studiepuntenfof gaat dat tegenwoordig anders? Als je de kans hebt om 2de zittijd mee te doen zou ik zeggen verdeel het. Paar vakken 100% voor gaan in januari en de rest in 2 de zittijd.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:48

Captain schreef:
Wat ik niet begrijp, waarom beginnen aan een kindje als je midden in een studie zit en een uitkering hebt?

Wat maakt de uitkering daarbij uit?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:52

Jeetje, mijn man helpt mij heel erg maar samen met het huishouden en een beetje sociaal contact zou ik niet weten hoe ik nu een opleiding erbij zou kunnen hebben.

Mijn zwangerschap verliep heel fijn wandelde met 40 weken nog bijna dagelijks 4 kilometer. Nou besef ik me wel dat dat niet zo vanzelfsprekend is.

Toen ik nog zwanger was overwoog ik om in september te starten met een HBO opleiding. Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb.
We hebben een dochter die overdag vrijwel niet slaapt, nachtvoedingen vraagt en pas vrij laat op bed te leggen is.
Overdag krijg ik met moeite mijn boterhammen gesmeerd en genoeg drinken binnen. En als mijn man dan tguis komt kom ik eindelijk toe aan wassen, stofzuigen, opruimen enz.
Als ik dan ook nog ergens huiswerk zou moeten doen of een scriptie zou moetrn schrijven was het denk ik helemaal geen doen meer. Plus dat je ook gewoon nog wat tijd met je kindje door wilt brengen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:55

Hier net onze eerste, zorg er voor dat je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt die tijd. Wij hebben een super makkelijk meisje, maar toch kom ik nergens aan toe. Voor de bevalling las ik gemiddeld een boek per week, nu ben ik (na 4 maanden) eindelijk klaar in het boek waarin ik tijdens de bevalling ben begonnen... Je prioriteiten gaan echt heel anders worden. Is een tussenjaar geen optie?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:04

Niet meer zwanger maar wel in sept een nieuwe HBO studie en een baby en peuter.

Ik denk dat het staat of valt met je eigen wilskracht en motivatie en of je een partner en familie/vrienden hebt die je alle support kunnen en willen geven betreft je oa zorg uit handen nemen.

Kom eens kijken in het VWNM TOPIC daar zitten meerdere dames met studie en zwangerschap/hele kleine kindjes.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:09

C_arola schreef:

Is het een uitkering of stufi TS?

TS heeft een uitkering (of stufi dat is niet helemaal duidelijk) dus dat betekent dat zij, of haar vriend niet genoeg verdient om zich te kunnen onderhouden. Ik vraag me dan af waarom je aan een kindje gaat beginnen. Aangezien een kindje ook erg duur is..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:14

Mijn dochter heeft ook haar opleiding voltooid toen ze haar zoontje had maar het was niet gemakkelijk. Ze zegt ook dat als zij iedere keer op school niet zoveel had gedaan ze het niet af had kunnen maken omdat ze thuis er bijna niet aan toe kwam. Ik denk als je je er op instelt dat het moet lukken maar zal niet makkelijk worden. Succes met het maken van je keuze.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:21

Gezien jou studierichting zal je wel met practica te maken hebben. Weet je al of je daar gewoon aan mag deelnemen als je zwanger bent? Ik vraag dit omdat bij een van mijn vakken een andere studente zwanger was en dus een behoorlijk deel van het practicum niet mocht doen, omdat het vak geen enkel risico wilde nemen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 09:37

Phormicola: een mentor zoals in nederland kennen we hier niet, ik heb echter wel een goed contact met de studietrajectbegeleider, zij is de persoon die straks mijn aanvraag voor een studieprogramma moet goedkeuren, en heeft toegezegd dat dat normaalgezien geen enkel probleem zou zijn. Verder kan ik wel contact zoeken met de (psycho)sociale dienst van de school, ik denk wel dat ik dat doe, als is het maar om hen later als tussenpersoon te kunnen inschakelen als ik ergens een uitzondering wil aanvragen of iets dergelijks.

C_arola: stage heb ik komend jaar nog niet, en deeltijds is gelukkig wel een optie voor mij. Fijn dat het voor jou goed gelukt is, dat geeft mij ook hoop :)

Captain: in belgie hebben we een systeem dat als je gaat studeren voor een knelpuntberoep (ingenieur in de chemie staat op die lijst), je je werkloosheidsuitkering volledig behoudt, zo lang je voldoende voortgang maakt in je studie. Het is dus echt een uitkering, die ik heb kunnen aanvragen omdat ik hiervoor voldoende lang fulltime gewerkt heb, maar mijn contract helaas niet verlengd werd vanwege "economische redenen" zoals ze dat zo mooi noemen. Mijn man heeft een goed betaalde vaste baan, dus geen financiële issues hier gelukkig :)

Hilke: dankjewel voor het delen van jouw verhaal, super dat het jou gelukt is, en dankjewel.

Cemlys: inderdaad 60 studiepunten, en ik moet me minimaal voor 27 inschrijven. 2e zit kan veel goed maken, maar ook dan is er nog steeds een baby die ongetwijfeld precies op de verkeerde momenten ontroostbaar is. Ik ben er dus nog niet helemaal uit of ik wel volledig op die 2e zittijd durf te vertrouwen.

Zonnebloem: ik heb gelukkig erg veel steun van zowel mijn als zijn familie, aan beide kanten zijn de ouders met pensioen, en bereid om tijdens de examenperiode voor extra opvang te zorgen. Natuurlijk wil ik in de eerste plaats graag zélf voor ons kind zorgen, maar als het nodig is kan ik op die manier dus wel extra tijd voorzien om aan bijvoorbeeld een scriptie te werken.

Annemeik: een tussenjaar is geen optie, omdat ik dan niet voldoende studievoortgang maak, en mijn uitkering dan wegvalt. Als ik ook nog eens een weekend/avondbaantje moet zoeken om dat op te vangen, dan heb ik gewoon echt te weinig uren in mn dag vrees ik :)

Salsa: zoals hierboven uitgelegd heb ik erg veel steun van partner en familie, al moet ik het studeren uiteraard nog steeds zelf doen. Heb je misschien een link naar dat topic? Dan kom ik daar zeker eens kijken!

Chanicha: dankjewel, ik hoop ook echt dat het me lukt!

Manou: inderdaad, in het eerste semester heb ik 1 vak waar ik de practica niet mag meedoen, en waarvoor ik me dus ook niet zal inschrijven (analytische chemie). Verder heb ik practicum materiaalkunde (dat is geen enkel probleem), en fysische chemie (dat moet ik nog navragen bij de docent, daar ben ik nog niet zeker van). Ik heb echter de optie gekregen om me -als ik dat zou willen- in te schrijven voor pure theorie vakken van het 3e jaar, en op die manier toch een volledig(er) studieprogramma samen te stellen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:44

Even een 'gewetens'vraag. Kun jij als je straks bevallen bent na een aantal weken je kindje voor een groot deel van de tijd naar een oppas brengen? Ik weet namelijk dat er heel veel mensen zijn die hier veel moeite mee hebben. Hormonen, beschermingsdrang etc.

Absoluut geen veroordeling, want iedereen moet dit voor zichzelf bepalen maar ik denk wel dat het iets is waar je rekening mee moet houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:49

Ts gefeliciteerd.

Lizy, ik denk dat de meeste vrouwen dat hebben maar iedereen zal toch iets moeten doen om brood op de plank te brengen, tenzij je van inkomen rond kan komen. Ik vind het ook niet leuk maar moet ook 32 uur werken om rond te komen met 2 kleine kinderen. Als ze nu geen studie deed ga ik ervanuit dat ze ook zou moeten werken

Niet elke zwangerschap is hetzelfde, wordt vaak wel gezegd dat het ervoor goed gaat en als de kleine er is het pas druk wordt, maar ik heb geen gemakkelijke zwangerschap gehad en kon echt niet lang staan of zitten of lopen door bekkeninstabiliteit, houd daar ook rekening mee dat het niet hoeft te zijn dat je tot 40 weken alles kan. Ik kon juist na de bevalling weer alles, bekkeninstbiliteit, capaal tunnelsndroom, alles was ineens weg

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:52

Ik zeg ook niet dat ze het makkelijk hoeft te vinden maar er zijn ook mensen die het gewoon echt niet kunnen en diep ongelukkig er van worden en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Het is meer een nadenkpuntje...wat als....daarnaast zijn er natuurlijk ook redenen waarom je simpelweg niet je kindje bij de oppas kunt brengen (denk bijvoorbeeld aan ziekte)
Ik denk simpelweg dat het heel belangrijk is om ook over dat soort dingen na te denken.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 09:56

lizy29 schreef:
Even een 'gewetens'vraag. Kun jij als je straks bevallen bent na een aantal weken je kindje voor een groot deel van de tijd naar een oppas brengen? Ik weet namelijk dat er heel veel mensen zijn die hier veel moeite mee hebben. Hormonen, beschermingsdrang etc.

Absoluut geen veroordeling, want iedereen moet dit voor zichzelf bepalen maar ik denk wel dat het iets is waar je rekening mee moet houden.

Daar heb ik inderdaad al over nagedacht, en ik hoop dat het meevalt. Ik heb voor 2 dagen per week een onthaalmoeder, 1 dag mijn ouders, 1 dag zijn ouders, en 1 dag (afhankelijk van lessenrooster) ofwel ikzelf, ofwel mijn man die ouderschapsverlof kan nemen. De onthaalmoeder is een hele lieve vrouw die ik ondertussen ook vrij goed ken, vroeger heb ik nog met haar dochter in de zandbak gespeeld, en veel kinderen van de familie zijn ook bij haar geweest. Het vertrouwen is dik in orde, en dat scheelt voor mijn gevoel erg veel denk ik. Hoe ik precies zal reageren, zal ik pas weten als het moment daar is, maar gelukkig ken ik alle mensen meer dan goed genoeg om even te bellen hoe het gaat of gewoon binnen te lopen als het voor mij niet gaat :)

Lynn_Nikita: dat inderdaad, bijna iedere vrouw moet vroeg of laat weer terug aan het werk, al is het voor mij misschien iets vroeger dan gemiddeld.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:05

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:16

Hoi,

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!!!

Het is zo moeilijk om van te voren in te schatten hoe het loopt. Zowel tijdens je bevalling als na je bevalling.
Zelf ben ik moeder van twee en hier is het beide keren compleet anders verlopen. Mijn eerste werd onverwachts met 31 weken geboren, nadat plots mijn vliezen braken. Na 6 weken ziekenhuis kregen we een kerngezond meisje mee naar huis.
Er werd mij verteld dat dit gewoon pech was en ik geen groter risico zou lopen tijdens een tweede zwangerschap.
Maar tijdens mijn tweede werd ik met 25 weken opgenomen met weeën en ontsluiting. Uiteindelijk is ze met veel moeite blijven zitten, maar ik hem 12 weken lang plat moeten liggen en niets mogen doen.
Helaas heb je het dus niet altijd in de hand, want ik voelde me verder prima en danste eigenlijk zo door de zwangerschappen heen tot het moment van plotselinge bevalling/opname.

Over het algemeen denk ik dat je 6 weken na je bevalling lichamelijk redelijk hersteld bent. Althans dat is wat ik heb ervaren en wat ik meestal rond me zag gebeuren bij vrienden/familie die bevallen waren. Maar ook hier heb je uitzonderingen natuurlijk.

Zelf was ik bij de eerste na een half uur weer volledig op de been en nooit geen klachten of terugval gehad. Bij mijn tweede die ik met moeite uit gedragen heb en een flink kindje was, was ik eigenlijk ook direct terug op de been. Na een week deed ik mijn huishouden, boodschappen, wandelen e.d.
Maar goed dit is allemaal natuurlijk heel persoonlijk en bij bijv. een keizersnede zal dit ook weer anders liggen.

* Rare vraag misschien, maar kennen ze niet iets als een ziektewet tijdens je studie? Dat op het moment dat je van je verloskundige/gynaecoloog niet meer naar school mag, dit geen gevolgen heeft voor de vakken die je nog had moeten halen? Dat je die vakken het volgende jaar dan wel in mag halen en zodoende dus min of meer wel kunt kijken hoe ver je komt?

Persoonlijk zou ik de keuze niet maken om in te schrijven voor het hele programma. Omdat je al aangaf dat je daar dan ook aan vast zit en niet kunt kijken hoever je komt (tenzij daar een regeling voor is als hierboven). Ook zou ik het zonde vinden als je jezelf daarmee zoveel druk oplegt, dat dit voor veel stress zorgt en je eigenlijk niet echt bewust kan genieten van je zwangerschap.
Bedenk ook dat je geen zwangerschapsverlof hebt. Je rolt dan eigenlijk van de ene hectische periode (je pittige studie) in de andere (bevallen en baby).

Persoonlijk zou ik voor de veilige keuze gaan en voor de helft gaan, eventueel met 1 of 2 'makkelijke' vakken erbij.
Je vroeg ook nog over iets indelen. Of kort voor je bevalling of 6 weken na je bevalling dacht ik?
Persoonlijk zou ik dan gaan voor 6 weken na je bevalling. Ik denk dat je dan meestal wel eer goed op de been bent, terwijl je de laatste weken voor je bevalling totaal niet in kan schatten hoe die gaat lopen.

Heel veel succes met je studie, maar vooral ook met het kindje dat jullie gaan krijgen!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 10:47

Delphi: het probleem daar, is dat de school en de organisatie die mijn uitkering regelt, volledig los staan van elkaar. Van de uni uit zijn ze meer dan bereid om mee te zoeken naar oplossingen, en daar is een beetje creatief omspringen met de richtlijnen niet zo'n probleem.
Voor mijn uitkering kan ik perfect een aantal weken in de ziektewet, maar het is niet hun probleem of verantwoordelijkheid dat de uni het zo heeft geregeld dat mijn examens precies in die periode vallen, en daardoor mijn slaagkansen beinvloed worden. Om daar safe te zitten zou ik een volledig jaar in de ziektewet moeten, en volgens mij gaat geen enkele gyn dat goedkeuren :+
Ik ben sowieso wel van plan om daarover te gaan overleggen met de nodige mensen, maar realistisch gezien verwacht ik daar niet veel van.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:54

Ik heb ook studie gevold van een knelpuntberoep, ben paar weken ziek geweest waardoor ik bepaalde vakken niet meer kon inhalen, en ben onheroepelijk van de opleiding gehaald door vdab. Ziek of niet ziek, je moet je opleiding binnen de 3 jaar afmaken. Voor mij geen probleem, had al werk gevonden maar ze zijn niet altijd zo meewerkend.

Mijn vriendin was ook zwanger, deed dezelfde opleiding, en moest juist met de examens bevallen, mocht wel de examens in augustus inhalen. Maar ze wou ook zo lang mogelijk de lessen bijwonen maar heeft toch 6 weken voor de bevalling niet meer kunnen komen, was veel te vermoeiend, kon niet meer op die houten stoelen zitten.
Zij heeft wel een zware zwangerschap gehad, heel veel vocht vasthouden, amper nog kunnen stappen.

Maar voor t zelfde geld is het bij jou een zorgeloze zwangerschap, is echt moeilijk om nu te voorspellen hé

Ik zou ook niet voor het volledig lessenpakket gaan, maar spreiden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:56

Captain schreef:
C_arola schreef:

TS heeft een uitkering (of stufi dat is niet helemaal duidelijk) dus dat betekent dat zij, of haar vriend niet genoeg verdient om zich te kunnen onderhouden. Ik vraag me dan af waarom je aan een kindje gaat beginnen. Aangezien een kindje ook erg duur is..

Dat doet er toch niet toe? Beetje ongepast in dit topic!

Ik zou zo veel mogelijk de opties op school bespreken, misschien zijn er mogelijkheden waar je nu nog geen weet van hebt :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:01

Captain schreef:
C_arola schreef:

Even hierop terug komend, er zijn meer uitkeringen die niet worden beschouwd als een aanvulling omdat je van 1 inkomen niet rond kan komen zoals bv de wajong. Nu is dit niet het geval bij TS maar ik wil wel duidelijk maken dat omdat TS een uitkering krijgt dit niet meteen betekent dat ze niet rond kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:12

Wauw, ik vind het verbluffend dat het een bewuste keuze is. Zo te lezen brengt het nogal wat meer zorgen met zich mee dan gebruikelijk is.

Ik heb geen ervaring met het krijgen van kinderen tijdens de studie.
Mij lijkt dat wanneer je alles goed voorbereid, en je steeds de studiestof bijhoudt, het maken van tentamens niet het grootste probleem zou moeten zijn. Afhankelijk van hoe je zwangerschap verloopt, kan je wellicht docenten en professoren om hulp vragen. Mijn ervaring is dat zij in veel gevallen bereid zijn je tegemoet te komen. (denk bijvoorbeeld aan extra uitleg, of wellicht een mondeling tentamen dat later plaatsvindt)

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-14 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt