In buitenland wonen, Nederlands bankrekening openen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

In buitenland wonen, Nederlands bankrekening openen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:13

Ik woon in het buitenland, en verhuis regelmatig (van land tot land).
Mijn loon krijg ik nu telkens cash betaald, maar dat loopt inmiddels flink op, en zou dus ook graag een bankrekening willen. Ook wil ik wat thuiswerk via internet gaan doen, waar ik natuurlijk ook een rekening voor nodig heb.
Momenteel woon ik in Egypte, maar ben van plan binnenkort weer naar een ander land te verhuizen.

Ik zou dan ook graag in Nederland een bankrekening willen openen (Rabobank ofzo, heb niet echt een voorkeur), maar ben voorlopig nog niet in Nederland, tenminste, ik zou de rekening het liefst openen voor mijn eerstvolgende vakantie in Nederland. In Egypte kan (en wil) ik geen rekening openen.

Waar, maar vooral ook hoe, kan ik in NL een rekening openen?
Ik hoef er niet perse een pinpas bij, gezien ik dan gewoon gebruiksgeld cash krijg uitbetaald hier, en de rest op de rekening. Puur een rekening om geld op te parkeren dus. Internet bankieren zou wel fijn zijn :j.

Ik heb geen adres in Nederland, sta al 4 jaar uitgeschreven, en weet ook niet of ik een postadres kan vinden.

Daarnaast, als ik in Nederland een bankrekening heb, moet ik daar dan in Nederland ook belasting over betalen?

Hoor graag ideeen, ook wanneer je betere ideeen hebt (bijvoorbeeld een rekening in een ander land oid).

kleinvosje

Re: In buitenland wonen, Nederlands bankrekening openen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:19

Het is in heel veel landen zo dat je een adres moet hebben in het land waar je de rekening hebt. Dat zou dan dus voor jou Egypte zijn. Ik weet alleen niet of dat voor alle landen geldt.

Wat ik zou doen als ik jou was, is een internationale bankketen contacten, denk aan Rabo bijvoorbeeld, en hun voorleggen wat je hierboven schrijft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:22

Ja hoor dat kan gewoon. Ik woon in zwitserland en heb ook een nederlandse ING rekening. Mijn man heeft een rekening bij de Rabo.
Waarschijnlijk moet je wel 1x zelf langs voor de handtekening en legitimatie.
Belasting moet je afdragen in het land waar je als belastingbetaler geregistreerd staat. Maar dan gaat het wel over serieus spaargeld hoor (<10.000).

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:26

Heb je dan ook een (post) adres in NL Sizzle?

Ik heb hier wel een post adres, maar post is zeker niet betrouwbaar genoeg om bankgegevens heen te sturen. Het adres is van het bedrijf van mijn werkgever, geen huisnummer, gewoon de straat en de naam van het gebouw...

Ideaal zou een of andere internetbank zijn, maar zoiets kan ik online niet vinden...

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:28

Ik volg even.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:28

zie nu je edit Sizzle, die 10.000 haal ik binnenkort wel. Dan moet ik dus in Egypte belasting betalen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:33

Ik heb in NL geen adres, maar als je geen afschriften wilt krijg je eigenlijk nooit post. Je kunt evt een postadres opgeven in NL (bij je ouders bijv).
Ben je officieel uit nl uitgeschreven? Heb je toen ook een emigratie formulier van de belastingdienst ingevult?
Als je officieel inwoner bent van Egypte zul je daar ook vermogensbelasting moeten betalen. De vraag is of ooit iemand dat gaat controlleren natuurlijk :+

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:39

Euh, ben in NL officieel uitgeschreven, maar nooit een emigratie formulier van de belastingdienst in hoeven vullen... hmmm.
ben niet officieel inwoner van Egypte, werk hier gewoon tijdelijk. In Egypte is het zo chaotisch dat ik 100% zeker weet dat niemand zicht zorgen om mijn spaargeld gaat maken op een rekening in NL :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:45

Het formulier van de belasting is vrijwillig. Als je voorheen pensioen opgebouwd hebt kun je daarmee je recht daarop vastleggen. Het pensioen wordt dan als het ware 'bevroren' en kun je dan later (65+) vanuit het buitenland claimen.
Ik leg het waarschijnlijk heel slecht uit, maar dat advies kregen wij van een belastingsadviseur.
Ik zou me inderdaad niet druk maken over de belasting in egypte :+

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:47

ah zo. Hmmm Ik heb maar een paar jaar aan pensioen opgebouwd, weet niet of dat dan de moeite is. Heb inmiddels via facebook contact met de Rabobank opgenomen (via de website kan alleen als je in NL woont).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:48

Wij wonen in Duitsland en hebben twee rekeningen in NL. De ABN amro kan wel op een buitenlandadres en de ING deed daar moeilijk over en die post komt op mijn moeders adres.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:54

Ik zal ook een berichtje naar ABN sturen :j. Dank je :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:58

Als je je burger service nr nog hebt zal het toch gewoon kunnen....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 00:00

nee denk niet dat die nog bestaat... Mijn BSN nummer staat nog wel in m'n paspoort, maar daar is al zo'n 4 jaar niks mee gebeurd. Heb in NL ook nooit belasting aangifte gedaan (ja dom, weet ik), heb dus geen idee of de belastingdienst mij nog kent...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:05

Ik heb gewoon m'n Nederlandse rekening gehouden toen we zijn verhuisd.
Is bij de Rabo.
Enige dat per direct stop werd gezet was rood kunnen staan en volgens mij m'n creditcard die aan de rekening gekoppeld was.
Verder kan ik alles er nog mee, en zijn ze niet lastig met dat we een adres in Frankrijk hebben. (Buiten de adres notatie dan, maar je kan niet alles hebben)

En de belastingdienst vergeet je niet zo snel hoor ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:14

kehdra schreef:
nee denk niet dat die nog bestaat... Mijn BSN nummer staat nog wel in m'n paspoort, maar daar is al zo'n 4 jaar niks mee gebeurd. Heb in NL ook nooit belasting aangifte gedaan (ja dom, weet ik), heb dus geen idee of de belastingdienst mij nog kent...

Die kent je wel, je bent als ik het goed begrijp voor NL dakloos in nederland (wel uitgeschreven qua woonadres, maar geen nieuw woonadres opgegeven). Je hebt ook een geldig NL paspoort en bent dus nog steeds nederlands staatsburger. Spaargeld in NL gaat tellen vanaf 25.000 euro, maar tot de eerste 25? euro belasting innen ze niet ivm te veel werk. Even goed uitrekenen dus. Belastingaangifte zal je zelf moeten doen, want belastingdienst heeft geen adres om de aanslag naar toe te sturen. Precieze regels kan je het beste navragen bij de belastingdienst zelf.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 00:17

Ik heb me toen uitgeschreven, en aangegeven dat ik ging emigreren, daar hadden ze speciale formulieren voor.
Zal ook even een berichtje naar de belastingdienst doen, en zien of een NL bankrekening iets met hun te maken heeft.
25.000€ duurt nog een jaar of twee :+.

Nuttige reacties, bedankt!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 01:35

Ik heb bankrekeningen in 3 landen maar daar aangemaakt toen ik er woonde.

Probleem met jouw situatie kan zijn dat het onder 'witwassen' kan vallen (van buitenland op NL rekening maar nergens echt belasting betaald). Je zou een NL bank kunnen bellen en de situatie uitleggen, maar het kan lastig worden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:48

ING bank doet er in ieder geval niet vaak moeilijk over, Rabobank hier in de omgeving wel.
Wij hebben hier veel Polen gehad die hier geen adres hadden maar wel een bankrekening wilden openen.
Dat was geen probleem bij de ING.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:44

Zou idd de ING proberen, ik woon nu bijna 3 jaar niet meer in NL en heb nog steeds m'n ING rekening.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:47

Rabobank werkt nog steeds als een stel regionale banken in Nederland (zo zijn ze ook ooit begonnen), dus het kan heel erg per kantoor verschillen of ze wel of niet jouw situatie accepteren.
Ik ben veel verhuisd binnen Nl de laatste jaren en ben daarom bij de Rabo weggegaan, ik moest elke keer weer naar een ander kantoor om mijn zaken te regelen of kon in de stad waar ik werkte geen bankzaken regelen, want was aangesloten bij de bank in een andere regio. Ja dahaag ik blijf bezig :+

Dus zit nu bij de ING. Ik kan me voorstellen dat je in persoon een rekening moet komen openen, het proces vereiste aardig wat handtekeningen van mijn kant. Maar misschien valt er iets te regelen. Maar ik kan daar tenminste gewoon elk kantoor binnenlopen (dus ook in buitenland als er een kantoor zit) en er is veel meer online geregeld. Dat sprak mij wel aan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 10:28

Bedankt dames! Inmiddels mailtjes naar ABN, RABO en ING verstuurd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:37

kehdra schreef:
Bedankt dames! Inmiddels mailtjes naar ABN, RABO en ING verstuurd.

Niet iedereen over 1 kam scheren hè :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:47

Als je nergens belasting betaald (inkomsten belasting dan vooral) doe je hetzelfde als de mensen die hun geld in zwitserland verstoppen. Hou daar dus rekening mee dat je daar problemen mee kan krijgen bij eventuele terugkeer.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 10:56

Oh ben voorlopig niet van plan terug te komen, maar ik zou dan bijvoorbeld het geld gewoon op die rekening kunnen laten staan?
Nou ja, denk niet dat dat voorlopig gaat gebeuren (if ever).

Rabobank stuurt me net terug dat ik wel online een rekening kan openen, maar wel een Nederlands postadres nodig heb. Ze zijn nu aan het uitzoeken of dat ook een postbus mag zijn.

Heel slim zijn ze niet, ik stuur ze een berichtje:
"Ik wil graag een vraag stellen via de website, maar woon in het buitenland. Via de website kan ik enkel een vraag stellen als ik een postcode of woonplaats invoer.
Hoe kan ik contact met jullie opnemen?"

Sturen ze terug, oh neem dan contact me je locaal kantoor op :+.

[edit] De facebooker weet dus niet of het met een postbus kan. Ik heb nu een aanvraag moeten indienen met een fictief adres in Egypte, en een fictief telefoonnummer, maar een geldig email adres... Ben benieuwd...
Laatst bijgewerkt door kehdra op 30-06-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt