Zenuwen, hoe gaan jullie er mee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Zenuwen, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 12:55

Hallo Bokkers!

Ik heb (eigenlijk mijn hele leven al) super veel last van zenuwen.
Vandaag had ik een acteurstoets op school, hier moet je een gesprek voeren met een acteur volgens bepaalde richtlijnen. Dit was de tweede keer, de eerste heb ik gehaald en deze niet en dit komt vooral door de zenuwen. Ik slik al een paar dagen valdispert extra sterk en dit leek te helpen tot vandaag, ik denk dat de zenuwen te sterk waren.

Nu ben ik dus gezakt en moet ik over 2 weken nog een keer, ik ben bang voor precies het zelfde omdat ik door de zenuwen dingen vergeet en niet helder na kan denken.
Ook slaan de zenuwen op mijn maag, ik kan niets meer eten en als ik het toch probeer begin ik gelijk te kokhalzen.
Ook is het zo dat als iemand aan me vraagt hoe gaat het ik gelijk bijna begin te huilen door de zenuwen.

Nu mijn vraag, zijn er meer mensen die hier zo erg last van hebben en hoe gaan jullie hier mee om?

Ik word er vooral erg moe van dat ik iedere keer zo zenuwachtig ben waardoor dingen gewoon niet lukken.
Iemand tips? ik sta overal voor open.

Groetjes,

Miesemuisje

Re: Zenuwen, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:56

oei, zó herkenbaar.. ik lees even mee!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:59

Ademhalsingsoefeningen.
Zenuwen betekent snel ademhalen of oppervlakkig.

Als je jezelf concentreert op je ademhaling en dat deze rustig is, helpt dat.

Als ik smiddags toets heb, ga ik smorgens paardrijden. Even niet aan denken, even weg van alles.
Dit kan je ook doen met andere sport, stuk fietsen of wandelen ofzo.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:00

Ook voor mij herkenbaar, vooral dat het op de maag slaat. Ik kan dan bijna niet meer praten omdat ik dan al ga kokhalzen :+ Niet praktisch.

Meestal kan ik mijn zenuwen de baas als ik blijf relativeren. Ook de bekende "over x aantal minuten is het voorbij" helpt soms wel. Verstand op nul en gaan werkt ook wel eens, maar als de zenuwen heel erg zijn wil dat wel eens niet.

Als ik begin met iets waar ik zenuwachtig voor ben dan gaat het vaak wel weer. Ik fok me juist voorafgaand enorm op..

Lees verder even mee :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 13:01

Ja ik probeer heel erg op mijn ademhaling te letten, langer uit dan dat je in ademt en via je buik enzo maar dit werkt eigenlijk niet echt naar mijn idee.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:09

Ik heb er zelf ook altijd erg last van en laten wij nu elke 4 weken praktijk toetsen hebben. Ik zak eigenlijk gewoon elke keer de eerste keer en dan haal ik heb de 2e keer want dan weet ik hoe het gaat en dat gaat beter. Maar ja dat is natuurlijk ook niet de manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:50

Misschien eens dieper gaan kijken waar die zenuwen vandaan komen. Waar ben je bang voor? Door duidelijk te krijgen waarom je zo zenuwachtig bent kun je er vaker beter mee om gaan. Zenuwen zijn niet erg, teveel zenuwen wel.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:52

A.Vogel rustgevend tabletje ;)
Helpt bij mij erg goed. Je moet er 2 een uur op voorhand nemen en 1 een half uur op voorhand.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:53

Ik zou je zo graag tips willen geven TS, maar helaas heb ik op dit moment er ook mee te kampen. :=

Dus ik lees ook even mee.

@ Joolien, wat als je weet waar het vandaan komt, maar nogsteeds teveel hebt aan zenuwen? De zenuwen die ik heb is niets meer dan afwachten.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:57

Zó herkenbaar. Ik heb dit probleem in zeer extreme mate. Afgelopen weekend startte ik op de Almelose ruiterdagen. Ik ben begonnen met 2 weken van te voren slecht slapen en 2 dagen ervoor ben ik misselijk. 3 kilo afgevallen van de stress. Ik heb dit al van jongs af aan, maar het is extreem geworden op mijn 9e. Uiteindelijk ben ik zo'n 1,5 jaar geleden in therapie gegaan, aangezien het mijn dagelijkse leven flink ging belemmeren. Ik was zelfs misselijk voor school, waar ik al 2 jaar dezelfde klas heb en het heel goed gaat.
Je mag me altijd een PB sturen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:59

Ik heb precies het zelfde, ik kan s'ochtends op een normale school dag ook niet meer ontbijten ivm misselijkheid.. hier had ik vroeger geen last van..
Wat voor therapie volg je?
Ik heb zelfs hypnose therapie gehad, werkte niet maar was wel leuk om een keer mee te maken haha

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:02

Ik neem zelfs Bisoprolol tegen de zenuwen omdat ik maar bleef flauwvallen van de stress.
Nu val ik nét niet meer flauw, dus alsnog is het niet hét middel voor mij :n

Ik volg dus even mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:04

Nayomie schreef:
Ik zou je zo graag tips willen geven TS, maar helaas heb ik op dit moment er ook mee te kampen. :=

Dus ik lees ook even mee.

@ Joolien, wat als je weet waar het vandaan komt, maar nogsteeds teveel hebt aan zenuwen? De zenuwen die ik heb is niets meer dan afwachten.

Dan wordt het tijd om daar hulp bij te zoeken. Ik heb zelf erg veel last gehad van stress, beetje hetzelfde als zenuwen en toen dat mijn leven teveel ging beinvloeden heb ik daar hulp voor gezocht. Je lichaam kan teveel spanningen of stress niet lang houden, dan gaat je lichaam rare dingen doen. Het is ook echt niet raar om hier hulp voor te zoeken hoor. Ik heb nu nog steeds last van stress, en waar ik vroeger heel vaak ziek was van stress of moe, kan ik er nu goed mee om gaan. Ik kan achterhalen waar het vandaan komt en vaak al door te weten waar het vandaan komt kan ik het handelen. Of soms kan ik ook de stress weg nemen. Dat is het fijnst natuurlijk.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:05

Ik doe oefentherapie en mensendieck. Ik ben nu zo ver dat ik in normale dagelijkse situatie weer redelijk goed kan functioneren, maar nieuwe situaties zijn soms nog lastig. Bij onverwachtse situaties is het vaak ook mis. Ik ben deze therapie gaan doen op aanraden van mijn huisarts. Op mijn 14e ben ik al binnenste buiten gekeerd in het ziekenhuis, waar ze op een gegeven moment niet meer wisten wat ze met mij moesten.. Als ik misselijk ben en ik geef dat gewoon aan en praat er even over met iemand gaat het soms wel over..

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:08

Toen ik voor veel mensen muziek moest spelen was ik ook bijna flauwgevallen, en voor mondelinge examens heb ik ook altijd super veel stress ... Maar ik ben eigenlijk helemaal niet verlegen en ik sta ook graag 'vooraan', om iets geïmproviseerd te doen ofzo :)
Ik zou zeggen probeer veel de dingen te doen waarvoor je stress hebt, en bereidt je perfect voor. Verder helpt mediteren ook, maar op een wat langere termijn. Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:09

marjan19 schreef:
Ik doe oefentherapie en mensendieck. Ik ben nu zo ver dat ik in normale dagelijkse situatie weer redelijk goed kan functioneren, maar nieuwe situaties zijn soms nog lastig. Bij onverwachtse situaties is het vaak ook mis. Ik ben deze therapie gaan doen op aanraden van mijn huisarts. Op mijn 14e ben ik al binnenste buiten gekeerd in het ziekenhuis, waar ze op een gegeven moment niet meer wisten wat ze met mij moesten.. Als ik misselijk ben en ik geef dat gewoon aan en praat er even over met iemand gaat het soms wel over..

Ik ga binnenkort weer met mindfulness beginnen, heb ik al een paar keer oefeningen van gedaan, vooral voor het slapen maar dat gaat goed, nu overdag nog :+
Overigens komt het bij mij door faalangst en angst voor confrontatie. Ik ben soms bang om dingen fout te doen en vind het moeilijk om dit aan te geven. Vooral op het werk is dat.
Ik kan wel doodleuk zonder al teveel spanning een podium op stappen, een microfoon pakken en met een liveband mee gaan zingen, dus mijn spanning is soms iets vreemd te noemen :')

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:12

Joolien schreef:
marjan19 schreef:

Ik ga binnenkort weer met mindfulness beginnen, heb ik al een paar keer oefeningen van gedaan, vooral voor het slapen maar dat gaat goed, nu overdag nog :+
Overigens komt het bij mij door faalangst en angst voor confrontatie. Ik ben soms bang om dingen fout te doen en vind het moeilijk om dit aan te geven. Vooral op het werk is dat.
Ik kan wel doodleuk zonder al teveel spanning een podium op stappen, een microfoon pakken en met een liveband mee gaan zingen, dus mijn spanning is soms iets vreemd te noemen :')

Mindfulness heb ik inderdaad ook al eens over nagedacht. Op mijn vorige stage gaf mijn stagebegeleidster mij dit ook als tip mee. Ik heb daar namelijk gewoon mijn hele verhaal verteld. Ik ben inderdaad ook bang om dingen fout te doen, maar ook om rare dingen te zeggen. Zo geef ik bijvoorbeeld in de klas bijna nooit een antwoord, omdat ik bang ben om iets raars te zeggen :+ Waar volg jij mindfulness? Bij iemand op een praktijk of gewoon van internet ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:17

Ik heb een doorverwijzing gevraagd bij de huisarts voor een intake, dit doe ik bij een ggz-instelling die een soort light-therapie geven, mindfit. Na de intake ben ik aangemeld voor mf.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:20

Heel herkenbaar die misselijkheid.. Als ik nerveus of gestressed ben, dan word ik ook hondsmisselijk.. Kan er niets aan veranderen.. Heb t al zo lang ik weet..

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:27

Niet iets wat je standaard moet gaan doen, want ik ben met Joolien eens dat je onderzoek moet gaan doen naar waar je zenuwen vandaan komen om er vanaf te kunnen komen, maar ik heb voor echt enge examens etc. wel eens propranolol gekregen van de huisarts. Dat is een bètablokker die ervoor zorgt dat je hartslag rustig blijft, waardoor je minder last hebt van de stressverschijnselen. Heeft mij toen goed geholpen, in tegenstelling tot Valdispert en al die andere homeopatische dingen. Maar nogmaals: de enige manier om hier overheen te komen is door eraan te werken. Helaas weet ik er alles van, maar het gaat stukje bij beetje beter! :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:53

Heel herkenbaar... Ik heb nog steeds de oplossing niet gevonden, ik heb ook pillen geprobeerd als Valdispert, gewone valeriaan pilletjes etc, etc. Lijkt helemaal niks uit te halen. Ik probeer altijd maar gewoon te denken 'om ... uur is het voorbij, dan ga ik lekker naar huis'. En meestal beloon ik mezelf altijd als het achter de rug is met iets kleins. Een nieuw shirtje of iets lekker ofzo. Maar vervelend is het wel... heb je een idee waar het door komt, faalangst bijvoorbeeld?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:02

Herkenbaar. Bij mij gaat er dan een pilletje in (op recept), dus daar heb je niet zoveel aan :+ Maar wat serieus helpt in dit soort gevallen is ademhalingsoefeningen. Ik geloofde er eerst niet in, maar het helpt echt!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 18:58

Ja ik denk dat het deels komt door faalangst. Ik ben ook zenuwachtig als ik gewoon een toets heb. Maar ook als ik bijvoorbeeld als ik naar het ponykamp ga waar ik al jaren kom en inmiddels al 4 jaar leiding ben. Ook soms met paardrijden, voor mn les kan ik ook nooit eten door misselijkheid van zenuwen dus ik denk dat het niet alleen faalangst is

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:38

Geryon schreef:
Herkenbaar. Bij mij gaat er dan een pilletje in (op recept), dus daar heb je niet zoveel aan :+ Maar wat serieus helpt in dit soort gevallen is ademhalingsoefeningen. Ik geloofde er eerst niet in, maar het helpt echt!

Ik heb 1 keer van de huisarts oxazepam voorgeschreven gekregen voor de bruiloft van mijn schoonzusje. Ik wou ook wel graag een leuke dag hebben :o Had alleen niet zo goed geluisterd en om de 3 uur een pilletje genomen terwijl ik 3 op 24 uur mocht. Heb uiteindelijk wel lekker geslapen :+

Maar even serieus, als ik aan die pilletjes begin moet ik elke dag zon pilletje nemen en dat is denk ik ook niet de juiste manier..

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:03

Er zijn van A.Vogel ook pilletjes. Die gebruik ik.