Opstart van je leven in deze maatschappij; financieel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Opstart van je leven in deze maatschappij; financieel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:57

Het leven is duur en ik heb het idee, in elk geval voor mezelf, dat je steeds naar andere oplossingen op zoek moet om nog schuldenvrij door het leven te kunnen (wat vervolgens weer wordt tegengewerkt :Y) ). Bijvoorbeeld.

Stufi is afgeschaft. Je kan alleen nog lenen, wat betekent dat je je leven begint met een behoorlijke schuld zonder baangarantie. Wat denken jullie: zou thuisstuderen de toekomst hebben omdat naar school gaan te duur wordt/is?

Het vinden van een baan is erg moeilijk. Ik denk erover om voor mezelf maar iets te beginnen in de hoop dat dit aanslaat en er geld binnenkomt. Tuurlijk kan men een uitkering krijgen maar daarvan is het moeilijk rondkomen.

Huis kopen bestaat niet in mijn wereld. Huis huren is duur en is een maandelijks terugkerende last. Daarnaast bouw je geen kapitaal op. Als je toch koopt, heb je maandelijks je hypotheek terug te betalen. Wanneer je zelf een klein huisje wil bouwen/neerzetten omdat je zelf grond in bezit hebt <3 Zodat je in elk geval een schuldenvrij huisje woont, mag dit niet van de gemeente. Daarnaast moet je huis per se van dure stenen zijn en mag je geen goedkoper materiaal gebruiken.

Nog meer mensen die dit opvalt, die hier tegenaan lopen, ermee te maken hebben, etc? Wat vinden jullie hiervan? Waarom moet je overal schulden voor maken? Kan dit niet anders?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:02

In Nederland wordt je geacht in de schulden te leven. Als je dit niet wilt dan betaal je veeeeeeeel meer geld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hypotheekrente aftrek. Het is veel aantrekkelijker om in de schulden te leven.

Ik vind het een krom systeem.

Meraki

Re: Opstart van je leven in deze maatschappij; financieel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:10

Hier precies hetzelfde, ik loop tegen dezelfde dingen aan. Ga ik op mezelf, zou ik niet meer op vakantie kunnen sowieso niet ieder jaar. Een extra studie zou niet meer kunnen, en ik moet nog maar hopen dat ik rond kan komen iedere maand.

En dan maar hopen dat m'n eigen risico er niet in één keer af moet, of dat de auto niet stuk gaat.

Net wat Daphna zegt, je wordt geacht in schulden te leven :n

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:17

tja, je moet ergens beginnen.
Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je gratis kunt studeren, meteen auto's en een huis kan kopen. Ik zie allemaal jonge mensen reageren, kop op, het leven gaat niet over rozen, maar als je straks een baan hebt,komt dat huis vanzelf en dan de auto het paard en de rest! :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:19

Ik begin ook omdat er nog 1 jaar stufi geldt, eerder met een studie dan ik misschien zou willen. Ik kan dan alleen uit huis omdat mijn vriend fulltime werkt en ik bij hem in kan wonen, en een deel van mijn stufi aan hem geef om alles te bekostigen.

Ik zou niet weten hoe het zou zijn als ik niet met mijn vriend samen zou zijn. Dan zou ik niet uit huis kunnen, en door omstandigheden kan ik niet werken naast mijn komende studie, dus zou ik ook niks extra hebben om leuke dingen voor te doen of te kopen.

Oftewel, ik heb enorm veel geluk met hoe voor mij alles op z'n pootjes terechtkomt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:24

Als het Nederlandse systeem onvoldoende of helemaal niet in je toekomstbeeld past, dan kun je altijd nog in het buitenland gaan wonen. Zéker als je nog jong bent en minimale verplichtingen t.g.v. bovengenoemd Nederlands systeem hebt...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:25

Als ik een paar zo hoor zou je gemakkelijk voor huursubsidie of sociale huur in aanmerking komen. Zit je daar boven qua inkomsten dan hoor je inderdaad meer te betalen want dan heb je het niet nodig.

Bijstand? Wees BLIJ dat je het zou kunnen krijgen. Nee, het is geen topinkomen, maar zou jij met een topinkomen terwijl je met je luie reet op de bank zit nog aan het werk gaan? Het gaat erom dat je daarmee in LEVEN blijft. Niet dat je daar royaal van kan sparen.

Vakantie is een luxe, geen levensbehoefte nummero 1.

Het vinden van werk en je hebt geen vast huis waar je in woont? Solliciteer maar door heel Nederland heen, vroeg of laat kun je wel terug naar je eigen stekkie. (Ja, zelf ook gedaan, 2 jaar tussen Assen en Doetinchem gereisd, je moet er wat voor over hebben)

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:27

Het gras is bij een ander altijd groener!
In Duitsland bestaat het al jaren dat je zelf je studie terug moet betalen. En zo gek vind ik dat niet. Het zal nu even krap zijn (al vraag ik me af hoe krap als ik alle studenten waar ik mee werk zie) maar als je klaar bent met studeren en je krijgt een baan en een leuk inkomen. Dan heb je zo je studieschulden afgelost.

Bij de meeste zorgverzekeraars kun je je eigen risico in termijnen terug betalen, dat scheel ook weer.
Maar het leven gaat eenmaal niet over rozen inderdaad.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:31

Ik heb gelukkig genoten van stuffi... nu was ik er altijd wel dankbaar om, maar nu helemaal.
Heb er altijd bij gewerkt, maar besef mij zeker dat het vandaag de dag heel lastig is om rond te komen.

En ouders (in algemeen) zijn vaak al blij dat ze het zelf kunnen redden na 1 weggevallen baan of noem het maar op.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 01:32

Hilli schreef:
Als het Nederlandse systeem onvoldoende of helemaal niet in je toekomstbeeld past, dan kun je altijd nog in het buitenland gaan wonen. Zéker als je nog jong bent en minimale verplichtingen t.g.v. bovengenoemd Nederlands systeem hebt...

Ik denk dat veel jonge mensen dat ook zeker zullen doen. Ik ben binnenkort in ieder geval weg, college geld is veel lager, geen tekort aan kamers en kan de stufi lening meenemen. *\o/*

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 02:57

Tsja, ik denk dat we in NL ook wel enigszins verwend zijn. Sommige studies hier in Canada (en volgens mij is USA nog weer veel duurder) kan je rustig op zo'n 5000-10.000 dollar per jaar rekenen. Nu zijn programmas hier wel even anders maar doe je een 4 jarige studie (of vervolg/verdieping studies erachteraan) dan heb je aan het eind vd rit een behoorlijke schuld. Daar tegenover staat wel dat het minimum loon hier, gelukkig, niet leeftijdsgebonden is. Doe je een degelijke studie en ben je klaar dan kan je rustig 20-50$ per uur verdienen afhankelijk van waar je voor naar school bent gegaan en hoeveel vraag/te kort aan werknemers er is. Heel veel studenten werken zich in de zomervakantie 10 slagen in de rondte om zoveel mogelijk te sparen om weer een jaar een kamer en zoveel mogelijk schoolgeld te kunnen betalen. En zelfs al krijg je een scholarship dan bekostigd dit in veel gevallen lang niet alle kosten. Veel mensen gaan ook niet op (vlieg)vakantie of doen dit pas op latere leeftijd wanneer huisje boompje beestje allang geregeld is en men een "steady" leven heeft. Een (lang) weekend kamperen een paar uur verderop is veel gebruikelijker. Volgens mij krijgen veel mensen hier het eerste jaar niet of max 15 vakantie dagen en bouw je dit op hoe langer je in dienst bent van dezelfde werkgever.
Wees dus ook maar heel blij met een 37,5u ("40u") fulltime werkweek. Ik ken hier héél veel mensen die 6-7 dagen per week werken rustig zo'n 10u per dag. 50/60 urige werkweken (of meer!) zijn hier niet ongewoon. Een meisje uit onze vriendengroep werkt 10u per dag en is alleen elk ander weekend vrij. Ik heb hetzelfde gehad terwijl ik gelukkig in de weekenden dat ik wel werkte maar tot een uur of 12 in de middag hoefde en dus nog wel wat aan mn middag had.
Sommige mensen vinden het niet erg en doen het vrijwillig maar in veel gevallen is het ook gewoon een kwestie van "dit is de baan waarvoor je gesolliciteerd hebt dus zoveel ga je ook werken". Of geen baan/inkomen natuurlijk, wat jij wil.
En zoals iemand anders al zei, geen baan in de buurt? Zoek dan maar wat verder weg. Ik reed ook elke dag ruim 70 km enkele reis. Werkte ik 10u per dag was ik ook rustig 12-13u van huis.

De regels mbt huizen is hier allemaal volgens mij wel een stuk makkelijker, maar ergens geef ik ze in NL ook wel gelijk. We zijn al overbevolkt, moet je vooral iedereen nog maar even huizen laten bouwen waar ze het zelf willen met goedkope materialen wat misschien in 20 jaar allemaal wel instort.
Maar staan de regels je niet aan of zijn er andere dingen dan staat het je vrij weg te gaan ;)
Elk land heeft wel stomme dingen en rare regels en het een past beter bij de een dan de ander.

Edit;
Zowel huren als kopen is een maandelijkse last. Betalen moet je sowieso wel, of je er kapitaal mee opbouwt of niet.
Daarnaast vraag ik me enigszins af hoe je bij een "schuldenvrij" huisje komt. Zelfs met goedkope materialen is een huis bouwen vrij duur en zal je daar dus ook een lening voor moeten afsluiten (en ik weet niet hoe dat in NL zit maar hier in Canada, in mijn vriends geval iig, moet je daarvoor lenen en krijg je geen hypotheek omdat de bank anders niet weet waar het geld voor gebruikt wordt (of iets dergelijks) en daarvan is de rente beduidend hoger dan van een hypotheek) en heb je dus ook weer maandelijkse terugkerende kosten, tenzij je een paar ton op de bank hebt staan maar dan kan je net zo goed de bouw rompslomp vergeten en alsnog wat kopen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 05:29

Mias schreef:
Het gras is bij een ander altijd groener!
In Duitsland bestaat het al jaren dat je zelf je studie terug moet betalen.

Met dat verschil dat studeren in Duitsland geen drol kost.
Ik ben het ermee eens dat Nederland veel te duur wordt (daarom wonen wij ook alweer bijna 10 jaar in Duitsland), maar als ik sommige dingen hier lees..... in de schulden steken om een huis te kopen, wel graag op jezelf wonen maar dat eigenlijk niet willen omdat je dan niet ieder jaar op vakantie meer kunt.... welkom in de echte wereld.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 06:01

Ik heb erg veel geluk gehad met mijn ouders.
Zij betaalden mijn studie en mijn kamer zodat ik alleen mijn boodschappen hoefde te doen van de stufi en een aantal kleine rekeningen betalen. Ik werkte ook elke zaterdag naast mijn studie.
Zo heb ik op mijn 25e een eigen auto kunnen kopen van mijn gespaarde geld en schulden vrij kunnen studeren.
En ook nu nog heb ik geen enkele schuld en daar ben ik erg trots op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 06:15

Snap geklaag niet, je mag blij zijn dat je in Nederland geboren bent, want in verhouding tot ander 50% van wereld (denk zelfs meer) zijn wij steenrijk.
Grootste fout die ik men zie maken is dat veel mensen zo groot mogelijk huis willen dat ze net kunnen betalen.

Mijn advies probeer je vaste lasten zo laag mogelijk te houden zodat je geld aan losse dingen kunt uit geven weet je meest van geniet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 06:47

Als ik op Youtube al die microhuizen en tiny houses in de USA zie die mensen met de kracht van hun eigen handen in elkaar hebben gezet voor een klein bedrag, dan zou je voor jezelf wensen dat je dit hier ook zou kunnen om iig de woonlasten laag te houden. Ik heb ook de nodige uurtjes gespendeerd aan het bekijken van fimpjes over cob houses, yurts en wonen in afgedankte containers, waar mensen echt plaatjes van huizen van hebben gemaakt. Helaas mag dat in Nederland niet. En aan een kant snap ik het niet, aan de andere kant weer wel.

Want ik hoef maar even de opmerking van een vlaamse kennis voor ogen te houden, die bij een bezoek aan de Beemster zei dat het landschap daar zo weids is. Indd, in Belgie mag je neerzetten wat je wilt, is er geen welzijns/schoonheidscommissie, hebben ze jarenlang aan lintbebouwing gedaan (liefst je huis neerzetten lang de grote baan, kan iedereen zien wat je hebt neergezet) en als je ergens staat zie je met name in Vlaanderen de horizon niet, want er staat altijd wel een huis voor. Niet alles wat ze ergens neerkwakken is even mooi, en je zult maar met je bungalow ineens een huis met vier etages naast je vinden, en daar niets tegen kunnen doen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:10

In Belgie zijn ook meer dan genoeg regels hoor! mijn belgische collega laat op dit moment een huis bouwen en die moet aan heel wat regels voldoen.

Ik vind het belachelijk dat de stufi eruit is (hoewel het voor mij alweer een tijd geleden is dat ik gestudeerd heb).
Aan de andere kant lijkt het wel of jongeren niet meer met geld kunnen omgaan. Schulden al voor het gebruik van een mobiele telefoon (luxeproduct), ieder jaar een aantal keer op vakantie moeten gaan.. Iedere week voor meer dan 50 euro stappen..

Dat zijn allemaal extra's om op te besparen en dan hoeft je lening voor de studie (mits je thuis kan blijven wonen en een bijbaantje hebt) echt niet hoog te zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:12

Vraag
Wie zou dan voor jouw studie moeten betalen, als jij daarvoor niet wil betalen?

De staat? Dat zijn wij. Dat zou dus uit de belastingen betaald moeten worden. En iemand moet dat betalen.

Ik vind het niet gek dat je investeert in je eigen opleiding en daarmee investeert in je eigen carrière

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:23

Dan ga je in deeltijd studeren, doe ik ook. Is verrot zwaar maar ik heb straks tenminste geen schuld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:24

Ik eet dat in Belgie heel veel getolereerd wordt zonder die regeltjes. Zo hebben mijn ouders ooit een gracht willen dempen en stom genoeg daar officieel toestemming voor gevraagd. De buren hadden hem al dichtgegooid, zonder daar ooit toestemming voor te hebben gevraagd en daar keek ook niemand naar om.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:38

Ik denk dat wij het vroeger anders hadden.
Studeren was voor jongeren met ouders met geld en wij gingen gewoon naar school en staken op 19 jarige leeftijd al de handen uit de mouwen.

Ik was 19 toen ik begon als receptioniste/telefoniste bij een Scheepvaartmaatschappij en heb altijd van de bazen mogen studeren en een opleiding mogen doen naast mijn baan van 40 uur en zo kon ik dus leren en werken om aan mijn toekomst te werken.
Ik was geen hoogvlieger maar werkte wel heel hard.

Tuurlijk had ik ook wel eens geen zakgeld meer om eten te kopen en moest ik weer bij paps en mams aankloppen omdat het einde van de maand nog niet in zicht was.

Ik kon geen paard betalen
Ik had een klein 2e hands autootje
Ik kon 1x per maand uit en dan ook niet te veel te besteden
Kocht mijn kleding op de markt net als fruit en overige boodschappen
Maar ik redde het wel.

Als ik nu zie wat de jongeren dus "willen"... vind ik best veel
Je zal als je geen schulden wilt hebben dus paasei naar de nering moeten zetten.

En moeten WIJ... dan jullie studie betalen.
Nee... vind ik niet.... je zal prioriteiten moeten stellen en keuzes moeten maken en het niet op de maatschappij willen afschuiven.
En wil je studeren tot je 30ste prima maar dan zal je zelf voor de kosten moeten opdraaien.

Nu zijn we vele jaren verder, we hebben beide een gewone leuke baan waarin we wel heel hard moeten werken en ik heb een paard omdat ik het op mijn 30ste!!!! wel kon betalen.

Ik denk dat het ook iets is van niet te veel willen en tevreden zijn met wat je heb.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:50

Ben ik het helemaal mee eens Mando! Tegenwoordig wil iedereen hebben en hebben maar er wordt niet gekeken hoe ze het zelf kunnen bereiken, er wordt verwacht dat er overal een vangnet voor is maar staan er niet bij stil wie dat op moeten hoesten. Ik ben tevreden met mijn huurhuisje en mijn Tomos, auto weggedaan doordat ik zonder werk kwam. Natuurlijk mag je wensen hebben maar het knapste is als je die zelf kan verwezelijken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:05

Ik ben 19, ga een deeltijdopleiding doen en daarnaast werken. Ik mag blij zijn als ik straks genoeg geld kan verdienen om rond te komen. Die minimumjeugdlonen zijn misschien goed voor de economie, maar als je er van rond moet komen vindt je het iets minder grappig.. En dan heb ik het nog niet echt over sparen.. Ik heb het alleen over genoeg geld hebben om rond te komen: studiekosten, benzine voor er naartoe en terug, verzekering, andere kosten, beetje geld voor een keer wat leuks/kleding/make up/beltegoed en wat je overhoudt sparen.. Paard wordt daar niet van betaald. Erg fijn..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:16

Als antwoord op je vraag:

Natuurlijk kan het anders :j
Maar dan zal je je leven wat anders in moeten richten.

Wil je een gewoon normaal burgerlijk leven met een huisje dan zal je dit moeten huren of kopen, waarbij je altijd aan maandelijkse lasten vastzit waarbij je elke maand geld "weggooid" en in de tang zit van "het systeem".

Tenzij je van andermans kapitaal mee mag / kan / wil profiteren, zal je zelf het benodigde geld binnen moeten brengen :j

Of je kiest ervoor om het anders aan te pakken. Niks huren, niks kopen, maar een andere constructie vinden om te kunnen wonen zonder maandelijkse kosten. Dan zal je dus bvb. ergens kunnen gaan werken tegen kost & inwoning. Kan je hele mooie dingen doen op zich, van baantje naar baantje over de hele wereld als je dat wilt :j

Lage lasten, maar ook lage inkomsten, dus je bouwt niet echt iets op.

Maarja aan de andere kant: dat doe je ook niet echt als je een gewone baan hebt en je geld grotendeels op gaat aan je maandelijkse vaste lasten, dan zit een grote spaarpot er ook niet in...

Maar je bent (denk ik) wel beter beschermd in geval het niet goed met je gaat en je (tijdelijk) niet meer kan werken. Dan heb je nog je vangnet opgebouwd omdat je altijd netjes mee hebt gedaan met werken en betalen, zoals men het graag ziet :P

Heb je altijd tegen kost & inwoning gewerkt dan kan je niet verwachten dat de mensen waar je niet meer voor kan werken, je levensonderhoud toch blijven betalen.

Al met al ben je wellicht nog het beste af als je gewoonweg een goedkoop huisje koopt, je kosten laag houdt en werk vind dat je met plezier doet, waarna je met een voldaan gevoel weer thuiskomt en nog genoeg tijd overhoud voor je eigen dingen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-06-14 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:17

Tja, welkom in de echte wereld.
Nou heb ik het geluk dat ik géén studieschuld heb. Maar je mag weet ik het hoeveel jaar doen om dit terug te betalen.
Ik woon nu 2,5 jaar samen met mijn vriend en we konden dit jaar pas voor het eerst samen op vakantie. Terwijl we ruim 4 jaar een relatie hebben. En dan was het nog een "goedkope" vakantie buiten het hoogseizoen binnen Nederland.
Ook wij rijden in een klein autotje die goedkoop is in de lasten en goedkoop is in de wegenbelasting.
Nee, wij kunnen geen huis kopen, wij wonen in een huurhuisje, dit jaar pas verhuisd naar een eengezinswoning, en dat is nog snel. Menig stel woont de eerste jaren op een flatje.
En nee, ook ik heb geen paard. Zou niet weten waar ik het geld vandaan moet halen.
Nu hebben we het leuk, omdat we 2 verdieners zijn, maar wel onzeker aangezien de kans groot is dat ik er straks uit vlieg..

Mijn ouders, en ik denk ook dat van menig bokkers hier, hebben zich vroeger ook 3 slagen in de rondte gewerkt om rond te kunnen komen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:27

Dat er steeds minder banen te vinden zijn is een heel jammerlijke zaak.

Maar dat zaken zoals studie zelf te betalen zijn, tja... Het zijn nu eenmaal moeilijke tijden. En dat het van een inkomen moeilijk rondkomen is, is toch ook maar logisch?

Ik vind dat wij Nederlanders en Belgen niet goed beseffen hoe gelukkig en rijk wij zijn. Word maar eens in een ander continent geboren :n