HBO propedeuse naar de universiteit: wiskunde probleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

HBO propedeuse naar de universiteit: wiskunde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 14:48

Ik heb dit jaar mijn propedeuse behaald van Social Studies (Avans hogeschool) en nou is mijn plan
om komend jaar te beginnen aan de bachelor Sociologie aan Tilburg University. Ik zit echter met een
"klein" probleempje, namelijk wiskunde. Ik heb havo gedaan en heb toen wiskunde laten vallen,
daardoor mis ik een goede basis. Ik ben nooit een ster in wiskunde geweest, maar ik heb ook nooit
echt mijn best gedaan om er een ster in te zijn. Nu is het natuurlijk zo dat je op de universiteit statistiek
krijgt en ze ervan uitgaan dat je wiskunde op vwo niveau beheerst. Helaas heb ik pas laat besloten door
te willen stromen naar de uni, waardoor een wiskunde cursus van een jaar niet meer mogelijk is..

Nu wil ik dus graag mijn zomer besteden om mijn wiskunde zo goed mogelijk bij te spijkeren.
Gelukkig biedt de universiteit in het eerste blok ook een wiskundecursus aan voor mensen die
achterlopen, maar ik vrees dat ik een boel in te halen heb! Nu mijn vraag.. Hebben jullie tips hoe ik
dit het beste aan kan pakken, een bijlesleraar, een goede cursus of een goed boek?
Alle tips zijn welkom!

Ik heb het nagevraagd en mij is verteld dat ik me vooral moet richten op wiskunde A op vwo niveau.

Odysseus

Re: HBO propedeuse naar de universiteit: wiskunde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:55

Als het goed is beginnen ze op je studie ook weer echt met de basis. Letterlijk: wat is een modus, mediaan, gemiddelde etc. etc. Persoonlijk vind ik weinig overlap met wiskunde A en statistiek op de universiteit. Er komen gemeenschappelijke begrippen aanbod maar deze worden echt weer vanaf 0 uitgelegd en bij wiskunde A mag je veel met je grafische rekenmachine uitrekenen, dit ga je met de hand doen bij statistiek.

Je begint echt op het niveau "hoe bereken je een gemiddelde".

De snelheid van de lessen ligt wel hoog en ik kan je dus als tip meegeven: zorg dat je vóór de college's de stof kent en zo veel mogelijk snapt. Dan kun je de colleges veel beter begrijpen en volgen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:57

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:00

Bedankt voor de reacties! De ervaringen zijn heel verschillend, de ene docent beweerd dat hij het een aap nog kan leren en de ander beweerd dat het heel zwaar is zonder basis. Gelukkig heb ik een goede discipline en hou ik altijd alles netjes bij, daar gaat het vaak mis heb ik gehoord.

Is het dan misschien beter om me alvast wat te verdiepen in statistiek zelf? Het is natuurlijk zonde om veel geld te betalen voor een cursus met weinig aansluiting.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:01

Het boek van Gravetter 'Statistics for the Behavioral Sciences' hebben wij gebruikt bij eerstejaars psychologie.
Ik vond het een heel erg duidelijk boek, alles werd erin uitgelegd (volgens mij zelfs het bereken van het gemiddelde) in heel begrijpelijke taal. Verder heeft het boek veel opgaven waarmee je kan oefenen en plaatjes om de tekst uit te leggen.
Ik heb de editie van 2009, ISBN 9780495602941. Er is inmiddels een nieuwe editie.

Maar inderdaad wat Focussed zegt: Alles wordt wel weer uitgelegd bij het vak, maar door je achterstand heb je kans dat je het moeilijker vindt en het gaat inderdaad wel snel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:11

Mijn ervaring is inderdaad die van de "een aap kan het nog leren", maar wel als je alles goed bijhoudt en er écht tijd in steekt.

Ik doe op dit moment mijn tweede studie, ik heb eerst Communicatie Wetenschappen (Faculteit Sociale Wetenschappen) gestudeerd en daarbij alle statistiek goed gehaald, de derderjaars statistiek zelfs met een 10! En ik was echt een rampenplan op het VWO met wiskunde A :')

Die statistiek bij mijn huidige studie (Psychologie) is exact hetzelfde. Heb er dan ook lekker vrijstelling voor gekregen. Maar ook hier beginnen ze echt weer bij 0.

Ik zou persoonlijk gewoon alvast uitzoeken wat de literatuur is voor statistiek, dit staat als het goed is in de studiehandleiding. Die boeken gewoon alvast kopen en door gaan nemen, opdrachten maken en die nakijken etc. Dan weet je snel genoeg of je extra bijles nodig hebt of niet.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:15

Ik ben het met de anderen eens. Statistiek is maar echt een klein deel van de wiskunde die je op de middelbare school hebt gehad.
Zelf had ik wiskunde B gedaan (VWO), maar ik had echt niks van statistiek gehad wat ik nodig kon gebruiken op de uni. Ik denk dat iedereen die er de moeite voor wilt doen, het ook echt wel kan doen. Als dit je enige twijfelpunt is, dan zou ik zeggen, gewoon ervoor gaan!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:17

Wat fijn al die reacties! Ik heb echt even getwijfeld of ik het topic wel zou plaatsen, maar met deze reacties kan ik zeker wat!

Alvast het betreffende boek kopen voor statistiek had ik nog helemaal niet aan gedacht, ik denk dat dat inderdaad een goed idee is. :)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:19

En daarnaast, er zijn altijd een hoop mensen die er goed in zijn op de uni (en een hoop die er wat minder goed in zijn), dus hulp vragen aan een studiegenoot kan ook altijd nog! Vaak als je er alleen doorheen moet is het heel wat lastiger, dus geef wordt vooral niet te bang als je er alleen niet doorheen komt.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:20

Ja inderdaad, ik hoorde ook dat er de mogelijkheid is tot bijles en wellicht dat ik deze zomer ook iemand
kan regelen die me wil helpen. :)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:21

Ja, dus maak je vooral niet te druk. De meeste mensen hebben weinig voorkennis en de voorkennis die ze hadden, zit in het eerste hoofdstuk ongeveer (tenminste, zo heb ik dat ervaren bij mijn medestudenten).

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:27

In het eerste blok moet ik een wiskunde cursus volgen omdat ik een achterstand heb, daarvoor
gebruiken ze deze literatuur:
Fred Pach, Hans Wisbrun & A.J. Pach, Wiswijs; Wiskunde als voorbereiding op voortgezette studie,
Groningen: Wolters-Noordhoff, 2010, ISBN 978-90-01-78853-7.

In het tweede blok krijg je methodenleer, daarvoor gebruiken ze deze literatuur:
B.C. Straits & R.A. Singleton, Social Research, Approaches and Fundamentals (International Fifth
Edition), New York: Oxford University Press, 2011, ISBN ISBN: 978-0-19-539461-0.

In het derde blok inleiding statistiek, daarvoor gebruiken ze deze literatuur:
Hinkle, D. E., Wiersma, W., and Jurs, S. G., Applied Statistics for the Behavioral Sciences, Boston:
Houghton Mifflin, 2003, 5de editie, ISBN 0-618-12405-5.

Pallant, Julie, SPSS Survival Manual, Open University Press, McGraw-Hill Education (5th ed.), 2013,
ISBN 9780335262588. (Paperback)

Dictaat MTO-B-PSY & MTO-B-MAW.

In blok vier krijg ik ook economie, maar dat heb ik op de havo wel gehad. Al vond ik daar de wiskunde
ook weleens lastig. Maar ik ga er vanuit dat ik tegen die tijd mijn kennis voldoende heb bijgespijkerd.

Ik denk dat ik dan gewoon het boek uit het eerste blok alvast ga aanschaffen en die ga bestuderen. :)
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 23-06-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:32

Dan zou ik iig minimaal het boek van Hinkle, Wiersma en Jurs alvast kopen.

Straits & Singleton gaat over onderzoeksmethoden en is dus geen tot nauwelijks statistiek (je moet misschien weten wat een gemiddelde is, een correlatie en een standaarddeviatie maar dat komt ruim aan bod in je gewone statistiekboek).

Pallant gaat over SPSS, dat is het programma (lijkt een beetje op Excel) waar je later je statistiek mee kunt berekenen. En dat krijg je stapsgewijs geleerd in je colleges en werkcolleges.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:33

Mee eens :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:34

Kijk voor die boeken maar eens op marktplaats en bol.com, worden vaak 2e hands aangeboden en scheelt je heel veel geld, of in de bieb kijken/bestellen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:34

Oke, dankjewel! Ik heb de boeken uiteindelijk toch nodig dus nu aanschaffen of later maakt natuurlijk
niet uit. Ik denk dat ik in ieder geval het eerste boek aan ga schaffen en misschien ook het boek wat
jij aangeeft. :j Toevallig heb ik een docent op mijn hogeschool die dezelfde studie heeft gedaan aan
dezelfde universiteit, dus ik zal haar morgen ook eens om advies vragen.

Ga ik zeker doen Bigone!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:38

Ik had HAVO wiskunde A als basis, maar dat was 20 jaar geleden. Totaal weggesleten dus. Ik heb de wiskunde-cursus gedaan, maar ik vond hem achteraf maar matig bruikbaar voor statistiek. De kansrekening was wel handig, maar op de cursus moest ik ook snijpunten van parabolen gaan berekenen en dat heb ik tijdens statistiek nooit hoeven doen. Wel was de cursus handig om de algemene wiskunde-vaardigheden weer onder de knie te krijgen. Vergelijkingen oplossen, hoofdrekenen enzo.

Statistiek heb ik uiteindelijk gehaald met een 7 en een 8. Niet gedacht dat me dat zou lukken.

Wat tips:
- ik kon de hoorcolleges terugkijken op video. De docent gaf college in steenkolenengels en ging er blijkbaar van uit dat ik al die termen meteen zou snappen. Niet dus. Dus dan zette ik de video stop om te denken of iets na te zoeken. Of ik speelde een stukje extra langzaam af. En pas als ik het snapte, ging ik verder met de video.
- Ik ging naar alle werkcolleges. Van tevoren maakte ik de opgaven. Wat ik niet begreep kon ik daar vragen.
- Ik heb nog twee andere statistiekboeken gekocht. En sommige dingen op het internet bekeken. Soms staat het in een ander boek net even anders en snapte ik het daardoor wel. Noteer vooral: 'Discovering statistics using SPSS' van Andy Field. Helder boek, goede uitleg en nog humor erin ook. Zijn colleges staan ook online en zijn de moeite waard.
- Eigenlijk is het vrij simpel: je krijgt een opgave. Daarin krijg je bepaalde gegevens en wordt je iets gevraagd. Het antwoord kan je uitrekenen met allerlei formules die op een blad staan. De kunst is om te goed weten welke formule je moet kiezen. En je moet weten wat je waar in moet vullen in die formule. En daarna reken je het (met je rekenmachine :D ) uit. Vaak moet je nog even iets opzoeken in een tabelletje. :D Dus als je de juiste formules en tabellen weet te kiezen en een vergelijking op kunt lossen, kom je heel ver.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:40

Bedankt voor de tips! :D

Ik neem aan dat een grafische rekenmachine ook vereist is?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:41

Ik denk dat het boek Hinkle, Wiersma en Jurs goed genoeg is. Op Bol.com staat dat het een 'introductory text' is, dus ook in dit boek zal waarschijnlijk alles (vanaf het begin) worden uitgelegd.

Wij mochten juist GEEN grafische rekenmachine gebruiken. Ik gebruik nu elke keer het oudje van de onderbouw van de middelbare school, die mag wel.

Goed dat je je zo voorbereid, het lukt je vast!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:42

Dankje! Haha ja, ik heb 1 week vakantie en ik merk ook nu al dat ik me begin te vervelen dus ik vind het
wel leuk om iets te doen te hebben. :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:44

Je mag inderdaad geen grafische rekenmachine gebruiken tijdens je tentamens, dus dat zou ik ook vooral niet doen tijdens de colleges. Verder wordt de basis wel gewoon behandeld, al gaan ze er wel op een rap tempo doorheen. Als je je goed voorbereid voor de colleges moet het te doen zijn hoor :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:45

Oke, dus een grafische rekenmachine is überhaupt niet nodig? :) Dat is mooi want ik heb ook geen idee
hoe die rekenmachines werken, haha.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:50

Nee grafische rekenmachines zijn niet toegestaan. Dus dat scheelt weer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:53

Wij moesten het met deze rekenmachine doen: http://www.kieskeurig.nl/rekenmachine/c ... gen/961179

Als je je nou toch verveelt de komende tijd ;) , koop hem dan vast en neem de gebruiksaanwijzing door. Bijvoorbeeld hoe je een uitkomst opslaat in het geheugen, maar ook hoe je dingen als standaarddeviatie en gemiddelde uitrekent met het ding.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:56

Haha, die heb ik nog wel liggen ergens. :D