De kunst van het pannenkoeken bakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

De kunst van het pannenkoeken bakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:35

Ik heb niets gevonden via de zoekfunctie, als ik wel ergens anders terecht kon, word ik graag door verwezen uiteraard :D

Op mijn leuke-dingen-to-do-lijstje voor deze zomervakantie staat onder andere: leren pannenkoeken bakken!
En dan niet zo'n half mislukte die te dun of te dik zijn, of er heel vreemd uit zien, want dat kan ik nu ook al :+
Ik heb al gemerkt dat olie beter werkt dan boter, dus dat onthou ik zeker. In de lucht gooien begint ook al te lukken! Maar ik loop tegen een probleem aan en ik dacht, er zijn vast pannenkoekenkoning(inn)en op Bokt die mij kunnen helpen: Als ik de ene zijde heb gebakken, en ik heb het gevoel dat ik moet draaien, komt de pannenkoek niet vanzelf los van de pan zodat ik hem in de lucht kan gooien. Als ik er met een spatel onderga, lukt het meestal wel, maar soms verpest ik mijn pannenkoek ook mee. Dus: meer olie? Minder olie? Hoger of lager vuur? Of nog iets anders?

Andere tips om de perfecte pannenkoeken te bakken zijn ook welkom :j

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:41

Ik doe altijd vloeibare boter. Als dat gesmolten is wrijf ik het snel over m'n hele pan met een borsteltje. Gaat goed.
Ik gooi em niet. Ik heb een plat groot deksel waar ik de pannekoek op schuif, pan er ondersteboven op en draaien maar :) De gebakken kant zit nu van boven.
Bij een normale dikte pas omdraaien als de bovenkant is "opgedroogd".
Laatst bijgewerkt door x_Quinta_x op 21-06-14 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:41

Je werkt toch met een anti-kleefpan hé? :P En is je olie heet genoeg voordat je begint? Als je bv te snel begint met bakken terwijl de olie nog niet heet is, dan mislukken ze ook vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:42

Meer geduld hebben is denk ik het beste wat je kan hebben. :')

Je eerste pannenkoek gewoon een hele klont boter (of olie?) in de pan gooien omdat het de eerste is. Tweede kan al wat minder, derde gewoon iets wat je normaal noemt. Verder moet je af en toe kijken of ie vanzelf schuift. Zo ja, dan kan je lekker gaan gooien. Anders moet je nog even wachten met omdraaien, want dan is ie dus nog niet goed. :)

Anoniem

Re: De kunst van het pannenkoeken bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:44

Boter harde boter tot het bruin is , dan een schepje vanuit het midden in de pan en even wachten tot het een beetje opgedroogd lijkt.. Dan kijken of ie los ligt door de pan licht te schudden ligt ie los een spatel tot aan het midden en in een vloeiende beweging omdraaien ^^

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:46

Quinta, zo'n deksel zou inderdaad handig zijn, maar die heb ik nu niet bij in mijn studentenkeukentje. Vloeibare boter kan ik nog proberen :)

Kwanyin, geen idee :+ Ik heb gewoon 1 pannetje waar ik alles in klaar maak. Thuis hebben we wel anti-kleefpannen voor pannenkoeken, dus deze zomer heb ik beter oefenmateriaal. Olie is wel heet genoeg, denk ik. Ik heb nu olijfolie gebruikt (het enige geschikte in huis), en die was even heet als wanneer ik er een burger of groenten in bak :)

Deetjeeuh en Tak, ik kijk inderdaad of hij schuift, en wacht als hij dat niet doet. Maar het probleem is dan dat de onderkant al heel donkerbruin is als ik hem effectief draai, dus dat leek me toch ook niet de bedoeling...

Bedankt voor de tips iedereen! :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:05

Ik doe het vuur in eerste instantie hoog, scheut vloeibare boter in de pan en wachten tot het schuim een beetje wegtrekt.
Ongeveer een soeplepel aan beslag (beetje gokken of je iets minder of meer nodig hebt) in de pan en de pan een beetje schuin houden en iets rond draaien tot het beslag verdeeld is.
Als de bovenkant droog is, keer ik de pannenkoek om met een spatel.
Intussen zorg ik dat er een pan met water op een laag vuurtje staat, bord erop en daar doe ik de gebakken pannenkoeken op.
Als je meerdere soorten bakt (bijv kaas, spek, naturel, appel-rozijnen) doe je tussen elke soort een vel aluminiumfolie.
Na de eerste pannenkoek doe ik het vuur vaak wat lager, maar hou wel in de gaten of het tussentijds niet weer hoger moet.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:15

de magic oplossing is: keramische pannen: zelfs die van de action werken prima!
nu ben ik van de liever lui dan moe generatie, maar nu lukt het me eindelijk hihi

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:18

Lor, de methode met de pan water had ik nog nooit gehoord! Nu hou ik ze warm tussen 2 borden :)

Welleij, kan ik ook nog eens proberen! En als het van de Action is zal ik er wel niet veel geld aan kwijt zijn :+

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:21

Wat ik doe.

Ik maak beslag en daar doe ik wat vloeibare boter of olie doorheen. Dan neem ik een keramische pan. Deze bakken echt niet aan. Laat de pan dan goed heet worden en bij de eerste pannenkoek een klein beetje olie of boter na daar niet meer omdat je al boter/olie in het beslag hebt. Beslag erin en over de bodem verdelen. Met niet hoog vuur wachten tot de bovenste beslag droog is en als het goed is dan de onderkant klaar. Is dat niet zo heb je het vuur te hoog of te laag staan. Het is echt uitvinden hoe hoog je het vuur moet zetten voor de juiste pannenkoek. Veel succes!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:25

Hmm, olie in het beslag heb ik nog nooit gedaan. Het proberen waard!
Hoe hoog het vuur moet staan, moet ik inderdaad nog uitvinden. Nu staat het meestal heel heet eigenlijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:26

Iolanthe schreef:
Lor, de methode met de pan water had ik nog nooit gehoord! Nu hou ik ze warm tussen 2 borden :)

Heeft m'n moeder me geleerd. :)
Is zeker als je een hele stapel moet maken een heel fijne methode omdat je dan ook goed hete pannenkoeken kan opdienen ipv halflauwe. :j

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:37

Ik kon het eerst ook nooit, maar kreeg de tip om wat meer melk in het beslag te doen dan op het pak aanbevolen wordt. Zo is je beslag iets dunner en kan het beter verdeeld worden over de pan. Hoe veel melk je moet gebruiken moet je een beetje gokken. Daarnaast doe ik er altijd wat bier door (wel opletten dat je beslag niet te dun wordt met bier en extra melk, hier moet je even mee experimenteren. Door de bier wordt het beslag luchtiger. Ik zet het gas altijd tussen half en hoog in en gooi de pannenkoek om wanneer ik hem de hele pan door kan schuiven zeg maar. Ik gebruik trouwens altijd gewone margarine, de hele klont boter in mijn hand (het papiertje er voor de helft om laten) en haal dat een keer door de pan tot overal boter zit. Ik kan thuis het beste pannenkoeken bakken haha. Ligt er wel aan van welk soort pannenkoek je houdt. Die van mij zijn altijd iets aan droge kant en vrij dun, zo vind ik ze lekker :). Hoop dat je wat aan deze tips hebt!

P.s. ik zweer bij de mix van koopmans: pannenkoekenmeel (met zo'n kabouter op de verpakking). Bij mij worden ze minder lekker met andere mix.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:39

Haha, bier heb ook nog nooit gehoord! Smaak je dat niet in de pannenkoeken?
Die manier om je pan in te boteren lijkt me wel superhandig! :)

Ik heb nu de mix van de AH gebruikt, maar het plan is wel om thuis zelf heel het beslag te maken :)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:44

Ik bak al jaaaaaren pannenkoeken, maar het ligt erg aan de PAN! Ik heb nu een fijne anti-aanbakpan van de Aldi. De mix maakt mij niet uit. Ik maak het meestal zelf met half speltmeel/half zelfrijzend bakmeel, of boekweitmeel, in ieder geval totaal 400gr meel, ongeveer 700ml melk en 2 eieren, snufje zout.

Ik bak in olijfolie.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:46

Blijkbaar ga ik toch echt eens moeten kijken voor een extra pan!

Vandaag ook olijfolie gebruikt omdat ik niets anders had, normaal gebruik ik dat alleen voor hartige dingen (Belgje, dus pannenkoeken zijn eigenlijk altijd zoet bij mij :+ ) maar het was erg lekker! :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:48

Ik volg ook even :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:53

Volgens mij valt het wel mee met het soort pan, ja, een koekenpan is handig maar daarmee kun je prima een pannenkoek bakken. Hier is de truc om zowel olie als boter in de pan te doen. Eerst de olie en als dat ongeveer voor de helft op temperatuur is de boter erbij zodat ze gelijktijdig op temperatuur zijn zonder dat de boter verbrand.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:57

Doe je suiker in je deeg? Door suiker zullen je pannenkoeken ook sneller bruin zijn, aangezien de suiker gaat karameliseren :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 19:58

fjordnina, boter en olie samen had ik ook nog nooit gehoord! Zo zie je maar dan er superveel manieren werken :)

Bhriseis (coole naam :)) ), nu heb ik gewoon een mix gebruikt, geen idee of we thuis als we zelf beslag maken er suiker in doen...

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:59

Ik bak gewoon met roomboter <3

In een speciale pannenkoekenpan. Ik bak altijd flinterdunne, omdat ik dikkere niet lekker vind.
Maar ik draai ze pas om al de pannenkoek van boven 'droog' is. :)
Soms wat sneller omdat het vuur hoger is.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:01

Misschien is het wel net makkelijker met vers beslag? Dat maak je zo dun/dik als je zelf wil. Dan wel met volle melk aan de slag, of een tikje gesmolten boter toevoegen, want door het vet in het beslag bakken ze minder snel aan :)

Hihi thanks!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:01

Wij gebruiken altijd een speciale pannenkoekenpan en voor de hoeveelheid beslag een soep-opschep-lepel. :D
Eerste mislukt altijd en daarna geen last meer van. Wij bakken overigens met boter.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 20:03

Cchanny, ik maak ze meestal niet heel dik maar ook niet heel dun :+ Zodat je net een beetje knapperig hebt aan de buitenkant maar wel 'gevuld' vanbinnen :)

Bhriseis, de tip voor volle melk ga ik meenemen :j

Jorinda, ik heb eens ergens gelezen dat de eerste juist altijd mislukt omdat er vaak een pan gebruikt wordt die ook voor andere zaken wordt gebruikt :+ Bij mij mislukt gek genoeg meestal de tweede het meest.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:04

Mijn methode: een liter melk, 4 eieren, snufje zout, en dan meel (zelfrijzend of bloem) bijmengen tot je tevreden bent over de dikte van je beslag. Bier kan er idd ook nog door (maar geen gewone pils, da's niet zo lekker). Dan een scheut zonnebloemolie door het beslag, en voor elke nieuwe pannenkoek je pan dun inboteren.
Ik gebruik Tefal pannen. Vuur niet té hoog. Zo gaat het altijd goed. Ik ben echt wel de pannenkoekenkoningin in ons gezin en bij m'n vriendinnen O:)