Ik weet niet wat ik wil worden 'later'.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Ik weet niet wat ik wil worden 'later'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:41

Helaas is 'later' nu aangebroken .. -O-

Ik zal even wat vertellen over mijn schoolgeschiedenis en ik hoop dat iemand mijn verhaal herkent en een tip heeft.

Ik ben ooit begonnen op de havo, ben daar 2x blijven zitten in de 4e en moest dus naar het MBO aangezien ik nog 17 was.
Ik ben toen een voedingsopleiding gaan doen op een groene school, maar dat was helemaal niks voor mij. Na een jaar ben ik dan ook gestopt en ik ben een jaar gaan werken in een winkel, even een jaar ertussen uit. Ik ben daarna begonnen met de opleiding THBO administrateur (versnelde MBO) maar door privé problemen en wat gepest in de klas, ben ik afgezakt naar niveau 3 en heb ik nu een diploma op dit niveau.
Op zich heb ik niks te klagen, ik heb werk aangeboden gekregen op mijn stageplek en werk daar nu full time :)

Het enige is, dit is totaal niet wat ik mezelf zie doen mijn hele leven. Ik heb die opleiding des tijds gekozen omdat dat een algemene opleiding was en ik dan wat langer de tijd had om na te denken wat ik nou écht wil.
Dat weet ik nu nog steeds niet :')

Ik heb denk ik wel 100 van die tests ingevuld waar je kan zien wat bij je past, en er komt niks uit waarvan ik denk: hey dat is leuk!
Bij deze tests komt telkens economie naar boven. Dit klopt aardig, ik werk graag met cijfers en ik vind het leuk om dingen uit te zoeken. Maar ik ben gewone weg niet het type om 36 uur achter een bureau te zitten -O-

Mijn passies zijn voornamelijk:
- Dieren (maar ik zie hier geen baan in waar ik mezelf zie werken)
- Graag eigen bedrijf later, maar dan moet ik eerst ervaring opdoen en ik heb geen idee wat voor soort bedrijf
- Ik schrijf graag
- Ik reis ook graag

Herkent iemand zich hierin of heeft iemand dit ook meegemaakt? Alle tips zijn welkom want mijn toekomstplan is helemaal leeg.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:44

Tsja, blijft lastig hé :P
Is misschien toch nog een jaartje Havo(vavo) nog wat voor jou? Persoonlijk vond ik de opleidingen op het MBO drie keer niks en nu heb ik mijn droomopleiding gevonden op HBO-niveau. En je hebt nog wat tijd om er over na te denken. Je bent nu ook ouder, misschien gaat de Havo je wel gemakkelijker af dan.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:46

heidy_wilco schreef:
Is misschien toch een jaartje Havo(vavo) nog wat voor jou? Persoonlijk vond ik de opleidingen op het MBO drie keer niks en nu heb ik mijn droomopleiding gevonden op HBO-niveau.

Ja dat is inderdaad een optie, het enige is dat ik een hekel aan school heb :') Dus ik zal nooit meer full time op school gaan zitten ben ik bang .. Ik weet niet of de vavo ook deeltijd kan?

zodiacje

Re: Ik weet niet wat ik wil worden 'later'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:48

Kijk ook eens niet alleen naar wat je graag doet maar naar wat er bij je persoonlijkheid past.
Ben je verzorgend? Sportief? Spraakzaam? Creatief?
Werk waarin je je kwaliteiten kwijt kan is wel zo leuk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:51

Kijk in je netwerk en vraag je netwerk of ze mensen kennen met wie je een dag mee kan lopen in de sector die je leuk lijkt. Zo heb ik een dag meegelopen op de operatieafdeling en bij een operatie meegekeken en zelfs even meegeholpen (en toen kwam ik erachter dat het écht niet mijn ding was daar :') ). Dan kun je hun ook vragen hoe je daar kan komen, welke wegen je kunt bewandelen :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:52

zodiacje schreef:
Kijk ook eens niet alleen naar wat je graag doet maar naar wat er bij je persoonlijkheid past.
Ben je verzorgend? Sportief? Spraakzaam? Creatief?
Werk waarin je je kwaliteiten kwijt kan is wel zo leuk

Poeh, ik ben een pietje precies, hou van duidelijkheid. Sportief totaal niet en creatief ben ik wel een beetje maar ook daar weet ik geen leuk werk in wat ook de rekeningen betaald haha
Ik pas eigenlijk perfect in het economen plaatje, behalve dat ik niet stil kan zitten :')

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:53

Ik herken me hier in ja.. Zo handig om niet te weten wat je wit... Ik heb havo ook niet afgemaakt. Nu heb ik een mbo 4 diploma op zak. Na een jaartje hbo ben ik gestopt, het was totaal niet wat ik wil. Komend jaar wil ik ook gaan werken en me ondertussen gaan oriënteren. Ik hoop dan wat te vinden, want ik weet het echt totaal niet.
Graag zou ik ook met dieren willen werken, maar daar zie ik niet echt werk in helaas.
Verder wil ik absoluut niet achter een bureau terecht komen. Wel lekker in de buitenlucht ofzo. Ik ben een beetje van het typetje dat altijd met een boer wilde trouwen. :+

Er zijn van die consulten ofzo, waarin je een gesprek hebt met een deskundig iemand. Misschien is dat iets voor je? En voor mij ook... ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:55

Herkenbaar... Echt. Ik had ook geen flauw idee wat ik wilde worden. Het liefst iets in de dieren, of anders iets op creatief of muzikaal gebied. Echt honderden dingen zijn de revue gepasseerd, maar uiteindelijk allemaal afgewezen omdat er geen werk in te vinden was.
Een kennis kwam en zei: waarom kom je niet naar mij op school, en wordt je tandartsassistente. Mijn eerste gedachte? Hell no! Maar er was een baangarantie aan het einde van de opleiding, dus toch maar gaan kijken.
En werkelijk waar, ik heb mijn beroep gevonden. Ik vind het fantastisch, en heb op een geweldige plek direct na mijn eerste stage een werkplek aangeboden gekregen. Hier werk ik nu anderhalf jaar en zou niet meer anders willen. Ben nu 24, en wist dus pas op mijn 23e wat ik wilde gaan doen.

Mijn advies? Neem de tijd. Je vindt vanzelf wat. En wil je wat anders? Ga er voor! Je hoeft echt niet je hele leven hetzelfde te blijven doen als dat niet is wat je wilt, niemand zal je dat verplichten :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:55

vuurneon schreef:
Kijk in je netwerk en vraag je netwerk of ze mensen kennen met wie je een dag mee kan lopen in de sector die je leuk lijkt. Zo heb ik een dag meegelopen op de operatieafdeling en bij een operatie meegekeken en zelfs even meegeholpen (en toen kwam ik erachter dat het écht niet mijn ding was daar :') ). Dan kun je hun ook vragen hoe je daar kan komen, welke wegen je kunt bewandelen :)

Haha ja operaties zal het laatste zijn waar ik zal kijken :P Maar dat is een goed idee! :)

amber15 schreef:
Ik herken me hier in ja.. Zo handig om niet te weten wat je wit... Ik heb havo ook niet afgemaakt. Nu heb ik een mbo 4 diploma op zak. Na een jaartje hbo ben ik gestopt, het was totaal niet wat ik wil. Komend jaar wil ik ook gaan werken en me ondertussen gaan oriënteren. Ik hoop dan wat te vinden, want ik weet het echt totaal niet.
Graag zou ik ook met dieren willen werken, maar daar zie ik niet echt werk in helaas.
Verder wil ik absoluut niet achter een bureau terecht komen. Wel lekker in de buitenlucht ofzo. Ik ben een beetje van het typetje dat altijd met een boer wilde trouwen. :+

Er zijn van die consulten ofzo, waarin je een gesprek hebt met een deskundig iemand. Misschien is dat iets voor je? En voor mij ook... ;)

Haha het is alsof je mij omschrijft! Helaas is mijn vriend geen boer :P
Een consult is ook een goed idee, ik ga dat morgen even googelen :D

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:55

Reisleider? veel in het buitenland en ook nog wat cijfertjes ! :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:01

Pluttersput schreef:
Herkenbaar... Echt. Ik had ook geen flauw idee wat ik wilde worden. Het liefst iets in de dieren, of anders iets op creatief of muzikaal gebied. Echt honderden dingen zijn de revue gepasseerd, maar uiteindelijk allemaal afgewezen omdat er geen werk in te vinden was.
Een kennis kwam en zei: waarom kom je niet naar mij op school, en wordt je tandartsassistente. Mijn eerste gedachte? Hell no! Maar er was een baangarantie aan het einde van de opleiding, dus toch maar gaan kijken.
En werkelijk waar, ik heb mijn beroep gevonden. Ik vind het fantastisch, en heb op een geweldige plek direct na mijn eerste stage een werkplek aangeboden gekregen. Hier werk ik nu anderhalf jaar en zou niet meer anders willen. Ben nu 24, en wist dus pas op mijn 23e wat ik wilde gaan doen.

Mijn advies? Neem de tijd. Je vindt vanzelf wat. En wil je wat anders? Ga er voor! Je hoeft echt niet je hele leven hetzelfde te blijven doen als dat niet is wat je wilt, niemand zal je dat verplichten :)

Ja dat is zeker waar, zo denk ik er ook over. Ik heb alle tijd om mij nog om te scholen, als ik eenmaal weet welke kant ik op wil :)

Irisjeeeeh schreef:
Reisleider? veel in het buitenland en ook nog wat cijfertjes ! :)

Heb ik inderdaad over nagedacht, alleen zou ik dan moeten kiezen tussen mijn vriend en werk, dan zou ik uiteindelijk voor mijn vriend kiezen :P

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:05

Rietjee11 schreef:
heidy_wilco schreef:
Is misschien toch een jaartje Havo(vavo) nog wat voor jou? Persoonlijk vond ik de opleidingen op het MBO drie keer niks en nu heb ik mijn droomopleiding gevonden op HBO-niveau.

Ja dat is inderdaad een optie, het enige is dat ik een hekel aan school heb :') Dus ik zal nooit meer full time op school gaan zitten ben ik bang .. Ik weet niet of de vavo ook deeltijd kan?

Ik had 2 jaar 7-en vakken en niet elke periode had ik alle vakken. Meestal had ik wel 1 of 2 dagen vrij. Als je het in 1 jaar doet heb je het wel wat drukker. En je kan zelf kiezen welke vakken je wilt :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:08

heidy_wilco schreef:
Ik had 2 jaar 7-en vakken en niet elke periode had ik alle vakken. Meestal had ik wel 1 of 2 dagen vrij. Als je het in 1 jaar doet heb je het wel wat drukker. En je kan zelf kiezen welke vakken je wilt :)

Oké! Ik zal even uitzoeken hoe dat hier dan zit qua tijd, aangezien ik van plan ben uit huis te gaan en ik het liefst full time blijf werken dan :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:21

En als cijfers niet geld-cijfers zijn maar berekeningen? Misschien calculator of in het watermanagement (bij dit laatste kan je mooi reizen ;-) )

Of een lerarenfunctie? Dan zit je ook niet standaard achter een bureau in een kantoor.

Punt is wel dat vanaf HBO-functies je toch relatief veel op kantoor zal zitten.

Eigen bedrijf kan je altijd beginnen, ook zonder ervaring. Maar dan moet je wel 100% weten wat je wil doen!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:22

Apothekersassistente, dat is mbo niveau 4. Iedereen die ik ken heeft werk of vindt heel makkelijk werk.
Dan heb je geld voor die reizen.
Het is werk voor pietje precies mensen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:29

Ja dat is ook een goeie zeg! En zeker geen kantoorbaan, toch?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:46

Yucca schreef:
En als cijfers niet geld-cijfers zijn maar berekeningen? Misschien calculator of in het watermanagement (bij dit laatste kan je mooi reizen ;-) )

Of een lerarenfunctie? Dan zit je ook niet standaard achter een bureau in een kantoor.

Punt is wel dat vanaf HBO-functies je toch relatief veel op kantoor zal zitten.

Eigen bedrijf kan je altijd beginnen, ook zonder ervaring. Maar dan moet je wel 100% weten wat je wil doen!

Ik doen HBO-archeologie, de richting die ik op wil is het veldwerk, dan zit ik waarschijnlijk heel erg weinig achter het bureau :D

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 07:49

Bedankt voor alle reacties! :D Calculator klinkt ook wel leuk! Ik ga het allemaal even laten bezinken en het 1 en ander opzoeken, bedankt voor het meedenken :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:30

heidy_wilco schreef:
Ik doen HBO-archeologie, de richting die ik op wil is het veldwerk, dan zit ik waarschijnlijk heel erg weinig achter het bureau :D

Ik heb journalistiek gedaan, hoor weinig achter het bureau te zitten... En 1x raden waar ik 40 uur van mijn week door breng :')

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 08:38

Winged schreef:
heidy_wilco schreef:

Ik heb journalistiek gedaan, hoor weinig achter het bureau te zitten... En 1x raden waar ik 40 uur van mijn week door breng :')

Journalistiek is ook gepasseerd omdat ik graag schrijf, maar ik was inderdaad bang dat dat ook veel kantooruren zijn :P

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:41

Ga eens na wat je leuk vind, je noemt reizen en schrijven, waarom begin je geen blog om zo te kijken hoe je dan graag schrijft (wat voor artikelen, persoonlijk of informatief etc). Misschien kun je die 2 uiteindelijk wel combineren. Je kunt prima je levensonderhoud verdienen met reviews schrijven over hotels of parken, ook zou je voor een bestaand magazine kunnen schrijven. Je houdt ook van dieren zeg je, je kunt ook schrijven over dieren of kijken of je een bepaald iets dat met dieren te maken heeft heel interessant vindt. Wie weet kun je daar wel wat meer over leren en zo nu en dan iets mee doen, kijken of je het echt leuk vind, een beetje contacten opbouwen en dan heb je al een mooie opstap voor een eigen bedrijfje. Leer wat over management om te zien of dat deel van het hebben van een eigen bedrijfje je ook leuk lijkt. Misschien kun je wel in contact komen met iemand die een eigen bedrijfje heeft en die jou wel een dagje mee wil laten lopen of anders wil ze misschien wel het een en ander uitleggen of vragen van je beantwoorden.

Misschien kun je eens een aantal maanden in het buitenland gaan werken met dieren en daarover bloggen. Als je dan aangeeft interesse te hebben in het beginnen van een eigen bedrijfje kun je dat aangeven aan je nieuwe baas en dan kan die je laten zien hoe het allemaal werkt en wat er bij komt kijken.

Als je nog niet weet wat je wilt doen denk ik niet dat je moet beginnen met het zoeken naar een studie, ik denk dat je beter eerst uit kunt zoeken waar je interesses echt liggen en rustig eens uitzoeken of je daar wat mee zou kunnen. En dan zou ik out of the box proberen te denken, er is veel meer mogelijk dan je denkt, ook zonder ervoor gestudeerd te hebben en wie weet is er wel een studie die past bij wat je wilt :)

En je bent pas 21! 'Later' hoeft nog helemaal niet 'nu' te zijn. Als je je werk niet vreselijk vind zou ik daar lekker nog even blijven en je dus lekker zelf oriënteren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:45

Die testen invullen is allemaal leuk en aardig.. Maar om echt te weten wat je wilt, moet je meer doen dan dat.

Ik was 25, 2 diploma's en nog was het allemaal niet wat ik wilde. Dus wel alles afgemaakt, een jaar gewerkt en dan vervolgens weer studeren. Elke keer een verkeerde keuze en elke keer weer opnieuw een test.

Ik had wel dingen die ik leuk vond hoor, zo heb ik heel naïef als 15 jarige meisje een paardenopleiding gedaan, ook in de paarden gewerkt.. Maar ja, banketstaaf gezegd.. 1200 euro per maand voor 50 uur werken met elke dag risico's... Dat was ook niet echt normaal.

Anyway, ik ben uiteindelijk naar een psycholoog gegaan en daar een 2 daagse beroepskeuze gedaan. Het waren 2 hele dagen en niet alleen maar wat dingen aanvinken. Sowieso een IQ en EQ test, daarnaast op heel wat verschillende onderwerpen je cognitieve niveau testen ( want je kan een opleiding leuk vinden, maar je moet het ook aan kunnen).
Bij mij kwam er uit dat MWD in mijn rijtje paste. Op dit moment ben ik aan het afstuderen en nooit gedacht dat ik HBO zou aankunnen, maar waar een wil is is een weg. Ik vind het werk geweldig en ben er ontzettend blij mee dat ik dit ben gaan doen!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 08:48

Colorado schreef:
Ga eens na wat je leuk vind, je noemt reizen en schrijven, waarom begin je geen blog om zo te kijken hoe je dan graag schrijft (wat voor artikelen, persoonlijk of informatief etc). Misschien kun je die 2 uiteindelijk wel combineren. Je kunt prima je levensonderhoud verdienen met reviews schrijven over hotels of parken, ook zou je voor een bestaand magazine kunnen schrijven. Je houdt ook van dieren zeg je, je kunt ook schrijven over dieren of kijken of je een bepaald iets dat met dieren te maken heeft heel interessant vindt. Wie weet kun je daar wel wat meer over leren en zo nu en dan iets mee doen, kijken of je het echt leuk vind, een beetje contacten opbouwen en dan heb je al een mooie opstap voor een eigen bedrijfje. Leer wat over management om te zien of dat deel van het hebben van een eigen bedrijfje je ook leuk lijkt. Misschien kun je wel in contact komen met iemand die een eigen bedrijfje heeft en die jou wel een dagje mee wil laten lopen of anders wil ze misschien wel het een en ander uitleggen of vragen van je beantwoorden.

Misschien kun je eens een aantal maanden in het buitenland gaan werken met dieren en daarover bloggen. Als je dan aangeeft interesse te hebben in het beginnen van een eigen bedrijfje kun je dat aangeven aan je nieuwe baas en dan kan die je laten zien hoe het allemaal werkt en wat er bij komt kijken.

Als je nog niet weet wat je wilt doen denk ik niet dat je moet beginnen met het zoeken naar een studie, ik denk dat je beter eerst uit kunt zoeken waar je interesses echt liggen en rustig eens uitzoeken of je daar wat mee zou kunnen. En dan zou ik out of the box proberen te denken, er is veel meer mogelijk dan je denkt, ook zonder ervoor gestudeerd te hebben en wie weet is er wel een studie die past bij wat je wilt :)

En je bent pas 21! 'Later' hoeft nog helemaal niet 'nu' te zijn. Als je je werk niet vreselijk vind zou ik daar lekker nog even blijven en je dus lekker zelf oriënteren.

Dank je voor je uitgebreide reactie! Er zitten veel dingen tussen waar ik iets mee kan :D
Voor mijn gevoel ben ik 'al' 21 :P In mijn omgeving is iedereen zeker van zijn studie/werk en ik zwerf nog een beetje rond tussen vanalles voor mijn idee :') De ene dag vind ik het ene leuk en de andere dag weer iets heel anders ..

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 08:50

Nessah schreef:
Die testen invullen is allemaal leuk en aardig.. Maar om echt te weten wat je wilt, moet je meer doen dan dat.

Ik was 25, 2 diploma's en nog was het allemaal niet wat ik wilde. Dus wel alles afgemaakt, een jaar gewerkt en dan vervolgens weer studeren. Elke keer een verkeerde keuze en elke keer weer opnieuw een test.

Ik had wel dingen die ik leuk vond hoor, zo heb ik heel naïef als 15 jarige meisje een paardenopleiding gedaan, ook in de paarden gewerkt.. Maar ja, banketstaaf gezegd.. 1200 euro per maand voor 50 uur werken met elke dag risico's... Dat was ook niet echt normaal.

Anyway, ik ben uiteindelijk naar een psycholoog gegaan en daar een 2 daagse beroepskeuze gedaan. Het waren 2 hele dagen en niet alleen maar wat dingen aanvinken. Sowieso een IQ en EQ test, daarnaast op heel wat verschillende onderwerpen je cognitieve niveau testen ( want je kan een opleiding leuk vinden, maar je moet het ook aan kunnen).
Bij mij kwam er uit dat MWD in mijn rijtje paste. Op dit moment ben ik aan het afstuderen en nooit gedacht dat ik HBO zou aankunnen, maar waar een wil is is een weg. Ik vind het werk geweldig en ben er ontzettend blij mee dat ik dit ben gaan doen!

Wat jij noemt is inderdaad de reden dat ik niet met dieren wil gaan werken! :) Dat van de psycholoog ga ik even opzoeken of dat hier in de buurt ook mogelijk is :j

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:51

Na 5 jaar havo, wat uiteraard normaal is, moest ik op m'n 17e kiezen wat ik de rest van m'n leven zou gaan doen.. Euh, juist ja := Na 2 opleidingen geen jaar gedaan te hebben vonden mijn ouders het tijd voor een serieuze keuzetest. Ik ben daarvoor toen naar Utrecht geweest. Hier kijken ze naar je interesses, je kwaliteiten etc en hier zoeken ze een geschikte richting bij. Moest er 3 keer heen. Bij mij kwam toerisme op plek 1, maar ik kan nog geen week van huis.. Oeps := op plek 2 kwam logistiek, en nu ben ik vanaf september 4e jaars logistiek en economie, bijna klaar dus!! Kostte wat, maar ik had er ook echt wat aan.