bemoeienis opvoeding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dito

bemoeienis opvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 12:34

Sja waar ligt de grens...of begint de grens?

Bij ons in de straat woont een gezin, kinderen worden erg los gelaten. Nu wist ik al dat er 1 meisje rookt, zij is 13. Nu zag ik gister door het raam dat nu ook de jongste rookt, zij is 10. Sja wat nu.. de meisjes schrokken dat ik ze zag..gooide gelijk de peuken weg.

Het liefst ren ik gelijk naar die moeder toe maarja zal zij er iets aan doen...ik gok het niet. Waar begint de grens he om je te bemoeien met de opvoeding van anderen.

Lopen jullie hier ook soms wel eens tegen aan? Niet tot alleen maar dit voorbeeld hoor!

kwita

Re: bemoeienis opvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:37

ja , lastig vaak houd ik het in de gaten is het echt vaker dat ik iets zie wat gewoon niet kan... dan zeg ik er wel wat van maar ja hoe breng je zoiets... dat vind ik lastig

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:38

Je geeft zelf al aan dat de kinderen erg losgelaten worden, maw er is geen opvoeding. Enigste wat je kunt doen is die meiden vertellen hoe verschrikkelijk slecht en verslavend het roken is en verder niets, ouders zal het waarschijnlijk worst zijn wat de kids doen als ze er maar geen last van hebben.

Goof

Niet. Ieder kind zal vroeg of laat eens proberen te roken, en ja, daar zijn ze absurd vroeg mee.

Ik werk in het middelbaar onderwijs en je zou schrikken van de hoeveelheid bruklassers die al roken en/ of blowen. Sommigen vinden roken zelfs echt heel fout en niet kunnen, maar blowen wel.
Ik ben mentor van een brugklas en voel me niet geroepen om roken te melden aan de ouders. Dat stukje opvoeding is voor thuis en niet voor mij.

luuntje

Moeilijk.
Spreek je die ouders weleens gewoon op straat?
Zo ja dan zou je het in een toevallig gesprek kunnen aangeven.
Aanbellen en klikken zou ik niet doen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:39

gewoon niet mee bemoeien, is het gezond voor die kinderen nee,
maar ik vind niet dat wij ons met een ander moeten bemoeien, een bettere wereld begint bij jezelf denk ik dan maar

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:40

Wij krijgen in de zomer altijd vakantiekinderen uit Berlijn, zo komen om vakantie te vieren. Al heb ik er wel ooit 1 betrapt met roken, hij was toen 9 jaar jong. Ik heb hem toen rap duidelijk gemaakt dat dat hier in ons huis maar ook daar buiten zeker niet gebeurd. En verder vind ik het wel lastig want het ventje dat we krijgen is moeilijk opvoedbaar om het zo maar te zeggen. Wel overleg ik altijd met zijn moeder, hoe het thuis gaat en waar wij op moeten letten?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:42

Als ik het zou zien en geen vertrouwen zou hebben in de moeder, dan zou ik indien ik die kinderen wel aardig vind er zelf iets van zeggen...
In de trant van -die verslaving kost veel geld, daar kun je veel leukere dingen van doen zoals leuke kleding kopen,vakantie of voor wanneer je uit huis wil gaan.
Hoe lastig zo'n verslaving is....
Dat het ongezond is, zullen ze vast wel weten en blijkbaar is dat niet erg genoeg.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:46

Goof schreef:
Niet. Ieder kind zal vroeg of laat eens proberen te roken, en ja, daar zijn ze absurd vroeg mee.

Ben ik helemaal niet mee eens,
Echt niet iedereen gaat roken! Of het zelfs maar proberen.

Maar op vlak van opvoeding, het is moeilijk. Je kunt ze het idd gewoon op een vriendelijke manier zeggen. Maar meer kun je niet doen vrees ik.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 12:47

opvoeding blijft idd ook een lastig onderwerp om met iemand te bespreken vind ik.
Ja moeder spreken we wel eens, hebben haar al eens op meerdere punten gewezen.
Dat er met roken al jonger begonnen word had ik ook al in beeld:(

maar hebben jullie wel eens situaties wat opvoeding ander betreft wat je wel eens lastig vind

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:48

Aria_zz schreef:
Goof schreef:

Ben ik helemaal niet mee eens,
Echt niet iedereen gaat roken! Of het zelfs maar proberen.

Klopt, ik heb zelf ook nooit gerookt :+
Het gros van de kids gaat het echter wel ooit proberen, als is het maar 1 trekje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:49

Goof schreef:

Ik werk in het middelbaar onderwijs en je zou schrikken van de hoeveelheid bruklassers die al roken en/ of blowen. Sommigen vinden roken zelfs echt heel fout en niet kunnen, maar blowen wel.
Ik ben mentor van een brugklas en voel me niet geroepen om roken te melden aan de ouders. Dat stukje opvoeding is voor thuis en niet voor mij.

uhm dan ben ik nooit kind geweest volgens mij. :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:49

Ik dacht vroeger dat mijn moeder niet wist dat ik rookte nou ze wist al voor dat ik begonnen was zeg maar. Misschien weten die ouders het ook al?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:52

Goof, me too en beste vriendin ook, soort zoekt soort :+

Ts, ja tuurlijk, ik ken mensen die relatine pilletje geven aan kind van 7 met een glas cola, dat vind ik ook geen opvoeding.
Maar ze luisteren toch niet.
Net zo,met paarden, je houdt er andere denkbeelden en visies op na, je kunt die zeggen maar of ze ze aannemen dat is iets heel anders.
Je er niet te druk proberen over maken en je eigen leven goed proberen doen volgens jou visie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:53

Ik zou het zeker aangeven bij de ouders.
Wat ze er zelf mee doen is hun pakkie aan.

Ik zou het zelf ook willen weten al zou ik moeder zijn.

saskiakefie

Re: bemoeienis opvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:54

Vind het not done als je dit tegen de ouders zegt. :\ Je kunt die meiden er op aanspreken en verder... de ouders komen er vroeg of laat wel achter..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:56

saskiakefie schreef:
Vind het not done als je dit tegen de ouders zegt. :\ Je kunt die meiden er op aanspreken en verder... de ouders komen er vroeg of laat wel achter..

waarom? Flink genoeg om te roken, dan ook maar flink genoeg om eventuele gevolgen te dragen. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:58

Eigenlijk kan je volgens mij zelf al heel veel doen in je opvoeding, maar soms gaan ze toch roken. Ik weet niet of ik het leuk zou vinden als iemand tegen mij zou zeggen dat mijn dochter rookt. Verbieden heeft vaak weinig zin want dan gaan ze het wel ergens stiekem doen. Ik vind niet een ander de ouders er op aan moeten spreken, het zijn hun kinderen niet de jouwe.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:00

Wat is daar flink aan? Eventuele gevolgen kunnen best komen maar niet door het verklikken van iemand anders. Leer je als kind immers ook dat je niet mag verklikken.. ;) Vind het niet goed voor het vertrouwen voor de kinderen. Het is immers iets wat ze zichzelf aan doen, kijk als ze nou een raam in hadden gegooid bij TS vond ik het een hele andere situatie...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:00

Ik zou het eerlijk gezegd wel melden aan de ouders, maar meer kun je imo niet doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:02

Het is al erg genoeg dat ze roken en als iemand de ouders er dan over aanspreekt is al helemaal niet leuk.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 13:04

tja als ik de situatie eens omdraai zou ik het als ouder toch wel fijn vinden hoor als ik dit zou horen over me dochter. Ik zou het niet zien als klikken van een andere buurvrouw of iets (ligt er ook aan wie en hoe het word gebracht). Of je er dan nog iets mee kan als moeder zijnde...leed is al geschiet maar samen er over hebben zou start 1 zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:08

saskiakefie schreef:
Wat is daar flink aan? Eventuele gevolgen kunnen best komen maar niet door het verklikken van iemand anders. Leer je als kind immers ook dat je niet mag verklikken.. ;) Vind het niet goed voor het vertrouwen voor de kinderen. Het is immers iets wat ze zichzelf aan doen, kijk als ze nou een raam in hadden gegooid bij TS vond ik het een hele andere situatie...

waarom zou dat niet goed zijn voor vertrouwen van kinderen? :?
En ik leerde de waarheid te zeggen. Dan was het geen probleem als een ander zou gaan vragen of ze wisten dat ik dit of dat deed.

Als ik kinderen zou hebben zou ik het fijn vinden als het mij gezegd werd. Kon ik heerlijk een creatieve straf bedenken zonder dat ze het door hadden. :j

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:09

Ik zou het als ouder erg fijn vinden wanneer iemand het mij zou vertellen.
Ligt er natuurlijk wel aan hoe het overgebracht wordt maar als iemand voor de deur zou staan met ik wil me nergens mee bemoeien en mss weet u het ook al maar ik zag uw kind laatst een sigaret opsteken, ben ik die persoon erg dankbaar.
Hoe ik het verder aanpak met mijn kind is dan natuurlijk mijn zaak.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:11

Lieke schreef:
Ik zou het eerlijk gezegd wel melden aan de ouders, maar meer kun je imo niet doen.

Ik ook.