Kvk, voor en nadelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Kvk, voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:55

Lieve bokkers,

Willen jullie me aub helpen :+ ?
Bij het idee en opzoeken op inet alleen al, word ik zenuwachtig.

Ik heb een 'bijbaantje' naast mijn fulltime baan. Ik verkoop namelijk producten online en op braderieën. Na mate het zomer word, krijg ik het daar steeds drukker mee. Volgend jaar zal dit hoogstwaarschijnlijk over zijn.

Ik wil hier geen gezeur mee krijgen, dus daarom zat ik aan een eigen Kvk te denken.

Kunnen jullie de voor en nadelen opnoemen?
Waar moet ik op letten? Heb het voordeel dat het een bijbaan is?
Klopt het dat je een btw vrij gedeelte heb, als je onder een bepaalde grens verdient ect ect..

Ik ben jullie zeer dankbaar! :j

Romyv

Re: Kvk, voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:31

Ik zou het niet doen. Je krijgt de belastingdienst op je dak terwijl je waarschijnlijk niet zoveel verdiend dat al die administratieve rompslomp je iets gaat opleveren. Zeker wanneer het seizoenswerk of tijdelijk is en de investeringen die je doet klein zijn.

Voordeel: betrouwbaarheid bij internet bedrijf, BTW nr waardoor je dingen kan declareren of btw kan terugvragen (interessant bij grote investeringen of dure inkoop van producten)
Nadeel: grote administratieve rompslomp, met een beetje pech directe korting op bv je teruggave of stufi

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:36

Voor de belastingdienst valt het niet onder 'bijbaan', maar onder overige werkzaamheden. Verder kan ik je daar geen advies over geven helaas.

Kijk bij de BD eens naar de kleine ondernemersregeling, kun je precies zien tot welk bedrag je BTW-vrij bent en aan welke voorwaarden je moet voldoen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:26

Bedankt voor jullie antwoord.

Het is inderdaad een tijdelijk iets. Maar de bedragen die ik er nu via me rekening over verdien, kan ik die ook opgeven tijdens me aangifte bij overige werkzaamheden?
Want zo klinkt kvk inderdaad niet voordelig voor mij.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:34

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 16:19

Interessante link! Bedankt. Alleen geld dit ook als ik bijverdiensten heb NAAST mijn fulltime baan?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:25

Volgens mij wel ja, maar moet je even goed checken idd!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:47

Ben nog op onderzoek uitgegaan, maar komt er zo niet uit.. :(

Meeste info heb ik van forum's uit 2010..
De 1 zegt dat bijverdienen sowieso niet zwart mag en je dus ten alle tijden moet registreren, de ander zegt dat de grens 10.000 is..

Bokkers weten jullie het nou? :(

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:27

Wat de grens is weet ik niet precies, maar zolang je je verdiensten uit je bedrijf bij de belasting opgeeft onder 'Overige inkomsten', zit je wel goed. De exacte grens kan je op de website van de belastingdienst wel vinden.

Van hieruit zou je meer informatie kunnen vinden:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... verig_werk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:32

Je moet het altijd melden bij je inkomsten, zwart werken mag officieel niet.

Zelf heb ik me wel ingeschreven bij de kvk. Nu heb ik nauwelijks inkoop, dus de administratie valt heel erg mee tot nu toe.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 18:15

De reden dat ik me tot nu toe niet ingeschreven heb is omdat ik dan meer btw en inkomstenbelasting moet afdragen dan dat ik verdien. @ Szan dit was dan inderdaad ook mijn idee. Maar betaal ik dan wel of geen inkomstenbelasting als ik romyV haar link moet geloven..

Kan ik dit telefonisch niet allemaal navragen misschien?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:19

Huh hoe kan je nou meer moeten betalen dan je krijgt? De btw reken je door aan je klant en inkomstenbelasting is een percentage van je jaarinkomen. Dan kun je toch nooit meer moeten betalen dan je ontvangt?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 22:10

Bij wijze van spreken, scheelt het niet veel. De prijzen die ik nu aanbied, zijn scherpere prijzen dan als ik er natuurlijk nog 21 % btw bij moet rekenen.

Dus daarom handig om via andere inkomsten op te geven.

Voordeel met kvk is wel dat ik ook aan bedrijven kan leveren die een btw factuur willen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:08

Is je bedrijf zo groot dat je niet meer onder de kleine ondernemersregeling valt?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:16

In het heel kort:

Inschrijving bij de kvk is niet nodig om een onderneming te hebben. De kvk registratie heb je vooral nodig als je met andere bedrijven samenwerkt.

De belastingdienst ziet elke inkomen gewonnen uit overige diensten als iets waar zij belasting over ontvangen. De belastingvoordelen heb je echter pas als je minimaal 24 uur werkt voor je onderneming. Je moet een formulier invullen voor de belastingdienst. Aan de hand van dat formulier bepaald de belastingdienst of je wel of geen belastingvoordeel krijgt.
Link met formulier: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/opg_start_ondernem_handelsregister_on0202z1fol.pdf

Inschrijven bij kvk is dus niet zo nodig..
Belastingdienst zou ik echter wel doen, het is veel vervelender om volgend jaar opeens erg veel geld in te moeten leveren dan om er meteen rekening mee te houden.

Edit: Link met formulier
Laatst bijgewerkt door 0091 op 18-06-14 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 08:21

Kijk die hebben we nog niet gehoord haha. Ik ben zeker niet grootschalig, maar wat is de grens wanneer onder kleine ondernemers valt of onder het belasting voordeel valt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:27

Volgens mij haal jij de functie van KVK en belastingdienst door elkaar. De site van de bd geeft heel veel info. Bijvoorbeeld over de kleine ondernemersregeling. Kwestie van n avondje gaan zitten lezen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:31

briitje schreef:
Kijk die hebben we nog niet gehoord haha. Ik ben zeker niet grootschalig, maar wat is de grens wanneer onder kleine ondernemers valt of onder het belasting voordeel valt?

De belastingdienst ziet geen verschil tussen kleine of grote ondernemers, dat doet alleen de kvk.

De belastingdienst wil gewoon weten wat je verdient uit overige werkzaamheden, daar halen zij het belastingvrije gedeelte zelf vanaf en daarna berekenen ze wat je moet betalen. Dit wordt vaak verrekend met je teruggave.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:33

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:40

Handige link Janouk bedankt!

Hoogstwaarschijnelijk heb ik minder dan € 1.345 aan btw. Dus hoef ik geen btw af te dragen. Is het dan ook zo dat ik geen btw kan vorderen?

En kan ik klanten dan wel een btw factuur geven?
Sorry voor de vele en misschien voor jullie vanzelfsprekende vragen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:43

PaulinBijoux schreef:
briitje schreef:

De belastingdienst ziet geen verschil tussen kleine of grote ondernemers, dat doet alleen de kvk.

De belastingdienst wil gewoon weten wat je verdient uit overige werkzaamheden, daar halen zij het belastingvrije gedeelte zelf vanaf en daarna berekenen ze wat je moet betalen. Dit wordt vaak verrekend met je teruggave.

als je een kleine ondernemings regeling heb ziet de BD toch verschil?? Want dan hoef je minder of geen btw af te dragen. Of ik snap het totaaaaal niet -O-.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:43

Als je onder het bedrag valt (het bedrag wat je volgens mij noemt) val je onder die kleine ondernemersregeling. Dit houdt in dat je geen BTW administratie hoeft bij te houden. Je kan dus geen geld terug vorderen van de belastingdienst of moeten betalen aan de fiscus. Je bent als het ware eindgebruiker van de goederen.

edit:

Tips: Kijk naar de startersaftrekken en andere mogelijke 'sponseringen' (subsidies) vanuit de fiscus en/of gemeente.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:44

Ik weet alleen dat als je minder dan 50 euro ( in de maand, week of weet ik veel wattus ) verdiend dat je dan niet ingeschreven hoeft te zijn bij de Kvk

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:56

Handige tip djonah! Bedankt.

Denk dat het handig is dat ik gewoon eens langs t kantoor van kvk ga. Deze kunnen me over de belasting ect ook veel vertellen toch?

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 22:10

Djonah schreef:
Als je onder het bedrag valt (het bedrag wat je volgens mij noemt) val je onder die kleine ondernemersregeling. Dit houdt in dat je geen BTW administratie hoeft bij te houden. Je kan dus geen geld terug vorderen van de belastingdienst of moeten betalen aan de fiscus. Je bent als het ware eindgebruiker van de goederen.

edit:

Tips: Kijk naar de startersaftrekken en andere mogelijke 'sponseringen' (subsidies) vanuit de fiscus en/of gemeente.

Schiet ineens een vraag te binnen.

Ik lever ook aan bedrijven. Kunnen deze bedrijven hun btw dan wel terug vorderen? Als ik het eigenlijk ook niet afdraag doordat ik onder een kleine onderneming val. Kan ik dan wel factuur met btw bon maken? Want dit is 1 van de redenen waarom ik een me zou willen inschrijven bij kvk