Me moeder en ik....... een drama.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AngieJ

Me moeder en ik....... een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 19:53

Hoi....
Na weer een fikse ruzie gehad te hebben met mijn moeder moet ik dit toch echt even van me afschrijven.

Het begon allemaal dat mijn vorige paard overleed tenminste dit paard was mijn mijn moeder, en dat we na een jaar een ander paard kochten om wedstrijden mee te rijden.
Het rijden begon niet zo heel goed op mijn nieuwe paard, maar na goede lessen is dat goed uitgepakt.
Mijn lesgever zei dat mijn moeder me goed kon helpen en dat ik daar dan goed mee vooruit ging.
Dus me moeder ging me helpen, maar dat ging niet altijd even goed, doordat zei heel anders dacht op de manier waarop ik reed kregen we heel veel meningsverschillen en hele grote ruzie's, mijn moeder vertelde dit aan mijn lesgever dat ik het niet 'accepteerde' dat ze mij hielp, en toen zei we lesgever dat ik dat wel moest doen nouja ik ben er dus aan gaan werken dat ik gewoon de hulp van mijn moeder accepteerde en dat ik daarmee dan vooruit ging in de wedstrijden, paar dagen ging het gewoon goed, tot dat ik het ergens niet mee eens was dus ik zei dat tegen me moeder op een normale manier.
Toen vond ze dat ik arrogant was en een egoïst.. vandaag was het weer raak en toen dreigde ze dat ze Angie zou verkopen omdat ik te 'arrogant' was en ik er geen plezier meer in had... waar ze dat vandaan haalde is voor mij een raadsel, toen we in de auto zaten onderweg naar huis zei ik dat ik paardrijden op Angie super leuk vind en haar daar heel dankbaar voor bent dat ze zoveel betaald om dit waar te kunnen maken, maar blijkbaar schoot dat ergens ook weer in het verkeerde keelgat want het begon weer van voor af aan... (de ruzie bedoel ik dan).
Nu ga ik alleen naar Angie toe morgen en misschien wel altijd, ergens vind ik het helemaal niet erg want als die ruzie's word ik zo zat dat ik gewoon niet meer kan genieten.. maar aan de andere kant vind ik het ook weer super jammer, want het is toch iets in ons leven wat we delen (het paardrijden) want voor de rest heeft me moeder het best wel druk met het huishouden, en mijn broertje en werken dus ik ben bang dat ons contact nu helemaal wegvaagt...

Ik weet nu echt niet meer verder wat ik moet doen, dit komt denk ik niet meer goed of het duurt een hele lange tijd... tips?
Laatst bijgewerkt door AngieJ op 04-06-14 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Re: Me moeder en ik....... een drama.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:56

typisch puber gedoe :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:58

Ik heb zelf een aantal meiden les gegeven op mijn pony's en stuk voor stuk wilden die vast niks aannemen wat hun moeder ze vertelde, zeker op jouw leeftijd (en dat is niet banketstaaf bedoeld maar zo is het nou eenmaal) is het niet ongewoon dat je het niet eens bent met de aanpak van je ouders.

Ik zou als ik jou was gaan lessen bij een instructeur van buitenaf en als je wel les of aanwijzingen krijgt van je moeder die gewoon opvolgen. Het is ook haar paard, misschien heeft ze wel gelijk en heeft een visie vanuit een ander standpunt wel verrassende effecten.

Als je echt niet wil rijden samen of volgens de adviezen van je moeder kan ik je alleen maar adviseren ermee te kappen en als je later werkt en genoeg geld verdiend zelf een paard te kopen en daar kan je dan alles mee doen op jouw manier. Vooralsnog begrijp ik dat je moeder de betalende partij is van jullie twee en IMO is het wie betaald die beslist.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:00

Ja ik weet ook dat ik het moet aannemen, dus dat ben ik ook echt gaan doen en toen ging het ook echt beter (het rijden), maar als ik nu iets zeg waar me moeder het niet mee eens is dat schiet het automatisch in het verkeerde keelgat bij mijn moeder.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:03

Misschien is zij ook wel een beetje bang dat het hele riedeltje weer van voor af aan begint.
Probeer eens met haar om tafel te gaan en samen jullie gevoelens hierover uit te spreken.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:08

Ik denk dat er dan toch echt weer ruzie , en dat willen we juist voorkomen vandaar dat we nu ook eventjes apart naar het paard gaan

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:08

zooo mijn verhaal
gewoon moeilijk vinden om iets van je moeder aan te nemen. bij mij is de enige oplossing geweest om samen met mijn moeder momenten af te spreken waneer zij mij 'les mocht geven' gewoon iets van 10 a 20 minuten dat je even door moest bijten om te kijken of de aanpak van mams klopte. en daarna weer rustig zelf rijden.
en mischien vedder: waarom kan je niet kijken of je nog wat anders leuks gezamelijks kan doen. zoek iets anders wat jullie ook leuk vinden. ga (om maar een heel dom voorbeeld te moemen) 1 keer in de 2 weken een uur of 2 vissen. dan unnen jullie rustig praaten over andere dingen dan paarden dat versterkt de band met je moeder ook!

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:14

Ja, dat is misschien wel een leuk idee , om even wat anders te doen dan paarden!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:43

Mijn zus die altijd instructeur is geweest heeft mn nichtje bij iemand anders op les gedaan.
Moeder en kind werkt niet qua lesgeven.

*nog een jeugdtrauma van de helse accordeonlessen die ik van mn moeder kreeg.... -O- *

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:46

Same problem here alleen dan met mijn vader. Hij rijdt zelf ook, heeft altijd zelf gereden en heeft zelf ook wat hoger gereden vroeger.
Vader en ik hebben een andere mening qua rijden en dat schiet vaak ook niet op. Ben hierdoor gestopt met wedstrijden rijden en rij zovaak als het kan ook alleen. ( lees: ik rij niet als mijn vader thuis is :) )
1 keer op de 10 gaat het goed en helpt hij me, de andere 9 keren ben ik voor niks goed, weet niet hoe ik moet paardrijden en loopt mijn paard verschrikkelijk, heb ik een grote mond als ik laat weten dat hij zich niet moet bemoeien als het hem niet aanstaat.
Jammer genoeg moet ik melden, dit wordt nooit beter :')

Een goede vriend van mijn papa heeft ooit gezegd ( vaker als 1x ook ): moeder en kind/vader en kind lesgeven werkt NIET!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:48

AngieJ schreef:
Ik denk dat er dan toch echt weer ruzie , en dat willen we juist voorkomen vandaar dat we nu ook eventjes apart naar het paard gaan

Ik bedoel ook niet bij het paard maar gewoon thuis onder het genot van een koppie thee ofzo.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:51

En daarom help ik mijn dochter dus niet. Soms wanneer er iets gevraagd word, dan help ik haar. Maar in de meeste gevallen, mag ze lekker aan tobben met dr paardje. Les geven doet iemand anders. En vaak hebben we samen ook lol van ons paard. En is er niks aan de hand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:56

Ik ken instructrices die hun eigen kinderen geen les geven. Paarden vriendinnen die hun kinderen op een manege rijles laten nemen.

Het komt dus wel vaker voor dat het niet zo'n goede combinatie is als moeder en dochter. Probeer het uit te praten met je moeder. Niet als het al hoog op loopt, maar gewoon op een rustig moment. Zeg haar dat je blij bent met de kansen die ze je geeft, maar liever les hebt van een ander persoon die meer bij jouw (ruiter)gevoel aansluit. Zeg haar dat je geen ruzie met haar wil en het dus ook beter is voor jullie band als zij je niet meer helpt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:00

Je kind moet je niet willen lesgeven. Wij, als ouders, helpen onze dochter wel maar het echte lesgeven laten we liever aan anderen over.

Nu ze ruim 16 is gaat het wel wat beter maar toen ze 15 was, oei, oei, oei. Alles wat fout ging lag aan ons.
Kan je één ding verzekeren: het is niet bevorderlijk voor de moeder/dochter relatie. Wij kunnen het trouwens nog steeds heel goed met elkaar vinden, behalve dan soms op wedstrijden ;) Dan maak ik soms een opmerking en zij zit nog vol adrenaline.

Ben het goed aan het afleren commentaar te geven :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:02

Nooit je eigen familie lesgeven, behandelen (als patiënt) en mee handelen...

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:03

Ik krijg ook les van iemand anders dan mijn moeder, maar tijdens het trainen geeft me moeder mij een soort van 'les' niet het hele uur/half uur lang, soms helpt het en soms loopt het tot een drama uit... Maar ik ga proberen het uit te leggen en dat het niet uitloopt tot een ruzie en dat ze me niet meer helpt.. want zo heeft niemand er lol in..

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:06

Herkenbaar.
Praat erover op een rustig moment buiten de paarden om (kop thee aan de keukentafel of zo),
maak je ook geen zorgen, het blijft je moeder en die relatie draait niet alleen om paarden.
(als je snapt wat ik bedoel)
Verder heb ik er veel baat bij gehad dat ik op het paard niks mocht terugzeggen,
dingen werden achteraf (op de grond besproken), of ik stopte met rijden (zette het paard halt) en besprak het dan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:08

Gewoon goed om de tafel! Ik geef mijn zusje al jaaaaaaaren les. Het klinkt heel arrogant maar ze merkt dat het helpt wat ik zeg, dus dan neemt ze het aan. :P

Nu is ze wel 8 jaar jonger. :)

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:09

Ja, meestal praten we er in de auto over wat fout ging en wat goed, ik vind dat wel fijn maar ik vind het wel jammer dat we het eigenlijk nergens anders over kunnen hebben dan paarden, paarden, paarden.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:09

MarlindeRooz schreef:
Gewoon goed om de tafel! Ik geef mijn zusje al jaaaaaaaren les. Het klinkt heel arrogant maar ze merkt dat het helpt wat ik zeg, dus dan neemt ze het aan. :P

Nu is ze wel 8 jaar jonger. :)

Ja, het werkt aan de ene kant wel maar aan de andere kant wil ik het ook gewoon zelf proberen en zelf uitvogelen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:13

Probeer haar dat te zeggen, dat je zelf wil uitvogelen wat niet werkt en wat wel werkt. :)

Nu heeft mijn zusje ook les met onze leaspony ergens en op het moment ga ik zelf zo'n 4/5 keer per week mee om les te geven. Maar dat doe ik spelenderwijs met grapjes en vooral veel positieve dingen zeggen.

zo van "moet ik mijn jas even halen" Want je hebt kapstokken.
Werkt beter dan: Doe eens je tenen naar binnen!

Je dochter lesgeven kan best, als je ook positieve dingen noemt en het gewoon leuk brengt.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:19

jaa, ik zal het er met haar over hebben en hopen dat ze het begrijpt, maar mijn lesgever zegt ook van , het is goed dat je moeder je helpt... maar het gaat heel vaak mis.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:25

Voor het rijden is het misschien goed, maar voor de gezelligheid niet! En het is toch ook de bedoeling dat jullie samen lol hebben van het paard? Het werkt gewoon nu even niet, dat heb ik met mijn dochter ook gehad met tips geven. Les geven moet je als moeder niet willen bij je eigen kind, gewoon lekker aan de instructrice overlaten.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:27

Het kan wel goed zijn dat ze je helpt, maar het moet wel werken.. Misschien dat jullie dat later weer moeten oppakken en dat je nu idd andere dingen met je moeder moet gaan doen. Nu krijg je alleen maar steeds ruzie om dezelfde dingen natuurlijk. Bij sommige mensen werkt dat wel, maar als dat voor jullie niet werkt dan moet je dit gewoon niet meer doen..
Ik zie het ook wel eens vaker bij ons op de vereniging, mijn vader gaat ook altijd mee, al 8 jaar, maar omdat hij niets zegt en me alleen helpt met opzadelen/poetsen en de algemene dingen op stal is dat altijd goed gegaan en is het nog steeds een dingetje van ons samen :)

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 07:38

Heel erg bedankt allemaal , maar ik ga nu alleen naar angie toe , want me moeder wilt niet meer mee dus misschien helpt dat en kan ik tenminste weer genieten van het rijden !