Een 'negative mening' tegenwoordig mag het niet meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Een 'negative mening' tegenwoordig mag het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:39

Ik word er zo moe van...
Zowel op Bokt, als op bijvoorbeeld Facebook..
Er worden foto's geplaatst.. Mensen vragen om advies, maar als je zegt dat je iets niet goed vind, en dit kan onderbouwen, is dat onaardig, of krijg je de vraag: Waarom reageer je dan als je enkel negatief kan reageren?

Er worden lessen aangeboden, daarbij staat een foto van deze persoon op een pony, volledig in spanning. Lessen op alle niveau's, enkele foto's van een paard met stang en trens op profiel, wijd openstaande mond, totaal geen achterbeen onder de massa, zelfs geen klein beetje..
Als je dan zegt dat ze beter kan zeggen dat ze op B niveau les geeft, aangezien ze er duidelijk zelf nog niet klaar voor is om dat niveau les te geven. Iedereen moet het leren, en leren gaat met fouten, maar je mag niet zeggen dat iemand dat niet moet doen, want dat is negatief.

Komt er dus op neer, dat negatief niet gezegt mag worden, want dat word vaak als onaardig opgevat.
Er zijn bijvoorbeeld al ZO veel paarden die verrot gereden worden, omdat er niet op de juiste manier gereden word, zelf op top niveau. Waarom mag je dan niet zo'n advies geven?

Omdat het negatief is..? Hoe staat bokt hier tegenover? Dingen die getypt worden komen vaak anders over dan dat je ze in het echt zou zeggen, maar als je duidelijk aangeeft dat het goed bedoeld is, duidelijk aan geeft dat je iemand mening accepteerd, maar je je eigen mening uitspreekt, en vriendelijke smiley's gebruikt.. HOE kan het dan nog negatief opgevat worden...?
Ik word er zo moe van... Waarom begin ik er eigenlijk nog aan...?

Pandameisje

Re: Een 'negative mening' tegenwoordig mag het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:44

ik had gister zoiets ik vroeg een mening van wat vinden jullie van met gips paardrijden en van iedereen moest ik het niet doen. maar een mening is iets waar je naar kan luisteren maar niet gelijk hoeft te doen. ik vind prima als mensen negatief/mening geven maar niet moeten gaan zeuren als iemand het niet doet zoals het van hun moet want dat valt mij te vaak op.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:46

De waarheid is een scherp zwaard }> .

Leer er maar mee leven dat mensen het niet willen horen. Doe je het wel dan zul je altijd de gebeten hond blijven. Je zegt dingen die mensen niet willen horen. Ik ben net zo maar heb geleerd dat zwijgen mij meer oplevert dan (on)gevraagd kritiek te geven omdat mensen je dat altijd zullen aanrekenen omdat jij degene bent die het wel durft te zeggen.

Daarnaast maken mensen in je omgeving misbruik van je omdat jij voor hun de hete kastanjes uit het vuur mag halen. Let maar eens op: er is onenigheid op je werk of in je vriendengroep. Jullie spreken af het in een vergadering/meeting te bespreken en de enige die uiteindelijk wat te zeggen hebt ben jij. Jij vangt de klappen op en de rest is tevreden want het is geregeld.
Spreken is zilver en zwijgen is goud. Mensen die niet geholpen willen worden horen je toch niet wat je echt te zeggen hebt en vatten alle kritiek als negatief op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:48

alltimapanda schreef:
ik had gister zoiets ik vroeg een mening van wat vinden jullie van met gips paardrijden en van iedereen moest ik het niet doen. maar een mening is iets waar je naar kan luisteren maar niet gelijk hoeft te doen. ik vind prima als mensen negatief/mening geven maar niet moeten gaan zeuren als iemand het niet doet zoals het van hun moet want dat valt mij te vaak op.

Ik wil hier wel even op inhaken. Jouw houding was namelijk zelf al enorm negatief en neerbuigend. Dan zet je zelf al de toon. Het hielp ook niet dat je hier vervolgens tig topics over opende ;)
Ik vind het heel normaal dat mensen ook negatief commentaar geven. Het gaat alleen wel op de manier hoe je het brengt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:49

@Alltimapanda
Jij vroeg om een mening terwijl je al wist door je andere topic dat mensen het er niet mee eens waren, en je bent ook niet bereid je eigen mening te veranderen..
Dan moet je niet om meningen vragen.

Als ik bv in een topic terloops zeg: mijn paard is kreupel maar ik ga toch rijden; en ik krijg daar veel negatieve reacties op, dan heeft het geen zin om een topic te openen met: "wat vinden jullie ervan als je met een kreupel paard toch gaat rijden".
Dan weet ik bij voorbaat al dat daar eigenlijk niemand mee eens is.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:49

Ik was niet negatief maar mensen gaan lopen antwoorden met je moet dat niet doen maar ik mag zelf weten wat ik mag doen;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:51

alltimapanda schreef:
Ik was niet negatief maar mensen gaan lopen antwoorden met je moet dat niet doen maar ik mag zelf weten wat ik mag doen;)

Dan moet je ook geen topics openen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:51

Ik ben zelf eigenlijk ook niet de beste in omgaan met negatief commentaar, maar achteraf doe ik er meestal wel wat mee. Het doet even auw, daarna is het aan jezelf wat je er mee doet denk ik dan maar.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:52

als ik vraag wat ik moet doen zou ik dat in topic zeggen als ik vraag om mening dan vraag ik om een mening en niet wat ik moet doen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:55

alltimapanda schreef:
als ik vraag wat ik moet doen zou ik dat in topic zeggen als ik vraag om mening dan vraag ik om een mening en niet wat ik moet doen...

??

Als ik vraag: zouden jullie naakt op een paard door het bos gaan rijden, want dat doe ik elke week.

Wat verwacht je dan van mensen?
Alleen: goh dat zou ik niet doen hoor.
Of: Jeeeh jij bent gek, dat doe je niet!

xSlvna

"Je mag pas commentaar leveren als je het zelf ook kan" is echt de instelling. Commentaar? Hoe goed kun jij het dan?!

Vreselijk kinderachtig. Maar ik moet wel even zeggen, ik ga er ook een S&T in hangen en heb ook een pony die met een open mond zijn rondjes loopt (geef ik haar ook de ruimte voor) en zeker zul je op foto's protest en spanning zien, maar dat betekend niet dat ik niet weet hoe het wél moet en dat ik het dus geen andere mensen kan leren. Er is dus een verschil tussen kunnen/weten en doen.

Alltimapanda kruipt sowieso altijd in de slachtofferrol, daar op in gaan is onbegonnen werk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Ik ervaar het zelf helemaal niet zo. Ik ben echt niet op mn mondje gevallen en uit mn kritiek gewoon en heb hier echt zeer zelden problemen mee. Vooral de manier waarop je het zelf brengt is hierbij extreem belangrijk.
Jouw voorbeeld van de instructrice, ik vind jouw opmerking helemaal niet overkomen als negatieve feedback, maar als een opmerking om iemand naar beneden te trappen. Ik zou bijv zeggen dat ik wel erg veel spanning zie bij de paarden op de foto's (en open monden etc) en dat ik daardoor mijn twijfels heb of ze wel op het niveau wat ze aangeeft les kan geven. Dat komt echt al heel anders over dan de opmerking die jij maakt.
Negatieve mening of feedback is niet hetzelfde als keihard oordelen. Ik zie veel vaker dat mensen beweren dat ze uitgekotst worden omdat ze eerlijk zijn, maar imo zijn ze dan vaak gewoon bot en oordelend.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:59

@ Alltimapanda, (ik heb je topic niet gelezen) Dat is zo (je mag uiteindelijk zelf weten wat je met kritiek doet), en ik ben zelf ook echt wel iemand die open staat voor andermans mening, en mijn mening kan bijschroeven waar het nodig is. In t geval dat ik in mijn OP opnoem blijf ik echter wel bij mijn mening. Iedereen moet leren, en met leren maak je fouten, maar wees dan wel de grote meid om toe te geven dat je daar zelf nog aan het leren bent, en niet op DAT niveau les kan geven. Ga je namelijk op dat niveau met stang en trens les geven, krijg je alleen maar meer 'kapot gereden' paarden, en dat vind ik zonde, dus ben daar heel duidelijk maar wel netjes in. Dan vind ik niet dat het onaardig is of niet gezegd mag worden. Vaak zijn er maar weinig mensen die voor me opkomen, zeggen dat het gezegd mag worden, of hetzelfde zeggen, maar netter weten te verwoorden.

Heb laatst gemerkt, ik reageerde op Bokt op een topic, en achteraf gezien was dat echt onaardig, maar irriteerde me er mateloos aan. Kreeg toen echt even een pittige reactie van een mede bokker, dat ze schrok van mijn manier van reageren, en ik normaal veel netter was, dus ik ben ECHT zo onredelijk nog niet in mijn reacties. En weet ik het niet anders neer te zetten dan onaardig, dan geef ik duidelijk aan dat het niet onaardig bedoeld is, maar vaak word het toch zo opgevat... -O-

@ Judith_VB, gouden advies, moet ik alleen nog even leren. := Bij veel dingen kan ik het nog wel loslaten en laten gaan, maar als het om dierenwelzijn gaat...

@Gypsy, ik kan ook niet altijd tegen negative kritiek. Soms word ik boos, gooi ik er wat uit, en dan sluit ik af. Later ben ik dan weer tot rust, bied ik mn excuus aan, en kan ik mijn mening bijvoorbeeld bijstellen, en wat met het negative advies doen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:59

LoveUggs schreef:
Ik word er zo moe van...
Zowel op Bokt, als op bijvoorbeeld Facebook..
Er worden foto's geplaatst.. Mensen vragen om advies, maar als je zegt dat je iets niet goed vind, en dit kan onderbouwen, is dat onaardig, of krijg je de vraag: Waarom reageer je dan als je enkel negatief kan reageren?

Er worden lessen aangeboden, daarbij staat een foto van deze persoon op een pony, volledig in spanning. Lessen op alle niveau's, enkele foto's van een paard met stang en trens op profiel, wijd openstaande mond, totaal geen achterbeen onder de massa, zelfs geen klein beetje..
Als je dan zegt dat ze beter kan zeggen dat ze op B niveau les geeft, aangezien ze er duidelijk zelf nog niet klaar voor is om dat niveau les te geven. Iedereen moet het leren, en leren gaat met fouten, maar je mag niet zeggen dat iemand dat niet moet doen, want dat is negatief.

Komt er dus op neer, dat negatief niet gezegt mag worden, want dat word vaak als onaardig opgevat.
Er zijn bijvoorbeeld al ZO veel paarden die verrot gereden worden, omdat er niet op de juiste manier gereden word, zelf op top niveau. Waarom mag je dan niet zo'n advies geven?

Omdat het negatief is..? Hoe staat bokt hier tegenover? Dingen die getypt worden komen vaak anders over dan dat je ze in het echt zou zeggen, maar als je duidelijk aangeeft dat het goed bedoeld is, duidelijk aan geeft dat je iemand mening accepteerd, maar je je eigen mening uitspreekt, en vriendelijke smiley's gebruikt.. HOE kan het dan nog negatief opgevat worden...?
Ik word er zo moe van... Waarom begin ik er eigenlijk nog aan...?

Jouw voorbeeld vind ik erg slecht. Iemand die lessen aanbiedt vraagt niet om jouw mening.

Als er om een mening gevraagd wordt, kun je eerlijk je mening geven. ( ik doe het vaak maar niet meer, omdat mensen het toch niet willen horen uiteindelijk). Maar er is wel een verschil tussen iemand afkraken, of opbouwende kritiek geven.

Maar iemand die lessen aanbiedt zeggen dat ze beter op een lager niveau les aan kan bieden lijkt me wat vreemd! Soms zien mensen die nog nooit op een paard gezeten hebben meer dan mensen die in de top rijden. Les kunnen geven en zelf kunnen rijden zijn 2 verschillende dingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:06

mensen kunnen slecht kritiek verdragen.Ik ben nog een manier aan het verzinnen om kritiek te geven die niet als kritiek overkomt...Iemand die een topic opent en niet het commentaar krijgt wat hij verwacht gaat vaak helemaal over de rooie,topics moeten dicht,bepaalde posters krijgen dreig pb's :+

Voordat ze een topic openen staat er een hele lijst waar ze GEEN commentaar op wensen omdat daar aan gewerkt word.Gewoon geen topic openen.Dat is het beste.
Of je moet grand prix niveau hebben :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:06

Zoiets zou ik ook niet openbaar neerzetten. Gewoon een pb met goh ik zag je foto's en ik dacht.. heeft dan meer kans van slagen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:07

@Zwerte, ik ben het miss vergeten in de op, maar het het wel in t topic vermeld; zeg ik iets op een vervelende manier, geef ik daarbij wel aan dat het niet vervelend bedoeld is. Soms weet ik niet goed hoe ik iets moet verwoorden, en komt er een (boze) discussie op gang door iets wat ik op een verkeerde manier heb gezegd. Vervolgend komt er iemand die mijn mening/kritiek of wat dan ook, wel opvat zoals ik het bedoeld, maar het op een andere manier weet te verwoorden. Ik geef ALTIJD aan dat ik iets niet zo bedoel, als iets er rot op staat. Heb ik in dit geval ook gedaan.

@xSlvna, je hebt wel gelijk, maar er is een verschil tussen een open mond, en een open mond. Een paard kan een open mond hebben doordat het aan het kouwen is op t bit, maar dit is anders dan een open mond door pijn. Dit was een open mond, dat je kan vergelijken met een paard dat net wat gegeten heeft, en er bijvoorbeeld iets niet goed zit in zn mond. Een ruimte van 5 tot 10 cm. Op dat moment doe je als ruiter zeker iets fout, en ben je niet in staat om dat goed te doen. Is het op 1 foto, zeg ik nog oke, dat kan wel eens. Maar het gaat hier om alle foto's uit die reeks, waarbij het paard met veel spanning en open mond loopt. Dan kan je mij niet wijs maken dat je weet wat je doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:11

Gypsy schreef:
Zoiets zou ik ook niet openbaar neerzetten. Gewoon een pb met goh ik zag je foto's en ik dacht.. heeft dan meer kans van slagen.

welnee...ik heb topics meegemaakt waarbij er ongeveer 10 pagina's verteld werd dat het betreffende paard beter een bak voer kon krijgen dan hem nog meer kunstjes te leren.
De TS bleef volhouden dat hij er goed uitzag.Zelfs foto's naast elkaar van toen en nu...nou,ik viel zelfs van mijn stoel.Maar TS niet hoor,hij zag er goed uit! :+

Er zijn gewoon topicstarters waarbij niets maar dan ook helemaal niets aankomt.Ze zien het niet,weten er niets van af,hebben een beperkte intelligentie ...weet ik het.Wat ik wel weet is dat deze groep eigelijk gewoon een hobbelpaard moeten hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:12

LoveUggs schreef:
@xSlvna, je hebt wel gelijk, maar er is een verschil tussen een open mond, en een open mond. Een paard kan een open mond hebben doordat het aan het kouwen is op t bit, maar dit is anders dan een open mond door pijn. Dit was een open mond, dat je kan vergelijken met een paard dat net wat gegeten heeft, en er bijvoorbeeld iets niet goed zit in zn mond. Een ruimte van 5 tot 10 cm. Op dat moment doe je als ruiter zeker iets fout, en ben je niet in staat om dat goed te doen. Is het op 1 foto, zeg ik nog oke, dat kan wel eens. Maar het gaat hier om alle foto's uit die reeks, waarbij het paard met veel spanning en open mond loopt. Dan kan je mij niet wijs maken dat je weet wat je doet.

Ieder zijn eigen mening daarover. Ik snap jou wel, maar ik snap best dat je wel goed kan lesgeven terwijl je niet kan rijden. Ik kan ook beter lesgeven dan rijden. :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:13

Sky_As, ik snap wat je bedoeld. Ik zag de foto, ging kijken, en zag dat het om lesgeven ging. Ik was nieuwsgierig, dus keek verder en zag dat. Vind dat je op het moment dat het om het welzijn van iets of iemand gaat, best je mond open mag trekken als iets niet goed is. Ondanks dat er niet om kritiek gevraagd word.
Dan kan ik gelijk doorgaan op Gypsy, ik vind dat dat soort dingen ook best gelezen mogen worden. Wat ik meteen zie, hoeft een ander niet meteen te zien, maar kan wel een eye opener zijn. Ik had het via een PB kunnen zeggen, maar daar bereik je dan enkel de persoon in kwestie mee, terwijl je juist ook bij andere mensen iets duidelijk wilt maken.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:13

Ik heb laatst iemand van Facebook verwijderd omdat diegene vaak foto's plaatste van zichzelf op haar paard. Het zag er echt niet fijn uit, veel spanning, ik werd er gewoon een beetje sip van. Ik durf dan geen negatief commentaar bij zo'n foto te zetten. Dat zou ik pas durven als het echt heel erg zou zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:16

LoveUggs schreef:
@Zwerte, ik ben het miss vergeten in de op, maar het het wel in t topic vermeld; zeg ik iets op een vervelende manier, geef ik daarbij wel aan dat het niet vervelend bedoeld is. Soms weet ik niet goed hoe ik iets moet verwoorden, en komt er een (boze) discussie op gang door iets wat ik op een verkeerde manier heb gezegd. Vervolgend komt er iemand die mijn mening/kritiek of wat dan ook, wel opvat zoals ik het bedoeld, maar het op een andere manier weet te verwoorden. Ik geef ALTIJD aan dat ik iets niet zo bedoel, als iets er rot op staat. Heb ik in dit geval ook gedaan.

Jammergenoeg is aangeven dat je het niet zo bedoeld, vaak helemaal niet zo nuttig. Het voorkomt lang niet altijd dat mensen het verkeerd opvatten en die ervaring heb je zo te horen ook genoeg. Proberen jezelf wat netter te verwoorden is echt veel effectiever.
Om eerlijk te zijn, als ergens een vrij hard oordeel staat, gevolgd door de zin dat het niet zo bedoeld is, dan neem ik dat niet erg serieus. Mijn gedachte erbij is simpelweg " je bedoeld het misschien niet zo, maar je zegt het wel zo." 1 van mijn favoriete zinnen is dan ook " the road to hell is paved with good intentions".

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:17

xSlvna schreef:
LoveUggs schreef:

Ieder zijn eigen mening daarover. Ik snap jou wel, maar ik snap best dat je wel goed kan lesgeven terwijl je niet kan rijden. Ik kan ook beter lesgeven dan rijden. :')

Dat is ook zo, maar als je weet dat er iets niet klopt, kan je dit aangeven. Dan weet een ander, dat iemand weet waar hij/zij over praat.
Ik rijd een draver van 25, recreatief, maar ben een dressuur ruiter. Weet dondersgoed hoe of wat ik moet doen om mn paard goed aan het lopen te krijgen, maar kan dit nu ook niet aantonen omdat ik er geen paard voor heb. Maar uit sommige dingen kan je gewoon opmaken dat iemand weet waar hij/zij over praat. En bij andere dingen, kan je opmaken dat iemand NIET weet waar hij/zij over praat. :+ Dit was zo'n geval

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:20

Als je niets goeds kan zeggen doe het dan niet vat ik meer op als "Wat een leuke foto alleen jammer dat het paard oerlelijk is". Kijk, zulke mensen kunnen beter wel hun mondje houden :+
Maar als je slechte foto's van techniek plaatst en het wel aanbiedt kun je dit verwachten. Mensen die paarden te koop aanbieden van nog geen jaar oud waar al een kindje op zit om aan te tonen hoe braaf het paard is... Tsjah, dat kun je verwachten he.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:21

Weet toevallig over welke foto het gaat, en zag deze en dacht idd het zelfde.
Toen ik het commentaar las zag ik al dat mijn mening daar geplaatst stond, dus heb ik er verder niet op gereageerd.

Zie vaak dat mensen dat wel doen.
Dat 1 persoon meld dat het niet kan, dat lijkt mij vaak voldoende.
Dan hoeven er niet nog 100 mensen achteraan te komen om iemand nog verder de grond in te trappen.