Creditcard, hoe werkt dat?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Creditcard, hoe werkt dat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 14:31

Hoi Bokkers,

Ik ben erg van het internet shoppen en zat eraan te denken om een creditcard aan te schaffen.
Moet je bij elke creditcard per maand een x aantal euro's betalen? en ook als het van euro naar dollar moet worden betaald?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met een creditcard. Het is voor mij iets wat totaal nieuw is.

imd

Re: Creditcard, hoe werkt dat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:34

Volgensmij betaal ik (student, rabocard) een paar euro per jaar. Als ik dan bijvoorbeeld via Ebay wat koop, log ik in op paypal en krijg ik meteen te zien wat ik in euro's betaal (ebay rekent in dollars). Alles wat ik koop wordt eens per maand afgeschreven. Ook kan ik gewoon met creditcard betalen bij verschillende winkels/pompstations, altijd handig als reserve. Dan gebruik je gewoon je (zelfgekozen) pincode :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:36

Ik heb de simpelste en goedkoopste van VISA. Ik betaal per jaar voor de card zelf, zou moeten opzoeken hoeveel dat is. Alles wat ik per maand uitgeef krijg ik aan het eind van de maand de rekening van. Die moet ik zelf betalen, wordt dus niet automatisch afgeschreven.
Als ik in dollars (of andere valuta) betaal, wordt dat omgerekend naar euro's naar de op dat moment geldende koers en krijg ik dus ook aan het eind van de maand de rekening van.
Overigens kan ik ook in het buitenland er geld mee pinnen, werkt ook hetzelfde met 'terug'betalen.
edit: Ik kan ook zoals imdb betalen in winkels, tankstations e.d. Erg handig als je in het buitenland zit en je worldcard van je bank het nergens in de winkels doet... (en ja, wel aangezet voor het buitenland).
Ik heb trouwens bewust niet de creditcard bij dezelfde bank als mijn gewone rekening, hou dat liever gescheiden.
Laatst bijgewerkt door ontherun op 31-05-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:37

Een creditcard is een lening. Het werkt prima als je er voor zorgt dat je voldoende saldo hebt op je normale bankaccount zodat de creditcard betalingen eens per maand van je gewone bankaccount afgehaald kunnen worden.

Echter, als je over je limiet heen gaat (lees: meer uitgeeft met je creditcard dan dat je vervolgens kunt terugbetalen aan het einde van de maand) dan wordt er een hoge rente berekend. Let dus goed op hoeveel je gebruikt met een creditcard.

Je zult zeker niet de eerste zijn met 2000 euro schuld op een creditcard, hoge rente en een studentenbeurs waardoor je dat nooit op tijd kunt terug betalen.

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:38

Je hebt meerdere mogelijkheden bij een creditcard. Maar over het algemeen heb je de volgende 2 opties:
-aan het eind van de maand wordt het volledige bedrag waar je je creditcard voor gebruikt hebt die maand in 1 keer afgeschreven (zonder krediet)
-aan het eind van de maand wordt een gedeelte (bijv. Een vast bedrag of percentage) van het bedrag waar je je creditcard voor gebruikt hebt die maand afgeschreven (met krediet).

De laatste optie is dus met een krediet en je betaald rente over het nog openstaande saldo. De limiet voor wat je kunt opnemen is afhankelijk van je inkomen/woon lasten en natuurlijk ook je eigen wensen
.

Vwb vreemde valuta: Die worden door de creditcard maatschappij omgezet naar euro's en direct verrekend met je saldo.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:38

Gewoon je rekening elke maand betalen en niet meer uitgeven dan je kunt ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:39

Voor een creditcard betaal je in elk geval een jaarlijks bedrag (zeg maar soort abbonement) en wat je er mee betaald hebt. Beste optie is daarbij om elke maand de gehele rekening te betalen, dan betaal je enkel wat je er mee gekocht hebt. Er op rood staan kost erg veel geld (rentes van 15-20% zijn heel normaal). Als instant overschrijving naar buitenlandse rekening is het een heel handige optie, als krediet kost het je veel meer dan het oplevert.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:46

Ik heb een prepaid credit card, ik zet en geld op en ik kan niet in de min staan.:)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:48

Dat is een veel veiliger optie :j een prepaid card :j

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 14:52

In de min zal ik niet komen. Gebruik hem alleen voor webshops. En ik gebruik hem niet te vaak. Zou het dan wel nut hebben als ik er 1 aanschaf? Ik zag dat je bij een prepaid card ook administratiekosten betaAld en valuta kosten en nog iets geloof ik

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:52

Bij de credit crd van ABN amro kan je geld op de credit card zetten. Hier krijg je rente voor, vaak meer dan op de gewone spaarrekening en maandelijks wordt de rente uitbetaald. Ook wordt het bedrag op de creditcard (nog niet?) gerekend als eigen vermogen.
Niet met je credit card geld opnemen bij een automaat want dat kost je veel extra geld.
Voordeel van de normale creditcard is dat al je aankopen verzekerd zijn.
Je hebt ook prepaid credit cards die je kan kopen voor 10euro. Hier zet je geld op als prepaid. Op deze kaart kan je nooit rood gaan. Meer info: http://welkecreditcard.nl/informatie-cr ... nederland/

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:53

Nouja Apple, dat verschilt ook per persoon natuurlijk. Ik ben ook student, met studielening, maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt m'n creditcard te gebruiken voor dingen die ik niet kan terugbetalen. Ik had 'm in eerste instantie voor m'n verblijf in het buitenland en gebruik 'm nu alleen nog voor de sporadische eBay aankoop. Oh, en dus één keer gebruikt toen m'n bankpas het niet deed, voor benzine geloof ik.

Nou kan ik me ook voorstellen dat er genoeg gevallen zijn waar het wel gaat zoals de door jou geschetste situatie (misschien is de eerste zin van de TS voor velen een red flag :P ), maar dat hoeft zeker niet, dus ook een student zou prima een creditcard kunnen aanvragen hoor :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 14:56

Ik ben gelukkig geen koopverslaafde _O- maar ben je met een prepaidcard soort van goedkoper uit?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:02

Met een prepaid kaart weet je in elk geval zeker dat je nooit meer uit geeft dan dat je zelf er op gezet hebt :-)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:06

Ik denk dat je beter kunt kijken voor een prepaid creditcard. Bijv de 3v card. Google daar eens op. Word verkocht bij Primera en daar kun je ook opladen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 15:11

Siersma schreef:
Ik denk dat je beter kunt kijken voor een prepaid creditcard. Bijv de 3v card. Google daar eens op. Word verkocht bij Primera en daar kun je ook opladen.

Ik ga dat maar eens even extra bekijken inderdaad :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:17

Nadeel van de prepaid-cards is dan weer dat je geen verzekering hebt. En kun je prepaids wel bij paypal aanmelden?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 15:19

Hmm ja dat is wel vervelend.

Ik heb wel paypal. Dus ik ben benieuwd naar de antwoorden :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:24

paypal kon/kan? ook via je bankrekening.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 15:24

Paypal heeft niets met creditcard te maken toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:28

Betalingsverkeer paypal loopt vaak via creditcard. Het werkt als 3e partij zodat verkopers geen creditcard gegevens hoeven te versleutelen. Het is makkelijker voor een kleine webshop om zo veilig en snel betaald te krijgen zonder daarvoor hoge kosten te hoeven maken.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 16:00

Ah vandaar!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 18:29

Via Rabobank(is mijn bank) lijkt het mij opzich wel goedkoop/veilig. 1,20 per maand omdat ik student ben. Valuta is 1,5%(ipv 1,75% prepaid) en geen opwaardeer kosten.
Maar inderdaad niet die verzekering, is die er wel bij de prepaid dan??

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:35

ik heb een prepaid creditcard van moneybookers, duurde wat tijd met regelen, maar kan met ideal geld erop zetten en gebruiken met ebay via paypal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:35

Ik heb een creditcard via de Rabobank, mastercard. Wat ik uitgeef word de 26e automatisch volledig van mijn rekening afgeschreven.