Vriend wil uit een vliegtuig springen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paisano

Vriend wil uit een vliegtuig springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 21:54

Hey allemaal! :D

Een paar maanden geleden heeft mijn vriend een parachutesprong gedaan. Het was de eerste keer en ik vond het doodeng :o Maar met het idee dat hij 1 keer zou springen en ik er daarna "vanaf" zou zijn, vond ik het oké. Ik ben mee geweest, heb gekeken en vond het echt even moeilijk. Daar hangt je vriend dan in de lucht, zijn leven afhankelijk van een stukje zeil :brr: Voor mijn gevoel moest ik uren wachten tot ik hem weer veilig op de grond zag. Eind goed, al goed, dacht ik… Maar hij vond het helemaal geweldig en is zó enthousiast dat hij nog een keer wil! Het liefst zelfs een hele cursus om alleen te kunnen springen. In zijn eentje uit een vliegend vliegtuig vanaf een kilometertje of vier, dus 8)7 Ik weet hoe onwijs hij van dit soort dingen geniet en ik gun het hem ook van harte. Maar het idee dat het mis kan gaan krijg ik niet uit mijn hoofd. Ik vind het doodeng en wil hem echt niet kwijt, zeker niet op die manier :n Natuurlijk kan er in het verkeer ook wat gebeuren en statistisch gezien is die kans ook vast groter, maar dat voelt toch wel even anders als je dood bewust tegemoet springen. En dit is dan het soort nieuws wat je echt niet wil horen: http://www.nu.nl/buitenland/3778148/twe ... elgie.html :\ Ik zou graag zeggen "doe lekker je ding", maar hier heb ik het toch echt even moeilijk mee. Zijn er meer mensen die tegen zoiets aanlopen, een net even té avontuurlijke vriend? Stel ik me nou enorm aan, of snappen jullie mijn gevoel wel? :o

xx :*

Saskiaatje

Re: Vriend wil uit een vliegtuig springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:03

Op zich snap ik je gevoel wel. Maar kijk ook de laatste zin in je link: "Moorsele is geliefd bij parachutisten. Jaarlijks worden er duizenden sprongen gemaakt." Duizenden sprongen, waarvan er nu één misgaat. Dan ben je in de auto inderdaad een stuk onveiliger. Je kunt niet zeggen dat hij het niet mag doen, dus ik zou proberen m'n gedachten te verzetten en vooral hem er niet mee lastig te vallen. :))

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:07

Ik vind het eigenlijk niet kunnen als je je vriend dit zou verbieden of met uit zijn hoofd zou gaan praten. Zijn leven, zijn passies :)
Even relativeren. Die zeiltjes worden voor elke sprong goed gecontroleerd en het is niet zo zo dat hij na 2 keer springen opeens al alleen mag springen. De kans dat hij met parachutespringen verongelukt is statistisch gezien heel klein. Komt vast goed. :)

Spring een keer mee? Weet je meteen waarom hij het zo leuk vind(of niet) en kun je hem allicht wat beter begrijpen in zijn enthousiasme?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:12

Citaat:
Natuurlijk kan er in het verkeer ook wat gebeuren en statistisch gezien is die kans ook vast groter, maar dat voelt toch wel even anders als je dood bewust tegemoet springen.

Volgens mij helpt deze manier van de zaken bekijken je ook niet. :))

Vind de suggestie van uitgebreid meekijken of zelf springen wel een goede eigenlijk!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:13

Gok dat paardrijden meer kans op letsel geeft, niet druk om maken Jay.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:48

Je kunt hier toch eerlijk in zijn tegenover je vriend? Je kan misschien samen bespreken hoe je je hierbij voelt en dat je het spannend vind en misschien wel eng. Ik zou het absoluut niet verbieden maar je mag toch wel uitspreken dat je het niet heel erg leuk vind? Maar als hij dat graag wil hij dat ook zeker gewoon moet doen.

En overal kan wat gebeuren, maak jezelf niet gek :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:54

O god nee, ik zou persoonlijk het vliegtuig tegen willen houden :')

Terwijl ik rationeel ook wel weet dat mijn vriend een grotere kans heeft op letsel als hij gaat crossen door de bossen :+ maar toch... Van de fiets vallen is relatief minder dodelijk dan naar beneden vallen en je parachute doet het niet :=
Ik ben een mietje :')

Maar zet je emotie over boord en denk rationeel en ehm... Ik zou niet durven toe te kijken :')

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:13

Ik snap je volkomen!
Mijn mam heeft ook de neiging om ooit dit nog een keer te doen. Van mij mag ze niet. :n het liefst wil ik dat mama met 2 benen op de grond blijft, ondanks dat de kans klein is dat er wat gebeurd.. echt Jay, ik denk er net zo over! :)

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:22

Volgens mij komen er meer ongelukken bij een paarden sport :P
Mijn man heeft er zijn cursus ook voor gehaald via het leger toen nog.
Nu wil hij ook wel weer graag een keer een sprong wagen. Wie ben ik om dat tegen te houden als hij dat graag wil. We hebben een zoontje en verwachten ons 2e kindje.

Uiteraard vind ik het ook eng, maar hij heeft meer gevaarlijke hobby's en steeds hou ik mijn hart vast maar dat is zijn ding en ik gun hem dat, zolang hij mij maar beloofd voorzichtig te doen.
Meer kan hij niet doen en daar moet ik maar op vertrouwen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:27

De mijne wil dat ook heel graag, ik denk dat ik hem zelfs een keer een sprong kado ga doen. Als hij daar blij van wordt? Is veiliger dan de weg op gaan en de mijne leeft bijna op de weg.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:40

Misschien is het een idee om zelf eens te springen?
Voor mij leek het ook super eng en ik was echt niet vanplan om uit een vliegtuig te springen.
Maar op een of andere manier hebben ze me toch kunnen overtuigen en ik zou het zo weer doen!
Het is echt super gaaf!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:03

Ik vind die 'met de auto kun je ook een ongeluk krijgen' altijd wat krom. Ja, dat kan, maar de meeste auto-ongelukken zijn niet dodelijk en de meeste (lees: 99,9%) van de parachutesprongen die fout gaan zijn wél dodelijk := Niet dat ik je hiermee help :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:06

Als ik in jouw schoenen stond zou ik het hem niet verbieden. Ik zou wel een fles wijn halen en met een vriendinnetje bespreken hoe ongelooflijk bang ik ben :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:08

Wat zou je er van vinden TS als je vriend met dezelfde logica probeert jou met paardrijden te laten stoppen...?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:12

Zelf springen is misschien inderdaad het beste om niet meer bang te zijn voor wat er kan gebeuren........

Ik ben ook een 'springer', heb in de afgelopen 18 jaar zo'n 1000 sprongen gemaakt. Als er al wat fout gaat is het meestal bij de meer ervaren mensen die meer risico gaan nemen (en dan nog vooral bij de gevaarlijkere onderdelen zoals 'swoopen'). Ongevallen doordat de parachute niet open gaat (waar mensen altijd het bangste voor zijn), gebeuren zelden, je hebt immers je noodparachute nog en deze wordt bij beginners ook nog automatisch geopend als je onder een bepaalde hoogte komt. In Nederland (en ook Frankrijk, waar veel cursussen gegeven worden) worden mensen ook goed begeleid, ook vanaf de grond (met een zendertje, waardoor tot op het laatste moment aanwijzingen gegeven kunnen worden).

Maar kan me voorstellen dat het eng is als je op de grond staat.......

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:15

Ik zou er ook niet blij van worden als mijn vriend dit wil doen. Maar het is zijn keuze, laat hem doen wat hij graag wil doen. Zoals meerdere al zeggen, paardrijden is ook een gevaarlijke sport en ik denk dat het risico van deze 2 sporten aardig dicht bij elkaar ligt :+

Mijn vader heeft vroeger ook gesprongen, helaas voor hem mag hij niet meer ivm schouder die uit de kom is gegaan (mede daardoor) en hij hier minimaal 1x aangeopereerd is geweest. Hij vind het ook nog steeds geweldig en heeft de mooiste verhalen hier over.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:57

Het is net of ik mezelf hoor praten :') mijn vriend heeft vorig jaar ook een sprong gemaakt en hij heeft het er nu nog over, zal ik nog een keer? Zal ik een cursus gaan volgen? Oh hier kun je springen, zullen we even gaan kijken? Thans god dat het niet bepaald gratis is allemaal, dat is zijn voornaamste struikelblok gelukkig nog steeds :')

Maar ik snap je helemaal :))

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:09

Ga het zelf een keertje doen, het is echt zooooo gaaf! Ik snap je vriend dan ook volledig!

@Hhilde: ik denk alsnog dat er per jaar meer dodelijke auto-ongelukken zijn dan parachutesprongen. Dus dan is alsnog de kans groter dat je dood gaat in het verkeer.

TS, ik zou lieveli's suggestie maar opvolgen :)) En ben het ook met Kana en Saskiaatje eens :) Je kunt het m niet verbieden, dus zoek een manier om ermee om te gaan :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:10

Ik zou zelf absoluut niet willen dat iemand zich met mijn leven en keuzes zou bemoeien dus ik zou in mijn keuzes gerespecteerd willen worden door mijn partner.
Ik zou hem dus vrij laten in de keuzes die hij wil nemen. En als hij dat springen leuk vindt, wie ben ik dan om hem tegen te houden? Tuurlijk kan je je bezorgdheid uiten maar verbieden nooit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:46

Ik ben de avontuurlijke partner en ik 'mag' deze sprong dus niet maken van mijn man. Dat vind ik echt heel lastig, want ik wil héél graag, maar weet ook dat hij het écht niet tof vindt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:01

lieveli schreef:
Als ik in jouw schoenen stond zou ik het hem niet verbieden. Ik zou wel een fles wijn halen en met een vriendinnetje bespreken hoe ongelooflijk bang ik ben :=

Ik mag geen alcohol maar de non-alcohol variant zou ik ook doen. :D

Manlief doet ook niet moeilijk over die idioten van een halve ton die ik 'mijn schatjes' noem ... Ik zou me wel zorgen maken overigens dus dat begrijp ik maar hem wel laten doen. Imo mag je hem ook gewoon zeggen dat je het eng vindt. :) maar maak er geen discussie om! Sterkte TS :(:)

Ik geloof ook niet dat je hem er van af wil praten maar meer zoekt naar hoe om gaan met jouw gevoelens? Toch?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:34

Hij kan ook morgen oversteken en onder een auto terecht komen.
Daar ben je niet zenuwachtig voor?

Praat met hem, wikkel hem desnoods in bubbeltjesplastic maar laat hem wel doen wat ie leuk vindt!

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:49

Ik kan je zeker en vast begrijpen! Mijn papa doet dat ook regelmatig en toevallig op de plek waar die 2 mannen neergestort zijn, hij was er zelf bij en heeft alles zien gebeuren.. Toen hij ons belde stond m'n hart wel even stil, ik was er eigelijk nog niet zo bewust van dat het eigelijk wel een gevaarlijk iets is dat springen, maar wat toen voorgevallen is.. Ik was zelf ook van plan om in de zomervakantie samen met m'n papa een sprong te maken, ik ga dat nu ook gewoon nog doen nadat ik dat nieuws gehoord had.. Mijn papa is er allesinds niet van onder de indruk en gaat gewoon lekker verder springen, hij zei natuurlijk ook dat die ene man wel heel gevaarlijke dingen aan het doen waren, zoals net voor de landing nog een loop maken en zo heeft hij die andere man geraakt die gewoon 'normaal' naar beneden kwam en zijn ze samen ten val gekomen. Dat zijn gelukkig dingen die m'n niet doet en ook niet zal doen :) En je bent zeker niet de enige, mijn mama vindt het ook niet leuk dat m'n pa dat zoveel doet hoor, ik heb er dan minder probleem mee aangezien ik het zelf ook eens wil doen. Wij zijn er ook al wat aan gewend aangezien mijn pa toch wel 2x in de maand gaat springen als het mooi weer is. Ik denk dat je hem gewoon zijn plezier moet gunnen, misschien als je nog eens een keer meegaat dat je het wat minder eng vind? Ik zou er ook eens goed over praten dat hij weet hoe moeilijk je het ermee hebt :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:49

Hhilde schreef:
Ik vind die 'met de auto kun je ook een ongeluk krijgen' altijd wat krom. Ja, dat kan, maar de meeste auto-ongelukken zijn niet dodelijk en de meeste (lees: 99,9%) van de parachutesprongen die fout gaan zijn wél dodelijk := Niet dat ik je hiermee help :')

Bovendien stappen er dagelijks meer mensen in de auto, dan dat er per jaar uit een vliegtuig springt.

Tja als hij het echt geweldig vind, kun je hem echt niet tegen houden. Doe dan idd zoiets als lieveli zegt; als hij springt, ga lekker bij een vriendin zitten, zodat die je wat kan geruststellen in je ongerustheid.

En tja paardrijden is ook niet ongevaarlijk. Heb in het begin dus toch wel de zorgen vanuit mijn vriend aan moeten horen. Want eerlijk; hij vind het maar niets dat paardrijden, want er kan van alles gebeuren als zo'n groot zwaar dier schrikt of wat dan ook. En we weten allemaal hier dat ieder jaar er mensen komen te overlijden terwijl ze met paarden bezig waren.
Maar goed hij weet dat ik graag bij de paarden ben, dus nee hij gaat me niet tegen houden. Nu is het alleen nog; 'doe voorzichtig' en meer zegt hij er niet over.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:57

Laat hem gewoon lekker gaan, wie weet is over een tijdje de lol er wel van af. :D Mijn vriend hoeft ook niet te zeuren dat ik met paardrijden moet stoppen want dat zou ik ook woest worden.