Effectief sparen met klein inkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Effectief sparen met klein inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 09:52

Het lijkt mij leuk om tips uit te wisselen over hoe je toch kan sparen als je een heel klein inkomen hebt!

Onze situatie:

Manlief en ik zijn in verwachting van ons eerste kindje. Wij hebben allebei geen denderend inkomen en omdat hij uit Amerika komt, vallen heel veel opties voor hem af die Nederlanders wel krijgen :)
Het voelt een beetje rot om een bedrag hier neer te zetten, dus laten we het er op houden dat we samen ongeveer een normaal laag inkomen van 1 persoon binnenbrengen. Geen vetpot dus en voorlopig ook geen uitzicht op meer inkomen.

Wat we al jaren doen om te besparen:

Geen kabeltv
Geen abonnementen (ik heb alleen een sportschool abonnement van 22,50 euro per maand)
Niet uitgaan, of alleen gratis uitjes/met vrienden koken, etc
Geen auto en bijna nooit het openbaarvervoer pakken
Goedkoopste zorgverzekering en alleen basis (Anderzorg)
Goedkoop boodschappen doen
Ik ben gestopt met roken, hij is geminderd
LED lampen

Etc

Nu, omdat ons dochtertje snel ter wereld gaat komen, leek het me plotseling, voor het eerst in mijn leven, een goed idee om te gaan sparen :+ Maar ja, waarvan in vredesnaam? Deden we al niet alles al om zo min mogelijk uit te geven? Evengoed was er aan het eind van de maand geen cent over. Het leek mij dat dat toch wel beter kon.
Ik zit nog in de testfase, maar deze maand heb ik al 280 euro gespaard *\o/* Na goed nadenken kwam ik erachter dat wij toch wel vrij frivool eten en boodschappen doen. Regelmatig moest ik iets weggooien omdat ik teveel had ingekocht en ondanks dat ik al budget boodschappen deed aten we toch nog vrij luxe, omdat ik veel waarde hecht aan gezond eten (en ook niet van plan ben daar vanaf te stappen).

Wat ik nu doe:

Voor 40-50 euro boodschappen doen per week (itt voorheen 80 euro per week en evengoed gezond!)
Sportschoolabonnement versimpeld naar 16 euro per maand
Na alle vaste lasten/budget voor eten en levensmiddelen het overgebleven bedrag meteen overgezet op ons InternetSparen rekening

Elke maandag maak ik een lijst van alle aanbiedingen die we eventueel kunnen gebruiken, verder ga ik in mijn hoofd de gebruikelijke 1 euro groentebakken op de markt na. Aan de hand daarvan maak ik een weekmenu en ga ik boodschappen doen bij 4 verschillende (super)markten. Op de fiets natuurlijk :D

Maar daar hielden mijn ideëen wel een beetje op. Ik vraag me af wat jullie zoal doen om geld te sparen voor als jullie later groot zijn :Y) Het lijkt me leuk om samen steeds beter te worden in sparen, dus kom maar op!

Esmeralda

Re: Effectief sparen met klein inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:55

als jij 280 euro in de maand kan sparen, vind ik dat heel erg knap hoor
vind dat je bijzonder goed bezig bent

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:59

Dat vind ik idd knap!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:01

Heel erg bedankt, dat is toch wel fijn zo'n bevestiging :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:02

Dat vind ik idd niet slecht zeg :D
€280 kunnen sparen en toch een klein loon hebben? Chapeau!!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:02

Ik ben ook net begonnen met sparen, ik heb altijd op het kantje geleefd. Ik wil nu een beetje een buffer opbouwen om straks mijn (minuscule maar goed) studieschuld af te betalen en een paard te kopen als ik straks kan gaan werken. Ik zit alleen in een hele andere levensfase (student en ik woon bij mijn ouders). ik hoef gelukkig nog niet aan boodschappen te denken :P.

Wat bij goed werkt als ik bv ga shoppen, is geld pinnen en daarmee betalen ipv in de winkel te pinnen. Ik bedenk dus een bedrag wat ik mag uitgeven voor ik ga winkelen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:04

Pfff, wat een werk lijkt me dat zeg. Vind 280 in de maand sparen al vrij knap inderdaad :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:07

Ik vind het super knap maar.... persoonlijk zou ik ook gaan kijken naar manieren om je inkomen te vergroten.

Tips voor als het kindje er straks is: alles, maar dan ook alles is wel 2ehands te vinden. Scheelt een hoop. Hier wordt bv ook elk jaar een kinderkledingbeurs gehouden, scheelt bakken met geld.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:11

knap hoor, ik kan van mijn inkomen echt geen 280 euro opzij zetten, ik zou een spaarrekening van 18 jaar openen voor je dochter, daar hoef je dan geen belasting over te betalen, maar je kan er ook niet zomaar bijkomen, verder zou ik als je nog meer wilt sparen dit gewoon lekker in een spaarpot doen, want de rente is zo laag dat je meer kosten hebt als je het op de bank zet, moet je wel inschatten of je daar dan afblijft

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:14

Mijn vriend en ik studeren allebei, dus we hebben allebei studiefinanciering. Ik werk alleen in de zomervakantie (heb verder geen vakanties) en mijn vriend werkt soms een dagje via het uitzendbureau. Wij hebben 2 dochters van 3 en 1,5. En ik heb een paard.
Wij ontvangen dus studiefinanciering (wel met lening), huurtoeslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag en zorgtoeslag.
Ik heb al een paardenspaarpotje, Ik hou elke maand een bedrag voor mn paard apart. Daarvan betaal ik de stalling en de rest gaat in het spaarpotje.
We hebben een witgoedenzo spaarpotje, Daar gaat elke maand een klein bedrag (50 euro) in. Daar willen we maximaal 900 euro in hebben. Mochten de wasmachine, koelkast en gasfornuis in een keer kapot gaan.
We hebben een extra hoge maandbedrag bij de energiemaatschappij. Ze hebben ons al een paar keer gebeld dat we minder kunnen betalen, omdat we minder verbuiken. Maar vind het wel leuk om eind van het jaar een extraatje te krijgen (eindafrekening komt in juli)
We hebben een kinderspaarpotje, Ik ontvang 130 euro pm kindgebonden budget. Klinkt heel weinig, prima te doen. 2 meisjes van 1,5 en 3. Oudste is sinds deze week van de pampers af. Eten allebei met de pot mee (al vanaf 6 maanden). En verder heb ik altijd kruidvatmerk melk gegeven. Dus pampers gaan van dit bedrag af en af en toe nieuw ondergoed en dergelijke. Andere uitgaven bewaar ik voor kinderbijslag. De rest gaat in hun spaarpotje.
En dan 1 x per kwartaal kinderbijslag. Wordt nieuwe kleding en schoenen voor het seizoen gehaald, Dingen apart gehouden voor eventueel verjaardagen etc. En de rest gaat ook op hun spaarrekening.
En dan tenslotte een extra spaarpotje voor een auto. We hadden eerst een rijbewijs spaarpotje, die is nu leeg (mijn vriend is bezig), dus nu wordt hij elke maand met een vast bedrag gevuld voor een auto (en kosten). Als die auto er is, komt er een nieuw potje waarin ik spaar voor mn rijbewijs haha

Oh ik zie net dat het een heel verhaal is geworden sorry:
conclusie: Ik spaar met verschillende potjes voor verschillende doelen. Als ik het maximum heb gehaald, begin ik een nieuw doel. Zo kan ik met een klein bedrag voor veel dingen sparen :)
Laatst bijgewerkt door Welliej op 29-05-14 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:14

Vind dat je al knap bezig bent!
Voor als de kleine er dalijk is luiers zijn altijd wel ergens in de aanbiedingen en ik moet zeggen ik vond op de crèche de luiers van de kruidvat vele malen fijner dan die van de pampers koop er niet te veel ze groeien er zo uit. Kleertjes kan je 2de hands kopen en ook weer verkopen! Koop geen potjes maar maak alles zelf en vries het desnoods in als je over hebt. Alles is te pureren en is nog vele malen beter voor je kind ook.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:15

Gypsy schreef:
Ik vind het super knap maar.... persoonlijk zou ik ook gaan kijken naar manieren om je inkomen te vergroten.

Tips voor als het kindje er straks is: alles, maar dan ook alles is wel 2ehands te vinden. Scheelt een hoop. Hier wordt bv ook elk jaar een kinderkledingbeurs gehouden, scheelt bakken met geld.

Daar ga ik in mee. Inkomen vergroten (door bijv. meer te werken) lijkt me makkelijker dan nog meer bezuinigen.

Respect trouwens, dat je zoveel kan sparen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:16

Ten eerste wil ik inderdaad ook zeggen dat je al goed op weg lijkt te zijn *\o/* Veel mensen staan ook altijd versteld om hoe ik het allemaal voor elkaar krijg. Mijn vriend studeert en met een startersloon betaal ik ons huurhuis(500,-), zijn studie en mijn auto.
We letten op veel dingen, maar beperkt voelen we ons niet. We houden niet van uitgaan, maar gaan eens in de twee a drie maanden naar de bioscoop(9,-). Daarbij kunnen we nog het meest genieten van door het bos lopen op een zonnige dag. Kleding kopen we bijna nooit voor de leuk, maar enkel als er echt iets aan vervanging toe is(waar heb je 10 broeken voor nodig?) Daarbij kijken we qua eten altijd wat er in de aanbieding is en dan maak ik een boodschappenlijstje. Wat er niet op staat halen we ook niet. Wij zijn nooit meer dan 35,- kwijt aan boodschappen en gaan dan een keer per week. Bij 35,- zijn we eigenlijk duur uit :P maar dat is dan omdat de voorraad bijgevuld moet worden(rijst, pasta, voorraad vlees).
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 29-05-14 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:18

Altijd goed om bewust te zijn met geld :j. Ik heb ook geen bijzonder hoog inkomen. Woon alleen dus kan mijn huur e.d. ook niet delen. Door bewust om te gaan met mijn geld heb ik al een mooi reis naar Australie gehad en mijn inboedel kunnen kopen. Voor mij is het wel belangrijk om een doel te hebben om te sparen. Daardoor is het ook makkelijker om dingen te laten/afwegingen te maken.
Voor jou helemaal een goede reden natuurlijk met de kleine in aantocht! Is het niet ook een idee om een rekening voor de kleine te openen waar je elke maand een vast bedrag op stort en niet aankomt? Dit kun je wellicht gebruiken voor bv de studie e.d. (Zeker met dat leenstelsel nu in aantocht).

Belangrijkste wat voor mij helpt met sparen is begin van de maand een vast bedrag aan de kant zetten. Ik zelf zet 200,- aan de kant. Afhankelijk daarvan kijk ik wat ik gepland heb om te gaan doen of moet uitgeven. (Verjaardagen, avondjes weg etc.). Ik heb zelf de neiging meer uit te geven als het op mijn rekening staat terwijl als het 'weg' is, ik het ook niet mis.

Letten op mijn GWL verbruik. Verwarming als ik langerw eg ben/slaap op 15. Later in de avond gordijnen op tijd dicht en verwrming wat lager. Ik douche veel op de sportschool dus dat scheelt veel water.

Ik heb ook standaard mijn Essent een paar tientjes hoger staan. (Staat nu op 140, mijn daadwerkelijke verbruik was vorig jaar 108 p.m. geloof ik). Geen bezuiniging maar wel leuke manier van sparen. Geld verdwijnt anders automatisch op de grote pot.

Veel huismerken en bv ES merken zijn prima met heel veel producten. Van de dingen die ik vaak in A merk wil (shampoo e.d.) koop ik altijd in de 1+1 gratis en maak dan gewoon een buffer voor een maand of 3/4.

Verder afweging maken of het luxe producten zijn of producten die je echt nodig hebt. Pak steeds vaker bedenk tijd over luxe producten en kom dan vaker tot de conclusie dat ik het eigenlijk niet echt nodig heb.

Inderdaad tweedehands! Hier hebben we 't goed als kringloopwinkel. Kun je ook veel leuke dingen kopen. (Denk ook aan de kleine straks, spelletjes/leesboeken etc.). Soms is het niks maar soms zitten er ook super leuke dingen tussen.

Ik heb trouwens ook verschillende rekeningen. Bij de rabobank was dit de max. geloof ik. zaten geen extra kosten aan verbonden.
1. voor mijn lange termijndoel(Afrika)
2. Voor onverwachte kosten (Bv wanneer mijn koelkast kapot gaat, onverwachte ziektekosten e.d. Volgens Nibud was dit voor 1 p. 3500,-. Ik dacht voor 2 personen 4200,-. Dit probeer ik toch altijd achter de hand te hebben.
3. mijn rekening waar mijn geld voor vaste lasten op staat. Dit word namelijk over de hele maand afgeschreven en anders ben ik het overzicht kwijt.
4. lopende rekening voor dagelijkse dingen, activiteiten, verjaardag e.d.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 29-05-14 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:20

Pak desnoods een deeltijd studie naast je werk, het is te doen en je hebt er de rest van je leven wat aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:23

50E per week boodschappen voor 2 volwassenen is netjes.
Ik ben 100/110E kwijt voor 2 Volwassenen en 3 kids (waarvan 2 tieners die veel eten).
Bij ons gaat er 1 1/2 brood per dag door (incl beleg), en 1 kilo groenten, 1 - 1 1/2 kilo aardappels, en 500-600 gram vlees.

Zonder auto's kunnen wij helaas niet.
Mijn man heeft een auto van de zaak (waarvoor we ook elke maan belasting betalen) en ik heb een eigen grotere gezinsauto (die ook de tandemasser en trailer mag/kan trekken).
Verzekering hebben we het duurste, dit omdat ik en mijn man regelmatig zorg nodig hebben die alleen vergoed worden vanuit de aanvullende.

Kleding gaat bij ons de familie/kennissenkring rond en laatst nog naar de primark geweest, dat scheelt ook zoveel geld en mijn kids vinden het daar fantastisch.
Onze vaste (woon)lasten zijn heel hoog en daar valt weinig op de te bezuinigen.
Maar dat wisten we toen we dit huis kochten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:39

Inkomen vergroten is een al eeuwig lopend project en gaat gewoon niet gebeuren, zoals ook in de OP vermeld staat :) Het heeft goede redenen, waarover ik verder niet wil uitwijden omdat ik dat te privé vind. Het heeft iig met gezondheid te maken. Als het wél gebeurd is dat perfect natuurlijk, maar ik kan er niet vanuit gaan.
Studies kosten ook geld (geld dat we echt niet hebben), omdat ik nog bezig ben met een studieschuld. Ik ben hiervoor wel de opties aan het uitzoeken met DUO.

Wij kopen inderdaad alles al tweedehands. De meubeltjes voor ons dochtertje hebben wij gratis gekregen van vrienden en ik heb zelf nog maar 5 euro uitgegeven aan 2dehands kleding voor haar, terwijl we al echt alles hebben dat we nodig hebben voorlopig :')
De Kruitvat luiers zijn een goede tip, bedankt!

Ik heb mijn maandbedrag bij Essent ook verhoogd naar 189 euro per maand. Dat was even slikken, maar ik hoop dat het een leuk bedragje wordt aan het eind van het jaar :D
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 29-05-14 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:48

Voorheen had ik al niet zo'n denderend inkomen maar nu heb ik al bijna 3 maanden geen werk meer en volgende week stopt mijn WW-uitkering en ik heb geen recht op bijstand omdat mijn vriend daarvoor teveel verdient (we wonen samen). Dus na volgende week krijg ik helemaal niets meer binnen en mijn vriend verdient dan weer niet genoeg om volledig ons allebei te voorzien. Geen fijn gevoel, maar gelukkig hebben vriend en ik allebei een aardige spaarpot achter de hand. Ik heb een paard en we hebben samen een auto (zonder auto geen paard).

Wat ik ga doen/ wat we al doen:
- Ik ga een eigen bedrijf proberen op te zetten. Daar zal ik naar verwachting geen volledig inkomen uit kunnen halen, maar alle beetjes helpen en bezig blijven is wel een must voor mij.
- Blijven solliciteren natuurlijk.
- Artikelen schrijven voor infonu.nl . Als je een aantal artikelen hebt geschreven, kun je die op de een of andere manier koppelen aan Google waardoor je daarmee geld verdient. Dat levert natuurlijk niet in 1x veel op, maar het gaat meer om de lange termijn. Meer informatie daarover vind je o.a. hier: [HK] Online geld verdienen, infonu & xead en hier http://www.infonu.nl/ .
- Mijn paardrijlessen wil ik niet helemaal op gaan geven, maar ik zit erover te denken om in plaats van 1x per 2 weken te lessen, over te gaan naar 1x per 3 weken lessen. Omdat ik mijn paard nog aan het doorrijden ben en ik hier weinig verstand van heb, vind ik blijven lessen noodzakelijk.
- Buiten de paarden heb ik geen hobby's die mij geld kosten.
- Mijn vriend en ik zijn niet van het uitgaan en dure kleren en zo en ook niet van de drank / roken dus dat scheelt wel. We vinden het wel leuk om af en toe wat leuks te gaan doen met zijn tweeën en wij maken regelmatig gebruik van de Social Deals http://www.socialdeal.nl/ . Zo zijn wij gisteren nog uit eten geweest voor 14 euro p.p., drie gangen. Kost normaal 24,95 p.p. Drankjes moesten we dan nog wel bij betalen, maar het scheelt toch dik 20 euro. :) En ook een goed restaurant.
- Goedkope autoverzekering. Wij zijn all risk verzekerd (vrij jonge auto). Eerst zaten wij all risk bij Allsecur, dit kostte ons destijds 66,74 p.m. Nu zijn we verzekerd via http://www.dekilometerverzekering.nl . Heel onbekende organisatie, weet niet eens meer hoe ik ervan gehoord heb, maar je betaalt daar naar hoeveel km je per jaar rijdt. Wij gaan naar verwachting ongeveer 26 euro p.m. betalen (we zijn nu hoger ingeschaald maar als je minder hebt gereden krijg je dat verschil aan het einde van het jaar terug).
- Goedkope wegenwacht. We zaten eerst bij de ANWB, maar die werd echt te duur, dus overgestapt op Allianz.
- Goedkoop boodschappen doen. Wij gaan uit van 3 euro p.p.p.d. voor alles wat we bij de supermarkt halen. Dus dat is 180 euro per maand voor 2 personen. Ik zal waarschijnlijk niet kunnen tippen aan de TS, maar wij doen 1x per week boodschappen bij de AH XL en letten dan altijd op de Bonusaanbiedingen en we kopen ook over het algemeen geen dure dingen. Dus geen biefstuk en verse vis en zo. Wel eten wij gezond, maar we kopen bijvoorbeeld vaak diepvriesgroentenmixen. Dat is ook gezond en scheelt qua prijs vaak veel met vers vind ik. Zo betaal je voor zo'n zak (Kook Gemak heet dat) 1,25 euro voor 600 gram groenten. Daar doen wij dan twee maaltijden mee. Ook drink ik alleen maar water en thee (geen behoefte aan iets anders) en vriend drinkt ook maar weinig frisdrank. Verder hebben wij eigenlijk nooit koek en snoep in huis, alleen af en toe wat chips en we drinken geen koffie.
- Goedkope energieleverancier. Wij zitten bij GreenChoice.

Dat was het wel zo'n beetje geloof ik. :)
Overigens zou ik mijn spaargeld nooit cash in huis willen hebben, ik heb gewoon een spaarrekening daarvoor.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:55

Wat een bedrag heb je op zo'n korte tijd gespaard! Ik vind dat je het sowieso al heel goed doet en heel bewust leeft.

Je vaste lasten zijn natuurlijk je vaste lasten... Zou je op voeding nog iets meer kunnen besparen, of is dat niet meer haalbaar? 50 euro per week is natuurlijk op zich al héél netjes... Heb je geen leuke buren met wie je kan afspreken dat je 1 x per week elk kookt, maar dan 2 extra porties? Bijvoorbeeld: jij kookt op maandag voor 4 personen, en buurvrouw X kookt op dinsdag voor 4 personen, en je wisselt de extra porties uit. Grotere hoeveelheden klaarmaken kost namelijk meestal minder dan een volledig nieuw gerecht maken.

Misschien is dit wel de meest nutteloze tip die hier gegeven is, maar ik dacht, ik deel het maar. Mijn moeder en ik doen het zo, vandaar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:56

De diepvries groenten zijn inderdaad een hele goede optie. Ik heb maar een klein vriesvakje en kan helaas niet veel tegelijk inslaan. Doel is om met het gespaarde geld een leuk, grotere, zuinige en 2dehands koelkast met 2 diepvrieslades te kopen :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:59

:j Phor een grote diepvries is inderdaad echt een goede bezuinigingsmaatregel. Ik heb voor mezelf een tafel model koelkast met vier lades en een klein diepvries vakje in mijn koelkast. Ik kan daardoor veel in de actie kopen(Zeker aangezien ik alleen ben) maar ook restjes eten vries ik zo makkelijk in.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 11:03

Precies! Dat mist hier echt nog heel erg, daarbij heb ik het idee dat ons sneue koelkastje een enorme energievreter is :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:05

Heb je bij je huis een tuin zo ja kijken wat je eventueel zelf aan groente kan verbouwen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:11

Kun je dan niet op Marktplaats of zo kijken voor een energiezuinigere koelkast? En soms kun je ook dergelijke apparaten gratis afhalen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 11:11

Hihi, wij hebben een balkon :D Maar de komkommers, radijsjes, uien, tomaten en kruiden schieten aardig omhoog!