Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 18:32

Ik heb 10 weken geleden een ongeluk gehad met paard en koets en heb daarbij gelukkig alleen maar mijn bovenbeen gebroken. In het begin zat ik in een rolstoel, en nu loop ik met kruk(ken). En ik ben echt geschrokken van wat mensen durven te zeggen terwijl ze me niet kennen :oo

Heel veel mensen vragen wat je hebt gedaan en sommigen hebben zelfs tips hoe ik het had moeten voorkomen. Er zijn ook mensen die het pas na een gesprekje vragen en dat heb ik liever dan dat directe, maar ook liever dan niks vragen maar wel kijken. Toen ik nog met twee krukken liep vond iemand dat ik mijn hond niet mocht uitlaten aan de heupriem (iets wat ik normaal ook zou doen). Toch zijn er een paar uitschieters... Een man die direct aan me vroeg 'ben je gehandicapt?' en een man die vroeg of ik altijd zo zou blijven, als eerste vraag. En de ergste.. Als ik mijn korte broek aan heb zie je twee kleine littekens van de operatie, de andere zie je niet eens. Het zit allemaal mooi dicht en ziet er gewoon gezond uit. Was er een vrouw die, toen ik naast haar ging zitten op een station, direct zei 'oh, dat is wel heel lelijk hè, dat been?' :oo :oo

Meer mensen met soortgelijke ervaringen? Aan de ene kant vind ik het best erg :=, maar aan de andere kant moet ik er wel om lachen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:37

x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Re: Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:40

Mensen weten het altijd beter :')
Lekker bot allemaal zeg.

Mijn moeder zit voor lange afstanden in een rolstoel en je ziet niks aan haar. En dan mensen die, omdat ze nergens gips ofzo zien, er maar vanuit gaan dat ze geestelijk niet in orde is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:41

:')

Ik mocht niet op de gehandicapten plek in de bus zitten, die was niet voor jonge meiden bestemd maar voor oude dames :') (mijn gips was fel blauw, ik had krukken en nee de dame was niet blind). Uitleg gegeven dat ik absoluut niet kon staan, waarop ze tegen de rest zei; 'de jeugd van tegenwoordig' schandalig, niet willen opstaan voor een oude dame!'

Maar goed, ik werk tussen de oudjes en een deel is daar erg direct (1 zegt gerust dat de corpulente collega maar beter met de trap kan gaan ipv met de lift :+) dus ik kijk niet snel meer op of om van een opmerking of vraag. Ik heb veel al voorbij horen komen; of ik zwanger was, dat ik met die jonge beentjes van mij niet moe kon zijn, of ik wel eerst ga trouwen voordat ik samen ga wonen of ik wel van het goede geloof was :')

Vervelend vind ik het vooral dat men alles uit je handen wil nemen, heel lief bedoeld natuurlijk maar ik ben niet zielig :') heel lief dat een onbekende een stoel naar mij toeschoof, terwijl ik echt de presentatie staand wou doen en heb gedaan. Dan geef je dat ook aan, krijg je nog te horen; het is wel beter voor je hoor, dat je gaat zitten :j
:+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-05-14 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:43

Niet van een onbekende maar een pesterige klasgenoot van mij: Wanneer koop je je grafsteen? Ik vraag dus waarom: je hebt toch kanker?

Ik was ontzettend boos op hem geworden, en dat alleen maar omdat ik een 'sidecut' heb en dus een stuk haar heb gemillimeterd. Wat een vies jong was dat zeg! Ik ben nog nooit zo boos en verontwaardig geweest.

Overigens heb ik nu meer haar afgeschoten :+

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:43

Mensen kunnen zo asociaal zijn, dat is gewoon bizar. Elke keer kijk ik er weer van op. Een jaar geleden iemand op stal tegen de eigenaar van mijn toenmalige bijrijdpony: hoe kun je haar daar op laten rijden, kijk eens hoe zwaar ze is. Hoe kun je zo zwaar zijn en met dat gewicht op een pony gaan zitten (lees: pony was 1.42, ik 66 kg)? Of als ik zeg dat mijn stiefbroertjes ADHD/PDD-NOS hebben, of ze dan meteen gehandicapt zijn en wel normaal kunnen functioneren. Uh pardon?

Maar ik moet eerlijk zijn, af en toe heb ik wel het idee dat mensen wel een psycholoog kunnen gebruiken mbt het hebben van 3 miljoen problemen/ziektes etc.

Iris82

Re: Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:47

Hoorde laatst op de radio van een man die ook iets aan zn been had en in een rolstoel zat dat ze bij de slager aan zn vrouw vroegen of ie een stukje worst mocht. :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:48

Wat ik vervelender vind is als vooral onbekende mensen graag hun kwalen laten zien of erover vertellen. Sta je met wc papier in de handen voor de kassa, zegt de man achter mij; 'je moet dat niet kopen, ik krijg er aambeien van en kan nu nog niet zitten door die aambeien' of bij de kassa van de kruidvat; 'ik heb vreselijke schimmel tussen de tenen en heb daarom deze zalf'. Of gister met sporten liet iemand zonder enige waarschuwing en uit het niets haar hele smerige eczeemplekken zien; waarom? :')
Als iemand ernaar vraagt; prima of een gesprek gaat erover, prima. Maar waarom uit jezelf, uit het niets aan een willekeurig persoon het hebben over je vooral niet smakelijke zaken en al helemaal niet met begeleidend beeldmateriaal :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-05-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:51

vuurneon schreef:
Wat ik vervelender vind is als vooral onbekende mensen graag hun kwalen laten zien of erover vertellen. Sta je met wc papier in de handen voor de kassa, zegt de man achter mij; 'je moet dat niet kopen, ik krijg er aambeien van en kan nu nog niet zitten door die aambeien' of bij de kassa van de kruidvat; 'ik heb vreselijke schimmel tussen de tenen en heb daarom deze zalf'. Of gister met sporten liet iemand zonder enige waarschuwing en uit het niets haar hele smerige eczeemplekken zien; waarom? :')
Als iemand ernaar vraagt; prima of een gesprek gaat erover, prima. Maar waarom uit jezelf, uit het niets aan een willekeurig persoon het hebben over je vooral niet smakelijke zaken :')

_O- _O-

Dit is zo herkenbaar. Ik heb op werk een collega en die heeft altijd last van haar stoelgang. Krijg altijd fijne diarree verhalen te horen als ik net tijdens de lunch een hapje van mijn broodje wil nemen.. Bijvoorbeeld dat ze de hele dag op de wc heeft gezeten, dat het maar niet ophield en haar man onderbroeken moest halen bij de hema... Ik leg mijn broodje dan nog even weg.. -O-

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:52

Zodra je in een rolstoel zit durven mensen ineens je volledige ziektebeeld op te vragen. Het is echt idioot hoevaak mensen vragen waarom je in die rolstoel zit. Ik ga een t-shirt bestellen met daarop de tekst 'I'm not crippled, just lazy'..
En inderdaad, hoevaak mensen wel niet praten tegen degene die met mij mee is, in plaats van tegen mij is niet meer op 2 handen te tellen. Zelfs als ik gewoon zelf iets vraag of af wil rekenen ofzo.

Overigens ook zeer onbeleefd en in mijn ogen brutaal, maar net van een ander kaliber, mensen die zomaar ineens mijn rolstoel gaan duwen terwijl ik gewoon zelf op stap ben. Toen me dat voor het eerst gebeurde dacht ik dus echt 'WTF'? Als ik het niet alleen kon, zou ik er toch niet alleen op uitgaan?! Hebben ze ook t-shirts voor ontworpen op de site waar ik die andere wil bestellen, dus het gebeurt blijkbaar veel vaker. |o

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:54

sterreke98 schreef:
Overigens heb ik nu meer haar afgeschoten :+

Lol, niet te vaak doen, dan kan het wel eens tijd worden voor die grafsteen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:54

Schrik je je ook rot als je ineens wordt geduwd door een willekeurig persoon! :=

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:58

Hhilde schreef:
Was er een vrouw die, toen ik naast haar ging zitten op een station, direct zei 'oh, dat is wel heel lelijk hè, dat been?' :oo :oo

Dat is echt brutaal :oo
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 27-05-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:00

vuurneon schreef:
Schrik je je ook rot als je ineens wordt geduwd door een willekeurig persoon! :=

Jup.. Ik houd er helemaal niet van als mensen aan me zitten, maar dus ook niet als ze aan mijn stoel komen. Het slaat alleen lastiger als ze achter je lopen. :P

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:01

Collega van mij had zich gestoten op het werk op een onbenullige plek, onder haar oog. Dit werd dus helemaal een blauw oog, omdat ze er verder geen last van had gewoon gaan werken.
Ze stond achter de kassa en kreeg heel vaak de vraag goh ruzie gehad, of slaat u man als grapje bedoeld dan he? Op een gegeven moment was ze daar flauw van en zei dus ja dat klopt mijn man slaat mij. Nou dan zijn ze stil en weten ze niks meer te zeggen.
Je weet niet wat er achter iets zit ik vind dat je daar toch echt wel mee moet oppassen voordat je iets zegt.

Suusie22

Dreamybol schreef:
Zodra je in een rolstoel zit durven mensen ineens je volledige ziektebeeld op te vragen. Het is echt idioot hoevaak mensen vragen waarom je in die rolstoel zit. Ik ga een t-shirt bestellen met daarop de tekst 'I'm not crippled, just lazy'..
En inderdaad, hoevaak mensen wel niet praten tegen degene die met mij mee is, in plaats van tegen mij is niet meer op 2 handen te tellen. Zelfs als ik gewoon zelf iets vraag of af wil rekenen ofzo.

Overigens ook zeer onbeleefd en in mijn ogen brutaal, maar net van een ander kaliber, mensen die zomaar ineens mijn rolstoel gaan duwen terwijl ik gewoon zelf op stap ben. Toen me dat voor het eerst gebeurde dacht ik dus echt 'WTF'? Als ik het niet alleen kon, zou ik er toch niet alleen op uitgaan?! Hebben ze ook t-shirts voor ontworpen op de site waar ik die andere wil bestellen, dus het gebeurt blijkbaar veel vaker. |o

Wat ongelofelijk brutaal om zomaar je rolstoel te duwen! Ik zou mij kapot schrikken :wow:

Anoniem

Dreamybol schreef:
vuurneon schreef:

Jup.. Ik houd er helemaal niet van als mensen aan me zitten, maar dus ook niet als ze aan mijn stoel komen. Het slaat alleen lastiger als ze achter je lopen. :P

Ik ga wel aan de kant zodat je niet tegen m'n schenen aan hoeft te rijden, al dan niet per ongeluk, maar je gaat toch niet zomaar iemands stoel duwen. Ik til iemand die normaal kan lopen toch ook niet zomaar op. _O-

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:02

Flower86 schreef:
Collega van mij had zich gestoten op het werk op een onbenullige plek, onder haar oog. Dit werd dus helemaal een blauw oog, omdat ze er verder geen last van had gewoon gaan werken.
Ze stond achter de kassa en kreeg heel vaak de vraag goh ruzie gehad, of slaat u man als grapje bedoeld dan he? Op een gegeven moment was ze daar flauw van en zei dus ja dat klopt mijn man slaat mij. Nou dan zijn ze stil en weten ze niks meer te zeggen.
Je weet niet wat er achter iets zit ik vind dat je daar toch echt wel mee moet oppassen voordat je iets zegt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:04

Ach, het is vaak toch ook een beetje ongemakkelijk als iemand in een rolstoel zit en er een begeleider bij is, je hebt best kans dat zo'n persoon dan vanalles mankeert en dan zijn mensen denk ik bang dat ze een geestelijk gehandicapte (of hoe je dat tegenwoordig ook moet noemen := ) helemaal onrustig maken :P

Als je zelf vanuit je rolstoel wat vraagt ofzo dan is het natuurlijk wel bizar -O-
Gebeurde bij mijn zus ook wel als we op pad waren, die ging voor lange stukken ook in de rolstoel.

Met dat zomaar ineens duwen, hoe moet ik dat zien dan, dachten ze dat je over wilde steken maar niet durfde ofzo...? _O-

Nu moet ik ook wel zeggen dat je vaak ook niet weet hoe je moet reageren, als er iemand met zo'n scootmobiel in de supermarkt staat te prutsen omdat ze ergens niet goed bij lijkt te kunnen, wil je in principe uit goed fatsoen even helpen: kleine moeite immers :j

Maar dan heb je nog best kans dat je een gemene rotopmerking krijgt.... dus ja wat moet je dan, beleefd zijn zoals tegen ieder ander, of toch maar eieren voor je geld kiezen omdat je geen zin om voor vanalles en nog wat uitgemaakt te worden :=

Hihi ja dat van mensen die zo spontaan hun broek / shirt omhoog trekken om je hun gevalletje builenpest te laten zien, ik heb dan ook zoiets van o-keeej... :\ :')
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-05-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:04

vuurneon schreef:

Oh dat is mij ook een paar keer gebeurd, hahaha! Zo stom! En ook inderdaad mensen die tegen degene die me duwde gingen praten :=

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:09

Iris82 schreef:
Hoorde laatst op de radio van een man die ook iets aan zn been had en in een rolstoel zat dat ze bij de slager aan zn vrouw vroegen of ie een stukje worst mocht. :=

Hahahaha _O- oh mijn god.

Ik liep vandaag op school met een vriendin, en ineens voelde ik dat iets keihard tegen mijn arm sloeg, kijk ik om, loopt er net een of andere meid langs :')
Hallo, ik ben geen ijzeren paal, daar doe je dat toch ook niet bij.

Slaat echt nergens op, TS. Waarschijnlijk is dat litteken op je been niet eens lelijk, maar zat dat mens er gewoon erg geconcentreerd naar te kijken :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:10

pmarena schreef:
Met dat zomaar ineens duwen, hoe moet ik dat zien dan, dachten ze dat je over wilde steken maar niet durfde ofzo...? _O-

Nu moet ik ook wel zeggen dat je vaak ook niet weet hoe je moet reageren, als er iemand met zo'n scootmobiel in de supermarkt staat te prutsen omdat ze ergens niet goed bij lijkt te kunnen, wil je in principe uit goed fatsoen even helpen: kleine moeite immers :j

Maar dan heb je nog best kans dat je gemene rotopmerking krijgt....

Dat ineens duwen ging vrij apart. We rolden (vriendin en ik) samen richting de jaarbeurs en 2 pro-actieve vijftigers begonnen ons dus ineens te duwen. Toen we er wat van zeiden kregen we te horen dat we natuurlijk 'stoer' wilden zijn. Euh, heeft niets met stoer te maken, maar zelfstandigheid is een groot goed als je van alles mankeert. :Y)

En dat je iemand wilt helpen als je denkt dat iets niet lukt vind ik alleen maar te prijzen! Het is natuurlijk wel afhankelijk van hoe je dat doet, maar als je heel normaal vraagt 'kan ik helpen?' Zou daar toch geen rotopmerking op hoeven komen. Maar ja, soms zijn mensen in een rolstoel of scootmobiel naast wat beperkt ook nog gewoon heel asociaal of hebben ze een heel slechte dag en blaffen ze je ook om die vraag al af. Dat ligt dan aan hen hoor, niet aan jou!
Ik kan het prima hebben als iemand me vraagt of ik hulp nodig heb, mits ik ook maar mag weigeren. :)
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 27-05-14 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:10

Joh, ik verbaas me er ook echt over wat mensen er zomaar uitflappen! Toen ik 20 weken zwanger was kwam ik na het sporten een buurvrouw tegen, ze keek naar me en toen naar m'n sporttas en zei: "Goed bezig, dat kun je nu ook echt wel gebruiken he?" Ik zei meteen: "Sorry hoor, maar ik ben toevallig 20 weken zwanger." Zij: "Oh, echt waar? Gefeliciteerd, je ziet er niets van! Wel stoppen met sporten meteen, want dat ik niet goed voor de baby."
Vorig jaar zomer betichtte ze me nog van anorexia omdat ik 'zo mager' was en vast niet at.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:12

Dreamybol schreef:

Monteer zo'n punch-vuist uit een doosje aan de achterkant. Hoef je alleen maar aan het touwtje te trekken :) Nabijheidssensoren klinken trouwens ook wel als een idee (dat er een alarm afgaat als iemand te dichtbij komt.)

Het praten over iemands hoofd heen ipv met iemand is inderdaad vervelend. Maar... Ik probeer er zelf op te letten dat ik het niet doe en dat wordt wel extra ingewikkeld als begeleiders vervolgens over de hoofden van iemand in de rolstoel heenpraten met een blik van 'je ziet toch dat 'ie gehandicapt is'. Pfffft.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:15

ik heb pdd nos en krijg we is naar me hoofd gegooit
of ze me nie moeten vast binden omdat ik een gevaar zou zijn voor de mensen om me heen
uhhh pardon ik heb allen pdd nos ik kan heel normaal omgaan met mensen