Laag inkomen en particulier huren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Laag inkomen en particulier huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 16:22

Hoi,

Zijn er hier meer mensen met lage inkomens die particulier (moeten) huren (boven de huurtoeslaggrens)? Ik moet mijn kamer in Amsterdam uit en ben op zoek naar iets nieuws. Voor sociale huurwoningen in Amsterdam e.o. kom ik de aankomende 10 jaar nog niet in aanmerking, en omdat ik nu toch wel eens toe ben aan iets voor mezelf (ik ben 26 en woon nu 9 jaar op kamers) was ik aan het kijken naar de mogelijkheden van particulier huren. Maar dat is nog niet gemakkelijk! Mijn ouders willen het appartement wel huren in verband met inkomenseisen die ik nooit ga halen (ik verdien ongeveer 1000 euro per maand), maar de prijzen blijven enorm hoog. Ik ga binnenkort kijken naar een appartement van 750 incl en ik kan wel zuinig leven, maar 250 euro in de maand om ALLES verder van te betalen, naast de huur, is niet veel! :)
Dus ik was benieuwd naar ervaringen, tips&tricks, do's don'ts :)

MacavityL

Re: Laag inkomen en particulier huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:39

Appartement van 750 incl is zo gek nog niet in Amsterdam, veel sociale huurwoningen komen daar (incl) ook wel aan. Goedkoper zou het buiten de ring worden (noord, nieuw west, zuidoost) of misschien buiten Amsterdam (zaandam, assendelft/wormerveer, purmerend, hoofddorp, etc)..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 16:43

Klopt, het is ook helemaal niet gek :). Maar het is niet in Amsterdam maar in Amstelveen (waar ik trouwens ook liever woon hoor, dan in Amsterdam).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:45

Zoiezo moet je voor particulier huren minimaal 4 keer de huurprijs verdienen. Er zijn ook makelaars die een huur borg of bemiddelingskosten vragen. Kun je niet ergens anders aan de sociale huur komen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 16:49

Hoe bedoel je 'ergens anders'? :) Ik ben pas redelijk recent (2 jaar geleden) hierheen verhuisd en kom nog lang niet aan de punten om waar dan ook een sociale huurwoning te krijgen, helaas. Maar ik spaar lekker door!
Dat zoveel keer de huurprijs klopt, maar daarom zouden mijn ouders het appartement wel willen huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:50

Dat wordt verhuizen naar friesland , zou paradijs zijn voor je :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:51

purny schreef:
Zoiezo moet je voor particulier huren minimaal 4 keer de huurprijs verdienen. Er zijn ook makelaars die een huur borg of bemiddelingskosten vragen. Kun je niet ergens anders aan de sociale huur komen?

Een grotere onzin heb ik nog niet gehoord... :') Dat verdiend bijna niemand, 4x de huurprijs. Gemiddeld is het 2x de huurprijs en als je huisdieren hebt 2,5x de huurprijs.

Ik vind €750,- overigens wel echt veel, waarom ligt dat zo hoog? Wij gaan nu verhuizen en gaan €650,- betalen voor een compleet huis met tuin.

Is het geen optie om sociaal te gaan wonen, of een gedeeld woning?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 16:53

Ik kom uit Groningen, telt dat ook? :D. Ik had daar een sociale huurwoning en alles :P Maar ja, dan werk je ineens in de randstad...

@Kim: hier hebben ze meestal de eis dat je 50x de huurprijs als jaarinkomen moet hebben. Maar dat heeft niet iedere particulier uiteraard.
Die 750,- ligt denk ik aan de regio! In welke regio zit jij?
Sociaal kan niet vanwege de lange wachtlijsten hier in de regio. Gedeeld wonen zou een optie kunnen zijn als ik iemand zou weten met wie ik graag een huis zou willen delen. Ik heb het een beetje gehad met huisgenoten :P

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:13

Wat je misschien kan doen is naar dorpen kijken die een goede openbaar vervoer verbinding hebben met Amsterdam.
Dan moet je misschien iets verder reizen maar woon je wel betaalbaar.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:22

€250 pm overhouden is wel heel weinig, alleen je ziektekosten verzekering en je bent daar al de helft van kwijt...
Verzekering, boodschapjes, eens 'n keer kleding kopen, dat wordt wel erg krap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:30

KimD schreef:
purny schreef:

Een grotere onzin heb ik nog niet gehoord... :') Dat verdiend bijna niemand, 4x de huurprijs. Gemiddeld is het 2x de huurprijs en als je huisdieren hebt 2,5x de huurprijs.

Dat vragen ze vaak wel bij particulieren huur.
Vaak ligt het tussen de 3 a 5x je inkomen.
Citaat:
Voorwaarden bij inkomenseis

De precieze eisen en voorwaarden kun je het beste navragen bij de verhuurder zelf, aangezien de voorwaarden nog al eens verschillen. De ene verhuurder heeft een inkomenseis van 3x de huur waar dit bij andere verhuurders kan oplopen tot 5x de huur. Een ander belangrijk verschil kan zijn of er wordt gekeken naar het bruto of netto inkomen. Overigens zijn er ook vele huurwoningen die geen inkomenseis kennen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:36

Dat 3x je inkomen handhaven ze alleen bij gewilde woningen. Bij minder populaire woningen doen ze juist heel relaxed omdat iedere maand dat het leeg staat geen inkomsten brengt. Je moet vooral geen genoegen nemen met nee en gewoon inschrijven. Ik hoorde iedere keer het zelfde gezeur en als puntje bij paaltje kwam kreeg ik toch een woning.
Kijk in de richting Hilversum, daar is/was wel wat te krijgen. Amsterdam noord misschien ook nog wel, of de bijlmer natuurlijk. Amsterdam is wel echt rete moeilijk helaas.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:38

Sizzle schreef:
Dat 3x je inkomen handhaven ze alleen bij gewilde woningen. Bij minder populaire woningen doen ze juist heel relaxed omdat iedere maand dat het leeg staat geen inkomsten brengt. Je moet vooral geen genoegen nemen met nee en gewoon inschrijven. Ik hoorde iedere keer het zelfde gezeur en als puntje bij paaltje kwam kreeg ik toch een woning.
Kijk in de richting Hilversum, daar is/was wel wat te krijgen. Amsterdam noord misschien ook nog wel, of de bijlmer natuurlijk. Amsterdam is wel echt rete moeilijk helaas.

Vaak niet hoor, want als je eenmaal iemand in je huis hebt en degene betaald niet (kan het niet betalen) heb je een veel groter probleem.
Het kost een heel lange adem (en geld) om iemand uit je huis te krijgen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:40

KimD schreef:
purny schreef:

Ik vind €750,- overigens wel echt veel, waarom ligt dat zo hoog? Wij gaan nu verhuizen en gaan €650,- betalen voor een compleet huis met tuin.

Is het geen optie om sociaal te gaan wonen, of een gedeeld woning?

Ik ben ze wel degelijk tegen gekomen hier Kimmie... Hier in de Randstad is het helaas even anders dan in het schone Limburg! ;) :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:41

Ik heb 10 jaar particulier gehuurd in zowel amsterdam en rotterdam met een inkomen rond het minimum :+
Je moet gewoon vasthoudend zijn. Mijn werkgever stuurde bijvoorbeeld nog vaak een aanbevelingsbrief.
In r'dam ingeschreven voor een woning, kreeg meermaals nee, maand erna was het nog leeg, ik weer bellen, kreeg meteen de sleutels om te gaan kijken en voila, geen gezeur meer :))

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:43

Dat is goed om te weten Sizzle! Dat schrikt al een stuk minder snel af dan meteen! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:45

Makkelijk is het zeker niet hoor, zeker niet in amsterdam e.o. Je zult helaas echt naar de ongewilde plekken moeten zoeken die ook weer niet te gevaarlijk zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:46

Dan heb je wel geluk gehad, want tegenwoordig is 3x de huur (netto) heel normaal.
Helemaal nu er geen enkele maanden borg meer gevraagd mag worden.

Pas als de huurder 3 maanden niet heeft betaald kun je naar de rechter en dan kan het nog 6 maanden duren aleer er een uitspraak is.
Dan heb je 9 maanden geen inkomsten en je moet maar afwachten hoe het huis wordt achtergelaten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:48

Als een huurder drie maanden niet betaald heeft hoef je niet 6 maanden te wachten op een ontruimingsvonnis... maar dat geheel terzijde.

TS: ben je je punten niet kwijt als je ergens anders gaat wonen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:50

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:04

Prrrr schreef:
Als een huurder drie maanden niet betaald heeft hoef je niet 6 maanden te wachten op een ontruimingsvonnis... maar dat geheel terzijde.

TS: ben je je punten niet kwijt als je ergens anders gaat wonen?

Als ze 3 maanden niet betaald hebben kun je ontbinding van het huurcontract aanvragen bij de rechter.
Dat duurt ca 6 weken voordat je voor de rechter staat.

Vaak krijgen ze dan alsnog een maand om te betalen.
Doen ze dat niet, moeten ze officieel je huis uit, maar indien ze blijven zitten moet men nogmaals naar de rechter om een ontruimingsvonnis.
En dat duurt wederom enige tijd aleer je voor de rechter staat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:06

Misschien ergens anders gaan wonen om dan punten op te bouwen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 18:13

Ja, dit wordt mijn 'ergens anders' :). Ik woon officieel nog steeds in Groningen, dus bouw redelijk snel punten op! Zodra ik in aanmerking kom voor sociaal wonen ga ik dat uiteraard direct doen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:16

Zorg ook voor een schriftelijk bewijs van je huidige huurder dat je altijd hebt betaald :j

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:20

maar ik zie ook nog dat je een paard hebt , hoe kun je die dan betalen van je geld?