huis huren zonder vast inkomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

huis huren zonder vast inkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:39

Hoi

Als mijn vriend en ik een huis willen huren zonder vast inkomen kan dat dan?

Ik heb studiefinanciering en een 0 uren contract bij mijn baan. Ik werk gemiddeld 25 uur per week.

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf in opstartende fase waar hij ene keer zo 5000 euro heeft en de andere keer maar 1000.

Mijn schoonouders kunnen garant staan.

Kun je zo een huis huren? Zo ja weten jullie bij welke particulier?

Anne_mieke88

Re: huis huren zonder vast inkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:41

een makelaar vraagt wel om loonstrookjes en dan gaan ze uitrekenen of het kan. Jou vriend zal jaarcijfers moeten laten zien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:43

Particulier zijn allemaal aparte mensen dus bij welke kan niemand je zeggen.

Welke regio zoek je? Misschien dat er mensen zijn die nog wat weten.

Vaak moet je via organisaties ed een loonverklaring afgeven en kan dit dus niet. Of een particulier dit wil is natuurlijk per persoon verschillend.

Persoonlijk zou ik mijn huis niet verhuren aan mensen die geen vast inkomen hebben zodat ze zeker de vaste lasten en huur kunnen betalen. Maar goed, er zullen vast ook mensen zijn die dit wel doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:44

Als er iemand garant kan staan met een goed inkomen en jullie kunnen de borg betalen, doen de meesten niet moeilijk. Gewoon proberen. Je merkt vanzelf of het gaat of niet :P

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:47

Jahoor, dat kan. Wij konden het althans wel ;) Enigste dat wij moesten kunnen overleggen was ons jaar inkomen zodat wij niet over de grens zouden zitten. Dat een van ons een 0 uren contract had weten ze niet eens. We hebben wel een sociale huurwoning.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:47

Punt is dat ik al eens op mijzelf heb gewoond en het vervelend vindt om te gaan bezichtigen en dan uiteindelijj niet eens in aanmerking kom.

Jaarcijfers van het bedrijf heeft geen nut het bestaat pas vier maanden. We hebben wel een dikke spaarrekening voor nood en mijn schoonouders zijn heel lief in financieel ondersteunen mocht dit aan de orde zijn. In principe verdien ik genoeg om het alleen te kunnen maar dit is moeilijk aan te tonen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:48

Dusja ik weet niet of wij in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Ik ga sowieso de wonigstichting hier eens bellen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:49

dan de cijfers over de 4 maanden...maar je moet meestal wel iets laten zien....

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:51

Oke dankjewel. Ik word al moedeloos als ik eraan denk haha...leuk als je iets graag wilt..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:53

Urion schreef:
Dusja ik weet niet of wij in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Ik ga sowieso de wonigstichting hier eens bellen.

Als je nog niet eens ingeschreven staat kan je dat waarschijnlijk wel vergeten. Bijna alle woningstichtingen hebben een wachtlijst qua punten waar je minimaal een aantal jaren voor ingeschreven moet staan.
Ik weet dat Zwolle/Kampen bv wel op sommige woningen een lotingssysteem heeft, soms kan dat dus gunstig uitpakken.
Inschrijven bij de WS kan nooit kwaad, hier kost het eenmalig 25 euro en dan elk jaar op internet je loon actueel bijwerken zodat ze weten dat je nog ingeschreven wilt blijven.

Je loon is toch aantoonbaar? 0 uren contract zegt niets daarin. Maar je kan toch loonstrookjes of een jaaropgave overleggen neem ik aan?
Dan heb je al voldoende als jij het zelf zou kunnen betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:56

Je kan het eventueel via marktplaats proberen, dat zijn vaak particulieren die niks met een makelaar van doen hebben.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:58

Zoals ik het lees verdienen jullie samen te veel voor sociale huur..
Dat is juist bedoelt voor mensen met een laag inkomen..

Je mag jaarlijkse gezamenlijk niet boven de €34,678 verdienen.

Je mag overigens gewoon huren zonder vast inkomen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:00

Met jullie inkomen zullen jullie vastzitten aan de vrije sector, dus boven de €700 huur per maand.

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:00

Jahoor, ik huur particulier een appartement. Heb ook stufi en een bijbaan zonder uren. Niemand hoefde garant te staan en om een loonstrook is ook niet gevraagd. Moet zeggen dat t altijd via via verhuurd wordt, dus voor bekenden. Maar ik zou t gewoon proberen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:02

lisem94 schreef:
Zoals ik het lees verdienen jullie samen te veel voor sociale huur..
Dat is juist bedoelt voor mensen met een laag inkomen..

Je mag jaarlijkse gezamenlijk niet boven de €34,678 verdienen.

Je mag overigens gewoon huren zonder vast inkomen.

Wordt er gekeken naar de werkelijke verdienste per jaar of naar wat op papier staat?
Weet iemand dat toevallig?

Want met een 0 uren contract en een beginnend bedrijf gaat het wel lukken om onder de 34.678 euro te blijven vermoed ik. Misschien krap maar grens is grens. Proberen altijd waard voor de TS.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:06

Urion schreef:
Punt is dat ik al eens op mijzelf heb gewoond en het vervelend vindt om te gaan bezichtigen en dan uiteindelijj niet eens in aanmerking kom.

Jaarcijfers van het bedrijf heeft geen nut het bestaat pas vier maanden. We hebben wel een dikke spaarrekening voor nood en mijn schoonouders zijn heel lief in financieel ondersteunen mocht dit aan de orde zijn. In principe verdien ik genoeg om het alleen te kunnen maar dit is moeilijk aan te tonen.

Vooraf in de advertentie etc staan altijd de huurvoorwaarden vermeld!
Als je via een makelaar huurt, moet je vaak minimum eisen aan je salaris per jaar (door jaaropgave van 2013, dus die kan je zelf vooraf checken).
Via de sociale huur (woningbouwverenigingen) heb je meestal alleen een maximum salaris, wat je moet kunnen aantonen dat je daaronder valt.

Ik verdiende officieel niks en toch kon ik gewoon een huurwoning via woningbouw krijgen hoor! Ze vroegen wel om loonstrookjes, maar die had ik niet, was verder geen prima. Zolang je maar betaald! hahaha

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:08

Er wordt gekeken naar de werkelijke verdiensten. Je zal bijvoorbeeld loonstroken of andere bewijzen van inkomsten moeten overleggen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:13

Als je goed voorgelicht wil worden kan je het beste contact opnemen met de woningbouw die je op het oog hebt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:13

lisem94 schreef:
Er wordt gekeken naar de werkelijke verdiensten. Je zal bijvoorbeeld loonstroken of andere bewijzen van inkomsten moeten overleggen.

Van het jaar hiervoor, dus in dit geval het totaal van 2013.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:18

Bij particulier huren verschillen de regels zó sterk dat daar niet een concrete of zinnige uitspraak over is te doen.
Wat wij wel veel zijn tegengekomen zijn de minimum inkomenseisen, bijv. dat je 3 of 4x de maandhuur per maand moet verdienen. Vaak telt het tweede inkomen dan ook maar voor 50% mee in de berekening.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:00

Niet zomaar ergens vanuit gaan mensen ik sta wel degelijk ingeschreven en heb een woonpas. Toch wordt er een bepaald inkomen gevraagd die ik niet kan aantonen. Particulier is voor ons een betere optie maar daarin vraagt iedereen weer wat anders merk ik. Viavia zou makkelijk zijn maar die connecties heb ik niet.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:38

Door wie wordt er een inkomen gevraagd?

Waarom zou je dat niet aan kunnen tonen je hebt toch loonstroken?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:45

Hier ongeveer dezelfde situatie, helaas komen we niet in aanmerking voor de sociale huur en vrije sector vragen ze tegenwoordig een bruto inkomen dat 4x zo hoog ligt als de huursom. Inmiddels wel ons huisje gevonden met behulp van mijn pa die garant staat.

Kijk ook eens naar de vrije sector met huurbedragen onder de huurtoeslaggrens! Als je niet in aanmerking komt voor sociale huur wil dat niet zeggen dat je in de vrije sector niets kan vinden met een bedrag van minder als 700 euro. Wij huren nu particulier voor 650 euro pm en ontvangen dus huurtoeslag waardoor het goed te doen is. Omdat we konden aantonen recht op huurtoeslag te hebben (en een vader die garant staat) heeft de verhuurder de eisen kunnen bijstellen.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:50

Mijn inkomen is ook wisselend, ik werk op oproepbasis, maar ik heb een huis kunnen huren via de woningbouworganisatie in deze buurt.
Ik moet een jaaropgave laten zien waarin je loon staat van geheel vorig jaar.
Dit kan je opvragen bij de belastingdienst (als ik het goed heb heet het een IB60 formulier).
Ik moest dit ook aanvragen van de woningbouworganisatie.
Maar als je onder die grens van 34.000 blijven kan je een sociale huurwoning huren.

Ik heb ook een tijdje particulier gehuurd, dit was erg duur vond ik en bij de meeste zijn de eisen veel strenger, zoals Plien al zei.
Je moet bijvoorbeeld 4x de maandhuur verdienen per maand.
Vaak ik het ook voor een periode (jaar, halfjaar of 2 jaar).
En de gemeente moet vaak ook toestemming hebben gegeven voor het huren van die woning en toestemming is ook vaak maar voor een jaar heb ik gemerkt.
Dat kan wel verlengt worden steeds, maar het breng wel wat onzekerheden met zich mee.

Ik zou de woningbouworganisatie waar je ingeschreven staat gewoon eens bellen en de vraag voorleggen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:52

Met particulier huren zul je meer kans hebben :) Als je inderdaad wel aan kan tonen dat je genoeg verdiend om de kosten te kunnen betalen :)