'Jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

'Jeugd van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:15

Ja ach, ik zit er zelf niet mee maar vraag me wel dingen af..
Ligt het nu aan mij of worden kinderen van tegenwoordig nu zo veel brutaler en irritanter?
Begrijp me niet verkeerd, ik haalde ook kattenkwaad uit, maar als ik af en toe er over na denk.
Ik ging vorige week naar de trein, en moet dan eerst door een tunnel om bij t spoor te komen. Daar zag ik 2 jongens fietsne van 12 a 14 jaar (ongeveer slecht in schatten :+ ) die hadden dus zo'n billboard poster ergens vandaan gejat en waren ze mee aan t fietsen (vraag niet hoe). Midden in de tunnel op een donkere plek, lieten ze die poster vallen, en gezien er veel scooters rijden imo best gevaarlijk. Ik spreek ze erop aan en wordt een prutsmuts genoemd en waar ik me mee bemoei. Nu moesten ze blijkbaar ook op het station zijn, waar ik een conducteur heb aangesproken die ze heeft geboden t op te ruimen anders mochten ze de trein niet in :+
En zo wel meer dingen.. Ik loop op de stoep met m'n pup, komt er een 15 jarige jongen uit de poort geraced en mist mij en pup op een haar na. Toen ik daar wat van zei was het of ik graag wilde dat ik en die pup in de sloot gegooid werden -O-
En nu lees ik net dat nieuws bericht over die kat in amerika, en denk ik waar zijn die kinderen van tegenwoordig mee bezig? Begrijp me niet verkeerd woone cht niet in een asociale buurt ofzo. Maar in plaats van een verlegen blik en snel opruimen (wat ik +vrienden altijd deden) of een 'sorry mevrouw', krijg je tegenwoordig een grote bek en een bedreiging naar je toe geslingerd.. En als je naar mams of paps stapt is het allemaal niet hun schuld en heb je t vast verkeerd gezien of overdrijf je..

Wat vind bokt hier nu van := ?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:18

Ik ben zelf nog 'maar' 17, maar ik haal zulke dingen absoluut niet in me hoofd!!
Vroeger ook niet.
Ik erger me dood aan die associale kinderen. Ze moeten eens normaal opgevoed worden ik denk dat dat 1 van de grootste oorzaken is.

Mouzs_engel

Re: 'Jeugd van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:21

ik ben nu 14, maar ik doe zulke echt niet. Ik schrik ook om sommige dingen die andere kinderen doen. Er word ook veel via media gedaan. Zo was er laatst bij ons op een school een meisje bedrijgt dat haar zouden in elkaar slaan en toen kwam er een stuk of 10 kinderen bij ons op school , naar haar zoekend...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:24

@TS
Nee hoor, vroeger had je bv al de nozems, die stonden ook niet echt goed bekend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nozem

Ook mijn opa (88 jaar) kende ook diverse groepen jongeren die zeer vervelend gedrag veroorzaakte en vernielzuchtig waren.
Met elkaar tot soms ernstige verwondingen bevochten en aanvielen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:28

Inderdaad, vroeger werden er evengoed katten mishandeld.
En was er ook enorme slechte jeugd..

Maar we horen er gewoon meer van, en de maatschappij laat het ook iets meer toe.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:30

Maar dit zijn niet echt 'groepen' jongeren. Gewoon een of 2 personen die ik tegen kom random, en dan dingen doen waarvan ik denk, goh denk even na, en doe niet zo verdomde brutaal. Kijk ik wordt er niet bang van, en ben echt het type dat naar ouders stapt als het niet door de beugel kan. Maar waarom moet het op die manier? Ander voorbeeld is mijn buurjongetje, onwijs net jongetje en die is van de week naar ons toegekomen dat een vriendje bij ons over het hek is geklommen om een bal te pakken en daarbij een van onze planten gemold heeft end e honden heeft laten aanslaan. En dat het hem heel erg speet en hij ons naar hem toe kom brengen. Jongetje is 8 jaar maar weet wel al dat het niet door de beugel kan (en heeft van ons een ijsje gehad voor de eerlijkheid :+ ). Dat andere knulletje daarentegen vond het doodnormaal en zei dat t openbaar terrein was := en dat hij daar gewoon mocht komen volgens hem. En gooide toen de deur in ons gezicht dicht. :s

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:32

Dat gebeurde vroeger ook al... als ik hoor wat mijn vader heeft uitgevroten toen hij jonger was?!
Dan denk ik; dat had ik niet hoeven te proberen (ondanks dat ik ook verkeerde dingen heb gedaan hoor).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:33

Hmm dan irriteer ik mij gewoon snel denk ik :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:37

Celiien schreef:
Hmm dan irriteer ik mij gewoon snel denk ik :')

Mijn moeder ging naar school bij de nonnen.
Daar kun je boeken over schrijven (mmm idee?).

Van kleine dingen (schoenen verwisselen/verstoppen) tot het opsluiten van een non (en toen had men geen mobiel waarmee zij de hulptroepen in kon schakelen).
Nu kan ik daar hartelijk om lachen maar ik denk dat dit nu ook zeer zal worden afgestraft.
En dan denken mensen gelijk dat je psychopathisch bent.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:48

Ouders kennen geen grenzen omdat zij de grenzeloze jeugd waren, overal in opstand tegen kwamen. Dus ja als je je kinderen dat zelfde leert en geen grenzen stelt ben je als buitenstaander de pineut. Tuurlijk heeft elke generatie rotte appels. Zo werd ik een keer door een 7 jarige op m'n kont geslagen dat ik een lekkere kont had. Was zo overdonderd dat ik niks kon zeggen en paps "kinderen he".

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:51

volgens mij roepen alle generaties dit over jongeren. de volwassenen riepen dit al toen mijn oma klein was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:53

Vroeger had je ook vervelende kinderen die uit een streng gezin kwamen en dan wordt gezegd: ja logisch dat ze rottigheid gaan uithalen als ze zo strak worden/werden gehouden.

Ook was er veel meer gezagsverschil en werden de kinderen van bv de veldwachter/dominee/dokter/notaris vaker het hand boven het hoofd gehouden en deden de ouders van het slachtoffer er niets aan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:55

Dat is niet minder dan vroeger hoor, nu worden ze misschien meer in het daglicht gezet maar veel verschil is er niet.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:09

Haha pas werden er bij de Jumbo ballonnen uitgedeeld. Aan de andere kant van de straat waren kinderen die kapot aan het maken op de struiken en lieten daar dan uiteraard ook die ballon maar liggen. Dus ik riep "Ruimen jullie die troep ook weer op!?" en toen deden ze dat maar snel :))

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:12

Is het echt hetzelfde als vroeger? Volgens mij was de sociale controle vroeger toch veel groter. Tegenwoordig werken zowel pa en ma vaak en hebben soms weinig tijd voor de opvoeding van het kind. Door alle bezuinigingen staat er maar weinig personeel op een groep kindjes bij de creche/kinderdagbesteding waardoor er geen tijd is voor opvoeding. Ook de klassen op (basis)scholen zijn erg groot waardoor kinderen minder snel gecorrigeerd kunnen worden. En dan heb je nog de lading vrije school en vrije opvoeding-kinderen.

Maar vaak fluctueren dit soort gedragingen. Dus als de nu komende generatie ouders alle kindjes heel streng opvoed omdat ze alle van god los kinderen helemaal beu zijn dan komt het allemaal weer goed ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:17

Het is hetzelfde als vroeger. Alleen de vorm en intensiteit van kattenkwaad is anders geworden.

Vroeger had je een drol op de stoep en die stak je in de fik en belde je aan.
Nu steken ze je banden lek, jatten je brommer of zoals hier van de week;
avond4daagse........met ze alleen naast elkaar op een polderweggetje en dan niet aan de kant gaan. Als je er door rijdt uiteindelijk op je auto slaan. Nou, dat hoeven ze maar 1x te doen.

Er blijven altijd ouders die vinden dat ze hun kinderen niet hoeven opvoeden, vroeger en nu.......dat blijft zo. Alleen lijken de handelingen van kwaad tot erger te worden, dat escaleert gewoon nu sneller.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:21

@DarkShine
Vroeger werkte de vrouwen ook veel, alleen dan thuis.
De vrouwen deden het melken (alles nog met de hand) en pa was op het land bezig.
Dan waren de kids ook alleen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:23

Helemaal mee eens Celiien!!!!

Zou het er ook mee te maken hebben dat vroeger niet beide ouders werkten en dus veel meer toezicht hadden op hun kinderen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:24

Brainless, dat is niet hetzelfde. Kinderen op en boerderij halen kattekwaad uit op de eigen boerderij niet in een flat vier hoog achter waar iedereen hutjemutje zit.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:26

"Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

geschreven door Socrates ongeveer 2600 jaar geleden.

Ik denk dat 'de jeugd van tegenwoordig' is brutaal gewoon moet zijn ' de jeugd' is brutaal :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:27

Maar als je wat had uitgevreten dan kreeg je thuis wel veel flinker op je donder dan nu. Ik haalde het niet in mijn hoofd om bv iets stuk te maken van een ander!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:27

Ik denk dat "de jeugd van tegenwoordig" juist minder brutaal en irritant is. Wat ik om me heen zie (en aan mezelf merk) is dat de ouders met jonge kinderen zich rot ergeren aan het gedrag van de jongeren die nu net puber-af zijn. Kan niet anders zeggen dan dat de meeste kinderen in mijn omgeving keurig worden opgevoed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:31

Overigens denk ik sowieso dat Nederlandse ouders een stuk minder streng zijn dan ouders in sommige andere landen. Mijn mening is dan ook dat de NEDERLANDSE jeugd van tegenwoordig minder streng (imo goed :o ) worden opgevoed dan in andere landen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:59

Er is nu ook meer bekend qua social media, kattenkwaad is/was er altijd al. Ik ben 16 en heb dit soort dingen nooit uit mijn hoofd gehaald :n. Hoewel als ik nu soms kinderen in de leeftijd van 8-12 zie, soms zo brutaal en geem fatsoen.
Maar zelfs in de tijd van de oude Grieken werd er al geklaagd over 'de jeugd van tegenwoordig'.

En vergeet niet dat deze generatie wordt opgevoed door de vorige generatie ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:02

Een teken dat je oud(er) wordt, ts :+

Dit is echt van alle tijden.