Ook met één borst stralen op het strand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

De Monokini 2.0: een goed idee of niet?

Hier hadden ze jaren eerder mee moeten komen
131 (55%)
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken
75 (32%)
Ik vind het geen gezicht
28 (11%)

Totaal aantal stemmen: 234

Jolien87

Ook met één borst stralen op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 11:32

"Vrouwen die vanwege borstkanker een borst hebben moeten laten afzetten, proberen dit vaak zoveel mogelijk te verbergen voor de buitenwereld. De Finse Elina Halttunen, die zelf ook een borst heeft moeten opgeven, vindt dat onzin. Ook met één borst ben je prachtig en het waard om gezien te worden."Afbeelding Bron: LINDA.

Lees hier het hele artikel

Ik kwam dit bericht vanmorgen tegen op mijn facebookpagina en het maakte met nieuwsgierig naar de rest van het artikel.
Het gaat dus om de monokini, oftewel: speciaal ontworpen badkleding voor vrouwen die, als gevolg van borstkanker, één of twee borsten hebben moeten laten afzetten.
Mijn oma heeft twee keer borstkanker gehad waarbij ze beide keren een borst moest laten afzetten, de eerste keer op 37-jarige leeftijd, de tweede keer op 84-jarige leeftijd. En zo kent bijna iedereen wel iemand (al is het maar een vage kennis, of een kennis van een buurman van je tante) die het heeft of heeft gehad.
Ik werd bijna emotioneel bij het lezen van het artikel en de foto's die erbij staan. Ik vind het een prachtig concept en ik hoop dan ook dat het de ontwerpster lukt om dit concept wereldwijd bekend te maken. Aan de andere kant kan ik me ook zo voorstellen dat andere mensen dit aanstootgevend vinden, niet dat ik ermee eens ben, maar je hebt van die mensen...
Wat denk jij? Is dit iets wat ze veel eerder hadden moeten doen, of vind je dat dames hun borstkas (ongeacht borsten of niet) bedekt moeten houden? Deel hier je mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:36

Ik vind het er wel heel mooi uitzien eigenlijk en ook totaal niet storend of provocerend. Ik denk dat dit best wel eens zou kunnen werken. Maar ik weet niet hoe een vrouw met 1 borst daar psychisch mee om gaat...

Iris82

Re: Ook met één borst stralen op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:39

Op zich wel mooi bedacht, maar in mijn omgeving ken ik een paar mensen die een borst moesten missen en die hebben wel allen een prothese. Denk dat het behalve aanstootgevend, juist wellicht voor veel vragen zorgt waar de betreffende persoon niet op zit te wachten. Zij willen liever anoniem blijven en blij zijn met wat ze hebben dan dat ze iedere keer uitleg moeten geven over wat er is gebeurd. Ze willen verder met hun leven.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:39

Meestal zie je wel iets van een litteken op de plaats waar de andere borst heeft gezeten. Ik kan me zo voorstellen dat je dat ook wilt 'verbergen'. Tevens is vaak die huid kwetsbaar voor zonlicht etc.

Ik vind het een prachtige monokini en kan me voorstellen dat vrouwen er echt direct voor kiezen, maar met in mijn achterhoofd mijn 1e zin houdende........

Maar wellicht dat mensen met meer ervaring daar wat nuttigs over kunnen zeggen. ;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:40

Ik vind het heel dapper, maar denk niet dat het voor iedere vrouw is weggelegd, ik denk dat je toch veel starende blikken krijgt en daar moet je maar net mee om kunnen gaan.
Ik ken inderdaad iemand waarvan een borst is geamputeerd, mijn eigen lieve moeder, maar zij heeft gekozen voor een reconstructie.

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:42

ik heb ook een gereconstrueerde borst, die aanzienlijk kleiner is dan mijn eigen nog overgebleven borst dus voor mij is zo'n monokini geen optie maar ik denk dat er wel lotjes van mij zijn die dit wel een oplossing vinden!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:54

Ik vind dit een prachtige uitstraling hebben, en kan alleen maar respect opbrengen voor deze vrouw. Veel vrouwen voelen zich geen vrouw meer als er een of twee borsten verwijdert zijn. Deze vrouw laat zien dat je met 1 borst ook super vrouwelijk kunt zijn. Ergens is het een beetje taboe..een borst minder hebben. Velen stoppen dit weg, en wordt er eigenlijk vanuit gegaan dat het weggestopt wordt. In mijn gevoel vecht deze dame een taboe aan, en dat doet ze op een prachtige manier.
Ik wil hiermee dus niet zeggen dat ik geen respect heb voor vrouwen die wel kiezen voor een reconstructie. Iedereen die met deze verschrikkelijke ziekte moet vechten verdient mijn respect.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:07

Wow, wat ontzettend mooi! Ik vind het prachtig zo :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:15

Erg mooi! Het geeft mensen keuzes - de mensen die hun nieuwe lichaam als zodanig willen laten zien, kunnen dat doen op een positieve manier.
Borstkanker en -amputatie hoeft dan misschien niet zo taboe meer zijn. Reconstructie is een keuze, maar als het alternatief ook positief kan zijn, dan prima.

En nee, ik vind al helemaal niet dat vrouwen hun borstkas bedekt moeten houden. De sfeer is op plekken waar dat niet hoeft juist vaak meer ontspannen en gek genoeg juist minder uiterlijkgericht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:16

Je wordt wel op een aparte plek bruin zo :))
Ik vind het wel een mooi ding. En ik heb er respect voor als mensen het (durven te) dragen :j
Maar zelf zou ik het denk ik niet dragen, gewoon omdat niet iedereen hoeft te weten dat ik borstkanker zou hebben gehad. En je legt zo wel veel meer de nadruk op je weggehaalde borst.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:20

Dit ziet er wel mooi uit, gaaf ding wel +:)+

Maar als je echt een raar litteken over hebt gehouden ofzo, dan lijkt het me niet nodig om daar mee te gaan "showen".
Zowel voor je omgeving als voor jezelf :(:)

Maargoed, het is maar net wat je zelf wilt natuurlijk.
Leuk dat de optie er is, het is een heel gaaf model in ieder geval :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:21

Ik vind het getuigen van lef, zelf trots zijn op je eigen lichaam en de keuzes die je hebt (moeten) maken om beter te worden.
Ik kan me goed voorstellen dat het een hele stap is om zo naar het strand te gaan, maar juist daarom vind ik het mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:22

Ik vind hem niet echt mooi ofzo..
Ben gelijk de eerste daarin geloof ik!

Maar wel sterk van de mensen die hem zouden dragen!
Lijkt me niet makkelijk.. Ook omdat het door zo'n rotziekte komt!

Ofwel: een super initiatief!

Edit: heb het artikel ook even bekeken, daar zitten nog meer foto's bij. Daar zit een hele leuke bij :P
(Zwart/wit zwempak achtig iets :P een van de laatste foto's)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-14 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:23

pmarena schreef:
Maar als je echt een raar litteken over hebt gehouden ofzo, dan lijkt het me niet nodig om daar mee te gaan "showen".

Waarom niet? Dat soort dingen horen toch gewoon bij het leven, waarom zou je dat weg moeten stoppen voor de omgeving?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:24

Ik vind het heel mooi, en de vrouwen zijn er zeker niet minder mooi op!
Er zitten echt hele leuke monokini's tussen, vind het erg mooi om te zien.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:27

Fijn voor deze mevrouw dat ze zich er zo prettig bij voelt maar jammer dat er zoveel geshopt is aan deze foto.
Ik heb zelf een amputatie met weliswaar een directe reconstructie moeten ondergaan maar die littekens blijf je altijd zien. Sterker nog, ik ben nu met een littekenbehandeling bezig. Het ziet er helaas niet zo uit als bij de dame hier op de foto.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:30

Ik zie nu pas dat er nog meer foto's in de link staan.
Staan inderdaad wel een paar mooie bij.. maar sommige vind ik echt vreselijk.. zo'n badpak met een hap eruit geknipt, zo van 'kijk, hier zit niks meer', dat vind ik dat weer wat té..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:30

Dennis schreef:
Ik vind het getuigen van lef, zelf trots zijn op je eigen lichaam en de keuzes die je hebt (moeten) maken om beter te worden.
Ik kan me goed voorstellen dat het een hele stap is om zo naar het strand te gaan, maar juist daarom vind ik het mooi.

je zegt precies zoals ik er ook over denk. Diep respect voor hen die dit aantrekken.
Ik trek niet eens een bikini aan en voel me ook niet prettig in badpak.. doe mij maar een boerkini als ik echt moet gaan zwemmen ;) en dan heb ik alle onderdelen aan de buitenkant nog. (iets te veel van het goede zelfs)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:32

Kitty_ schreef:
Fijn voor deze mevrouw dat ze zich er zo prettig bij voelt maar jammer dat er zoveel geshopt is aan deze foto.
Ik heb zelf een amputatie met weliswaar een directe reconstructie moeten ondergaan maar die littekens blijf je altijd zien. Sterker nog, ik ben nu met een littekenbehandeling bezig. Het ziet er helaas niet zo uit als bij de dame hier op de foto.

Bij het artikel staan meerdere foto's en daar zijn littekens e.d. wel duidelijker te zien.

Tja ik vind het ook niet zo mooi eigenlijk, maar dat komt denk ik meer omdat het er "uit het verband" uitziet o.i.d. Kan mijn vinger er ook niet helemaal op leggen :o

Neemt niet weg dat ik veel respect zou hebben voor de vrouwen die dit dragen en ik kan me voorstellen dat ze hier voor kiezen :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:33

Ik vroeg me bij de hier geplaatste foto ook al af wat er met het litteken gebeurd was.. Ik ken iemand die echt flinke littekens heeft overgehouden aan haar amputatie en die ook niet zo 'netjes' plat is, doordat de tumor erg diep zat.
Ik denk dat een dergelijk kledingstuk dus niet voor iedereen geschikt is, maar dat is natuurlijk heel veel kleding niet en gelukkig heeft iedereen natuurlijk zelf een keuze om iets wel of niet mooi te vinden en te willen dragen.

Het is wel mooi dat er aandacht is voor vrouwen met borstkanker en de gevolgen daarvan en dat het blijkbaar ook steeds meer geaccepteerd mag worden als een vrouw geen prothese draagt. Het moet echter wel altijd zo zijn dat dit een eigen keus van de vrouw is. Te vaak zie je hierin ook kampen ontstaan, terwijl het er om moet gaan dat iedereen zo tevreden mogelijk is met haar eigen manier van omgaan met de ziekte en/of amputatie.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:36

Kitty_ schreef:

Als je goed kijkt zie je op alle foto's ook de littekens zitten. Ook bij de foto die hier in de openingspost staat. :j
En wie weet hoe lang zij al bezig is met littekenbehandelingen etc. :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:37

Als je goed kijkt naar de foto in de openingspost, zie je wel degelijk een litteken zitten, ter hoogt van waar de tepel zat.
Voor de duidelijkheid: via de link zijn er nog meer foto's te zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:38

Ik vind het mooi en het zou mij absoluut niet storen wanneer iemand zo op strand loopt. Sowieso moet iemand dat helemaal zelf weten. Littekens of niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:40

Mooi dat die keuze er is voor vrouwen die geen prothese willen.

Ik zou denk ik het litteken wel met stof bedekt willen. Niet zo zeer uit schaamte maar wel uit bescherming tegen de zon. Een litteken is meestal gevoeliger voor zonnebrand.

Een top dus met een cup en een met beschermende stof of zo.

Maar nog eerder zou ik kiezen voor een prothese.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 12:40

pmarena schreef:

Iemand met een (raar) litteken op een andere plek van zijn/haar lichaam hoef dit toch ook niet te bedekken omdat het misschien schokkend is. Zou wat wezen zeg.