hoe ouders vertellen, verlaat afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

evaac

hoe ouders vertellen, verlaat afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 21:17

Hoi allemaal,
ik moet mn ouders gaan vertellen dan ik niet 23juni afstudeer maar pas na de zomervakantie, omdat ik door een fout van mezelf nog een opdracht moet afronden..... nou weet ik dat mn oiders boos gaan worden... iemand tips hoe ik het subtiel kan brengen zonder dat de hel openbarst?
Liefs, eva

Sjolvir

Re: hoe ouders vertellen, verlaat afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:18

Zou zeggen, doe het vandaag nog..
Je komt er toch niet onderuit, ze komen er toch achter en eerlijk duurt het langst...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:18

Tja...gewoon vertellen hoe het zit...

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:19

Gewoon uitleggen hoe het zit. Je zult het toch echt zelf moeten vertellen, hoe moeilijk dit ook is. En dan kan je het nog beter vandaag van je hart hebben als morgen!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:20

Eerlijk zijn? Hoe je het hier opschrijft zeggen, en er eventueel bij vermelden dat je er zelf ook van baalt maar het helaas niet anders is.

Wat voor gevolgen heeft dit voor je eigenlijk? Grote gevolgen?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 21:21

Gevolg is dat ik na de zomervakantie door moet met stagelopen (basisschool) en dan pas mn diploma krijg. Anders zou ik nu al klaar zijn (ik mocht mn opdracht niet verkort/aangepast doen van school)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:23

Hmm geen rampzalige gevolgen?
Vertel hoe het zit, anders kun je t toch niet maken ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:23

Wat jammer Eva, maar uiteindelijk is het toch het belangrijkste dat je het haalt? Dan maar met wat vertraging. :o

Ik zou gewoon even rustig met je ouders gaan zitten en gewoon eerlijk vertellen hoe het zit. Dat je een opdracht nog niet afgerond hebt en dus nog even een paar weken langer door moet gaan met je studie.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:25

En betekent dat ook iets voor je vervolgopleiding en/of vervolgstappen richting arbeidsmarkt? Ik vermoed dat je ouders dat interessanter vinden dan dat je twee of drie maanden later afstudeert.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:26

Heeft het nog andere gevolgen? Financiële?
Zo niet, gewoon quick and painless. "Pap, mam, ik moet jullie wat vertellen. Ik heb een opdracht verprutst. En dit heeft gevolgen. Ik kan helaas niet afstuderen in juni maar pas na de zomervakantie. Ik vind het heel erg jammer maar er is geen andere oplossing."

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:27

Kind, wat is nou die paar maand op een heel mensenleven :+

Wees gewoon eerlijk, kleine moeite en dan geven ze je maar even op de kop omdat je een fout hebt gemaakt; het verandert er niets meer aan. Dus zeg gewoon dat je een fout hebt gemaakt en daardoor iets later je diploma kan krijgen :)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 21:27

Ik weet gewoon dat mn pa echt heeeel boos gaat worden, die reageert op alles overheftig.. daarom zie ik er zo tegenop :(
ik zou geen vervolgopleiding doen, ik ga opzoek naat werk op een kinderopvang.
ja ik zie het ook als maar n maandje langer doordgaan, maar voor hun is t echt n biggggg problem..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:28

Heb je echt een keus? Je kan toch moeilijk niets zeggen?

Je hebt een fout gemaakt en daardoor pech, dus zeg het nou gewoon. Beetje sneu als ze eind juni met een bosje bloemen al klaar staan immers.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-05-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:29

Misschien een optie om het eerst aan je moeder te vertellen. Dat het niet bij beide als een baksteen uit de lucht komt vallen? Maar dat jullie het samen pa kunnen vertellen?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:29

Ik zou het vanuit een duidelijke ik-boodschap vertellen, dus begin ermee dat jij je erg rot voelt en ervan baalt, en dan vertel je waarom

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:30

Joh... wat zijn nu een paar weken/paar maanden op een mensenleven??

Vervelend wat er nu gebeurd, maar geen drama toch? Gewoon vandaag nog vertellen, zonder poespas. Gewoon melden dat je je vergist hebt, en nog een opdracht af moet ronden, wat betekent dat je niet in juni maar in augustus/september gaat afstuderen . Is toch helemaal niet zo'n ramp? (Ik bedoel: je hoeft ze niet te vertellen dat je van je opleiding afgestuurd bent, zonder nog een kans op een diploma oid...)

Het is hooguit stom van je, maar ja... iedereen heeft recht om een keer wat stoms te doen, toch?

En het feit dat je vader daar zo boos over wordt: Dat is toch echt zijn probleem. Het is echt allemaal niet zo heel erg wat er nu gebeurd. Dus misschien moet je braaf zijn boosheid uitzitten, maar weet voor jezelf dat het eigenlijk allemaal niet zo'n ramp is..

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 23:05

Ma heel boos en teleurgesteld, daar ga ik nog lang gezeur van horen. Ga t samen met ma aan pa vertellen

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:08

Jammer dat je moeder zo reageert. Succes met het aan je vader vertellen. Ik neem toch aan dat hun weten dat je dit niet expres doet. Dus om boos te worden heeft eigenlijk weinig zin.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:10

Ik moest een jaar overdoen, nou vertel dat maar eens..
Ik heb het toch moeten doen vorig jaar, samen met mijn slb'er.
Ze hebben het toen goed opgevangen en waren totaal niet boos, wat ik wel had verwacht (dat ze boos werden).
Succes!

En, wat is nou die paar weken/maandjes vergeleken met je hele leven?

Edit, lees net het over je ma..
Aan de ene kant snap ikdat ze boos is, maar aan de andere kant: je doet je best.. Ze mogen eigenlijk niet boos op je zijn .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:12

evaac schreef:
Ma heel boos en teleurgesteld, daar ga ik nog lang gezeur van horen. Ga t samen met ma aan pa vertellen

Dat is wel logisch ook he!? Wel super dat ze je wel gaat steunen met het vertellen aan je pa zo te lezen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:13

Het gaat er misschien om dat ze voor een heel jaar schoolgeld moeten betalen. Als dat zo is zou ik ook behoorlijk boos worden hoor.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:16

Denk dat je ouders best teleurgesteld mogen zijn.
Zeker als ze ook nog je opleiding hebben betaald.
Als je pech hebt moeten ze nu een jaar langer schoolgeld betalen.
Weet niet hoe dat bij de pabo opleiding is geregeld.
Maar ik weet zeker dat ze straks ook wel begrijpen dat je het niet expres doet.

Ze moeten ook maar bedenken dat er toch nog zat kinderen zijn die helemaal niet afstuderen :D

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 23:16

mijn ouders willen alles perfect, en als dat niet zo is dan worden ze boos en krijg ik de schuld.
Ma gaat mee om pa in te tomen, omdat hij nogal heel erg bot kan worden (schreeuwend door het huis heen, mij uitschelden). Ik heb voor mijzelf besloten dat als hij niet fatsoenlijk tegen mij kan praten, ik niet hoef te luisteren en weg ga. (dit is niet de juiste instelling, maar een ouder hoort in dergelijke mate toch fatsoenlijk te kunnen communiceren, ik laat mij niet meer volschelden).

Het schoolgeld maakt niet uit, dat betaal ik zelf wel. Vaak is et in semesters van 3 maanden.
Ik doe geen pabo, maar onderwijsassistent.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 23:19

Ik doe juist mijn best, zoek hulp op school maar krijg die niet.
MBO is slecht geregeld, Ik moet na de zomer dan nog 1 a 2 maand door en dan zou ik klaar zijn.
Ik wil zelf best het schoolgeld betalen omdat ik snap dat zij geen zin hebben om dat ook nog eens verlengd te betalen. Daarbij zijn er meerdere in de klas die de opleiding verlengd gaan afronden. Ik rond al mij opdrachten met een ""Goed"" af, dus school zou geen reden hebben om mij niet door te laten.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:20

Als je je schoolgeld zelf betaalt snap ik het probleem van je ouders niet. Wat maakt een paar maanden nu uit. Ik ben 5,5 jaar te laat afgestudeerd :') en nooit ruzie over gehad met mijn ouders. Als je vader je uitscheldt en staat te schreeuwen is hij echt niet goed bezig. Een paar maanden op een mensenleven, wat maakt dat nu uit. Niet jij hebt een probleem, maar je ouders. Echt niet goed dat je zo op je tenen moet lopen om een paar maanden later afstuderen. Het leven gaat bij niemand nu eenmaal perfect, je ouders moeten blij dat je gewoon je diploma haalt, gewoon jongeren die zonder diploma van schoolgaan.