Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 16:10

Hoi bokkers!

In dit topic:
[LZP] Zwanger van mijn eerste <3
Ging het over een jonge bokker (20) die zwanger is van haar kindje!
Hartstikke leuk voor haar en ze is er ook enorm blij mee als ik het zo lees!

Puur uit nieuwsgierigheid vroeg ik of dat het kindje gepland was ja of nee.
Meteen kreeg ik een aantal reacties en verwijten dat het een asociale vraag was, dat het niks toevoegde aan het topic, etc.

Nu vond ik het nogal overdreven...
Als ik (ik ben nu 21) nu zwanger zou raken zou het ongepland zijn, en zou ik het ook helemaal niet vreemd vinden als iemand dat aan mij zou vragen!

Vriendin van mij was 20 toen ze zwanger was van haar eerste kindje en zij heeft daar bewust voor gekozen. Juist zodat ze straks weer jong, volwassen kinderen heeft en dus op een (redelijk) jonge leeftijd nog veel leuke dingen kan gaan doen (verre reizen maken, etc.).

Ik wil dus graag weten: waarom is het een rare/asociale vraag of het kindje gepland is of niet?
Ik heb namelijk het idee dat er niks mis is met die vraag.
Het was gewoon puur uit nieuwsgierigheid en totaal geen verwijt of iets dergelijks.
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 19-05-14 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

isawessels00

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:11

ik vind dat niet raar hoor....al zou ik het wel raar vinden als volwassene,dat een (onbekend) kind het aan me vraagt. maar als volwassene is het niet raar...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:12

Mensen vragen het meer als iemand wat jonger is.
Ik ben zelf ook 20, en als ik zwanger zou zijn zouden ze mij ook vragen.
Omdat ik full time student ben, paardrij, druk ben en de financiele middelen niet heb.

Denk dat het daarom gevraagd wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:13

Vragen staat vrij, antwoorden geven ook denk ik dan :)
Ik vind het geen vreemde vraag, de mens is nieuwsgierig en het is aan de ander om te bepalen of er wel of geen antwoord op gegeven gaat worden.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:13

Ik vind het een onbeschofte vraag. Het gaat namelijk niemand iets aan. Een kindje krijgen is iets tussen de verwekkers/ouders. Daarnaast kan het uiterst pijnlijk zijn voor een kind om later te horen van anderen dat het kind niet gepland was. Dat is aan de ouders om wel/niet te vertellen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:14

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 16:14

@isawessels00, tuurlijk als een vreemde het vraagt is het anders...

@Ess_Ramona, volgens mij snap je de OP niet helemaal? Ik stelde namelijk zelf die vraag ;). Maar veel bokkers vonden dat blijkbaar een rare / asociale vraag. En ik vroeg mij af waarom zij dit asociaal vonden.

@vuurneon, ja vind ik ook! Als je niet wilt antwoorden hoeft dat ook zeker niet en zal ik ook echt niet door blijven drammen haha!

@beb_bokt, maar waarom die vraag niet mogen stellen? Je bent niet verplicht om daarop te antwoorden toch..?

@snooki, hahaha mee eens

Edit; toegevoegd
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 19-05-14 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:15

Ik vind het geen rare vraag. Zeker niet op die leeftijd.
Onbeschoft is wat heel anders. Onbeschoft zou zijn als je een opmerking zou maken als: Zo, heb jij je effe lekker laten bezwangeren als jonkie! :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:15

Ik vind het geen vreemde vraag, als iemand van 30 een baby krijgt en er een topic op bokt over opent, kan diegene dezelfde vraag verwachting. Pure nieuwsgierigheid :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:16

Overigens denk ik het wel bij jonge meiden of andere bijzondere situatie, maar ik vraag het alleen aan diegene waar ik ook echt contact mee heb en dat ook gewoon bespreekbaar is. Ga niet een onbekende dat vragen :n
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-05-14 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Bij alles wat met kinderen te maken heeft moet je uitkijken wat je vraagt en hoe je het vraagt.. Er spelen zoveel verwachtingen en patronen mee dat veel mensen maar denken alles te kunnen zeggen.. Zo krijgen wij nu om de haverklap de vraag wanneer wij kinderen gaan krijgen omdat we vorig jaar zijn getrouwd en een huis hebben gekocht. Persoonlijk vind ik dit ook een irritante vraag en gaat het niemand een biet aan of en wanneer we kinderen nemen (mag je niet zeggen, het is krijgen! :roll: ) Ook daarin meegenomen dat het niet voor iedereen zo makkelijk gaat om zwanger te worden, dus ik zou altijd heel goed uitkijken met zulke vragen :)

Mjetterd

Ik vind het niet een hele rare vraag, wanneer je diegene gewoon kent.
Om het zo op bokt te vragen vind ik wel raar en zou ik ook niet op zitten te wachten als ik zwanger zou zijn.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:17

Pfff wat is daar asociaal aan? Ongeacht de leeftijd, hoeveel mensen maken er wel geen topic of zeggen het irl waarbij gevraagd was 'ooh en was het gepland?' Wat is daar nu erg aan?
Ik bedoel je plaatst het wel even op een online forum waar vreemden opzitten dus ja :+
Laatst bijgewerkt door chimello op 19-05-14 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Nou ik ben 30 en krijg regelmatig de vraag "of we al begonnen zijn" vind ik ook behoorlijk onbeschoft

Es_ther

Ik snap de OP wel hoor.

Het wordt (hier) voornamelijk gevraagd als de dames jong zijn.
Als ze wat ouder zijn en alles op n rijtje hebben zou ik het raar vinden, maar als je als stel of moeder nog studeert zou ik het geen rare vraag vinden.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 16:17

Jeetje wat gaat dit hard! Haha!

@Suzanne F. , haha! Zoiets zou ik ook nooit zeggen ;).

@Destination, klopt! :j Toen mijn schoonzus 37 was en zwanger van haar jongste vroeg ook iedereen of het gepland was! Juist omdat dat dan weer redelijk "oud" is.

@Ess_Ramona, oke mijn excuus dan!
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 19-05-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:19

Ik vind het ook een rare vraag, alles onder de 23 ga ik eigenlijk vanuit dat het ongepland is. Ik zie geen enkele reden om voor die tijd bewust aan kinderen te beginnen. Niet verkeerd opnemen! Ik kreeg deze vraag ook op mijn 28ste, ik vond het erg brutaal en onbeschoft. Wat dan nog, zie je dat kind over een paar jaar "jij was niet gepland"?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:19

Ik vind het geen vreemde vraag en daarbij, iemand zet zelf zijn hele privéleven op Bokt en dan nog raar vinden dat je ook nog eens vragen krijgt? En tja de ene vraag bevalt je en de andere niet. Dat is nou eenmaal het risico van een topic aanmaken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:20

chimello schreef:
Pfff wat is daar asociaal aan? Ongeacht de leeftijd, hoeveel mensen maken er wel geen topic of zeggen het irl waarbij gevraagd was 'ooh en was het gepland?' Wat is daar nu erg aan?
Ik bedoel je plaatst het wel even op een online forum waar vreemden opzitten dus ja :+

Haha ja, daar heb je ook zeker een punt. T is een nette vraag ook wat dat betreft.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:20

Mijn zus kreeg paar jaar terug de vraag of ze zwanger was..
Alleen omdat ze iets anders zat leek t alsof ze een buikje had. En ze moest bobben, dus geen drank..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:21

MarjanB schreef:
Ik vind het geen vreemde vraag en daarbij, iemand zet zelf zijn hele privéleven op Bokt en dan nog raar vinden dat je ook nog eens vragen krijgt? En tja de ene vraag bevalt je en de andere niet. Dat is nou eenmaal het risico van een topic aanmaken.

Natuurlijk is er ook een leven buiten bokt en ook in real life krijg je die vraag. Dan vraag je er toch ook niet om, omdat je het aan iemand vertelt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:21

Ess_Ramona schreef:
Mijn zus kreeg paar jaar terug de vraag of ze zwanger was..
Alleen omdat ze iets anders zat leek t alsof ze een buikje had. En ze moest bobben, dus geen drank..

Die vraag kreeg ik recent nog :o was juist net een beetje afgevallen :')

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:22

Beb_bokt schreef:
Ik vind het een onbeschofte vraag. Het gaat namelijk niemand iets aan. Een kindje krijgen is iets tussen de verwekkers/ouders. Daarnaast kan het uiterst pijnlijk zijn voor een kind om later te horen van anderen dat het kind niet gepland was. Dat is aan de ouders om wel/niet te vertellen.

Er is een groot verschil tussen ongepland en ongewenst een kindje krijgen. Als je als kind ongepland bent, maar je ouders zijn dolgelukkig met je, is wel even iets anders dan als je ouders je vertellen dat ze je helemaal niet wilden. Misschien dat het soms op een verkeerde manier geïnterpreteerd wordt, maar ik vind de vraag niet onbeschoft. Ik zou het me ook afvragen als mijn vriendinnen vertellen dat ze zwanger zijn :) (al weet ik dan het antwoord van te voren al wel :+) Niet om een oordeel te vellen over de zwangerschap, maar gewoon om erachter te komen of het een bewuste keuze of 'een ongelukje' was. Wat verder niet wegneemt dat ik het ze van harte zou gunnen als ze er zelf blij mee zijn :j

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:24

Ik ben 24 en mijn oudste wordt 3 juni al 3 jaar.
Ik was dus 21 toen ze geboren was. Mensen vragen me heel weinig of het gepland was. Maar als ik de beoordelende blik zie, ga ik het vaak al uit mezelf vertellen.
Nee ik had gewoon een mirena, raakte daardoorheen toch zwanger.

Ach als zij dalijk uit huis zijn ben ik pas in de 40.. En een studie combineren met kleine kinderen is ideaal. Ik zal pas fulltime van huis zijn als beide dochters op de basisschool zijn, en ze zullen mij ook maar 3/4 uur moeten missen (voor & na school).
Als ik later carriere maak, hoef ik me geen zorgen te maken over zwangerschap verlof en de veelste korte ouderschapsverlof blablabla

Als ik terug kijk, zou ik er weer voor kiezen om zo jong aan de kids te gaan. Maar nee, het was officieel niet gepland :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:26

Vragen mag, antwoord geven is een tweede.

Als ik nu zwanger zou raken dan is het zéker ongewenst. Scheelt dat mijn omgeving dat wel weet :))