- Beste Bokkers,
Na eeuwig twijfelen en nadenken wil ik dan toch even wat advies vragen van mensen die buiten deze situatie staan in de hoop dat ik de juiste keuze ga maken, die goed is voor mijzelf.
Sinds eind januari kreeg ik een nieuwe verzorgpony, een wat oudere merrie waar ik lekker mee kon tutten. Precies wat ik zocht, rijden hoefde voor mij niet dus dit was dé ideale oplossing. Ik ging dit drie dagen in de week doen. Via de eigenaresse van deze pony hoorde ik dat er iemand op stal op zoek was naar iemand die het leuk vond om tegen betaling voor haar paarden te zorgen. Ik reageerde hierop en al snel kreeg ik reactie, we zouden de volgende dag op stal afspreken om het één-en-ander door te nemen en dan te kijken of het wat zou gaan worden.
Zo gezegd zo gedaan stond ik op de afgesproken tijd op stal, de andere "stalhulp" had ik die avond daarvoor al gesproken en zou ook bij het gesprek aanwezig zijn. Echter kwam de eigenaresse met haar dochter (van wie twee van de vier pony's zijn) ruim een half uur te laat, goede eerste indruk, maar goed. Ik gaf aan voor het bedrag dat zij ervoor wilde geven 5 dagen in de week te voeren, mesten en als ik tijd over had de jonge pony te gaan longeren. De andere "stalhulp" zou de andere twee pony's verzorgen omdat deze bij haar eigen paard in de wei stonden. De eigenaresse zou de overige dagen de stal doen..
Al snel bleek dat zij niet van plan was haar handen uit haar mouwen te steken, ze kwam nooit, mestte nooit, en als ze kwam was er altijd gezeur. In het begin kon ik dit heel makkelijk laten gaan en denken "ze is niet wijzer", maar sinds een paar weken begin ik haar te ontlopen omdat ik mezelf opvreet van frustratie.. Ik ben zeven dagen per week, minimaal twee keer (vaak 3x) per dag op stal, doe werkelijk waar alles en nóg is er altijd iets niet goed, dan ligt er weer een klein beetje hooi in de paddock, dan is het weer te modderig (ja, daar kan ik écht wat aan doen).. Daarnaast hadden we de afspraak dat ik mocht rijden, zij zou doorgeven wanneer ze kwam en de overige dagen mocht ik rijden. Enfin, ze gaf het steeds maar niet door, op een gegeven moment zei ze haast dagelijks dat ze kwam, maar ze kwam niet. Ook ruimt ze haar spullen nooit op en dan krijgen we een appje "mijn zweep ligt bij het hek, leggen jullie die even binnen".
Maar, dit is helaas nog niet alles.. Ik heb vijf weken geleden een scooterongeluk gehad, met als gevolg een hersenschudding.. Ik kon dus gewoon even helemaal niets, maar dan moest ik maar een vervanger regelen, want zij ging écht niet mesten.. Dit heb ik niet gedaan en ben zelf zodra ik weer kon aan de slag gegaan, met het gevolg dat ik nu doodmoe ben, onwijs slecht slaap en slaappillen moet slikken om niet de hele nacht te liggen piekeren over van alles en nog wat.
Nu is het misschien vrij makkelijk om te roepen: "Stop ermee!" maar ik voel me dan weer schuldig tegenover de pony's. Zij krijgen dan helemaal geen aandacht, staan binnen de kortste keren weer vijf weken lang in een vieze stal en verdienen gewoon de aandacht..
Ik heb berekend hoeveel ik per dag krijg en dit is +/- 1.50 (net wat minder). Daarvoor voer ik dus twee keer per dag (gecombineerd met de andere stalhulp, maar ben er vaak beide voerbeurten), mest de paddock waar vijf paarden in staan, dit doet de andere stalhulp met iets minder regelmaat waardoor ik geregeld dagenlang alles moet doen, is het de bedoeling dat ik de 4-jarige Arabier longeer, de oudere Arabier poets en het liefst de IJslander van de eigenaresse in conditie houd.
Wat ik ervoor terug krijg is dan die 1,50 per dag en dat ik mag mennen met hun Shetlander. Echter heb ik een sulky gekregen, mentuig gekocht en ben ik hier door mijn vermoeidheid en het vele werk dat ik moet doen pas één keer aan toe gekomen.. Dus in feite 450,- uitgegeven om een sulky en tuig een beetje te laten verstoffen. Oja! En het belangrijkste: een hoop gezeur.
Ik ben nu onwijs aan het twijfelen of ik moet stoppen, ik blijf de oudere pony dan zeker nog verzorgen want hier heb ik onwijs veel plezier in en een dankbare eigenaresse.
Maar voel me dan weer schuldig tegenover die pony's.. Dus ik hoor graag hoe mensen hier tegenaan kijken, wat zij zouden doen. Sorry als het een wat lang en onoverzichtelijk verhaal is geworden, mocht er iets echt niet duidelijk zijn kan ik dit nog even uitgebreid uitleggen.

.. Ik heb op een stal gestaan waar de stalhulp daar 5 euro Per Uur voor kreeg!
. Zoooo verschrikkelijk jammer voor de dieren idd.