Vrienden, doe ik het fout?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pepermunt14

Vrienden, doe ik het fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:14

Hallo,
Tja zoals de titel het zegt. Vrienden heb ik wel, maar geen vrienden waar ik iets bij kwijt kan.
Ik snap het niet. Ze mogen me (zeggen ze), maar toch vragen ze nooit wat aan mij. Bijvoorbeeld: vandaag stond tussen 2 vriedinnen. Ik noem ze even L en K. Ik sta dus met K te praten tot ze opeens stopt met praten en naast mij heen kijkt en vraagt aan L of ze even mee wilt naar de wc. Uhmm oké, ik was met je aan het praten en dan loop je zomaar weg? Terwijl ze weet dat ik ook altijd wel mee gaat.
Nog iets, zo'n half jaar geleden. Een vriedin van mij wou mee naar de manege. Het was gezellig tot ze in gesprek komt met iemand van mijn lesgroep en die vraagt of ze haar lievelingspaard wilt zien. En loopt zo mee. Ze rijd nu al zo'n half jaar mee in de les bij mij. Maar als ik naast haar sta en ze heeft Hulp nodig loopt ze eerst naar iemand anders en daarna pas aan mij. Terwijl ze weet dat ik altijd klaar sta.
Ik snap het niet. Mensen verkiezen mij altijd boven anderen. Ik merk niet dat ze niet met me om willen gaan. Maar wat doe ik fout? Ik sta altijd klaar voor anderen en ben altijd vriendelijk en geduldig. Ik ben alleen de jongste van de klas. Daarom praat ik niet alleen maar over jongens, ruzies enzo.
Ik snap het niet. Doe ik iets mis? Waarom kiezen mensen toch altijd iemand anders terwijl ik dan naast hun sta? Ik voel me gewoon zo alleen en heb geen bff zoals iedereen. Ik heb eigelijk geen vrienden ze weten dat ik er altijd ben voor ze en met ze kan lachen. Maar toch gaan ze niet met me om.
Heeft iemand dit ook? Kan iemand me vertellen wat ik fout doe.

sorry voor het ingewikkelde verhaal en de spelfouten. Met een telefoon typen is lastig. Ook wist ik niet waar ik het moest neer zetten.

denice

Re: Vrienden, doe ik het fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:29

Hoi!

Ben je misschien gewoon niet te aardig? Je mag best eens voor jezelf opkomen hoor! Je klinkt als een lieve meid maar makkelijk met zich laat sollen.

Heb je geen vriendinnen die wel leuk en gezellig zijn? Hoe oud ben je?

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:32

denice schreef:
Hoi!

Ben je misschien gewoon niet te aardig? Je mag best eens voor jezelf opkomen hoor! Je klinkt als een lieve meid maar makkelijk met zich laat sollen.

Heb je geen vriendinnen die wel leuk en gezellig zijn? Hoe oud ben je?

Ik ben 14 en zit in de 3e. De meeste zijn 15/16. Te aardig weet ik niet, ik kan prima nee zeggen en als ik ergens niet mee eens ben zeg ik dat ook.
Ik heb ook wel vriedinnen die aardig zijn, maar toch gaan ze eerder om met anderen dan mij.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:36

Ach je bent gewoon hun BFF niet, komt wel goed zodra je op een opleiding zit (denk ik, ik zit toevallig in een klas met 22 jongens, daar heb je dit niet).

Vaak doe je dan niks verkeerd hoor, je bent gewoon geen perfecte 'vriendin', tja, pech gehad. Is zeker niks mis mee! Je kunt beter andere vriendinnen zoeken ipv achter hun aan te lopen. Gewoon aardig doen maar meer contacten maken.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:39

Hoi!
Je klinkt als een vriendelijke meid :) Misschien is je houding soms wat te afwachtend? Probeer wat meer initiatief te tonen naar die mensen, bijv. om eerst hén om hulp te vragen of om het een keer spontaan aan te bieden oid. Het scheelt ook vaak (eigen ervaring :) ) als je gewoon je gedachten op zo'n moment uitspreekt. 'Hey, je had het ook wel aan mij mogen vragen hoor :D' kan wellicht helpen, dan denken ze misschien de volgende keer eerder aan je.
Probeer je bepaalde dingen ook niet teveel aan te trekken. Als vriendin 1 aan vriendin 2 vraagt of ze meegaat naar de wc, moeten ze miss even iets privè's delen oid. Probeer er voor jezelf je schouders over op te halen, zulke dingen zijn zeer zelden persoonlijk bedoeld, en waarschijnlijk hebben ze niet eens door hoe je je er over voelt. :) Zit je er dan toch nog mee, spreek je gedachten dan gewoon tegen ze uit op een nier-veroordelende manier (hey, ik weet dat jullie het niet zo bedoelen, maar het komt over alsof ... en ik voel me hier ... bij)
Succes :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:41

Dat is ook een lastige leeftijd, vaak zijn die vriendschappen ook redelijk oppervlakkig. Kijk lekker rond en zoek naar leuke meiden! Komt vast goed met de tijd.

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:45

Bedankt voor de tips.
Op iemand afstappen ben ik niet zo goed in.
Vaak ben ik wat te verlegen. Maar als iemand het eerste contact maakt durf ik wel te praten met de ander.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:47

Probeer wat meer lef te hebben, gewoon gezellig praten. Zeg in de trein/ bus altijd vriendelijk hoi of als je ergens anders wacht, wie weet is het een gezellig mens.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:26

Ik zit in hetzelfde probleem als jij!
Ik ben 21 en heb ook geen BFF of iets. Ik ben ook altijd degene die de ander als eerste een berichtje stuurt hoe het gaat of wat dan ook.
Wel leer ik tegenwoordig steeds meer mensen kennen die wel leuk lief en gezellig zijn en waar ik wel mijn verhaal bij kwijt kan!

Gewoon verder kijken, nieuwe mensen leren kennen, komt helemaal goed :D.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:31

Je maakt maar één fout, de verkeerde mensen uitzoeken als vriendin. mensen die je letterlijk laten staan wanneer er iets interessants voorbij komt zijn geen vrienden. Daarmee bedoel ik niet dat het aan jou ligt, het ligt aan hun, kijk lekker om je heen en zoek andere mensen, je lijkt me een leuke meid dus laat die anderen maar eens een poosje links liggen. Wedden dat ze dan jouw kant weer optrekken want ze denken dat je met andere leuke dingen bezig bent en willen daar ook bij zijn. Niet op ingaan en lekker je eigen ding blijven doen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:39

Lees je berichtje even terug: aan anderen kun je niks veranderen, daarom moet je niet in beeld brengen wat zij verkeerd doen maar wat jij zelf misschien anders kunt aanpakken.
Heel goed naar je zelf kijken en jezelf beoordelen is veel moeilijker dan over anderen oordelen maar wel heel belangrijk.

Bedenk je: wat was er aan de hand? Hoe reageerde ik? Wat had ik anders kunnen doen? Had het gevolg dan anders geweest?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:47

klinkt precies als mezelf 2 jaar geleden :')
heb dit ook gehad en is nu nog steeds een beetje maar er kwam een nieuw meisje in onze klas en dat is echt mijn beste vriendin geworden. verder kan ik het met iedereen gewoon goed vinden maar heb maar 1 echte vriendin en ik vind het prima zo.
het komt dus echt wel goed ;)

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 16:50

Allemaal bedankt voor de tips.
In op mensen afstappen ben ik geen held in.
Heeft iemand een tip voor me?
Veder ken ik wel een paar mensen op school als ik ze zie mee kan praten. Maar niet echt goede vrienden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:00

Geen idee hoe ik het doe, ik zeg aller eerst onder het langslopen vriendelijk hoi als de tegemoet komende me aankijk. Ook als je even op de gang staat te wachten en iemand anders ook, even vriendelijk hoi, misschien komt een gesprek. Niet hoi zeggen en vervolgens wegduiken.

Je krijgt er zeker niet direct vrienden door, maar wie weet is er iemand tussen die een gesprek met je begint omdat je vrolijk en spontaan bent :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:07

Ik ken het wel, bij goede vriendinnen zeg ik dan altijd: Ben ik niet goed genoeg voor je om mee te lopen naar de wc? En bij degene die ik iets minder goed ken zeg ik meestal: ik had ook wel met je mee willen lopen hoor.
Kom maar iets meer voor jezelf op hoor!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:08

En dan? Dan ga je eigen vragen om aandacht, best 'kinderachtig'.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:44

Misschien niet de beste tip, maar het werkt wel. Gewoon de rollen omdraaien. Doe het een keer zoals zij dat doen bij jou. Je krijgt vast te horen waarom je zo deed. Op dit punt kun je zeggen dat hoe zij zich op dat moment voelen, jij je ook vaak zo hebt gevoeld. Klaar :)

Ik denk dat in dit verhaal je zelfvertrouwen het kernwoord is. Heb wat meer zelfvertrouwen meid. Je bent zo te horen een leuke lieve meid dus kom voor jezelf op.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:17

xSlvna schreef:

Nee hoor, ik laat gewoon merken dat we in gesprek waren en dat ik best mee had willen lopen. Beetje vreemd als je in gesprek vind en ze gaat naar een ander toe om mee naar de wc te gaan. :)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:06

Dat komt me heel bekend voor TS ik had/heb dat ook. Nu ik wat ouder ben is uit al die opervlakkige vriendschappen er maar één uitgekomen waar ik echt alles tegen kan zeggen en kan doen. Ik was vroeger ook altijd de laatste waar ze naar toe gingen en dat kwam omdat ik mijn mond niet open trok in de klas en omdat ik niet meedeet met de domme geintjes die ze uithaalde of iets. Je komt vanzelf iemand tegen waar je wel beste vriendin tegen kunt zeggen :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:12

xSlvna schreef:

Is niet kinderachtig. Ik was vorig jaar nog heel erg bang dat ik opdringerig overkwam (ik vroeg altijd 'mag ik naast je zitten? Vinden jullie het niet erg als ik meega? Etc). Uiteindelijk krijg je daarvan dat mensen over je heen gaan walsen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:04

Er komen al geweldig goede tips langs!!! :j

Je klinkt idd als een aardige meid met niet de juiste vriendinnen, helaas!!! -O-

Als je durft, kun je ook gewoon eens vragen, als ze met je staat te praten en loopt weg, zeg eens he, wij waren toch aan het praten?! Iets meer haren op je tanden krijgen en ik weet dat dat lastig is, vooral op deze leeftijd als je je vaak over veel dingen onzeker voelt!!

Misschien geven ze bij jou op school wel een assertiviteits training! Zon training is er echt niet alleen voor de mensen die helemaal niet assertief zijn, maar ook voor mensen die een beetje aan zichzelf willen werken!! Niks mis mee, en dan ben je al helemaal niet gek!! Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet, maar dan heb je er igg iets aan gedaan!!

Enneee... Niet te lang piekeren over het hebben van geen bff, op een dag staat ze daar!! :j

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:23

Hallo mensen,
Bedankt voor de tips. Ik heb wat mensen aangesproken en kan er wel mee praten.
Veder niks, ik word ook nooit mee gevraagd naar iets.
Telkens hoor en lees ik dingen van: net naar het zwembad geweest met ... en vanavond feestje bij ....
Ik word gewoon nooit mee gevraagd, ik vind het gewoon jammer.
Als ik zelf iets voorstel zijn het weinig mensen en de meeste zeggen het op het einde af. Ook als ik vraag of ik mee kan is het ook met moeite of hoor ik dat het niet uitkomt.
Op Facebook lees ik ook vaak: verveeld zich, wilt praten enzo. Soms bied ik aan dat ik iets wil doen en dan hebben we opeens wat. Terwijl mensen weten dat ik er altijd ben.
Zo gingen er een paar meiden zwemmen , maar ging dat niet Door omdat ze met te weinig zijn. Terwijl ik niet eens gevraagd word.
Het klinkt misschien kinderachtig maar ik zit er echt mee.
Overal lees je en hoor je dat iedereen wat doet en ik heb niks leuks gedaan.
Ik vind het echt vervelend en voel me alleen.
Wat moet ik toch doen?? Ik word er gewoon gek van ik heb gewoon geen vrienden.

Sorry voor het lange en ingewikkelde verhaal. De tranen komen nu gewoon over me wangen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:05

Wat vervelend zeg dat het zo gaat :( ik kek het van vroeger en dat gevoel is niet fijn. Als je wilt praten staat mijn PB box altijd open.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:41

Wat ontzettend moeilijk TS :( mijn pb box staat voor je open als je erover wilt praten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:57

Ten eerste; Echt ontzettend naar voor je :(:)

pepermunt14 schreef:
Ik ben alleen de jongste van de klas. Daarom praat ik niet alleen maar over jongens, ruzies enzo.

Ik denk dat hier wel een deel van het probleem zit. Jij bent 14 en je klasgenoten zijn 16 schrijf je, daar zit op die leeftijd best wel veel verschil tussen. Meiden van 16 hebben gewoon een heel andere belevingswereld dan meiden van 14, net zoals jij waarschijnlijk ook heel anders denkt dan de brugklassers van 12 :) Daar kan je niks aan doen, maar dat zorgt er misschien wel voor dat je je klasgenootjes niet altijd snapt, en zij ook jou niet helemaal snappen.

Kan je via de manege (of andere sport/muziek/bokt!/familie/in je straat/buurt etc) niet in contact komen met meer meiden dan alleen de meiden uit je klas? In een groepje meiden van 13/14 jaar voel je je waarschijnlijk beter op je plek :)