Katten weren van balkon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Katten weren van balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 10:38

Allereerst: ik weet dat er al diverse topics lopen over 'katten bij de buren', maar hopelijk kan iemand mij wat tips geven over het volgende:
Een paar maanden geleden ben ik met mijn hond (grote bouvier, Renzo) bij mijn vriend ingetrokken. Wij hebben geen tuin, maar een redelijk ruim balkon. Renzo is echt een grote schat, maar heeft een bloedhekel aan katten. Gelukkig is het nog nooit zover gekomen, maar het is vrijwel zeker dat hij de kat zonder twijfel afmaakt zodra hij hier de kans toe krijgt. Inmiddels is gebleken dat er regelmatig een kat bij ons op het balkon zit, dit is niet altijd dezelfde, tot nu toe hebben we twee verschillende katten gezien. Ze komen op ons balkon door langs of onder het tussenschot door te kruipen. Aan de andere kant van dit schot zit een kleine galerij. We weten niet van wie de katten zijn.
We hebben geen zin om telkens de schuifpui dicht te laten omdat Renzo anders misschien een kat te pakken krijgt. Vanmorgen stond hij weer te flippen voor de (dichte) schuifpui toen hij zag dat er een kat op het balkon zat. Daarnaast is het ook duidelijk dat de katten (of één van de katten) regelmatig op het bakken zeiken, smerig! Al is het ontzettend frustrerend, we weten helaas dat kat nu eenmaal buitendieren zijn. Althans, veel katten worden buitendieren gemaakt. Het zal dus weinig zin hebben om de eigenaren hierop aan te spreken, we weten namelijk allemaal wel hoe een dergelijke discussie zal gaan verlopen.
Nu vraag ik me af of iemand hier wellicht tips heeft om de katten van ons balkon te weren.

Ik open dit topic NIET om een zoveelste discussie te beginnen over het binnen of buiten laten van katten, maar ik vraag specifiek om tips om ervoor te zorgen dat er geen katten meer op ons balkon komen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:46

Je balkon afzetten op de plekken waar ze er op komen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:49

Komen de katten over 'de railing' of er door?
Indien erover, zou je een schrikdraadje kunnen spannen?! Indien erdoor, zou je bijvoorbeeld van dat groene gaas om de spijlen kunnen doen!?

aatjuh12

Re: Katten weren van balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:52

ik weet niet of je ze er helemaal door kan weren.. maar ik weet dat als je last heb van plassende/poepende katten in de tuin je gebruikt koffiedik in de plantenbakken kunt doen.. daar schijnen ze niet van te houden en dus weg te blijven.. misschien kan je dat eens proberen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:52

Om te beginnen inderdaad het verdachte tussenschot verlengen, verhogen, verbreden of op een andere manier onaantrekkelijk maken voor de katten ?

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:58

Waarschijnlijk, als je de hond toch op het balkon laat, zullen de katten binnen no time weg blijven. Katten zijn snel genoeg. Die zal hij toch niet zomaar te pakken hebben?
Ik heb juist mijn hele balkon afgezet met een speciaal net. Mijn kat mag best naar buiten, maar ik heb er geen zin in dat ze de andere flatgenoten tot last is. Ik heb er ook een hekel aan als dat bij mij gebeurt namelijk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:59

Hondenplas en poep in bakjes op het balkon tijdelijk.De geur is denk ik een waarschuwing voor poesen.Bij ons in de tuin komen ze niet meer door hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:13

Wij gebruikten kippengaas om het balkon af te zetten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:31

Zolang het niet al te koud is en er iemand thuis is, dan hebben we de schuifpui praktisch altijd open staan en ligt Renzo 9 van de 10 keer op het balkon. Maarja, katten zijn slim en ze komen dus alleen op het balkon wanneer Renzo niet op het balkon ligt. Vanmorgen toen ik de schuifpui open deed was de kat al lang en breed gevlucht.
Voor de duidelijkheid heb ik even foto's gemaakt van het balkon:

Hier zie je het balkon van buitenaf, wij wonen boven de poort. Links op de foto is het trappenhuis, deze delen we met 3 andere huishoudens, maar de katten zijn niet van hun. De gele deur op het midden van de foto is onze voordeur en daar direct naast is het tussenschot waar de katten langs komen. Tot nu toe heb ik de katten telkens langs de zijkant van het schot zien komen, dus tussen het schot en het hek van het balkon.
http://i123.photobucket.com/albums/o303/Jolien87/Mobile%20Uploads/20140515_111423.jpg

Dit is het schot vanaf beide kanten. Ik heb het even opgemeten en zowel aan de zijkant als aan de onderkant zit er een ruimte van +- 11 cm. Hier is helaas moeilijk iets aan vast te maken, hoewel we wel zouden kunnen proberen om aan één van de spijlen een strook kippengaas te bevestigen. Zo heel af en toe gebruiken we het schot als ingang dus deze willen we niet vastzetten.
Ik vraag me alleen af of de katten dan niet alsnog via het kippengaas omhoog klimmen.
http://i123.photobucket.com/albums/o303/Jolien87/Mobile%20Uploads/20140515_111604.jpg
http://i123.photobucket.com/albums/o303/Jolien87/Mobile%20Uploads/20140515_111933.jpg

Normaal gesproken hebben we in die hoek bij het schot een appelboompje in een grote pot staan. Hier kunnen we best van koffiedik in leggen, eens kijken of dit de katten tegenhoudt.
Ik las ook iets over knoflook(olie). Alleen ik betwijfel of dit goed is voor het boompje. Iemand een idee?

Ettesil schreef:
Waarschijnlijk, als je de hond toch op het balkon laat, zullen de katten binnen no time weg blijven. Katten zijn snel genoeg. Die zal hij toch niet zomaar te pakken hebben?

Omdat aan de ene kant van ons balkon een stenen muur zit (dit is op de eerste foto te zien, aan de rechterkant) en het vrijwel zeker is dat de katten langs het schot het balkon op komen, is er dus maar één kant waar de katten weg kunnen. De kans bestaat dus dat Renzo de kat in een hoekje drijft en hem alsnog te pakken krijgt. En dan heb ik het niet over een klein schoothondje, dus die deinst niet echt ergens voor terug. Normaal gesproken is het echt een schat van een beestje, maar bij katten lijkt het alsof hij een waas voor z'n ogen krijgt. In mijn profiel staan wel foto's van hem. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:37

Met dat balkon en schot zou ik niet moeilijk doen: koop een rol kippengaas en maak het aan de onderzijde, de zijkant én de bovenkant dicht. Probleem opgelost. En kippengaas is niet zo storend. Of neem kattennet, dat is nog dunner, in "transparant" te verkrijgen en merk je bijna niet op. Kost geen reet, je bent een uurtje kwijt om het te bevestigen en klaar.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:38

aluminiumfolie ruim neerleggen (niet te strak gespannen) direct achter je schot tijdelijk. Katten haten het om eroverheen te lopen.

Op die manier leer ik mijn eigen katten ook dingen aan als ze ergens niet mogen komen. Werkt perfect.
Anders zou ik zeggen een plantenspuit, maar weet niet of daar iets op te verzinnen is, dat t automatisch spuit zodra er een kat voorbij komt. Want dag en nacht op wacht zitten met een plantenspuit is natuurlijk ook niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:39

inge81 schreef:
aluminiumfolie ruim neerleggen (niet te strak gespannen) direct achter je schot tijdelijk. Katten haten het om eroverheen te lopen.

Op die manier leer ik mijn eigen katten ook dingen aan als ze ergens niet mogen komen. Werkt perfect.
Anders zou ik zeggen een plantenspuit, maar weet niet of daar iets op te verzinnen is, dat t automatisch spuit zodra er een kat voorbij komt. Want dag en nacht op wacht zitten met een plantenspuit is natuurlijk ook niet alles.

Werkt niet bij elke kat, die van mij gaat er mee spelen :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:39

Een net is denk ik te dun en moet dus ergens aan vastgemaakt worden. Aangezien het schot nog wel gewoon open en dicht moet kunnen gaat dit moeilijk worden, ben ik bang. Of iemand moet een constructie weten waarmee dat wel gaat lukken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:42

Kan hij niet per ongeluk over de balkonrand springen achter de kat aan?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:45

Britta31 schreef:
Kan hij niet per ongeluk over de balkonrand springen achter de kat aan?

Renzo?! Nee hoor. Het gebeurt vaak dat er mensen met honden onder de poort door lopen, hier snapt hij maar weinig van en hij ziet het dan ook als iets wat zijn territorium in loopt. Hij gaat dan volledig uit z'n plaat maar staat alleen wat op de plek te stuiteren.
Daarnaast is de balkonrand zo hoog, dat zou hij niet kunnen.
De katten zullen ook niet van het balkon af springen, tenzij ze vallen maar dit lijkt me sterk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:46

Jolien87 schreef:
Een net is denk ik te dun en moet dus ergens aan vastgemaakt worden. Aangezien het schot nog wel gewoon open en dicht moet kunnen gaat dit moeilijk worden, ben ik bang. Of iemand moet een constructie weten waarmee dat wel gaat lukken.

Kun je niet een soort liggende L maken van bijvoorbeeld multiplex ?
Die dan aan de buitenkant bevestigen zodat het schot een grotere aanslag heeft en een soort drempel.

Ik leg het vast heel ongelukkig uit, terwijl ik het zo helder voor me zie :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:47

inge81 schreef:

Nee hoor. De jouwe misschien, de mijne gaan er juist graag op liggen of mee spelen. Knarst zo lekker.

Jolien87 schreef:

Dat heb ik even over het hoofd gezien. Dan zou ik voor het gaas gaan. Aan het schot vastmaken zodat je het schot steeds mét gaas open kan doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:50

Shirley schreef:
Jolien87 schreef:

Kun je niet een soort liggende L maken van bijvoorbeeld multiplex ?
Die dan aan de buitenkant bevestigen zodat het schot een grotere aanslag heeft en een soort drempel.

Ik leg het vast heel ongelukkig uit, terwijl ik het zo helder voor me zie :D

Ik snap je inderdaad niet helemaal. :')

GC: Aan het schot is helaas niks vast te maken omdat het één geheel is als je begrijpt wat ik bedoel. We mogen nog niet eens gaten in de stenen muur van het balkon boren om plantjes op te hangen, laat staan dat dit wel met het schot mag. De spijlen van het balkon kunnen we eventueel nog wel gaas aan vastmaken met tiewraps. Maar mijn voorkeur gaat dan toch uit naar middeltjes om de katten te weren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:58

Waarom laat je Renzo niet zijn werk doen?
Je kan ook een net om je balkon spannen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:59

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:01

Fjorj schreef:
Waarom laat je Renzo niet zijn werk doen?
Je kan ook een net om je balkon spannen.

Misschien moet je mijn posts nog even goed lezen, of ik begrijp je verkeerd.
Renzo ligt dagelijks op het balkon, dan blijven de katten ook wel weg. Ze zitten er met name 's ochtends en 's avonds. Als Renzo wel snel genoeg op het balkon is en de kat daar nog zit dan kan Renzo hem zó in een hoekje drijven en dan is het einde verhaal voor de kat. Ik wil niet dat Renzo dit op zijn geweten heeft.
Het gaat puur om het schot. Als je de foto's bekijkt zie je dat een net om het balkon praktisch niet mogelijk is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:03

Als je met "middeltjes" gaat beginnen, ben je nog lang bezig, 90% werkt niet en je krijgt troep. Dan kun je beter de boel dichtmaken.

Wat shirley bedoeld is een soort van "frame" op de bodem en aan de zijkant maken, dat alles dichtmaakt als je schot dicht zit. Als je je schot open doet heb je alleen dat L-vormige frame waar je even overheen moet stappen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 15-05-14 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:05

Ja , jij snapt me :D
Zou toch handig zijn ?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:07

Hm, geen middeltjes dus. :n
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt en het klinkt inderdaad heel handig. Echter, de kieren onder en naast het schot lopen niet in één keer door als je begrijpt wat ik bedoel. Of de laatste twee foto's is te zien dat er nog twee punten aan de zijkant van het schot zitten waarmee het schot wordt vastgezet. Ik zal zo wel even een foto maken van wat ik precies bedoel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:08

Laat zien, we denken graag mee :D

En als ik dan verzin en GC vertaalt het, dan komt het vast wel goed !