Ik ben "racistisch"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Ik ben "racistisch"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 03:45

Want ik ben blank en ik hou niet van drugs..

Ja, vertel mij het maar.. Ik word er inmiddels een beetje moe (en vooral verdrietig) van.. Ik woon in een dorp waar vrij veel buitenlanders wonen. Nu maakt mij dit niet uit, ik ben dik bevriend met een aantal van ze. (Ben zelfs kind aan deur :D ) Echter is dit ook een dorp waar praktisch een dealer per persoon rond loopt. Zowel blanke als gekleurde mensen. Ik werk zelf in een klein cafe en hierdoor weet ik dus precies wie de dealers zijn en houd ik deze ook nauwlettend in de gaten wanneer ze binnen komen. Nu was er laatst toevallig een donkere man waarvan ik wist dat deze dealt. Ik betrapte hem er op dat hij iets deed wat niet pluis was en heb hem hiervoor de deur gewezen. Sindsdien ben ik dus "de dorpsracist". Vanuit auto's word ik uitgescholden dat ik een racist ben en weet ik wat al niet. Laatst kreeg ik zelfs de opmerking voor mijn kop dat ik racistisch ben omdat ik blank ben! En dat bedoel ik letterlijk! "Jij bent blank, dus jij bent racistisch".

Nu ben ik iemand die dergelijke onzin niet snel laat overslaan tot in emotie, maar het doet stiekem toch wel heel veel pijn. Ben ik dan racistisch omdat ik blank ben? Ben ik dan minder omdat ik blank ben? Naast dat ik er heel verdrietig van word voel ik me ook steeds minder veilig. Ik heb sinds ik werk zo'n 30 man de tent uit geschopt en slechts een enkeling daarvan was niet blank. Maar dat had ik dus blijkbaar niet mogen doen want dat is een teken van racisme. Betekend een kleurtje dan tegenwoordig dat je alles mag maken? Ik persoonlijk maak daar tenminste geen onderscheid in. Ik snap dat vele getinte mensen vaak racistisch behandeld worden. En dat vind ik echt heel erg! De slechte verpesten het voor de goeie, en dat gaat zeker ook voor mij zo op.

Bah. Ik weet gewoon echt niet zo goed meer wat ik er mee moet. Ik ben het zat #) Maar wat kan ik er in hemelsnaam tegen doen?

Bambolina

Re: Ik ben "racistisch"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 04:19

Tja.. sommige mensen (zowel blank als gekleurd) snappen nou eenmaal niet de definitie van racisme. Een aantal blanken roept de meest racistische dingen en denkt het te kunnen ontkrachten door te zeggen 'maar ik ben niet racistisch!!' en een aantal gekleurde mensen hebben de neiging om iets direct op racisme te gooien.
Als je in het openbaar drugs staat te dealen moet je er rekening mee houden dat je misschien niet overal welkom heeft en dat heeft dan echt niks met je kleurtje te maken. Het is heel triest dat beide partijen op zo'n manier onderscheid van mekaar wil maken. En daar zijn andere blanken en gekleurde mensen dan weer het slachtoffer van, waaronder nu jij. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je er aan zou kunnen doen.. als het zo makkelijk was, had (reverse) racisme allang de wereld uit moeten zijn!
Het belangrijkste is dat jij zelf weet dat je naar eerlijkheid en voor de veiligheid van je klanten gehandeld hebt, en dat je die man dus niet vanwege zijn kleurtje er uit hebt geknikkerd!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 04:51

Sja, ik werd racistisch genoemd omdat ik zei dat "Mexicaanse acteurs niet goed acteren", wat ook bijna elke andere Mexicaan zegt, dus dan zijn we allemaal racisten? :Y)

Zolang jij weet dat je het bij het rechte eind hebt en zoals bambolina zegt, gehandeld heb voor de veiligheid van je klant, is dat het belangrijkste.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 05:58

Ja, dat kan zomaar gebeuren.
Lange tenen bij de tegenpartij.
Je zou er bijna juist racistisch door worden als.......
de meeste mensen van wat voor kleur dan ook niet gewoon normale,
lieve en open mensen waren. Gelukkig!
En dat weet jij ook, aangezien jij ook vrienden buiten je eigen 'ras' (pfff, ik haaaat dat woord) hebt.
Ondertussen zit je wel in een vervelende situatie, terwijk je alleen maar je werk deed.
Ik denk dat je gewoon je ding moet blijven doen zoals altijd.
Niet reageren op aantijgingen en vooral om blijven gaan met iedereen die je lief is.
Al is die gene pimpelpaars met een gouden randje.

Ik snap wel hoe jij je moet voelen.
Mijn zus had ooit een vriend waar ik op het eerste gezicht al geen enkele sympathie voor kon opbrengen.
(Bleek later een ook een eikel eerste klas te zijn)
Ik probeerde dat te verbergen, het is tenslotte het vriendje van je zus,
maar hij voelde het toch.
Werd ik prompt voor anti-semiet uitgemaakt!
Ik wist werkelijk waar niet eens dat die kerel joods was!
En dat was er dus maar 1, laat staan een half dorp.
Sterkte TS. Hou je goed.
Het is niet jouw schuld.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:27

Mijn mams is conductrice en hoe graag je ge en oordeel wilt hebben is 90 procent van de probleemmakera op de trein allochtoon. Dat maakt je geen racist, dat zijn mensen die zich achter een woord verschuilen en geen verantwoordelijkheid nemen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:57

Leuk dorpje... en je woont daar omdat?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:40

Je bent 21? Ik vind het ook wel banketstaaf dat je werkgever het hele drugsprobleem bij jullie (personeel) legt. Blijkbaar is het bij jullie een veel voorkomend probleem. En er zal ook best wel wat angst achter zitten. Jij hebt er een aantal uit gegooid, maar ben je de enige? Doen je collega's het ook of durven ze niet? En hebben ze dan een cafe verbod of komen ze de dag erna weer gewoon terug?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:42

Maar als je weet wie de dealers zijn, dan weet je waarschijnlijk ook waar in het dorp kwekerijen liggen.. Kun je ze niet gewoon bij de politie aangeven, eventueel anoniem? Hoe meer van dat soort tuig wordt opgepakt, hoe beter..

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:48

grappig dat hij zegt: 'je bent blank, dus racistisch'.

Dat vind ik behoorlijk racistisch!
Deze mensen snappen het woord racisme niet.

Ik weet dat het moeilijk is maar probeer het je niet aan te trekken. Deze mensen die dat roepen zijn waarschijnlijk hele zielige mannetjes zonder leven die zich zo vervelen dat ze dit soort onzin uit gaan halen.

Gelukkig weet jij, en jou vrienden dat je zo niet ben, en daar gaat het om.
Veel sterkte!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:49

Ik heb meer het idee dat die persoon racistisch is en niet jij. Hij heeft duidelijk problemen met blanken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:35

Iemand die boos is en gaat schelden, die zoekt de zwakke plek van de ander. Dit is er een. Een beschuldiging van racisme komt aan, en wordt makkelijk overgenomen door anderen. Dat is de voornaamste reden dat men het gebruikt - puur om jou te pakken omdat je die persoon hebt gestoord. En dat werkt helaas...

Vervelend. Hoe je daar mee om moet gaan, ik zou het niet weten. Je rug rechthouden, gewoon zijn zoals je bent naar je vrienden en de klanten, en hopen dat het overwaait... veel betere ideeen dan dat heb ik niet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:44

Triest, diep triest!! Volgens mij is het eerste woord wat babies met een kleurtje en allochtonen die naar Nederland komen leren, het woord rascisme.

Hoe vaak ik het hier al hoor! Geen woord Nederlands spreken, maar wel foutloos het woord rascisme eruit gooien!

Gewoon triest! En heel erg jammer! :n

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:47

vencedor schreef:
Leuk dorpje... en je woont daar omdat?

:= :D

Wat klote ts... Je doet je werk zonder vooroordelen en dan krijg je dit. Je kan er vrij weinig aan doen, keuze is negeren, terug praten/schreeuwen of verhuizen.
Of het laten overwaaien.

Zijn waarschijnlijk gewoon zijn vriendjes die het niet leuk vinden dat hij niet meer lekker in het café kan dealen :n

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:49

Mensen maken misbruik van racisme en dan vooral de zwarten zelf en dat is zo jammer. Zij maken van alles misbruik en blanken/witte mensen maar uitschelden etc. Gewoon negeren, het heeft geen zin om er een discussie van te maken, het is hun tekortkomingen die ze projecteren op jou. Zoals veel mensen doen in allerlei aspecten van het leven. Jij weet wel beter :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:54

Inderdaad, de ironie achter "jij bent blank, dus jij bent racistisch."

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:35

Poeh ik heb ook wel eens gehad, twee (allochtone) jongens vroegen om een vuurtje, ik zei dat ik dat niet had (ik rook namelijk niet) en toen was het ook meteen ' dat ik ze geen vuurtje wilde geven omdat ze buitenlands waren'. Ik heb ze uitgelegd dat ik niet racistisch ben, ik rook gewoon niet en dat ik allochtone jongens geenzins 'enger' of 'vervelender' vind dan blanke jongens, sterker nog ik vind het bijna andersom.. Toen kreeg ik de 'box' van ze en vonden ze me awesome :')
Maar dit is misschien wat lastig toe te passen op jouw verhaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:40

Vaak zijn de gene die wordt racisme roepen zelf de grootste racisten!
Want stel dat je niet blank was geweest, hadden ze dan nog steeds zelfdegeroepen?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:19

Vooroordelen zijn er soms om bevestigd te worden... Die man (die toevallig een donkere huid heeft) doet iets wat niet mag en jij spreekt hem daarop aan en vervolgens uit hij zijn frustratie in iets wat heel zwak is door te roepen dat hij zielig is omdat jij als vrouw (met toevallig een blanke huid) niet houd van mensen die een donkere huid hebben.

Bekrompenheid zit niet in de kleur van de huid maar huist in je geest...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:21

Fred_Kroket schreef:
Vooroordelen zijn er soms om bevestigd te worden... Die man (die toevallig een donkere huid heeft) doet iets wat niet mag en jij spreekt hem daarop aan en vervolgens uit hij zijn frustratie in iets wat heel zwak is door te roepen dat hij zielig is omdat jij als vrouw (met toevallig een blanke huid) niet houd van mensen die een donkere huid hebben.

Bekrompenheid zit niet in de kleur van de huid maar huist in je geest...

+:)+

Eens. Boven staan dus.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:25

Ja maar wat nou als het typisch zijn die haar op een keer opwachten ergens? Dan kan je er moeilijk boven gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:28

Ze denken heus niet echt dat jij een rascist bent (en so what) ze roepen dat alleen maar omdat jij iemand hebt belemmerd in zn handel..

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:39

Wat een onzin... Ik krijg steeds meer het gevoel dat het niet uit maakt wat we zeggen, alle blanken zijn racistisch...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:44

Ik vind het eigenlijk heel jammer dat ik toch al meteen weer een paar generaliserende reacties zie.. 'Wij' blanken hebben eeuwen lang alle andere rassen onderdrukt, en een aantal van 'ons' snapt niet helemaal dat wij in het hele racisme verhaal dus een sterke overhand hebben. Wij zijn degenen die het hebben veroorzaakt; en nu moeten we dat SAMEN oplossen. Respect moet je eerst zaaien en dan pas oogsten. De enigen die het verdraaide stereobeeld van de racistische blanke kan verbreken zijn wij zelf- net als dat allochtonen en allochtoon-uitziende mensen de enige zijn die het verdraaide stereobeeld van de 'criminele' allochtoon kan verbreken. Wees gewoon verstandig en begin bij jezelf ipv de schuld altijd maar op de andere partij te schuiven. En denk er ook bij na als je van racisme wordt beschuldigd dat het zomaar heel terecht zou kunnen zijn.

Overigens niet aan TS gericht dit, die daadwerkelijk met een crimineel te maken heeft, die jammer genoeg zijn kleurtje heeft misbruikt, waarmee hij niet alleen TS maar ook 'zijn' eigen mensen tekort doet.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:03

Bambolina schreef:
Ik vind het eigenlijk heel jammer dat ik toch al meteen weer een paar generaliserende reacties zie.. 'Wij' blanken hebben eeuwen lang alle andere rassen onderdrukt, en een aantal van 'ons' snapt niet helemaal dat wij in het hele racisme verhaal dus een sterke overhand hebben. Wij zijn degenen die het hebben veroorzaakt; en nu moeten we dat SAMEN oplossen. Respect moet je eerst zaaien en dan pas oogsten. De enigen die het verdraaide stereobeeld van de racistische blanke kan verbreken zijn wij zelf- net als dat allochtonen en allochtoon-uitziende mensen de enige zijn die het verdraaide stereobeeld van de 'criminele' allochtoon kan verbreken. Wees gewoon verstandig en begin bij jezelf ipv de schuld altijd maar op de andere partij te schuiven. En denk er ook bij na als je van racisme wordt beschuldigd dat het zomaar heel terecht zou kunnen zijn.

Overigens niet aan TS gericht dit, die daadwerkelijk met een crimineel te maken heeft, die jammer genoeg zijn kleurtje heeft misbruikt, waarmee hij niet alleen TS maar ook 'zijn' eigen mensen tekort doet.

Ik vind dit nonsense, de duitser die er nu is is toch ook niet de duitser van 1945? Het heeft met je zelf te maken. Het zijn gewone mensen en een duitser denkt toch ook niet, ooh ze denken dat ik vast pro hitler ben etc. etc. Loslaten en in het nu leven niet in het toen. Er wordt zo makkelijk misbruik gemaakt van 'racistisch' voor eigen behoeften.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:16

Bambolina schreef:

Echt waar heb je het over, dit is pas racistisch, ik ben blank en ik heb nog nooit iemand onderdrukt. Wat moet ik oplossen. Dat andere blanke individuen mensen hebben onderdrukt. Moet ik op straat aanSurinamers mn excuss gaan aanbieden over de slavernij? Ze zien me al aankomen, ze lachen met vierkant uit. Beetje holkruipen van ooit onderdrukte groeperigen. je moet nou geen onzin gaan praten