Achtervolgd, machteloos gevoel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Achtervolgd, machteloos gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:44

Hoi!

Gister is er iets vervelends gebeurd, ik werd namelijk achtervolgd door een vreemde man.

Ik was mijn tas ergens vergeten en moest hem even ophalen, het was rond een uur of 8 en door de regen waren er geen mensen op straat...
Ik reed met mijn auto het parkeerterrein op, hij reed er net vanaf en we keken elkaar even aan. Ik ging verderop met mijn auto staan en tot mijn verbazing ging hij achter mij staan. Vond ik al aardig vreemd.
De winkel waar ik moest zijn was 10m verderop, die heeft een voor en achter ingang. Ik ging mijn auto uit (de man bleef zitten in zijn auto, keek naar mij) en liep naar de achter ingang. Ik zie dat de man ook uit zijn auto stapt en naar me blijft kijken. Ik probeer de deur open te doen, maar die was al dicht. Op dit moment komt de man op me aflopen.
Ik vond hem maar eng dus ben gaan lopen. Normaal kan je zo tussen de huizen door lopen, dat is het kortste, maar ik vermoedde al dat hij mij volgde dus ben om gaan lopen. Hoe ik ook liep, de man bleef me achtervolgen.
Als ik harder ging lopen ging hij ook harder lopen. Uiteindelijk bij de winkel gekomen en bijna naar binnen gerend in paniek. De man keek naar binnen, zag meerdere mensen, keek vervolgens een paar seconde naar mij en liep weer door.
Ik was inmiddels aardig in paniek, wilde zo snel mogelijk weer naar huis. Heb mn tas gepakt en ben naar mijn auto gerend, zijn auto stond er ook nog. Snel naar huis gereden en alles aan mijn vriend verteld. Die belde gelijk de politie om een melding te maken.

Ik weet dat ik zelf ook wat fouten heb gemaakt, ik had die mensen in de winkel moeten aanspreken of mn vriend moeten bellen of de politie. Ik had ook een foto moeten maken van de auto. Ik was zo bang en in paniek dat dat allemaal niet bij mij opkwam, ik dacht alleen maar "ik moet naar huis".

Allemaal erg vervelend natuurlijk en ik ben ook erg geschrokken, vooral omdat ik weet dat als hij iets van plan was en me iets aan wilde doen, ik niet veel kon doen als meisje.
Ik kan niet tegen dit machteloze gevoel en wil graag iets kunnen om mezelf in dit soort situaties te kunnen verdedigen, maar ik heb geen flauw idee wat... Dingen zoals vechtsporten kan ik moeilijk aan vanwege slechte knieën :(

Hebben jullie iets kwa zelfverdediging? Weten jullie wat ik zou kunnen doen? Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?

Ryder

Re: Achtervolgd, machteloos gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:46

Heb je gecheckt of de lampen van je auto het deden? Wellicht wilde hij je waarschuwen?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:47

^ Lol dan gaat ie je toch niet overal zo sneaky achtervolgen :') lijkt me vreemd. Volgende keer nummerbord van auto goed proberen te onthouden en dan dat doorgeven aan de politie. Als er dan wel iets gebeurd nog op een later tijdstip is t vrij snel duidelijk voor ze denk ik!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:48

Dan had ie dat toch kunnen doen toen ze in het volk stond eventueel met een excuusje dat hij haar niet bang wilde maken?
Moet een eng gevoel zijn TS. Misschien is Krav maga iets voor jou?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-05-14 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:49

Ryder schreef:
Heb je gecheckt of de lampen van je auto het deden? Wellicht wilde hij je waarschuwen?

Dan had hij me wel anders benaderd of even geroepen :') nee hij liep gewoon creepy achter me aan.
Mn auto is tiptop in orde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:49

Ik denk dat iemand niet de moeite zal nemen om achter iemand aan te lopen om te waarschuwen over de lichten? Dan had de man bijvoorbeeld ook even kunnen seinen met z'n verlichting, dat is een fijnere manier van aandacht trekken dan iemand achtervolgen natuurlijk..

Wat je kan doen aan zelfverdediging.. Heel hard gillen als er wat zou gebeuren, dat is in ieder geval het eerste wat in mij op zou komen:+

Probeer wel kalm te blijven, hij is je gelukkig niet naar huis gevolgd voor zover je weet dus wat dat aangaat; ademhalen, niks gebeurd!
En je hebt je tas mee, dus als iemand aan je zit, meppen met die handel. Krav maga is inderdaad wel een goede, ik heb daar vorig jaar een demonstratie van gezien en dat zou best wel nuttig kunnen zijn, ook met jouw knieën!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-14 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:50

janntjuh schreef:
Ryder schreef:

Dan had hij me wel anders benaderd of even geroepen :') nee hij liep gewoon creepy achter me aan.

Zou ik ook denken. Ik heb echter een soortgelijke ervaring waarbij iemand me (voor mijn gevoel) sneaky achtervolgde, die wilde me echter vragen of ik iets had laten vallen.........

Maar gelukkig dat dat het niet was. En dat je van hem af bent. Ik ga er vanuit dat hij je niet naar huis is gevolgd?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:51

Wat je zou kunnen doen heb ik geen idee van. Ik snap dat je op zo'n moment ook niet uitgebreid gaat zitten nadenken over wat je moet gaan doen haha. Misschien deo meenemen? Wat zei de politie trouwens tegen je vriend?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:52

janntjuh schreef:
Ryder schreef:

Zou ik ook denken. Ik heb echter een soortgelijke ervaring waarbij iemand me (voor mijn gevoel) sneaky achtervolgde, die wilde me echter vragen of ik iets had laten vallen.........

Maar gelukkig dat dat het niet was. En dat je van hem af bent. Ik ga er vanuit dat hij je niet naar huis is gevolgd?

Denk dat als er echt wat was hij wel naar binnen was gegaan, de winkel in. Jet feit dat daar mensen waren en buiten niet schrokken hem gelukkig af. Gelukkig wachtte hij mij niet op toen ik weer naar buiten kwam...

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:53

fourseasons schreef:
Wat je zou kunnen doen heb ik geen idee van. Ik snap dat je op zo'n moment ook niet uitgebreid gaat zitten nadenken over wat je moet gaan doen haha. Misschien deo meenemen? Wat zei de politie trouwens tegen je vriend?

Die waren boos dat we niet gelijk hadden gebeld xD maarja er is een melding gemaakt en ze zouden n extra auto sturen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:55

Aikido?
Is zelfverdediging.

Verder heb ik altijd mn sleutels in mn handen.. Ben niet zo snel onder de indruk, ondanks dat ik bang ben, en haal dan met mijn sleutels tussen mijn vingers rustig uit. Als er echt wat aan de hand zou zijn natuurlijk.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:58

LoveUggs schreef:
Aikido?
Is zelfverdediging.

Verder heb ik altijd mn sleutels in mn handen.. Ben niet zo snel onder de indruk, ondanks dat ik bang ben, en haal dan met mijn sleutels tussen mijn vingers rustig uit. Als er echt wat aan de hand zou zijn natuurlijk.

Die had ik ook al tussen mijn vingers zitten. Helaas weet ik ook uit eigen ervaring dat als een man mij eenmaal vast heeft, ik niets kan beginnen, al heb ik die sleutels :(

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:59

Wat een eng gevoel lijkt me dat zeg. Snap heel goed dat je zo snel mogelijk naar huis toe wou.
Wat je zou kunnen doen als zelfverdediging.. Slaan met je sleutelbos? "Brand" roepen schijnen mensen eerder op te reageren dan "help". Ik heb puur omdat ik het vaak mee heb altijd mijn paardenspullen in de auto liggen, heb ik dus in ieder geval altijd een zweep bij me.. :+
Wat je verder had kunnen doen heb je zelf al genoemd.

Vraag me wel af wat de mensen in de winkel gedacht zouden hebben... "Zo, die heeft haast" :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:04

Ik vraag me vooral af waarom niemand even gevraagd heeft of alles oké was als TS zo overstuur was. Dat moet toch te zien geweest zijn?
Of ben ik een uitzondering dat ik zo'n geval even zou vragen of alles wel goed is?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:07

Volgende keer gewoon even vragen of iemand van de winkel (bij voorkeur een grote sterke vakkenvuller) even mee kan lopen terug naar je auto. :) Dan ben je in elk geval niet alleen.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:09

Oh hier ben ik ook altijd zo bang voor he. Ben altijd heel alert als ik ergens in mijn eentje loop en ik kom een vreemde man tegen, of een groep jongens (en ja dat is vaak :+ ). Wat ik sowieso altijd doe is mijn telefoon in mijn hand houden, of binnen handbereik hebben (bovenop in je tas, of in een vak waar je makkelijk bijkomt). Zodra je je onprettig voelt, kun je of iemand echt bellen (bijv. een vriendin, of je vriend, die kun je van tevoren op de hoogte brengen dat je belt in zulke situaties). Of doe alsof je belt. "Hoooi, ja ik loop nu hier en hier, waar ben jij nu? Oh al bijna hier, dan zie ik je zo!" Klets er een eind aan, wel zodat hij het kan horen. Verder.. probeer ik oogcontact te vermijden..

Sommigen vinden het wellicht overdreven, maar heb niet zulke leuke ervaringen met mannen en dit is hoe ik me redelijk goed staande weet te houden.. anders kom ik nergens meer. := Toevallig heb ik gisteren het bovenstaande moeten doen, moest rond half 8 nog wat boodschapjes doen en ja -O- dan moet je wat.

Hoe ik in jouw situatie had gereageerd is denk ik hetzelfde, hoewel ik wel zeker weten iemand van thuis had gebeld zodra ik binnen 'veilig' was. Desnoods vraag je aan de bewaking/winkelmedewerker of hij/zij meeloopt naar je auto en wacht tot je weggereden bent oid..

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:12

Ik weet hoe je je hebt gevoelt TS. Zoiets heb ik ook een keer meegemaakt. Ook totaal niet nagedacht wat ik moest doen: ik wilde alleen maar zo snel mogelijk naar huis!
Krav Maga klinkt wel goed inderdaad, en probeer altijd onder de mensen te blijven.
Doen alsof je belt wilt ook helpen en in het ergste geval gewoon gaan gillen..
Sterkte, ik hoop dat je er niet te achterdochtig van wordt.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:13

Mocht je echt lastiggevallen worden, is ook een tip om echt hardop te roepen dat hij je met rust moet laten en dat je hem niet kent. Zodat mensen om je heen (als die er zijn) horen dat hij je lastigvalt en wellicht te hulp schieten.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:18

Ik heb dit soort dingen ook al een paar keer meegemaakt :/
is naar, maar ik kijk mensen waar ik me niet prettig bij voel altijd recht in de ogen aan. dat is vaak
confronterend voor mensen en kunnen veel mensen niet. ik blijf altijd kijken tot ze door hebben dat ik ze echt aan kijk zeg maar. dit kan heel stom klinken maar is een teken dat je de confrontatie aandurft en dus geen angst uitslaat en zn blik vermijdt.
daarnaast zit ik op boksen (niet hiervoor) en helpt me kwa veilig gevoel heel erg.

Maar nare situatie. zorg dat je iets van deo in je tas hebt. anders telefoon bijhouden of iemand gewoon random aanspreken in die winkel.

en inderdaad net doen alsof je belt. ik was een keer ingesloten toen ik 12 was ofzo door iemand en had thankgod mn vader aan de lijn en mn hond bij die hem aanviel.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:08

Ik zal eens kijken naar dat Krav Maga :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:16

doodeng zoiets, echt mijn nachtmerrie.... heb het als 12 jarige een keer meegemaakt, ik ben nu 56 en nog doodsbang voor mannen die eruit zien als die vent die me toen achtervolgde.

Tips: rustig blijven, dan kan je blijven denken, ademhaling onder controle houden, kenteken noteren, foto maken van de auto en de man, iemand bellen en die aan de telefoon houden. Mini busje deo in je zak hebben, dat kan je in geval van uiterste nood in z'n ogen spuiten, is niet fijn....

Mocht die vent vragen waarom je een foto van hem maakt, zeg je dat je een foto van de omgeving/het landschap/een bepaald gebouw maakt en niet van hem.

(ik heb mijn paarden in the middle of nowhere staan en scheit vaak bagger, ik heb deze tips van iemand die "er verstand van heeft")

Busje pepperspray is nog beter, maar een beetje illegaal O:)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:17

Dat je als meisje/vrouw zijnde weinig kunt is natuurlijk onzin. Je kan altijd schreeuwen, van je afslaan en trappen als hij toch wat doet.

Er zijn zoveel dingen die je kunt doen. Heb het helaas zelf een aantal keer meegemaakt dat er dus wel wat gebeurde en ben altijd nog vrij gekomen. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Of gewoon gemeen.

Daarnaast moet je zelfverzekerd blijven lopen. Het is nml zo dat ze een onzekere vrouw eerder aanvallen als een zekere. Dus probeer dat uit te stralen. Rechtop en rustig blijven lopen. En als je eventueel durft gewoon omkijken en aankijken. Of zelfs aanspreken als je er zeker van bent gevolgs te worden. Ze proberen het niet zomaar bij mensen die zeker weten in verzet gaan.

Heel vervelend dat dit is gebeurd maar ook goed om hier iets van te leren en misschien op een vechtsport oid te gaan. Als dat je helpt moet je het zeker niet laten!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:48

ilaan schreef:
Daarnaast moet je zelfverzekerd blijven lopen. Het is nml zo dat ze een onzekere vrouw eerder aanvallen als een zekere. Dus probeer dat uit te stralen. Rechtop en rustig blijven lopen. En als je eventueel durft gewoon omkijken en aankijken. Of zelfs aanspreken als je er zeker van bent gevolgs te worden. Ze proberen het niet zomaar bij mensen die zeker weten in verzet gaan.

Ik loop ook niet altijd zelfverzekerd, trek wel vaker dit soort mensen aan, heeft voor mij ook al een minder goede afloop gehad...

Morrie schreef:
doodeng zoiets, echt mijn nachtmerrie.... heb het als 12 jarige een keer meegemaakt, ik ben nu 56 en nog doodsbang voor mannen die eruit zien als die vent die me toen achtervolgde.

Ik ben nu na 2 jaar eindelijk een beetje van mijn angst voor jongens af vanwege wat er is gebeurd, maar nu me dit weer is overkomen... Moeilijk om mensen (mannen) dan te vertrouwen. De meeste mensen zijn gewoon aardig en hebben het beste met je voor, jammer dat die paar % het weer voor de rest kan verpesten :(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:05

Krav Maga lijkt me in dit geval ook een goede. Niet alleen om jezelf te leren verdedigen, maar ook omdat je mentaal getraind wordt voor dit soort dingen. Iets wat ik bij veel andere sporten mis.
Zo zijn er trainingen met wapens, of dat je aangevallen wordt door 5 mensen tegelijkertijd etc.
Uiteraard pas als je wat verder bent.

Krav Maga is wel een ruige sport. Niet eentje waar je wat grepen leert en gaat sparren. Maar eentje waar je rake klappen kunt krijgen en leert deze te ontvangen zonder je 'cool' te verliezen.

Het zal je dus zeker voorbereiden op dit soort situaties, maar dat komt dan ook door intensief trainen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:23

Ik snap helemaal wat je bedoeld ts! Helaas.. maar laat dit niet je leven beïnvloeden. Niet door zo'n zielige kerel.. neem desnoods een tijdje je vriend mee als je s avonds weg moet. Gewoon voor je eigen gevoel en weer wat vertrouwen te krijgen :)