Fiets gestolen, do's en dont's gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Fiets gestolen, do's en dont's gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:41

Hallo allemaal,

Ja, na jaren te hebben gezegd: 'Fiets gestolen? Dat overkomt mij noooooooit! Niemand wil mijn oude roestbakje hebben!', is gister toch mijn fiets gestolen.
Ik woon in ongeveer 2-3 kilometer van de bushalte waar ik 's ochtends altijd naar toe fiets om de bus naar school te pakken.
Laat ik bij het begin beginnen.
Gisterochtend moest ik naar school. Dus heb ik de bus van 9 uur gepakt. Dan zou ik rond half elf op school zijn. Na school moest ik gelijk door naar stage, waar ik om tien uur 's avonds klaar was.
Al een aantal weken achter elkaar haalt één van mijn ouders me dan op en brengt me dan thuis. Fiets blijft dan een nachtje bij de bushalte staan.
Ik woon namelijk in zo'n gehucht waar je het hele jaar door je deur open kunt laten houden, er wordt toch nooit iets gejat.
Vanochtend moest ik een hele vroege bus nemen, dus mijn moeder heeft mij naar een naastgelegen dorp gebracht. Op die manier kon ik vanmiddag met de bus weer terug naar de bushalte en op de fiets terug naar huis.
Maar vanochtend stond de fiets er niet meer.
Gelijk op Marktplaats gekeken, want als mensen al zo weinig brein hebben om aan andermans spullen te komen, zullen ze ook wel zo dom zijn om hem gelijk op Marktplaats te zetten.
Helaas pindakaas. Ik heb hier waarschijnlijk te maken met een meester in het jatten van fietsen.
De fiets is overigens 7 jaar oud, is ook 7 jaar lang gruwelijk veel gebruikt, mee gefietst door weer en wind en ik geloof dat er in die 7 jaar niet 1 dag is geweest waarop hij niet gebruikt is.
Het merk weet ik helaas niet en is volgens mij ook niet meer leesbaar.
Zoals ik hierboven al zei, is de fiets 7 jaar oud, maar ziet er uit als 30. Fiets valt bijna uit elkaar.

Met dit topic vraag ik eigenlijk tips voor wat ik juist wel en wat ik juist niet moet doen.
Ik weet het namelijk niet.

Even voor de duidelijkheid: Het gaat mij niet om de fiets die weg is. Die is nog geen tientje meer waard en valt binnen een jaar uitelkaar. Maar het gaat mij voornamelijk om het feit dat er dus iemand is geweest die aan mijn spullen zit.
Overigens heeft de fiets daar dus vaker overnacht en ook wel de fiets van mijn broer. Nooit wat mee gebeurd.

Voor de nieuwsgierigen: het gaat om bushalte 'Dwarshaspel', in de streek 'Haspel', dorp 'Zevenhuizen', provincie 'Groningen'.

Ik hoop van jullie te horen.

PS: Mijn plan is nu om in een straal van een paar km om de bushalte te fietsen en de huizen die om de bushalte staan, aan te kloppen en te vragen of ze misschien iemand hebben gezien met een fiets onder de arm. Het bestaat namelijk niet dat het slot eraf is. Die is echt heel sterk en krijg je er niet zomaar af.

FriesWytske

Re: Fiets gestolen, do's en dont's gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:43

Heeft de gemeente hem niet meegenomen naar het stort?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:44

Kan me niet voorstellen, maar een belletje naar de gemeente kan natuurlijk geen kwaad. Goede tip! Dankjewel!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:46

Wat dacht je van aangifte doen bij de politie? Mocht hij dan ergens in de sloot gevonden worden, weten ze dat hij van jou was

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:48

Ik dacht dat dat alleen kon als hij echt in een ruimte stond die afgesloten was, dus niet bij de bushalte. Kan ik dat doet bij de politie in de gemeente waar hij is 'verdwenen'?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:48

nou is het vaak zo dat oude fietsen worden gejat. ze vallen niet op en vaak maakt het de gedupeerde persoon minder uit, want hij was toch al oud. ze worden dan gewoon vaak als uitgaansfiets gebruikt. en daardoor niet via internet doorverhandeld. als ik jouw was gewoon echt je ogen goed open doen en er naar uitkijken. mijn broer zag laatst ook iemand met zijn gejate fiets rond rijden. en heeft toen even de polietie gebeld.
ik acht de kans niet groot dat jij je fiets ooit nog terug gaat zien. helaas.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:51

Mij ook overkomen paar weken geleden....
Ook mijn stationsfietsje was ongeveer 7 jaar oud en kwam uit Afghanistan :+ (vriend van me pa meegenomen toen ie op uitzending was :') )
ding was zo gammel als wat, trapper liep vast, zat een goed nieuw Axa slot op.... en ineens was ie weg..
Heb hem elke keer netjes ergens anders in het rek neergezet en op slot en als ik vakantie had ging ie mee naar huis..
Heb nog aan het serviceteam wat op het station rondloopt gevraagd of de gemeente langs was geweest om fietsen op te ruimen, maar dit was niet het geval zeiden ze.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:51

Ik ben 18, en er zijn in totaal 9 fietsen van me gestolen geworden in mijn hele leven. Vaak wel wat nieuwere fietsen, maar geen 'wow' fietsen. Allemaal dubbel afgesloten met een dik slot om het achterwiel heen aan iets vast. Je kan er niets aan doen, wel steeds aangifte gedaan. Koop tegenwoordig alleen nog maar oude fietsen, maar ook die worden gestolen..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:00

Aaah wat zuur TS :( Ik heb ook een fiets gehad die echt een deel van mij was. Iedereen herkende die fiets. Elk tentfeest fietste ik af. Dagelijke ritjes naar school en naar leuke mensen. Maar op een gegeven moment was ie gewoon op. Niet gestolen maar gewoon helemaal kapot.

Je gaat je echt hechten aan zo'n ding.

Geen tips op aangifte doen na. Sterkte met het verwerken. :(:)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:31

Vervelend ts, maar ook oude fietsen worden gejat. Mijn vriend z'n fiets is ook gejat een paar weken geleden, dat was ook een oudje. Zijn fiets stond in een groot fietsenrek bij de bios waar minstens 100 fietsen omheen stonden. Net die van hem werd eruit gepikt, gewoon pech hebben.

Van mezelf zijn er ook al 4 gejat, waarvan 1 nieuw maar de andere 3 rammelende roestbakken. Ik koop ook alleen nog maar oude fietsen...

Als je het merk niet weet en het framenummer dan denk ik trouwens dat aangifte weinig zin heeft.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 16:36

Vanmiddag aangifte gedaan en ben nog bij de omliggende huizen geweest.
Geen resultaat. Omwonenden hadden ook niks gezien, niet dat ik het had verwacht, maar was toch mooi geweest :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:36

Do; een nieuwe fiets kopen.

Mijn fiets is gewoon gejat voor het huis weg vorig jaar (of het jaar daarvoor al?), tja.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:39

Goed je ogen open houden! Paar jaar geleden was er ook iemand geweest die mijn fiets had meegenomen (later kwam ik er achter dat ik gewoon de sleutel erin had laten zitten). Paar weken later zag ik hem gewoon voorbij fietsen, heb hem vriendelijk weer terug gevraagd en gekregen :D.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:48

Wauw!
Ga natuurlijk de komende weken mijn ogen goed openhouden, maar toch bedankt voor de tip!!
Heb vanmiddag toch maar een extra hangslot gehaald..

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:51

Vergeet niet dat er mensen zijn die zogenaamde lopers hebben. Dat is een blinde sleutel die in elk soort slot van een merk past.
Dat is bij een vriendin van mij gebeurd, sindsdien heeft ze er altijd een extra slot op..
Verder is er weinig wat je kan doen denk ik op de dingen na die al genoemd zijn.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:59

Oh, Tammy, dat wist ik helemaal niet.
Goed dat je het zegt!

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:59

Paar weken geleden is mijn opoe fiets bijna nieuw en best opvallend gejat.

Mp afgespeurd.. Natuurlijk niks gevonden.

Heb nu wel weer een nieuwe fiets gekocht maar wel meteen een apart slot bij gekocht zodat ze deze niet zo makkelijk meer kunnen meenemen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:12

Nog een tip voor wanneer je weer een nieuwe/andere fiets hebt:
Maak een kopie van de originele fietssleutel en gebruik die. Zo heb je altijd de twee originele sleutels thuis liggen. Mocht de politie er dan naar vragen, dan kun je altijd de originele sleutels laten zien, ook al zat je fiets per ongeluk niet op slot toen hij gestolen werd. ;)
Bij de politie willen ze namelijk nog weleens een 'eigen schuld' antwoord teruggeven wanneer het erop lijkt dat je, je fiets niet op slot hebt gezet.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:34

Bedankt voor de tips!
Ik zet eigenlijk altijd mijn fiets op slot en ben, gek genoeg :') , nog nooit een sleutel kwijtgeraakt. Dus heb beide originele sleutels nog :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:36

En wat voor slot had je TS?
De wat simpelere sloten kun je heel makkelijke stuiteren namelijk. Dan gaan ze ook vanzelf open..
Maar in het vervolg dus een ketting er om heen :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:41

De fiets van mijn broertje is ooit eens bij ons huis weg gejat. Pap en mam hebben toen een tijdje regelmatig langs de hoofd bushalte in het dorp gereden, om te kijken of hij daar stond. Aangifte was natuurlijk ook gedaan. Na een paar weken kregen ze 'n telefoontje van een vriendje van m'n broertje, dat de fiets bij de bushalte zou staan. Mam erheen, en ja hoor! Politie gebeld, die zeiden: "als je zeker weet dat het de jouwe is, laad je 'm maar in.." Zo gezegd, zo gedaan, fiets was weer terug. M'n moeder heeft nog bij de bushalte staan posten om te kijken of er iemand de bus uit kwam die een fiets miste }> Maar helaas..

Moraal van dit verhaal: aangifte doen heeft zeker zin, en de omgeving een tijdje afspeuren ook!

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:47

Wat rot zeg, mijn fiets is vorig jaar ook gestolen in een Gronings dorp waar normaal gesproken weinig bijzonders gebeurt :P Heb hem gelukkig wel direct op marktplaats terug gevonden!

Afgelopen weekend is hier in België mijn fietsslot gejat, mijn fiets zelf stond nog keurig op het station (had na die vorige fiets mijn lesje wel geleerd en gebruik inderdaad ook twee sloten).

Maar goed ik zou inderdaad de omgeving en internet in de gaten houden! Wie weet.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:58

Ik woon in de buurt(bij Leek) en wil wel voor je kijken of ik hem zie, hoe zag je fiets eruit, kleur, opvallende dingen e.d.? Waarschijnlijk levert het niet veel op, maar een extra paar ogen kan geen kwaad.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:03

ik woon ook in gehucht moet ook 2 km fietsen ook oude fiets en zijn al 4 fietsen gestolen van mij. helaas worden de kleine dorpjes al steeds meer gestolen. en groningen heeft aardig wat kleine dorpjes waar nu veel gestolen word.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:05

Oh, het is zooo frustrerend als je fiets wordt gejat -:(- -:(- .

Helaas gebeurt het maar al te vaak. Zet je fiets niet alleen op slot, maar het hem ook ergens goed aan vast. Anders tillen ze hem zo op en verdwijnt ie alsnog in het busje...