Gisterenavond reed ik naar huis. In de stad, twee banen 50kmh mijn wegkant, middenberm, twee banen 50 kmh de andere kant op. Aan de andere kant stond een autootje in de berm. Lampen aan. Bestuurder zat met hoofd achterover. Ik rij vrij veel kms op jaarbasis en zie dus geregeld auto's aan de kant staan. Normaal rijd ik door. Vraag me niet waarom maar omdat ik het niet vertrouwde, ben ik bij de volgende gelegenheid gedraaid en langzaam langs de betreffende auto gereden (de woede van de achterop komende bestuurder op de hals gehaald, omdat die muts (ik dus) niet doorreed). De bestuurder zat nog steeds "lui" achterover. Omdat ik het nog steeds niet vertrouwde heb ik mijn auto ervoor geparkeerd in de berm en ben gaan kijken. Raampje stond iets open maar kreeg geen contact met de bestuurder, dan maar via rechterportier dat (gelukkig) open was. Lampen aan, radio aan, en bestuurder leek (!?) wat mijn kant op te draaien, leek te ademen en deed zijn armen omhoog. Ik heb tegen hem gesproken, verteld wat ik deed en ging doen, geprobeerd hem gerust te stellen (ofzo). Ik dacht in eerste instantie dat hij een epileptische aanval had. Nog nooit een meegemaakt gelukkig, maar een epileptische aanval was mijn eerste reactie en aan iets ergers wilde en durfde ik niet te denken.
Direct 112 gebeld. En dan de vraag, waar staat u mevrouw. Tja, geen tomtom bij de hand, redelijk onbekend in die stad. Gelukkig redelijk simpel uit te leggen, helaas ambu en politie wel wat moeten omrijden. Intussen is het slachtoffer weggezakt (en ik dacht nog, nee he, hij gaat hier toch niet overlijden als ik naast hem zit) en was gestopt met ademen. Met de alarmcentrale overlegd of ik SO uit auto moest slepen en beginnen met reanimeren. Omdat er geen auto's stopten, de ambu redelijk dichtbij zou zijn en vanwege mijn veiligheid (en dat van het SO, omdat we nog steeds op een weg zouden zijn, zonder afzetting etc), werd me aangeraden niet te doen. En wat sta je dan verdomde machteloos. In Januari cursus AED/reanimeren gehad. En ik kon NIETS. Omdat het slachtoffer inmiddels inzakte heb ik hem maar proberen rechtop te houden. Met in mijn achterhoofd, als hij wil ademen, is die ademweg tenminste vrij. Adrenaline doet kennelijk rare dingen met mijn hersenen. Want eigenlijk weet je zelf ook wel dat dat niet zo werkt.
Uiteindelijk kwam de ambu redelijk snel en de mensen van de ambu plus politie hebben alles overgenomen. En daar ligt dat slachtoffer dan, waar je een tijd toch tegenaan hebt gekletst, bij hebt gezeten, geprobeerd hebt gerust te stellen en naar adem hebt zien snakken. Ik werd direct door 1 van de agenten weggehaald. Gegevens noteren. Heb nog meegekregen dat het SO in ieder geval nog een hartritme kreeg, nadat hij via AED een tik heeft gehad. Helaas vlak voor ze wilden opladen, toch weer een stilstand en SO is al reanimerend naar het ziekehuis afgevoerd.
Vanaf moment dat ambulance medewerkers en politie het overnamen, ben ik ingestort. Jeetje, je voelt je zoooo machteloos. Letterlijk, ik stond erbij en keek ernaar...Terwijl ik met het SO in/bij de auto zat, heb ik regelmatig naar auto's gezwaaid voor hulp, niemand maar dan ook niemand stopte. En er staan 3 politiewagens en twee ambulances en ineens loopt een halve wijk uit. Ik neem het niemand kwalijk, dit is mens eigen, maar wel ontzettend frustrerend.
Daarna mocht ik zelf nog dik een half uur naar huis rijden. Wat gelukkig wel veilig was/ging. Het rare was, ik wilde naar huis, naar mijn lief, maar vooral omdat ik mijn handen wilde wassen
Was bijna in staat om uit auto te gaan en handen in de sloot/beek nat te maken.Gelukkig ontzettend goed opgevangen door mijn lief en via foon door een collegaatje. Haar zoon is bekend met reanimaties en doet het regelmatig. Met hem door kunnen spreken wat ik heb gezien en wat het SO deed/doormaakte. Dat was wel fijn.
Maar jeetje, wat kun je je als mens nietig klein en machteloos voelen.
Het is mij nog niet bekend hoe het nu met SO is. Ik vrees met grote vrezen dat hij het niet gered heeft. Maar tot ik bericht krijg, hoop ik dat het leven met of zonder paarden zal zijn.