Ontslag nemen tijdens jaar contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Ontslag nemen tijdens jaar contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 17:59

Ik wordt op internet helemaal niet wijzer.

Mijn situatie, ik ben op dit moment werkloos. (24 jaar)
Ik heb mezelf dood gesolliciteerd. Mijn 3 maanden zitten er bijna op. (moest eruit wegens bezuinigen)
Nu heb ik afgelopen vrijdag een sollicitatie gehad, vanmiddag werd ik gebeld dat ik ben aangenomen.
Helemaal verbijsterd want had er niet op gerekend, was een zeer slecht gesprek.
Gaat om 10 uur contract voor 1 jaar.

Daarnaast ben ik bezig om terug te gaan naar school, a.s vrijdag heb ik daarvoor gesprek.
Als dat lukt. Ga ik werken als leerling, en de opleiding tot verpleegkundige. 2 jaar.
Echter start deze pas in september. En dit is iets wat ik HEEL graag wil.

Maar het is nog geen september -O-

Stel ik neem die baan, en neem in augustus ontslag. Met de mededeling dat ik terug ga naar school.
Kan dit zomaar. Op internet vind ik het niet, of ik kijk niet goed :')
Wie o wie kan mij helpen.

verootjoo

Re: Ontslag nemen tijdens jaar contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:02

Dat kan gewoon, moet je wel goed kijken naar de opzegtermijn, toen ik een jaarcontract had was die twee maanden.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:04

Volgens mij kan dat gewoon ja :j
Je moet dan wel (zoals verootjoo ook zegt) wel goed kijken naar de opzegtermijn, zodat je het wel optijd aangeeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:04

In principe kan dat niet en is 1 jaar gewoon 1 jaar, tenzij er in het contract is opgenomen dat het tussentijds kan worden aangepast. Van de andere kant zullen werkgevers je zelden houden als je weg wilt. Dat valt dan onder 'met wederzijds goedvinden.'
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nemen.html

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:06

Waar kan ik dat vinden, ergens las ik in de cao beschreven.
Ga maar eens opzoek naar die cao.

gaat om de gehandicapten zorg.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:11

Een contract voor bepaalde tijd kan je alleen tussentijds opzeggen als dat in het contract is opgenomen. Als je op voorhand al weet dat de mogelijkheid er is dat je eerder wil stoppen, is dat dus iets om op te letten. Zeg je toch tussentijds op, dan kan de werkgever je om een fikse schadeloosstelling vragen. Contract even laten lezen door het juridisch loket voordat je het tekent, dus.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:16

Ik zou het aangeven bij de werkgever dat je misschien in september weer naar school gaat. Misschien kunnen ze je rooster dan ook zo plannen dat je beide kunt combineren. Wil je bbl of bol gaan doen?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:19

ligt aan wat er in je contract staat. soms staat er een opzegtermijn in dan kan het gewoon. Maar hetkan ook zijn dat je een contract hebt waar je niet tussentijds ontslag kan indienen zomaar.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:20

Prrrr schreef:
Een contract voor bepaalde tijd kan je alleen tussentijds opzeggen als dat in het contract is opgenomen. Als je op voorhand al weet dat de mogelijkheid er is dat je eerder wil stoppen, is dat dus iets om op te letten. Zeg je toch tussentijds op, dan kan de werkgever je om een fikse schadeloosstelling vragen. Contract even laten lezen door het juridisch loket voordat je het tekent, dus.

dit inderdaad

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:21

har166 schreef:
Ik zou het aangeven bij de werkgever dat je misschien in september weer naar school gaat. Misschien kunnen ze je rooster dan ook zo plannen dat je beide kunt combineren. Wil je bbl of bol gaan doen?

nee dat is onmogelijk.
Ik moet 24 uur werken, 8 u school. En dan zou er 10 ur bij komen.
Ik ga werk leer plek doen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:21

bliver schreef:
Prrrr schreef:

dit inderdaad

dankje, ik ga er morgen even verder achteraan.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:25

gelukkig heb ik a.s vrijdag dat sollicitatie gesprek als leerling plek. En ga ik pas a.s maandag mee lopen bij het bedrijf.
Ik heb nog wat schuif ruimte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:27

Ik heb destijds met mijn werkgever afgesproken; als ik iets beters kan vinden, mag ik gelijk weg. Dus met wederzijdse goedkeuring. Op die manier kan het sowieso :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:28

Marjo89 schreef:
gelukkig heb ik a.s vrijdag dat sollicitatie gesprek als leerling plek. En ga ik pas a.s maandag mee lopen bij het bedrijf.
Ik heb nog wat schuif ruimte.

je hebt sowieso een proefperiode neem ik aan dus je kan altijd nog na een paar weken stoppen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:32

24 + 8 + 10 = 42 uur, waarom is dat onmogelijk? Een gemiddelde fulltime baan is ook al 40 uur exclusief reistijd. Ik zie het probleem niet.
Tijdens mij afstudeerstage maakte ik 53 uur per week. Fulltime stage en zaterdag en een avond werken. Was even aanpoten, maar het is maar tijdelijk dus dat is wel te overleven.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:35

Dorus schreef:
24 + 8 + 10 = 42 uur, waarom is dat onmogelijk? Een gemiddelde fulltime baan is ook al 40 uur exclusief reistijd. Ik zie het probleem niet.
Tijdens mij afstudeerstage maakte ik 53 uur per week. Fulltime stage en zaterdag en een avond werken. Was even aanpoten, maar het is maar tijdelijk dus dat is wel te overleven.

ik praat hier over een regelmatig & onregelmatige baan..
En aangezien ik ook nog een leven heb. wordt dat niks.
De werkgevers liggen ook nog eens 30 km uit elkaar.
Daarbij gaat de werkgever van de onregelmatige baan, geen rekening houden met de andere werkgever, wat logisch is. Zijn tevens ook nog concurrent van elkaar.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:38

Als je leven zo belangrijk is dan zou ik er niet langer om dralen maar meteen de telefoon pakken en zeggen dat je geen interesse hebt in dat contract. Heb je straks ruim voldoende tijd voor je leven.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:41

Dorus schreef:
Als je leven zo belangrijk is dan zou ik er niet langer om dralen maar meteen de telefoon pakken en zeggen dat je geen interesse hebt in dat contract. Heb je straks ruim voldoende tijd voor je leven.

Dit is nu weer TYPISCH bokt..

Ik wil die baan heel graag, alleen als ik wordt aangenomen voor leerling plek.
Dan ga ik liever daarvoor. Echter heb ik een tijd van 5 maanden die ik moet overbruggen.
En daarbij heb ik vanaf 1 juni niks meer, geen WW.. Ik heb niet voor de katse viool zoveel gesolliciteerd..

Zou toch ook te zotte zijn dat de concurrenten rekening gaan moeten houden met elkaar.
Omdat ik zo nodig 2 banen moet.
Het is al zwaar om 24 u te werken & verpleegkundige opleiding te doen. Ik wil dan 300% daarvoor gaan.

Zo te horen gaat het bij jou duidelijk om de centen. Bij mij dan DUS ff niet.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:44

Ik heb 24u stage, 2! dagen school en 10uur als bijbaan. Ook allemaal in de zorg(verpleegkundige). Waar een wil is, is een weg ;) Ligt er alleen helemaal aan hoe belangrijk jij je leven vindt, want die is dan wel ver te zoeken inderdaad.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:45

Dorus schreef:

wat is dit nu weer voor onzin. als je gewoon een fulltime opleiding doet heb je het druk zat met huiserk ed. als je dan ook nog een paard hebt (weet niet of je dat hebt) en je bent niet verplicht te werken prima toch. Wie ben jij om dat te veroordelen

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:46

Ja heel leuk allemaal dat jullie zoveel uren maken per week. Maar als het roostertechnisch gewoon niet kan houd het op hoor.

bliver

ow ik lees dat ze gewoon nog 24 uur werkt naast de opleiding wat is dan jouw probleem???

bliver

muntdrop schreef:
Ja heel leuk allemaal dat jullie zoveel uren maken per week. Maar als het roostertechnisch gewoon niet kan houd het op hoor.

indd dat moet ook nog allemaal kunnen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:48

AMEN !!

inderdaad, ik heb 1 hele dag school Lees van 8 u tot 8 u s avonds. En daarnaast 24 uu onregelmatig werken.
En wat er allemaal nog wel niet bij komt, cursussen, vergaderingen ETC..

En tuurlijk waar een wil is is een weg. Maar heb ook nog 2 schatten van paarden, die gek genoeg ook beweging willen. En ik heb dat echt nodig.
Ben in verleden al eerder er aan onderdoor gegaan door teveel studie & teveel werk.

Ik ga dr morgen verder achteraan , even uwv bellen.
En wat andere organisaties.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:49

Marjo89 schreef:
AMEN !!

inderdaad, ik heb 1 hele dag school Lees van 8 u tot 8 u s avonds. En daarnaast 24 uu onregelmatig werken.
En wat er allemaal nog wel niet bij komt, cursussen, vergaderingen ETC..

En tuurlijk waar een wil is is een weg. Maar heb ook nog 2 schatten van paarden, die gek genoeg ook beweging willen. En ik heb dat echt nodig.
Ben in verleden al eerder er aan onderdoor gegaan door teveel studie & teveel werk.

pas nu op wat je zegt want nu gaan ze nog zeuren dat je met dit rooster nooit genoeg aandacht aan je paarden kunt besteden :D