Ik durf gewoon niet! tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

evie21girl

Ik durf gewoon niet! tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:45

Hoi, na lang twijfelen toch maar een topic gaan openen.

Ik heb sinds 3 weken, een baan als afwasser. Het werk is te doen niet te zwaar, maar ik sta ook zeker niet de hele tijd stil. Doorwerken is een must! Nu kreeg ik maandag een kopie via de mail van mijn contract, wat ik dinsdag moest gaan tekenen. Het hele contract beviel mij niet en uit angst en onwetendheid ben ik dinsdag niet na mijn werk gegaan. Nu heb ik pas gisteravond een bericht naar mijn werkgever gestuurd waarom ik er niet was(dit was wel een leugen) en dat ik het contract niet ga tekenen. Nu belt hij mij vanavond op om alles netjes af te handelen, maar ik denk dat hij mij wilt ompraten. Ik wil het contract niet tekenen want het verdiend heel slecht en ik zit er tot november aan vast. Ook krijg alleen pauze als ik langer dan 7 uur moet werken, ik heb laats 6 uur achter elkaar door gewerkt. Dit ga ik niet pikken, ik doe liever wat zwaarder werk wat beter verdiend met pauzes dan dit.
Ik heb het er uitgebreid met mijn vader over gehad en hij zegt dat ik maar ander werk moet gaan zoeken, hij heeft al een hele goede plek voorgesteld om te gaan vragen of ze nog iemand nodig hebben. Een groot probleem ik durf er niet heen te gaan, ik ken dat hele bedrijf niet. Nu zit ik al 3 dagen te niksen omdat ik niet durf. Mijn vader denkt dat ik te lui ben om te werken en dat ik daarom niet ga vragen, maar het echt lukt niet!
Dat werk als afwasser heb ik geregeld samen met een vriendin, die mij gedwongen heeft te bellen in een pauze op school. Maar dat werk wat ik nu wil gaan doen is in een kas en boeren hebben liever dat je persoonlijk vraagt, als ik bel heb ik dus veel minder kans. Ook zullen ze zich afvragen waarom ik bel aangezien het mijn achterburen zijn.(ze wonen niet bij de kas) Dinsdag en woensdagochtend ben ik nog niet verder gekomen dan in bed te blijven liggen, vandaag had ik mij helemaal klaar gemaakt en zat al op de fiets. Ik kwam de deur gewoon niet uit. Ik weet nu niet of ik niet durf of dat er iets anders is wat mij tegenhoud. Heeft een van jullie tips om het toch te gaan vragen?
Als iets nog onduidelijk is, meld dit, ik heb geen idee of dit duidelijk genoeg is om aan te geven wat mijn probleem is. En voor de duidelijkheid, het lukt niet om mij er overheen te zetten.

maatje987

Re: Ik durf gewoon niet! tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:49

ik zeg een ding volg je hart

als jij dit werk niet leuk vind en het zo slecht verdient zal ik zeker het andere is proberen
misschien vind je dat wel veel leuker
ik wens je heel veel su6 +:)+ en het lukt vast wel +:)+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:51

Je hebt recht op een pauze van minimaal 30 minuten na 4 uur werken.
Ook mag je als 15 jarige niet langer dan 7 uur per dag werken. (dat is incl de uren die je die dag op school zit!).

Wel verbaasd het mij dat je ouders je blijkbaar 3 weken laten werken zonder contract.
Dat je een avondje komt proefdraaien (betaald) om te kijken of je bevalt; prima.
Maar als je geen contract hebt ben je ook niet verzekerd als er wat gebeurd.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:52

Als ik ergens tegenop zie dan bedenk ik mij wat fijn het voelt als het eenmaal is gedaan. De hele tijd ergens tegenaan hikken is ook niks.

En onder de streep: wat heb je te verliezen? Alleen een heleboel tijd met kniezen.

Dus kop op en gaan met die banaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:53

Vraag anders aan je vader of hij met je mee wilt gaan en dat je het gewoon erg spannend vind. Vind ik niks raars voor een kind van 15 overigens :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:55

Teken dat contract alsjeblieft niet!!! Is een contract van lik me vestje...

Lekker bij je achterburen langs gaan. Hup aantrekken die stoute schoenen.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:55

Brainless schreef:
Je hebt recht op een pauze van minimaal 30 minuten na 4 uur werken.
Ook mag je als 15 jarige niet langer dan 7 uur per dag werken. (dat is incl de uren die je die dag op school zit!).

Wel verbaasd het mij dat je ouders je blijkbaar 3 weken laten werken zonder contract.
Dat je een avondje komt proefdraaien (betaald) om te kijken of je bevalt; prima.
Maar als je geen contract hebt ben je ook niet verzekerd als er wat gebeurd.

Ik snap wat je bedoeld, ik heb 1 keer proefgedraaid en 2 keer gewerkt. Dat dit zonder contract is gedaan, is mijn eigenschuld ik had nog steeds geen kopie van mijn ID afgegeven. De dagen dat ik werk is in het weekend of in vakanties. Dat ik recht heb op pauze, weet ik, maar dit staat niet zo in het contract beschreven. Dit neemt alle niet weg dat ik er vooral niet wil werken omdat het zo slecht verdient en onregelmatige werktijden zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:56

Eens met brainless! (zou bijna zeggen laat dat contract eens zien bij iets van arbeidsinspectie, dan kunnen die daar eens langs gaan...)

Wat betreft het niet durven vragen. Kun je niet een paar keer langslopen in de hoop dat hij naar buiten komt!? Dat je hem dan 'spontaan' aanspreekt met iets van 'goh nu ik u toch zie, heeft u heel toevallig nog werk voor mij?'

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:56

Meid, geef jezelf even een flinke skup onder je buttocks. :)

Ik begrijp best dat het heel spannend is op je 15e, maar wat je nu doet is niet netjes. Je komt niet opdagen op werk, laat pas anderhalve dag later (via een berichtje!) met een leugen weten waarom je niet bent geweest en wil nu helemaal geen contact meer met je werkgever. Als je je bedacht hebt en toch niet als afwasser aan de slag wilt, moet je dit zeggen tegen je werkgever. Het is namelijk jouw goed recht om je - om wat voor reden dan ook - te bedenken. Alleen jouw werkgever verdient een betere behandeling dan dit. Hoe zou jij het vinden als jij bij een nieuwe baan begint en na 3 weken kan je ineens het pand niet in. Je probeert je werkgever te bereiken en pas dagen later krijg je een berichtje met een of ander verhaal en verder hoor je niets meer. Dan krijg je geen prettig beeld van die werkgever, toch?

Daarom, even door de zure appel heenbijten en dit netjes oplossen. Succes!

Edit: ik zie nu dat je verhaal vooral gaat over het aankloppen bij je achterburen. Voordat je daaraan begint, zou ik eerst even het met je vorige werk netjes afsluiten. Verder ga ik met de anderen mee...wat heb je nou te verliezen?
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 01-05-14 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:58

jorika1986 schreef:
Teken dat contract alsjeblieft niet!!! Is een contract van lik me vestje...

Lekker bij je achterburen langs gaan. Hup aantrekken die stoute schoenen.

Doe ik ook niet, durf toch niet meer daar langs te gaan omdat ik zomaar niet ben komen opdagen.
Maar die stoute schoenen, die kan ik nergens vinden, waar kun je die kopen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:58

Joh gewoon gaan.

Je hebt 3 mogelijkheden:
1: sorry we hebben niemand nodig (vraag evt wanneer ze verwachten wel iemand nodig te hebben).
2: we hebben nu niemand nodig maar kom volgende maand terug/geef je naam door dan bellen we als we plek hebben. (vraag dan altijd of je over een paar weken weer mag langskomen om het te vragen).
3: Ja, we hebben plaats voor je.

Bedrijven zijn gewend dat er regelmatig mensen komen vragen om werk, dus jij hoeft nergens bang voor te zijn hoor!

En als wijze les: zorg voor een contract en laat deze ook lezen door je ouders (zij moeten toestemming geven omdat je jonger bent dan 16).

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 14:00

mylittlejoy schreef:
Meid, geef jezelf even een flinke skup onder je buttocks. :)

Ik begrijp best dat het heel spannend is op je 15e, maar wat je nu doet is niet netjes. Je komt niet opdagen op werk, laat pas anderhalve dag later (via een berichtje!) met een leugen weten waarom je niet bent geweest en wil nu helemaal geen contact meer met je werkgever. Als je je bedacht hebt en toch niet als afwasser aan de slag wilt, moet je dit zeggen tegen je werkgever. Het is namelijk jouw goed recht om je - om wat voor reden dan ook - te bedenken. Alleen jouw werkgever verdient een betere behandeling dan dit. Hoe zou jij het vinden als jij bij een nieuwe baan begint en na 3 weken kan je ineens het pand niet in. Je probeert je werkgever te bereiken en pas dagen later krijg je een berichtje met een of ander verhaal en verder hoor je niets meer. Dan krijg je geen prettig beeld van die werkgever, toch?

Daarom, even door de zure appel heenbijten en dit netjes oplossen. Succes!

Het is ook niet netjes van mij, ik ga dit vanavond ook aan de telefoon rechtzetten. :j

Kentaro schreef:
Eens met brainless! (zou bijna zeggen laat dat contract eens zien bij iets van arbeidsinspectie, dan kunnen die daar eens langs gaan...)

Wat betreft het niet durven vragen. Kun je niet een paar keer langslopen in de hoop dat hij naar buiten komt!? Dat je hem dan 'spontaan' aanspreekt met iets van 'goh nu ik u toch zie, heeft u heel toevallig nog werk voor mij?'

Dat is een goeie, ga zo maar even met de hond wandelen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:01

+:)+ Is misschien toch wat minder beladen dan er echt voor aan de deur gaan?!

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 14:02

Brainless schreef:
Joh gewoon gaan.

Je hebt 3 mogelijkheden:
1: sorry we hebben niemand nodig (vraag evt wanneer ze verwachten wel iemand nodig te hebben).
2: we hebben nu niemand nodig maar kom volgende maand terug/geef je naam door dan bellen we als we plek hebben. (vraag dan altijd of je over een paar weken weer mag langskomen om het te vragen).
3: Ja, we hebben plaats voor je.

Bedrijven zijn gewend dat er regelmatig mensen komen vragen om werk, dus jij hoeft nergens bang voor te zijn hoor!

En als wijze les: zorg voor een contract en laat deze ook lezen door je ouders (zij moeten toestemming geven omdat je jonger bent dan 16).

Echt? Zij hebben er niks over gezegt dat mijn ouders dit moeten goedkeuren.
Alle mogelijke antwoorden had ik ook al voor mezelf opgesomd maar de eigenaar vinden of personeel aanspreken brrr.

Ik nu eerst met de hond er langs wandelen observeren, en hopen dat ik iemand tegen kom.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 14:06

Joolien schreef:
Vraag anders aan je vader of hij met je mee wilt gaan en dat je het gewoon erg spannend vind. Vind ik niks raars voor een kind van 15 overigens :)

Dit wilt hij niet en overigens weet ik zelf ook wel dat dat niet z'n goede indruk maakt.

Nu ik het over indruk heb, misschien ben ik daar juist bang voor, een verkeerde indruk. Hoe kan ik dit voorkomen? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:12

evie21girl schreef:
Joolien schreef:

Dit wilt hij niet en overigens weet ik zelf ook wel dat dat niet z'n goede indruk maakt.

Nu ik het over indruk heb, misschien ben ik daar juist bang voor, een verkeerde indruk. Hoe kan ik dit voorkomen? >;)

Moah hij hoeft ook niet je handje vast te houden, maar er voor zorgen dat hij met je mee loopt maar dat hij dan even op je wacht op de straat oid.
En als je een goede indruk wil maken, bereid je dan goed voor op wat je wilt zeggen of wta je wilt vragen. Maak desnoods even een soort CV, met je naam, adres, geboortedatum en je telefoonnummer en de dagen waarop je beschikbaar bent. Zo heeft hij alvast een boel info van je, is altijd maar mooi meegenomen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:32

Gewoon gaan hoor!! Niks raars.
Maar herken je gevoel wel hoor. Toen ik 15 was belde mijn oma. Ze had gezien dat ze bij de supermarkt bij hun in de buurt iemand zochten, vond ze net wat voor mij want het was op de afdeling met vers brood en kaas ed.
Mijn moeder was ook enthousiast. Ik durfde niet :+
Maar ja ik vond ook dat ik het niet kon maken tov mij oma om niet te gaan en wilde ook wel een baantje.
Met lood in mijn schoenen en een bloeddruk van tegen de 200 heen gegaan :+
Moest ik ook even wachten op het hoofd van die afdeling. Gesprekje gehad en kon de volgende dag direct langskomen om
Contract te tekenen en kleding enzo te halen. We zijn even naar de afdeling gelopen en kreeg direct alles uitgelegd en kaasje geproefd :9 :+
Uiteindelijk heb ik er 7 jaar gewerkt en vond het geweldig.
Als ik destijds niet al mijn moed bij elkaar geraapt had, had ik niet alleen een boze oma en moeder gehad :+ maar ook geen baantje.

Achteraf is het heel goed voor me geweest. Ik was namelijk altijd wat verlegen en bang om nee te horen te krijgen. Maar als je het niet gaat vragen blijf je het jezelf afvragen en heb je de kans dat er iemand anders met je baantje vandoor gaat.
Ik denk echt dat de man van de kas het echt niet raar vindt dat je het komt vragen hoor. Zie het als een leermoment. Als je nee hoort, leer je dat je niet altijd alles kan hebben, als je ja hoort ga je veel leren van het werken in de kas.

Succes! Ik ben er van overtuigd dat je het kan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:37

Ik herken je gevoel, heb pas nog gesolliciteerd ( mijn cv in de winkel afgegeven ) en dan ben ik ook nog zó bang dat ik een slechte indruk maak. Echter wilde ik het baantje heel graag, dus toch maar mijn moed bij elkaar geraapt.
Ik denk altijd maar: Wat heb ik te verliezen?
Voor ik mijn cv ging afgeven, had ik geen baantje. Het ergste dat kon gebeuren is dat ik daarna nog steeds geen baantje had. Dat relativeert.

Overigens heb ik ook altijd in de horeca gewerkt, betaalt niet geweldig (wel meer dan winkels vaak) en erg hard werken. Als dat dus niets voor je is (heb op mijn 15e 12 uur gewerkt met een kwartier pauze) dan zou ik vooral niets meer in de horeca zoeken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:09

Eerst even netjes afhandelen met het baantje dat je niet (meer) wilt. Niet op komen dagen en via een berichtje pas later laten weten waarom niet, dat brengt pas een slechte indruk over! ;) Dus toch even netjes afhandelen. Bel de beste man of ga erheen, en leg dan even rustig uit. Je hoeft hem heus niet haarfijn uit te leggen wat er allemaal mis is met zijn contract, je kunt ook gewoon iets algemeens aangeven in de trant van 'het werk viel je toch wel erg zwaar' of iets in die geest. Maar gewoon niets meer van je laten horen, hoe begrijpelijk ook, da's echt niet netjes.

En wat betreft de boer; het is inderdaad makkelijker als je 'toevallig' langskomt met de hond of op de fiets op weg naar - ik noem maar wat - de supermarkt. Maakt het wat minder beladen voor jou ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:13

TS, je achterburen hebben vast al veel vaker pubers aan de deur gehad om om een baantje te vragen, die zijn vast wel iets gewend ;)
Niet druk maken, gewoon gaan vragen. Hoort bij deze leeftijd, leer je vanzelf.
Je zal alleen maar trots op jezelf zijn als je het gedaan hebt!

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:32

Tsja dan zou ik niet in de horeca gaan werken als ik jou was. Heb zelf ook paar jaar gewerkt als afwasser en bediening, en je kreeg alleen pauze om te eten. Maar daar was soms al geen tijd voor, dus dan eet je gewoon onder het werken van. Maar je leert er wel veel van op persoonlijk gebied... Mede doordat ik altijd keihard heb gewerkt in de horeca, heb ik nu een goede baan!

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:18

Dankje voor de reactie's typ dit op mijn mobiel dus kan ik niet quoten. Alles wat jullie zeggen klopt en veel weet ik ook wel. Ik probeer het morgevroeg nogmaals, jullie reacties motiveren mij. Ik heb niks te verliezen en vragen voor werk moet toch. En een reden om niet te gaan heb ik niet.
Ben daarnet met de hond langs gewandeld. Ik zag veel poolse auto's staan. Nu ben ik alleen bang dat als k na de baas vraag de polen mij niet verstaan. Maar dat zie ik dan wel weer.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:37

Hier in de buurt werken ook een stel polen, de polen die ik "ken"/hoor praten, spreken allemaal wel een beetje Nederlands. Dus dat komt vast goed!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:49

Welkom in de wereld van het werken ;)
Ik weet natuurlijk niet hoeveel je betaald zou krijgen als afwasser, maar bedenk goed dat je ook als kas-medewerker vaak niet bepaald veel verdiend. Krijg je trouwens wel betaald voor de dagen die je nu hebt meegedraaid in het restaurant?

Als je iets wilt bereiken (niet alleen werk, maar bijv. ook stages, een verzorgpaard of wat dan ook) zul je het moeten vragen. Ik stap ook niet graag op mensen af die ik niet ken, maar bedenk je maar zo; het ergste wat kan gebeuren is dat ze nee zeggen ;)
Wat bij mij altijd helpt is van te voren goed nadenken over wat ik wil gaan zeggen.
Probeer gewoon een goede indruk achter te laten, wie weet wordt je later gebeld of komen je connecties later nog eens van pas!

Doubt kills more dreams than failure ever will. Om het maar even heel cliché te zeggen :')

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 17:57

Douce, klopt, er zijn natuurlijk ook gewoon polen die Nederlands spreken.

No--a, klopt, klopt en nogmaals klopt. Het ergste is dat ik dit allemaal heel goed weet, maar eens kijken wat de dag morgen gaat brengen. Ik heb geen idee of ik voor die 3 dagen betaald krijg, dat interesseert mij ook niet zo veel. Dat telefoontje wat ik vanavond heb zal dat denk ik gaan uitmaken. Het zou netjes zijn, maar of ze dat doen nadat ik niet kwam opdagen, ik vrees van niet.

Ik houd jullie op de hoogte.