Maar wel het volgende: Vrijwel dagelijks rijd ik langs 2 twee-onder-één kappers. Dit waren/zijn opknapwoningen. De een staat de koop, de ander is vorig jaar verkocht en inmiddels opgeknapt. Elke keer dat ik er langs kwam heb ik het dus beetje bij beetje zien veranderen. Uitbouw, andere kozijntjes, verfje, een ditje en een datje. Sinds een goeie week staat er nu ook een joekel van een tuinhek. Klein detail.. De bewoners hebben dit niet op de erfgrens gezet, maar op de grond van de buren (het huis dat nog te koop staat dus). En dat is ook echt heel duidelijk te zien. De huizen hebben een diepe achtertuin en een behoorlijke voortuin. Wettelijk gezien mag dit dus niet
Een erfafscheiding hoort verdeeld over de erven te staan en beide eigenaren horen hier aan mee te betalen. Nu is het ene huis nog niet verkocht en ik vermoed dat de makelaar er ook niet vaak komt. De makelaar kan hier dus wat van zeggen en zelfs (namens verkopende partij) eisen dat ze het verplaatsen. Doet de makelaar dit niet, dan kan de nieuwe bewoner dit eisen. Tenzij die er niks van zeggen, maar bij elke volgende nieuwe eigenaar kun je dit gezeur hebben. Tenzij 20 jaar lang niemand er wat van zegt 
Ik verwonder mij dus eigenlijk dagelijks als ik er langs rijd. En ergens denk ik waarom eigenlijk? Het is mijn huis niet, ik heb er ook geen interesse in om het te kopen. Maar omdat ik er dagelijks langs rijd gewoon toch ‘iets’ gekregen met het project. Het gaat verdikkeme om zo’n 10cm dat het hek opzij gezet zou moeten worden, maar dan wel over zo’n dik 20 meter tuin. Als je zo’n hek neerzet, in afwachting van je nieuwe buren, ga je toch niet zo flauw doen om 10cm meer tuin te hebben
Zet het gewoon netjes in het midden en je heb nergens last van 
Erfgrensperikelen komen trouwens vaker voor de rechter dan je denkt en zorgen ook geregeld voor flinke ruzies. Denk maar aan een boom van de buren wiens takken (en vruchten en noem maar op) bij jou op je erf terecht komen. Het neerzetten van spullen op de grond van een ander (als je bijv. naast je huis nog een klein strookje grond hebt dat volgens kadaster bij jouw huis hoort, maar te klein voor een hek). Het plaatsen van een raam in een muur dat ‘uitkijkt’ over de tuin van een ander. Enz. enz.
, de buren bij mijn ouders hebben ook een wat cm ingepikt maar ze hebben genoeg en er vrede mee en de buren hebben al weinig dus goedgezind zijn ook wel ok buren