Help! Morgen dakloos?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elainelouise

Help! Morgen dakloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 15:45

Oke, misschien ietwat schreeuwerige titel maar ik ben echt de wanhoop nabij. Ik heb een zeer bewogen verleden waardoor ik als 14-jarige uit huis ben geplaatst, op straat heb gezworven, meerdere pleeggezinnen gehad, een instelling en ga zo maar door. Toen ik 18 was leerde ik mijn vriend kennen en ik ben eigenlijk door zijn hulp (en van zijn ouders) weer in mezelf gaan geloven. Ik kreeg werk, kon m'n rekeningen betalen alles ging prima. Omdat ik 13 maanden lang bij m'n vriend en diens ouders heb gewoond wilde ik zo snel mogelijk een woning vinden zodat mijn schoonouders niet meer zo'n last moesten dragen en ook weer wat rust hadden. Ik kwam een woning tegen die niet te duur was en lekker dichtbij m'n toenmalige werk.M'n vriend kwam bij me wonen en het ging allemaal prima. Totdat ik in november mijn werk verloor. Ik kwam niet in aanmerking voor een uitkering aangezien mijn ouders officieel gezien nog financieel verantwoordelijk voor me waren (en zijn tot m'n 21e). Aangezien ik geen contact heb met m'n ouders en ze me toch sowieso niet zouden helpen probeerde ik het allemaal maar aan elkaar te breien. M'n vriend heeft toen een tijdje alles kunnen betalen, maar omdat hij een ZZP-er is in de bouw en het ook daar crisis is waren er steeds meer klanten die niet betaalden/failliet gingen. Daardoor krijgt hij ook niks binnen. Ik ben netjes naar mijn huisbaas gegaan met het hele verhaal en heb afspraken met hem gemaakt qua betalingen. Hij vond het allemaal prima (zei hij toen). Tot 2 weken geleden.. Het was zondag en ik lag met mijn vriend op de bank te dutten totdat ik wakker werd van lawaai. Maakte vriend wakker en hij ging wel even kijken wat het was. Hij deed de haldeur open en wat we toen zagen.. :n de huisbaas had heel onze voordeur eruitgehaald (!!) en begon te dreigen met een hamer. Door mijn verleden en een vriend die heel beschermend is werd er wat geduwd, geschreeuwd etc totdat ik m'n vriend eindelijk weggeduwd kreeg. Meteen schoonouders gebeld die kwamen en geprobeerd mijn vriend rustig te houden. Het is toen een heel drama geweest maar uiteindelijk zat de deur er weer in en was er gepraat. Totdat ik gisteren zie dat de sleutel van mijn nooddeur weg is. Ik heb die sleutel standaard erop staan voor het geval er brand is. Ik belde de huisbaas op om verhaal te halen. Hij ontkende natuurlijk. Ook heb ik toen nieuwe afspraken gemaakt voor de betalingen aangezien ik sinds vorige week nieuw werk heb.
En nu kwam de huisbaas ineens aan, met de mededeling dat ik OF morgen €1000,- aftik en als ik dat niet kan betalen ik morgenavond weg moet zijn met al mijn spullen.
Ik heb de stomme fout gemaakt om akkoord te gaan met het feit dat er geen contract was. Ik heb altijd netjes hem op de hoogte gehouden en ook elke keer dat ik een beetje geld had meteen aan hem gegeven.
Mijn vriend is nu bij zijn ouders, maar hun zijn er financieel erg op achteruit gegaan en leven onder het minimum. Ze kunnen het niet rondbreien als ik er ook nog eens bijkom. (En dat is begrijpelijk!)
Nu zit ik dus met het probleem dat ik een andere woning/kamer moet vinden terwijl ik nu nog niks betaald heb gekregen. Ik zit dus muurvast.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik wilde het graag even kwijt :)

xAnnouk

Re: Help! Morgen dakloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:50

Pfff.. wat een nare situatie :(:) . Ik weet zo niet wat je moet doen. Maar probeer in ieder geval rustig en goed na te denken voor je handelt.
En volgende keer wel met contract werken.
Succes en sterkte !!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:52

Volgens mij heb je een wederzijdse opzegtermijn van een maand (wettelijk geregeld) en kan hij je er sowieso niet zomaar uitzetten.

Maureen_M

Jeetje zeg :( wat vreselijk...

1000 euro in 1 x ophoesten lijkt me erg moeilijk. Misschien kan je toch voor een korte tijd even terug bij de schoonouders totdat je iets anders hebt gevonden... Godzijdank dat je sinds vorige week weer een baan hebt

Ik bewonder je echt... Wat een rottig verleden op een jonge leeftijd :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Pfff, moeilijke situatie. Kun je niet tijdelijk een ander minder betaald baantje aannemen? Desnoods in de schoonmaak, horeca, kassenwerk, etc etc.
Wat staat er in je huurcontract? Volgens mij kan hij je er niet zomaar uitzetten?

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:53

Hi,

Wat een vervelend verhaal.
Je huisbaas kan je er niet zomaar uitzetten, ook al heb je een achterstand, en geen huurcontract. Heb je maandelijks betaald over de bank? Dan kan je bewijzen dat je iets huurt en dat er dus een overeenkomst is tussen jou en je huisbaas.
Succes!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:54

xpikolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:55

Phoe, meid!! Wat heb jij meegemaakt! Echt als ik een goedkope woning wist zou ik het echt zeggen maar ik ken er echt geen :(:)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:56

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:57

Wat vreselijk meid! :(:)
En ik zeuren dat ik veel heb meegemaakt, jij hebt 20 keer meer!

Succes en sterkte :(:)
En een dikke virtuele knuffel van mij

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:58

He bah, wat een naar verhaal, ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat je hier mee aan kan :(:)

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 15:59

Wat een reacties al dankjewel!
Ik heb de eerste 5 a 6 maanden over de bank betaald. Daarna heeft mijn vriend het cash betaald van klusgeld.

Ik heb dus sinds vorige week werk voor 32 uur in de week, en ik pas ook nog op erlangs dus probeer wel zoveel mogelijk geld binnen te krijgen. Ook heb ik dus géén huurcontract met m'n domme hoofd :n
Maar het is sowieso dat ik me hier ook niet meer goed voel. Nadat de huisbaas de voordeur eruit heeft gekregen en met een hamer zwaaide ben ik constant op m'n hoede.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:59

Voor zover ik weet is niet betalen geen reden om jou DIRECT uit huis te zetten. Daar moeten geloof ik drie aanmaningen voor geweest zijn en dan nog mag het pas via een deurwaarder gaan. Ik zal het nog even precies voor je opzoeken als je wil?
Ik volg een rechtenstudie en hebben dit vorige periode gehad. Ik heb de boeken ervoor thuis liggen dus laat maar weten.

Wat een nare huisbaas heb jij trouwens dan...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:01

Geen huurcontract? Oei..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:02

Het feit dat je geen huurcontract hebt, hoeft geen probleem te zijn... maar als je daarbij ook geen overboekingsbewijs hebt, of geen ontvangstbewijs van de huur en daardoor als het ware de huur "zwart" hebt betaald, kan het wél een probleem zijn....

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:02

Liezel1 schreef:
Hier nog wat info over uitzetting bij betalingsachterstand: http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

Ik zal het niet juridisch maken voor je, maar wil je met deze links info geven die je ook begrijpt....

Dankjewel!

Ik sta overigens WEL ingeschreven op dit adres.

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:04

Nee ik heb dus maar van een paar betalingen bewijs omdat ik dat via de bank heb gedaan. Daarna dus niet meer..

Ik baal ook zo van mezelf dat ik geen contract heb geëist..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:06

Die fout maak je dus nooit weer ;) ik hoop voor je dat het dak boven je hoofd er morgen nog is :(:)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:06

He bah TS :n
Ik ken je stresssituatie van huisje zoeken en je niet meer op je gemak voelen. Ik heb bij vrienden in huis gewoond (ook zonder huurcontract, huur contant betaald)
Ineens waren ze me beu en moest ik eruit. Ik kreeg eerst 3 dagen de tijd, maar dankzij een misverstand tussen elkaar heb ik er 7 dagen bij aan weten te plakken, en heb ik via marktplaats een huisje kunnen vinden.
Ik heb helaas geen idee hoe je in 1 dag 1000 euro kan ophoesten, dus ik wil je veel wijsheid en sterkte wensen :(:)

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:09

Dankjewel voor alle lieve reacties! Dat heb ik echt even nodig.. Ik weet dat het dom is geweest van dat contract, maar daar kan ik nu niks meer aan veranderen.
Sowieso was de huisbaas een hele aparte.. Stuurde onze (en ook van andere huurders) vrienden weg, scheurde vuilniszakken open etc.. :n

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:11

hmm, klinkt zo al als een rare snuiter inderdaad. Helaas kom je daar altijd pas achteraf achter :c

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:13

Inderdaad.. het leken me hele nette mensen etc..
Maar helaas.. :n

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:16

Dacht ik ook van mijn vrienden, maar jah...achteraf :=
Is het een optie om tijdelijk bij je schoonouders in te zitten en gauw verder te zoeken via marktplaats?
Daar kun je regelmatig hele degelijke plekjes tegen komen. Ik heb op die manier mijn huisje van nu :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:17

Je verwerft nu weer inkomen, wellicht is het een idee om aan je schoonouders te vragen of je tijdelijk bij hen mag terugkeren; Laat het toegezegde bedrag aan de huisbaas achterwege (mitsdien je geen betalingsachterstand hebt natuurlijk) en geef dat wat je kunt missen aan je schoonouders zijnde kostgeld. Spreek daarnaast af dat je iedere maand kostgeld zult betalen voor de periode dat je bij hen verblijft ter compensatie van eten, drinken, energie en waterverbruik.

Sterkte!

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:21

Ik heb inderdaad toen ik bij mn schoonouders woonde ook elke maand geld gegeven voor de "kost en inwoning".
Pindadipje ik heb wel een achterstand maar daar had ik in principe afspraken met hem over gemaakt.
Mijn vriend is nu ook met z'n ouders aan het praten erover..