Studeren in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

geerte

Studeren in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:21

Hallo,

Omdat ik net mijn rekentoets voor mijn opleiding niet heb gehaald en dus moet stoppen ben ik wat aan het kijken welke andere opties ik misschien heb en een van die dingen die mij leuk leek om in het buitenland te gaan leren.

Nu vroeg ik mij af wie dat ook doet en hoe jullie dat hebben geregeld. Mij spreken de medische studie's erg aan en ik wil daar dan ook graag een opleiding in doen. Dit is allemaal gewoon nog een idee maar wilde gewoon weten hoe jullie dat hebben gedaan en of jullie nog tips hebben.

Geerte

Saar88

Re: Studeren in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:23

Ik studeer in Glasgow op het moment, wat wil je allemaal weten?
Vraag maar raak zou ik zeggen :D

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:26

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:33

Saar88: Hoe heb je de studie gevonden en hoe ben je erbij gekomen. Wat moet je allemaal regelen?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:16

Geerte, het hangt er vooral ook erg veel vanaf wat voor land je aantrekt en wat voor studie (niveau) je wilt gaan doen.

Ik studeer (universiteit, WO) in Engeland op het moment dus zou je daarmee in elk geval verder kunnen helpen. In het bovenstaande HK-topic zitten ook andere dames, die ofwel voor een langdurige stage/uitwisseling, ofwel hun gehele studie in het buitenland zitten. :j

Als je iets zoekt op HBO (vergelijkbaar) niveau zit je in elk geval in Engeland naar universities of colleges te kijken. Het hangt er dan erg vanaf welke specifieke universiteit je heen wilt, of je aangenomen wordt met jouw vooropleiding. Sommige universiteiten in Engeland bieden ook een 'Foundation year', dus een soort schakeljaar. Ook een interessante optie. :j

Mocht je de UK overwegen, dan is je beginpunt de website http://www.ucas.com. Voor het gewone aanmeldingsproces in Engeland ben je wel te laat, in elk geval als je na deze zomer zou willen beginnen. Echter veel universiteiten doen mee aan 'Clearing', waarbij ze de overgebleven plaatsen nogmaals aanbieden. Mijn tip? BEL de scholen waar je heen zou willen. Email duurt veel te lang en wordt vaak niet duidelijk beantwoord. Als je belt kan een universiteit je in 1 keer uitleggen hoe je je aan moet melden, wat je ervoor nodig hebt en of je toelaatbaar bent met jouw diploma's. :)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 22:11

Heel erg bedankt voor je bericht ik ga zeker even kijken op de website.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:24

Ik zit dus ook in de UK, maar in Schotland gaat het ietsje anders denk ik :+
Ik heb nog nooit van Hanmar's website gehoord bijvoorbeeld en de meeste universiteiten hebben voor EU ingezetenen een aanmeldingsperiode tot augustus.
Ik volg een master medische geschiedenis, gekozen omdat ik via een Erasmus uitwisseling in contact was gekomen met die veld binnen de geschiedenis. Die uitwisseling heb ik ook gedaan in Glasgow, wat me zo goed beviel dat ik terug ben gegaan. Qua regelen viel het me alleszins mee, de aanmelding was even zweten omdat er van alles verkeerd ging, dus bellen is inderdaad een heel goede tip, daarmee was het in een keer geregeld! Verder moest ik een kamer regelen en dat kan behoorlijk lastig zijn vanuit Nederland omdat je natuurlijk niet even langs kunt om de boel te bekijken.

Misschien is het makkelijker om je te helpen als je kort vertelt waar je naar op zoek bent: welke richting je op zou willen, welk niveau je naar op zoek bent en waar je wel naartoe zou willen. Dan kunnen we wat gerichter tips geven :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:57

In Schotland gaat dat ook gewoon via UCAS :j Althans, voor undergraduate opleidingen. Het kan goed wezen dat dat voor graduate opleidingen anders werkt!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:19

Ah, ik ben een postgrad inderdaad, dus dat wist ik niet :)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:56

Ik zoek een medische opleiding het liefste zoals ik nu doe medische hulpverlening of in die trant. HBO niveau en toch wel graag een engelstalig land aangezien ik niet heel goed ben in nieuwe talen leren. De UK spreekt me daarin toch wel het meeste aan.

Heel erg bedankt alvast voor de tips die zijn gegeven :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:05

Het probleem is dat 'HBO-niveau' in de UK als zodanig niet bestaat: HBO + WO is eigenlijk allemaal 'university', en dan afhankelijk van de specifieke universiteit of het hier in NL als een HBO of WO-opleiding gezien zou worden.

Voor de grap eens bij Ucas 'health' ingetik, dan krijg je deze opleidingen te zien: http://search.ucas.com/search/providers ... bjectCode=

Hoe het dan precies zit met toelaatbaarheid zul je dus echt met de specifieke universiteiten moeten uitvogelen. ;) Wil je na deze zomer beginnen dan zou ik wel snel gaan contacteren want Engelse uni's sluiten hun aanmeldingen een stuk eerder (de officiële aanmeldingsperiode sluit overigens al in januari, maar het is vaak voor dit soort opleidingen nu nog prima mogelijk al moet je dan dus wel direct de uni contacteren).

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:08

Precies, HBO is lastig in de UK. Heb je ook al aan studiefinanciering gedacht? Je kunt dat in de UK aanvragen (er zijn verschillende instanties die beurzen aanbieden), maar als je dat doet verlies je recht op studiefinanciering vanuit Nederland. Daarbij is het niet zeker of je ook daadwerkelijk een beurs krijgt; elke instantie hanteert verschillende regels en toelatingseisen, soms zelfs lotingen. De concurrentie is groot voor deze beurzen.
Mocht je een leuke opleiding vinden, is de DUO wel een goede graadmeter voor het niveau. Als je een aanvraag indient voor studiefinanciering vanuit Nederland, checkt de DUO de kwaliteit van de opleiding en instelling voordat dit wordt toegekend. Zo weet je in ieder geval zeker of deze opleiding ook echt aansluit qua niveau.
Ik raad je sterk aan om nu te beginnen met aanmelden, want de aanvraag bij de DUO kan zo al 8 weken duren. De aanvraag voor mijn studie was er vrij snel door, maar er zijn ook mensen die in januari een aanvraag deden en in juli pas antwoord kregen. Ook kamers gaan snel in deze periode, aangezien er veel summerschools zijn in de UK, deze mensen blijven meestal tot september/oktober, wat betekent dat daar een boel kamers naartoe gaan :)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 12:05

Bedankt voor de tip Saar, ik denk dat volgend schooljaar het zoiezo niet gaat worden maar dan een jaar later, en in dat jaar proberen te sparen en misschien mijn engels nog iets wat bijspijkeren.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:15

In dat geval heb je fijn de tijd, dat tijdschema heb ik destijds ook aangehouden; ben begonnen in de zomer met het uitzoeken van uni's/studies waar ik wel heen wilde. Je kunt je, binnen Engeland althans, voor 5 universiteiten/studies aanmelden. Die weten van elkaar niet waar jij je hebt aangemeld dus beoordelen elk je aanmelding apart en geven je dan een aanbod (een plaats, vaak met voorwaarde bijv. dat je nog een Engelse toets haalt) of een afwijzing. Zodra je van alle 5 uni's teruggehoord hebt beslis je waar je dan het liefste heengaat.

Je hoeft in dat systeem dus niet direct alles al helemaal zeker te weten, da's wel zo fijn. De 'gewone' aanmelding sluit in januari, let wel op dat het even werk is (je hebt bijv. een aanbevelingsbrief nodig, je moet zelf een motivatie schrijven etc.). Leuk dat je het overweegt, succes! :)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:13

Wat moet ik mij voorstellen bij een aanbevelingsbrief?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:38

Een aanbevelingsbrief is van iemand die jouw kwaliteiten (die nodig zijn voor de opleiding in kwestie) kan bevestigen. Bij voorkeur iemand die werkt binnen het gebied waar jij aan de slag wilt, al kan dat lastig zijn als het om een undergraduate studie gaat, aangezien je dan nog geen ervaring hebt.
Voorbeelden zijn stagebegeleiders, docenten of werkgevers.

Ik moest er zelf twee inleveren en deze waren allebei van docenten :)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:41

Oke bedankt voor de uitleg

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:31

Als je je voor undergraduate aanmeldt (via UCAS) heb je er maar 1 nodig. Dat moet wel van iemand zijn die jou in de context van school/opleiding kent. De bedoeling dat diegene beschrijft hoe jij als student werkt. Het is ook een mogelijkheid om eventueel dingen uit te leggen; bijvoorbeeld, hoe werken jouw cijfers - en hoe zijn jouw cijfers vergeleken met de rest van jouw jaargroep? En zijn er problemen geweest die jij hebt ervaren tijdens bijv. het maken van examens, die jouw cijfers beïnvloed kunnen hebben wat niet betekent dat je bijv. niet goed geleerd had.

Op de website van UCAS staat geloof ik ook een uitleg voor 'referees' (degene die de brief gaat schrijven) die dat nog niet eerder hebben gedaan. Mijn advies is om 'm eventueel ook nog even te laten nakijken door en docent Engels. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:27

Leuk dat je in het buitenland wilt gaan studeren! Naast bovenstaande tips wil ik er nog even aan toevoegen dat studeren in Engeland wel onwijs duur is. Het collegegeld kan oplopen tot 9.000 pond en ook de kosten voor kamerhuur liggen aanzienlijk hoger dan in Nederland. Maar aangezien je er mooi op tijd bij bent, kun je inderdaad ook rustig op zoek gaan naar beurzen om de kosten een beetje te dekken. :) Succes met uitzoeken en wacht inderdaad niet te lang met aanmelden. Ook aanmeldingen voor beurzen moeten soms al erg vroeg de deur uit :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:46

En daar kan ik daar weer aan toevoegen; het collegegeld is inderdaad recent veranderd; je hebt als EU-student wel recht op een lening die dat volledig dekt (moet je alleen op een gegeven moment alsnog wel terugbetalen :+ ). Het hangt wel erg af van de universiteit waar je heengaat (niet alle uni's vragen 9000 pond) en ook van de stad; kamerhuur is niet in alle plaatsen duurder maar wel als je je richt op de meest bekende plekken - Londen is ongelofelijk duur, maar als vuistregel zijn kleinere steden wat minder duur & richting het noorden wordt het wat betaalbaarder. Londen & the South East zijn het duurst. :j

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:54

Glasgow is helaas ook niet goedkoop :n

Check ook, als de onderwijs instelling accommodatie aanbiedt, of dit ook daadwerkelijk goedkoper is dan privé huur. In de meeste Europese landen is dat zo, maar ik kwam er al snel achter dat je in Schotland beter privé kunt huren.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:07

Undergraduate studies zijn in Schotland dan weer gratis :D Flats zijn hier vaak wel goedkoper te vinden dan dat je ze van de university krijgen kunt, máár een jaartje in halls wonen is een hele leuke ervaring en dan heb je geen kopzorgen over flats en rekeningen en huisgenootjes en of je misschien opgelicht gaat worden oid :=

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:33

Oh eh ja, ik bedoelde naar het noorden, binnen Engeland. Over Schotland weet ik verder uitzonderlijk weinig maar heb je gelukkig al andere adviseurs voor gevonden. :+

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:46

Haha, ik snapte je! Bedoelde het meer als toevoeging :+

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:54

Heel erg bedankt voor al jullie reacties en uitleg, ik wordt nu steeds enthousiaster hierover.