Op jonge leeftijd samenwonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalla

Op jonge leeftijd samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:00

Hoihoi!

Op jonge leeftijd gaan samenwonen? Do or don't?

Mijn vriend wil graag het huis uit en is nu dus op zoek naar iets in Leeuwarden. Ik studeer in Leeuwarden en wil ook wel eens mijn vleugeltjes uitslaan :D
Omdat we dan beide naar Leeuwarden zouden gaan, zijn we ook wel op zoek naar een huisje voor ons beide. We zijn op dit moment allebei 18, hij bijna 19, en we zijn nu 2 jaar samen. Een financieel plaatje hebben we en we weten dat we het samen kunnen redden.

Nu hoor ik wel van verschillende kanten dat we dit nu niet moeten willen. Het zal nog wel even duren voor het werkelijkheid wordt, gezien er veel mensen voor ons zijn bij de woningcorporaties.

Zijn er meer die op jonge leeftijd zijn gaan samen wonen en hun ervaring willen delen? Ik ben benieuwd hoe dat gegaan is :)

secricible

Re: Op jonge leeftijd samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:02

Ik ging op mijn 18e samenwonen, mijn (nu)man was 22. Ik studeerde, hij werkte.
Het was pittig, en ik denk dat ik de klassieke studententijd wel heb overgeslagen hierdoor, je wordt toch al sneller volwassen en je bind je toch al behoorlijk.
Wij wonen ondertussen 7 jaar samen en zijn anderhalf jaar getrouwd, dus voor ons is het goed uitgepakt :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:04

Ik zou eerst ieder eens een jaartje op jezelf gaan wonen, dus op kamers bijvoorbeeld. Daar leer je zoveel van. :) Ik heb eerst 4 jaar op mezelf gewoond i.v.m. studie. Mijn vriend is tijdens zijn studie thuis blijven wonen en toen hij ging werken heb ik geëist dat hij eerst op zichzelf ging wonen voordat we samen zouden gaan wonen. Dit heeft hij toen ongeveer een jaar gedaan en toen zijn we samen gaan wonen.

Ik vond het belangrijk omdat je er zelfstandig van wordt en later ook niet het idee hebt dat je iets hebt gemist. Mijn vriend mocht bij zijn ouders de wasmachine en het fornuis niet aanraken. Ik ben blij dat hij daarin ook zelfstandig is geworden. :)

Edit: mijn vriend en ik zijn dus gaan samenwonen toen we allebei klaar waren met onze studies en werk hadden. We wonen nu ruim twee jaar samen en ik was toen 23 en hij 24.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 22-04-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:05

Ik ben gaan samenwonen op mijn 19e, en bij ons is het ook goed uitgepakt :) Maar je hoort ook vaak dat het misgaat. Ik zou iig zorgen dat je niet compleet afhankelijk wordt van je vriend, zodat je, als het nodig is, ook weer uit elkaar kunt zonder grote verliezen etc.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:06

Ik was 16 toen ik ging samenwonen met mijn 23 jarige vriend. Nu ben ik 20 en hij bijna 28 en we zijn nog steeds samen :D :+:

A_nouk

Ik ging met mijn partner samen wonen toen ik 20 was en hij 21, is me erg goed bevallen.
Wel hadden wij allebei al een vaste baan :j en waren we al 6 jaar samen.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 22-04-14 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Ik ben met vrienden gaan samenwonen toen we alledrie 19 waren. Het was niet perfect, maar ik zie het probleem daar in niet. Als jullie het willen en het denken aan te kunnen, gewoon doen :)

Laurahh

Ik woon nu sinds afgelopen weekend samen met mijn vriend.
Ik ben 20 jaar en ik studeer nog en mijn vriend is 23 jaar en werkt fulltime.

Ben altijd al heel zelfstandig geweest dus wat dat betreft zal het niet erg wennen zijn voor mij, maar het zal wel een stuk stiller zijn dan thuis en aangezien we achteraf wonen is mijn reistijd naar school wel langer. Maar het feit dat we nu altijd samen thuis zijn is wel heerlijk :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:07

Ik zou het gewoon doen :) Je kunt ook apart op kamers gaan en veel bij elkaar zijn, maar dan zit je natuurlijk met 2 kamers. Samen lijkt me best kunnen, als je allebei maar je eigen dingen blijft houden en niet constant samen plakt. Als het met lange tijden samen thuis/op vakantie/enz. goed gaat, kun je het toch best proberen? :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:07

Mijn vriend is 24 en ik ben 21.
Hij wil rond de zomer op zichzelf wonen, maar dan eerst alleen.
Na een half jaar, mag ik er eventueel bij kruipen en dan zijn we 2 jaar samen.
Tsja jong... Als het goed voelt waarom niet?
Vroeger waren ze op die leeftijd al getrouwd en hadden ze kinderen dus... :+.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:08

Ik ben officieel gaan samenwonen toen ik net 21 was. (na 1,5 jaar relatie)
Daarvoor hadden we een jaar lang allebei een kamer, maar we zaten altijd samen in één van de twee kamers. Het is door omstandigheden eind vorig jaar over gegaan, maar dat had niet met het samenwonen te maken. Dat is mij namelijk echt wel goed bevallen.

Ik vind samenwonen als je student bent ook heel anders dan wanneer je echt allebei uit huis gaat om bewust samen te gaan wonen. Jullie zitten daar een beetje tussenin denk ik dan.
Sommige mensen doen zo heftig en zwaar over samenwonen, alsof je geen eigen leven meer hebt en nooit meer van elkaar af komt. Zorg gewoon dat je allebei je eigen dingen blijft doen en maak goede afspraken (al denk je dat het toch nooit over gaat) en dan zal het echt alleen maar lekker zijn. :j
En gaat het niet, kunnen jullie terug naar je ouders of niet? Dan is het een mislukt project maar ook niks aan de hand verder.

Ik zou het dus zeker niet laten! :)

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:13

Leuk om al die positieve reacties te lezen!

Het echte studentenleven heb ik nu ook niet en een stapper ben ik niet, dus dat zal ik niet zo gaan missen.

En gelukkig heb ik geen vriend die nog geen ei kan bakken :+ We zijn beide gewend om dingen in het huishouden te doen. Op dit moment krijg ik alleen mijn eten en onderdak thuis en voor de rest betaal ik alles zelf. Hier werk ik dan ook voor. Mijn vriend heeft bijna hetzelfde, maar heeft een vader met een goede baan en wil dus af en toe nog wel eens iets toekrijgen.

Ik zou best wel op kamers vinden, maar, het zal een groot vooroordeel zijn, ik heb altijd het idee dat dat zo'n puinhoop is en dat je opgesloten zit in een klein hokje. Maar dat kan vast ook anders. Het punt is meer dat we samen voor hetzelfde geld of net iets een klein huisje kunnen huren waar we waarschijnlijk ook recht hebben op huurtoeslag. Dan vind ik ook wel een beetje zonde eigenlijk...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:15

Dan gewoon doen :D

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:30

ik was 18 toen ik het huis uitging, mijn toenmalige vriende en ik vonden het verstandiger om eerst allebij apart te wonen, dat resulteerde in dat we af in zijn huis waren of in mijn huis maar sliep en aten altijd samen, en daarnaast deden we beide gewoon lekker ons eigen ding. (eigenlijk zonde dus om voor 2 huizen te betalen)uiteindelijk is die relatie wel overgegaan.

Toen ik 20 was leerde ik mijn huidige vriend kunnen die is eigenlijk gelijk bij mij ingetrokken( met een hoop commentaar van iedereen) en na 1,5 jaar hebben we samen een huis gekocht dit bevalt prima natuurlijk met ups en downs maar we het belangrijkste is dat we gewoon allebij onze eigen ding doen en rekening houden met elkaar.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:53

Alle positieve reacties doen goed!

We reageren rustig verder op de huurhuisjes.. :)

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:41

Ik ben op mijn 19de gaan samenwonen tot eind vorig jaar. Ik merk nou wel dat ik een stukje "jeugd" mis. Het leven is dan zo anders. We werkte beide maar ik deed het huishouden en ik merkte dat ik geen tijd of geld meer had voor leuke dingen. Zoveel zorgen erbij en nou woon ik thuis en vind ik het heerlijk om mijn hobby weer op te pakken en te kunnen sparen enzo.
Het zal niet bij iedereen zo zijn maar voor mij was het beter geweest als ik een paar jaar had gewacht

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:45

Ik woon nu een paar maanden samen, hij is 24(en net afgestudeerd) en ik ben bijna 21. Het kost allemaal veel meer dan we eigenlijk hadden ingeschat, dus ik ben zo verschrikkelijk blij dat een van ons nu fulltime werkt zodat we onze rekeningen kunnen betalen. Ik zou er echt heel goed mee gaan rekenen, want het is enorm zuur als je je rekening ineens enorm ziet krimpen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:54

Ik ben vorig jaar juli bij mijn vriend ingetrokken in zijn huurhuis. (ik 18, hij 31.) Ik studeer nog en hij heeft een vast contract voor 40u in de week, dus wat dat betreft hebben wij 't wel goed voor elkaar.
En tot nu toe bevalt het me eigenlijk heel erg goed..
Heb eigenlijk altijd alles alleen moeten doen, dus ben in 't koppie ook al een stuk volwassener en was al heel vroeg zelfstandig.

Hij is qua administratie een beetje een chaoot, telefoontjes naar allerlei instanties mag ik meestal doen :')

Wij hebben er voor gekozen om mij (totdat ik klaar ben met m'n studie) niet bij te laten schrijven op het huurcontract, dit zodat ze niet bij mij aan kunnen kloppen bij financiële moeilijkheden zodat m'n studiegeld er niet aangaat :+

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:59

Wat is jong? Ik vind begin 20 nog niet zo jong hoor.

Ik was 21 en vriendlief 23 toen wij ons eerste huis kochten en gingen samenwonen. We hadden toen al 5 jaar een relatie en kochten direct samen een huis. We hadden wel beide een baan. Inmiddels zijn we een huis verder en nog steeds samen, inmiddels is het 21 jaar geleden dat we gingen samenwonen. Het kan dus wel.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:02

ik ben op mijn 17de op kamer gegaan en heb iets daarvoor mijn 7 jaar oudere vriend ontmoet. Mijn vriend woonde al op zichzelf. Kamers bevielen me niet dus toen heb ik een periode veel aanwezig geweest bij mijn vriend bijna alsof ik er ook woonde en dit is goed bevallen. Vervolgens ben ik vorig jaar januari bij hem officeel ingetrokken. Studeer zelf nog en mijn vriend werkt full time. Het is geen rozengeur en manenschijn mijn we kunnen veel van elkaar hebben en lachen en zijn tot nu toe op kleine dingetjes na erg tevreden over ons leven. ;)

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:06

Ik ben afgelopen zomer ook met mijn vriend gaan samen wonen. Ik ben er nu twintig, word in juni 21. Mijn vriend is er 24. Hij werkt voltijds en ik studeer, maar heb ook wel een jobje. Zowel voor de paarden te kunnen betalen als voor hier in het huishouden mee te kunnen betalen. Dat gaat prima met ons tweetjes. Ik beaam wel wat velen hier al zeiden, je wordt heel erg rap volwassen. Terwijl mijn medestudenten veel zatte feestjes houden, ga ik thuis nog wat strijk inhalen, of ik ga ook niet zo gemakkelijk meer ergens overnachten. Wil het liefst bij mijn mannetje in bed liggen. Maar ik zou het niet anders meer willen hoor.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:03

Ik doe het expres niet. :n

Wij zijn al 8 jaar samen, vanaf mijn 14e en zijn 16e. Voor mij is nu het moment gekomen om op mezelf te gaan en ik ga dus alleen.
Heb dat altijd al geroepen, het lijkt me vreselijk om uit huis samen te gaan wonen. Niet omdat ik mijn vriend niet leuk vind of denk dat het niet goed gaat, maar we zijn al zo lang samen!

Ik heb de behoefte om eens te kijken of ik het alleen kan, hoe het is om mijn eigen spulletjes te kopen en voor mezelf te zorgen. Ja, natuurlijk weet ik wel dat mijn vriend heel vaak bij mij zal zijn, maar toch is het lekker te kunnen zeggen dat het MIJN appartementje is en MIJN spulletjes zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:06

Ik ben van thuis bij m'n vriend ingetrokken. Die woonde al een tijd op zichzelf (7 jaar ouder dan ik :D ) en uiteindelijk ging ik niet meer naar huis dus vorig jaar ook maar eens ingeschreven dan :+

Moet er na een jaar nog steeds aan wennen dat het 'ons' huis is en 'onze' spullen, niet dat ik spullen toe eigen maar meer dat ik met alles zeg 'zijn' spullen en 'zijn' huis.

Kan niet zeggen dat ik het 'helemaal op jezelf wonen' heb gemist als tussenstap.

Als je denkt dat het goed is, gewoon doen, als de twijfel toeslaat weet je dat het nog een stapje te vroeg is :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:06

Mowoah schreef:
Ik doe het expres niet. :n

Wij zijn al 8 jaar samen, vanaf mijn 14e en zijn 16e. Voor mij is nu het moment gekomen om op mezelf te gaan en ik ga dus alleen.
Heb dat altijd al geroepen, het lijkt me vreselijk om uit huis samen te gaan wonen. Niet omdat ik mijn vriend niet leuk vind of denk dat het niet goed gaat, maar we zijn al zo lang samen!

Ik heb de behoefte om eens te kijken of ik het alleen kan, hoe het is om mijn eigen spulletjes te kopen en voor mezelf te zorgen. Ja, natuurlijk weet ik wel dat mijn vriend heel vaak bij mij zal zijn, maar toch is het lekker te kunnen zeggen dat het MIJN appartementje is en MIJN spulletjes zijn. :D

Oef lijkt op mijn relatie, zelfde leeftijd ik had er echt niet de behoefte aan het financieel voor mezelf te hebben := :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:07

volg je gevoel..als het goed zit zit het goed. Je kan niet in de toekomst kijken...als jullie beide een goed gevoel hebben weten dat jullie het financieel gaan redden (en dan ook nog leuke dingen kunnen gaan doen of als er bv iets stuk gaat dat wel kunnen betalen) gewoon doen! Ik heb het ook gedaan toen ik zo oud was!