Brand hoge veluwe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Brand hoge veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 19:52

Och wat zonde, al sinds vanochtend vroeg staat de hoge veluwe in de brand :n

Inmiddels is er zo'n 520 hectare afgebrand en het is nog steeds niet onder controle. Ongeveer 300 brandweerlieden en 2 blushelikopters van het leger zetten zich met man en macht in om de rest te redden.

Wat een respect voor die mensen, die zich alweer de hele dag voor de volle 100% inzetten om dit prachtige natuurgebied te redden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:52

Wat ontzettend zonde he.
De brandweer hier uit t dorp is er ook naar toe.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:53

Las het inderdaad ook! Ik hoop dat het snel geblust is. Het is een prachtig natuurgebied!

emmaudb

Re: Brand hoge veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 00:15

Woon er vlakbij. (Hoenderloo)
Werd vanochtend dus ook wakker van alle Brandweerwagens die voorbij kwamen met sirenes.

Vind altijd zo zonde. Al moet ik zeggen dat een groot deel van de hoge Veluwe er toch niet meer uit ziet nadat ze er bezig zijn geweest (bomen kappen, alles omploegen met de tractoren)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:03

ja echt zonde, de schade is gelukkig naar beneden bijgesteld: 350 hectare.
maar natuurlijk nog veel en veel te veel, altijd zo triest aanblik: die zwarte verbrande grond.
Volgens mij zijn er niet veel bomen verbrand, want dat bliif je zien.
Nu een paar regenbuien en dan hersteld het vaak wel weer snel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:13

Die Veluwe ziet er tijdelijk zo uit, ze willen juist de natuur en met name het zand weer terugbrengen.... daar is rigoreus onderhoud voor nodig en dat duurt járen eer je dat niet meer ziet........in 1995 (dacht ik) is bij Kootwijk ook een stuk afgebrand, langs de A1 zie je er nog steeds sporen van in de middenberm en langs de snelweg, idd de verbrandde bomen.......duurt echt lang....ik hoop dat het snel weer toegankelijk is, zo'n mooi gebied om te rijden...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 16:00

Gelukkig is het kleiner dan verwacht!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:56

Nouja dan zou ik het dode hout ook maar gelijk weghalen. 1 zo'n dode boom in het midden ziet er ook niet uit.

Daarbij zijn ze niet overal bezig met al het hout weg te kappen. Gewoon de gezonde bomen tussendoor. Het dode moet natuurlijk blijven staan. Dat de paden om te wandelen afgesloten worden maakt ook niet uit. Wie wil nou nog wandelen? Wij hebben ons abonnement opgezegd omdat wij nergens meer konden wandelen, het zag er ook gewoon niet meer uit en zijn gewoon onbegaanbaar. En dat is echt niet omdat ze alleen het zand weer terug willen brengen. Daarbij hebben ze ook de uitlaatplaats waar honden los
Mochten lopen "verplaatst". Voor de koeien, die overigens niet eens op dat terrein komen. Het hek had er dus net zo goed kunnen blijven staan. Over de nieuwe uitlaatplaats loopt een pad (ongeveer 100 m) gewoon recht. Niks aan dus en onze honden zullen daar ook echt niet gaan rennen. De nieuwe uitlaatplaats wordt nu dus veel minder gebruikt dan eerst oude uitlaatplaats. En om nou een abonnement te nemen om over het asfalt te wandelen...
Ik zeg laat de natuur gewoon lekker z'n gang gaan.
Neemt nog niet weg dat het zonde is dat zo'n groot deel is afgebrand.

'T is allemaal leuk wat ze vanuit een kantoortje bedenken, maar je ziet vaak toch dat het niet werkt. Net zoals een oversteekplaats voor wild hier. Links een hek van 2 m rechts een hek van 2 m. Kunnen de herten natuurlijk overheen en konijnen enzo onderdoor. Maar denken ze nou echt dat een hert denkt: " goh laat ik maar bij die oversteekplaats tussen die paaltjes die wel heel erg dicht op elkaar staan gaan oversteken."
Beetje geldverspilling.

Amen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 00:00

Ik snap niet zo goed waarom dit zo doodzonde is, het is toch een natuurlijk iets?
Andere plantensoorten hebben nu weer kans, de bodem is extra vruchtbaar dus in notime staat het weer kniehoog.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 00:21

De brand? Zonde in de zin van dat het er nu gewoon niet uit ziet. Ik weet ook wel dat dat gras enzo zo weer snel groeit. Het ziet er zo triest uit.
Maar denk ook niet dat het alleen bij planten is gebleven. Denk dat er zat kleinere dieren niet op tijd weg konden komen. Weet niet precies hoe het daar met vogels en andere beestjes zit. Maar lijkt me sterk dat er geen dieren daar zaten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 00:26

Nee voor de kleinere dieren is het idd zonde, hopelijk zijn de grotere dieren op tijd uit de gevarenzone gekomen (geen idee hoeveel vluchtroute's er vanaf dat gebied waren) enja het gebied is de eerste tijd troosteloos, maar lijkt me ook prachtig om te zien hoe er vanuit die as weer nieuw leven terug komt. En over een paar maanden staat het er echt wel weer groen bij hoor.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 00:34

Denk het wel. Die zijn natuurlijk wel sneller en zullen gelijk de benen hebben genomen toen ze de brand hebben geroken.

Ja dat is dan wel weer mooi om het op te zien bloeien. :)

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:47

Vind het ook zonde.. Maar gelukkig is het (in vergelijking met het hele gebied) niet veel grond en zal er inderdaad al gauw iets teruggroeien. Hoe is de brand eigenlijk ontstaan? Is me volledig ontgaan..

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:13

Geloof dat ze dat nog niet wisten. Zijn ze aan het onderzoeken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:28

er werd gesproken over een granaat uit WO II die spontaan kunnen gaan branden.
Zelf hou ik het op een sigarettenpeuk, de brand is naast de weg ontstaan, wel heel toevallig...

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:53

Knakker schreef:
Zelf hou ik het op een sigarettenpeuk, de brand is naast de weg ontstaan, wel heel toevallig...

Hier zat ik ook al aan te denken ja...

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:15

Ja denk ik ook.
Maar ben er net langs gereden. Het is echt weg, groene berm, hek, zwart en afgebrand

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:09

Knakker schreef:

Dit was té ver weg van de weg (minimaal 20 meter). Dus een sigarettenpeuk moet dan met een noodvaart moeten zijn weggegooid... Die kans is heel klein. Er is nog geen officiële oorzaak bekend gemaakt. Jammer dat er meteen conclusies worden getrokken.

Mijn vader zit bij brandweer Hoenderloo. Die waren al uitgerukt om een bermbrand te bestrijden toen ze werden opgepiept bij de heidebrand. Toen ze aankwamen zagen ze dat dit niet te bestrijden was met 2 wagens, dus hebben ze het meteen opgeschaald naar een middenbrand.

Het was echt een chaos in het dorp. Overal brandweerwagens, sirenes, politie etc. Wat een circus :=

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:42

ja vertel mij wat en dan die ramptoeristen.
wat zullen die mensen dan denken? dat de politie enzo ze bij de brand laat zodat ze de brandweer hinderen en zelf ook nog eens in gevaar komen?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:52

emmaudb schreef:
ja vertel mij wat en dan die ramptoeristen.
wat zullen die mensen dan denken? dat de politie enzo ze bij de brand laat zodat ze de brandweer hinderen en zelf ook nog eens in gevaar komen?

Het was echt niet normaal.
Er stonden dranghekken bij ons aan de straat, maar mensen zetten ze gewoon opzij om daarna door te rijden... :roll:

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:04

waar woon jij dan?
er stonden hier een stuk of 6 auto's een tijd bij de bushalte, het heeft toch geen zin om te wachten, kun je beter naar de apenheul of paleis het loo gaan. wat waarschijnlijk ook enorm druk was.

sommige mensen zijn zo dom he :roll:

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:30

emmaudb schreef:
waar woon jij dan?
er stonden hier een stuk of 6 auto's een tijd bij de bushalte, het heeft toch geen zin om te wachten, kun je beter naar de apenheul of paleis het loo gaan. wat waarschijnlijk ook enorm druk was.

Bij de supermarkt (die is van mijn ouders) :)
Ik denk dat mensen niet dom zijn, maar dat ze gewoon op zoek zijn naar sensatie. In Hoenderloo is het nooit echt druk, maar nu kwamen er mensen van heinde en verre deze kant op om wat van de brand te kunnen zien...

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:47

owww

ik denk wel dom hoor. iedereen met een beetje gezond verstand kan verzinnen dat zo'n brand gevaarlijk is.

krimweg is soms nog best druk, zondag was natuurlijk wel heel erg druk en maandag natuurlijk ook een file van 3 km.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:34

Muurp schreef:
emmaudb schreef:
waar woon jij dan?

Bij de supermarkt (die is van mijn ouders) :)
Ik denk dat mensen niet dom zijn, maar dat ze gewoon op zoek zijn naar sensatie. In Hoenderloo is het nooit echt druk, maar nu kwamen er mensen van heinde en verre deze kant op om wat van de brand te kunnen zien...

Hoenderloo niet echt druk??
Probeer op een mooie zondagmiddag maar eens een ijsje bij Co te kopen.....

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:38

ja idd, vooral op de zondagen met mooi weer