School in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

School in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 14:19

Hoi, ik woon momenteel in België en wordt dit jaar zestien. Ik zit in mijn vierde jaar van de middelbare school en volg STW, een TSO richting waarmee ik naar de hoge school kan voor een hbo bachelor opleiding.
Nu is er de waarschijnlijkheid dat we gaan verhuizen naar Nederland. Mijn moeder heeft me een beetje kunnen vertellen over de Nederlandse scholensystemen, en zegt dat ik waarschijnlijk naar de HAVO kan. Nu is het voor mij eigenlijk nog helemaal niet duidelijk hoe en wat. Ja, HAVO, dat heb ik al, maar wat houd dit in? Ik zal wss mijn vierde jaar over doen, want als ik het goed heb is het vijfde jaar op de HAVO examenjaar?
Dat is dus eigenlijk het enige wat ik weet. Nu vraag ik me af of iemand me wat meer kan vertellen over het scholensysteem, hoe hetz it met die 'profielen' en dergelijke. En of er mensen zijn die van Belgie naar Nederland verhuist zijn en daar naar school gingen. Hoe dit ging, etc.

Het zou me heel erg helpen moest iemand me wat uitleg kunnen geven, alvast bedankt!

CharlievdH

Re: School in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 15:19

Niemand?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:21

Ik zou bellen naar scholen, daar kom je denk ik verder mee.

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:22

Ik ben niet van België naar Nederland verhuisd, maar zit wel op HAVO. Je mag me best een pb'tje sturen met vragen. :D

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:26

Ik zal je even een pb'tje sturen met de uitleg van ons systeem :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:28

Als je in de vierde klas van HAVO begint, begin je in het eerste jaar van de bovenbouw. Dat is wel fijn opsich. Is meteen ook voor iedereen nieuwe klassen en nieuwe vakken.

Er zijn 4 profielen waar je uit kunt kiezen:
Natuur en Gezondheid: Denk aan vakken als biologie
Natuur en Techniek: Hier krijg je voornamelijk de bèta vakken als natuurkunde en scheikunde.
Economie en Maatschappij: Hierbij is economie dus verplicht
Cultuur en Maatschappij: denk aan taalvakken etc

Deze profielen zijn meer een basis van je vakken pakket.
Bij elk profiel zijn misschien enkele vakken verplicht, maar je kan er meestal wel twee of drie vakken naast kiezen.

Hoe dat precies zit, zal je even bij je toekomstige school na moeten vragen.
Want niet alle scholen geven dezelfde vakken.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 16:06

Heel erg bedankt voor de hulp al!
We gaan sowieso nog dingen vragen bij de scholen, maar om al een beetje een idee te hebben is wel prettig. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:50

Ik heb me enigszins verdiept in de schoolsystemen omdat ik er eerder over heb gedacht in Belgie te gaan studeren.

Jouw richting komt idd overeen met wat we hier havo noemen, de vooropleiding voor naar een hogeschool te gaan. Afhankelijk van de vakken die je nu volgt pas je idd in een 'profie' (post hierboven).

In Nederland is er een eindexamen: een eindtoets waar álle havo-leerlingen aan meedoen en die een groot deel van je eindcijfer bepaald. Dat is dus centraal geregeld, in tegenstelling tot Belgie. :)

Ik denk dat over het algemeen (nu ga ik dus even generaliseren) het niveau in Belgie hoger ligt en er meer discipline is, en respect tegenover leraren. Ik denk dus dat je van Belgie naar Nederland makkelijker kunt dan andersom. :)

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:57

De vakkenpaketten kunnen verschillen per school.
Je hebt alleen een basis die hetzelfde moet zijn ( op havo is dat Nederlands , Wiskunde ( A,B,C enz.) en Engels.
Maar voor vragen mag je mij ook altijd PB-en.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:03

Wiskunde is bij C&M niet verplicht op havo. En op havo hebben ze bij ons geen wiskunde c

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:00

Wiskunde is volgens mij tegenwoordig wel verplicht..
Kan het zo niet vinden op internet, maar ik dacht dat dat tegenwoordig een verplicht
examenvak is op de havo.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:08

Ik zit nu in 3 havo en ik heb net 2 weken mijn vakken pakket gekozen, is hier op de havo bij C&M niet verplicht. :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:11

Oh oke! Ik dacht dat ik een van de laatste lichtingen was zonder wiskunde. :Y) Moet zeggen, ik had
nu liever wiskunde erbij gehad, zijn toch veel opleidingen die afvallen zonder wiskunde.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:12

Weet je al wat je ongeveer wilt doen op het HBO? Want het is wel handig om van te voren uit te zoeken welke eisen er aan je vervolgopleiding zijn. Zoals Sem_ zegt; stel je hebt geen wiskunde, maar dat is wel een eis voor je vervolgopleiding, dan is dat natuurlijk erg zuur. Daar kun je dan opletten bij het uitkiezen van je profiel en de vakken :)
Succes!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:15

Nee, ik weet nog helemaal niet wat ik wil doen later.
Maar, misschien dom, maar wat is het verschil tussen wiskunde a en b en c?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:17

Ik heb even dit gekopieerd van internet. :)

Het vak Wiskunde A voor HAVO en VWO richt zich vooral toegepaste analyse, kansberekening en statistiek. Het is vooral geschikt voor mensen die na de middelbare school een economische of biomedische wetenschap willen studeren.

Wiskunde B voor HAVO en VWO is vooral geschikt voor leerlingen die een exacte vervolgstudie willen doen. Er wordt aandacht besteed aan analyse, meetkunde, algebra, formules en vergelijkingen en wiskundig redeneren.

Wiskunde C. Deze vorm van wiskunde is alleen voor het VWO en vooral bedoeld voor leerlingen die een sociale, culturele, linguïstische of juridische vervolgopleiding willen doen. Het wordt over het algemeen gezien als de eenvoudigste vorm van wiskunde en de vereiste basisvaardigheden komen hier aan bod. (Ik weet niet of het nou echt alleen voor VWO leerlingen is...).

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:22

Dan scheelt dat van wiskunde op HAVO misschien wel per school. Het leerjaar waar ik in zat (examenjaar 2013) was bij ons de laatste waarbij wiskunde niet verplicht was.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:26

Niet om het een of het ander maar in belgie hebben jullie toch geen Engels of wel soms? Want in nederland is dat verplicht. En ik vind het heel erg vreemd om hierboven te lezen dat wiskunde niet verplicht is? Ik ben zelf docent op een middelbare school en het is een paar jaar niet verplicht geweest maar momenteel, naar mijn. Weten weer wel.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:32

Bedankt voor de uitleg Sem_!
Het zal er dus misschien per school een beetje aan liggen, of het is weer verplicht geworden, nouja, dat zal ik wel zien bij de school zelf.
Maartje1990: We hebben zeker wel engels hoor! Echter op de meeste scholen pas vanaf het tweede middelbaar. Hoewel Engels niet echt mijn probleem zal moeten zijn, want ik ben ermee opgegroeid en zit op dat gebied nu altijd best boven het niveau van mijn klas. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:37

Ah oke ja wij hebben leerlingen uit belgie en de brugklas leerlingen hebben op de basisschool nooit engels gehad. Maar dat zal dan inderdaad geen issue zijn

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:02

Wiskunde D is er ook nog!

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:03

Maartje1990 schreef:
Niet om het een of het ander maar in belgie hebben jullie toch geen Engels of wel soms? Want in nederland is dat verplicht. En ik vind het heel erg vreemd om hierboven te lezen dat wiskunde niet verplicht is? Ik ben zelf docent op een middelbare school en het is een paar jaar niet verplicht geweest maar momenteel, naar mijn. Weten weer wel.

Ik weet toch echt 100% zeker dat het bij het profiel C&M niet verplicht, op mijn school te minste. Ik heb het lijstje met de vakken per profiel hier naast me liggen, nog aantal presentaties gehad en mensen uit mijn klas kiezen geen wiskunde.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:17

Ik heb vorig jaar Havo c&m examen gedaan en heb toch echt geen wiskunde gehad. Misschien de kennis even bijspijkeren @maartje1990? Op het vwo is wiskunde bij C&M wel verplicht.
Maar TS, nog ter aanvulling van de profielen: Natuur en Gezondheid: een vreemde taal zoals frans of duits is niet verplicht. Hier heb je vakken gericht op de gezondheidszorg en lab, zoals biologie en scheikunde. Cultuur & Maatschappij: hier krijg je de talen, duits of frans is verplicht. Ook krijg je hier de maatschappelijke vakken zoals geschiedenis en vaak ook aardrijkskunde en maatschappijleer. Economie & maatschappij: vergelijkbaar met C&M, maar hier is economie verplicht. Natuur & Techniek: technisch profriel met vakken als techniek en natuurkunde en vaak ook scheikunde en wiskunde B. Hier is duits of frans ook niet verplicht.
Wat nieuw is, is dat je voor nederlands, wiskunde en engels gemiddeld een voldoende moet staan. Uiteraard geldt dit niet bij C&M voor wiskunde.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:42

Nouja, wie moet hier kun kennis bijspijkeren? O:)

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... o-ers.html

Maar maakt niet uit verder. Kan zijn dat sommige scholen wat later hiermee zijn dan anderen.
Bij ons was het in ieder geval het jaar onder mij al wel het geval. (examenjaar 2014)
4 Havo had ik een klasgenoot zonder wiskunde, die is toen blijven zitten en moest daarna wel verplicht wiskunde in haar pakker hebben. (Jaa, Cultuur en Maatschappij)

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:17

xRaisin schreef:
Nouja, wie moet hier kun kennis bijspijkeren? O:)

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... o-ers.html

Maar maakt niet uit verder. Kan zijn dat sommige scholen wat later hiermee zijn dan anderen.
Bij ons was het in ieder geval het jaar onder mij al wel het geval. (examenjaar 2014)
4 Havo had ik een klasgenoot zonder wiskunde, die is toen blijven zitten en moest daarna wel verplicht wiskunde in haar pakker hebben. (Jaa, Cultuur en Maatschappij)

Klopt! Maar er staat ook in dat het vanaf schooljaar 2015/2016 verplicht wordt :)
Maar je hoeft dan niet als je naar 5 havo gaat ineens wisjunde erbij met c&m toch?