alleen thuis blijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moOby

alleen thuis blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 23:07

Ik weet niet of dit topic juist staat...

Mijn ouders gaan binnenkort een hele week op vakantie dus dat betekend dat ik ofwel alleen thuis blijf of bij mijn grootouders blijf. ik ben dan bijna 16.
Ik zou het liefst alleen thuis blijven maar mijn ouders weten niet of het wel een goed idee is.

Vanaf welke leeftijd vinden jullie dat je voor een week alleen thuis mag blijven? (zonder zus of broer)
Vanaf welke leeftijd mochten jullie dit ?

Maaaarije

Re: alleen thuis blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:09

Ik ben op m'n 17de alleen thuis gebleven maar dit was meer omdat ik daar voor nog wel mee wou op vakantie en op m'n 17de een vakantie met vrienden had geboekt in dezelfde tijd als dat mijn ouders weg gingen. Ik denk dat als je je alleen kunt redden je best vanaf je 16de alleen thuis kunt zijn.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:10

Zeker tot mn 18e kwamen mn oom en tante hier oppassen.
Lieve mensen hoor, maar vond t nogal onnodig.

Of ik mijn zoon als ie 16 is alleen thuis zou laten?
Geen idee.
Zelf ging ik wel op mn 16e met vriendinnen op vakantie.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:13

ik mogt het vanaf mijn 14e al, maar of ik dat een goed idee vindt? nee dat niet. denk dat 17 wel een mooie leeftijd ervoor is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:13

Ik (21) heb afgelopen september 2 welen alleen gezeten. Wat was dat lekker zeg, heerlijk :)) ! Was ene kant blij dat ze terug waren maar andere kant was t erg lekker, je eigen ding doen :j

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:16

Ik was 16, maar was al heel vroeg zelfstandig. Grote zus en buren hielden wel een oogje in het zeil :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:17

van me af me 17de

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:17

Moet er niet aan denken! Ben 21 jaar maar nog nooit alleen een nacht alleen geweest

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:20

Heerlijk lekker alleen thuis, over een aantal weken gaat mijn moeder mijn zus in Turkije opzoeken voor een weekje, da blijf ik hoogstwaarschijnlijk lekker alleen thuis. Maar misschien dat ik naar m'n vader ga zodat er gekookt wordt voor me omdat het mijn examenweek is :')

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:21

haha de laatste keer vond ik het eng kwam dag later me vriend bij me :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:21

Ik was 15. Maar ik at 's avonds dan wel bij m'n opa en oma, iedere avond voor mezelf koken was teveel van het goede :P verder wel alleen, werkte wel, naar de paarden en daarna de hort op.. 's nachts alleen zijn was wel spannend. Scheelt dat ik op m'n 12e al 's avonds en 's nachts moest oppassen op m'n broertje en zusje dus ik was wel wat gewend. Maar om later dan helemaal alleen te zijn 's nachts (dus ook zonder broertje en zusje) was toch wel ff wat anders :D

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:22

Mijn ouders hebben het liever niet. Maar wordt nu 18 dus dan mag ik het zelf weten.

Als ik thuis blijf dan krijg ik de honden er gratis bij.. Maar beetje gezelschap is wel oke hahaha

Maar nu gaan zij ook maar een week weg en niet al te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:25

toen ik 14 was ging ik al een week alleen met vriendinnen op vakantie, dus alleen thuis blijven kan ook prima.

itsmi

Heerlijk alleen thuis!
Ik was 18 toen ik het huis uit ging, en was de jaren daarvoor al heel zelfstandig en regelmatig alleen thuis.
Ben een nakomertje en mijn ouders waren dus al lang en breed met pensioen. Zaten elke zomer ruim 4 weken in Italie en de voorzomer een paar weken ergens in nederland en in het najaar weer ergens in het buitenland. Zat dus regelmatig alleen vanaf sowieso mn 16e... Misschien zelfs wel eerder.

Had wel een grote broer en grote zus die af en toe langskwamen of waar ik sowieso elke dag mocht eten als ik dat wilde. Maar ik vond het juist fijn die zelfstandigheid en het hele huis voor mezelf....

Mijn inziens kan je dus prima alleen thuis blijven voor dat weekje hoor! Mits je iemand hebt waar je naar toe kunt als dat nodig is.. Waar je op terug kunt vallen.. .

Cassidy

Ik was 17 toen ik op kamers ging wonen, echter was ik wel de oudste. En mijn ouders zijn weleens met zijn tweetjes weg geweest en toen kwamen er toch echt een tante en een oom oppassen.

Vergis je niet, er kan van alles gebeuren waardoor je ineens heel goed dient te weten wat je moet doen. Denk aan een gebroken waterleiding, of brand. Wat zou je dan doen?

Als je bijna 16 bent, dan ben je nog 15, en in mijn ogen nog te jong om belangrijke beslissingen te nemen. Je hebt ook geen vervoer als er iets met de honden is en je snel naar een DA zou moeten bijv.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:27

Cassidy schreef:
Als je bijna 16 bent, dan ben je nog 15, en in mijn ogen nog te jong om belangrijke beslissingen te nemen. Je hebt ook geen vervoer als er iets met de honden is en je snel naar een DA zou moeten bijv.

Dit is precies wat ik neer wilde zetten.
Onafhankelijk van hoe zelfstandig je bent, voor mij als moeder zou 15 te jong zijn om alleen thuis te blijven.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:30

Cassidy schreef:
Ik was 17 toen ik op kamers ging wonen, echter was ik wel de oudste. En mijn ouders zijn weleens met zijn tweetjes weg geweest en toen kwamen er toch echt een tante en een oom oppassen.

Vergis je niet, er kan van alles gebeuren waardoor je ineens heel goed dient te weten wat je moet doen. Denk aan een gebroken waterleiding, of brand. Wat zou je dan doen?

Dat vervoer vind ik bullshit, ik heb zelf ook nog geen rijbewijs wat mij met m'n 24 jaar even afhankelijk zou maken als TS.

Ik was 18 toen ik op kamers ging, dus ben vrij snel zelfstandig geworden.
Vind het lastig om in te schatten welke leeftijd wel zou kunnen om alleen thuis te blijven eigenlijk.

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 23:33

ik heb geen huisdieren en ik zou ook mogen eten bij de buren (het zijn goede vrienden van ons).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:33

Roosch schreef:
h
Dat vervoer vind ik bullshit, ik heb zelf ook nog geen rijbewijs wat mij met m'n 24 jaar even afhankelijk zou maken als TS.

Jou hersenen zitten anders in elkaar dan van een 15 jarige, het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat je anders gaat denken op leeftijd van 24 jaar vergeleken met een 15 jaar.
En ik denk dat jij heel snel iemand in je omgeving kunt vinden die een rijbewijs heeft, of je laat een taxi komen die je naar de DA brengt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:34

via internet lastig inschatten de ene 16 jarige is de andere niet. Sommige zijn op die leeftijd verstandig genoeg om hier goed mee om te gaan en geen rare dingen te doen. Misschien af spreken dat je wel paar keer s avonds bij je opa en oma gaat eten. Of als jullie goed contact mey de buren hebben of die een oogje erop willen houden. Wat ook nog kan als je een vriendin hebt die je ouders ook goed vertrouwen dat die weekje bij jou komt.
Zijn dus verschillende opties.

groetjes genja

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:35

Heb het ook nergens met een woord over hersenen gehad, mijn punt was alleen dat ik het gedeelte over het vervoer bullshit vond. Ja, ik zou inderdaad ander vervoer regelen, maar ik denk dat iemand van 15 met een gezond stel hersenen ook wel na kan denken hoe ze van A naar B kan komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:36

Afhankelijk van hoeveel verantwoordelijkheidsgevoel iemand heeft en of je ook in crisis situaties rustig kunt handelen zou ik 16 als minimum leeftijd aanhouden + er moet een back up zijn; een volwassene waar je op trrug kan vallen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:37

Ik vind het vanaf 15 best oké wanneer de grootouders/andere familie/buren/vrienden van ouders in de straat wonen, dan kan je daar altijd op terugvallen. Indien dit niet het geval is vind ik 18 wel een mooie leeftijd ;)

Mijn beste vriendin blijft al sinds haar 12e alleen thuis wanneer de ouders op vakantie gaan, waarom? Er moet toch iemand thuisblijven om op de hond te letten :roll:
Totaal onacceptabel vind ik dat, maar aan de andere kant kan ze wel goed voor zichzelf zorgen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:39

Ik was ook 16 toen ik alleen thuis bleef, wel met de hond en mijn opa&oma kwamen regelmatig even langs en ik kon ook altijd naar hun.

Overdag vond ik het heerlijk, maar 's nachts was en is het nog steeds wel een beetje 'eng'. Ik controleer 10x of alle deuren wel opslot zitten, neem de telefoon mee naar boven en laat een lichtje aan op de overloop. Ook de knuppel gaat mee trouwens.

Daarnaast ben ik als de doods voor onweer, en in de zomer (ook altijd wanneer ik alleen ben) wil het nog wel eens flink tekeer gaan. Dan bel ik ook altijd oma of ze komt slapen, als ze onweer vereachten. Maar ook als het 's avonds laat komt, bel ik gewoon oma wakker..

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:41

Ik keek vroeger naar te enge progamma's waardoor ik het eng vind om alleen thuis te zijn s'nachts overdag niet maar s'nachts wel