Nee, niet mijn oma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Nee, niet mijn oma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 23:04

Vandaag gehoord van mijn moeder dat mijn oma kanker heeft......

Ik wist wel dat ze naar het ziekenhuis moest, voor een aantal onderzoeken omdat ze zich al een tijdje niet lekker voelde. Verder had ik er eigenlijk niet meer bij stil gestaan. Totdat mijn moeder me vanmorgen belde met het verschrikkelijke nieuws...... Mijn oma heeft alvleesklier kanker en het wordt door haar leeftijd niet meer behandeld, comfortabel beleid. Het kan nog 2 maanden duren, maar het kan ook nog 2 jaar duren.
Volgens de statistieken is er nog maar 20% van de alvleesklierkanker-patienten in leven na 5 jaar, en dan voornamelijk de jonge generatie die een operatie doorgemaakt heeft.
Mijn oma zal de 5 jaar dus niet halen en vermoedelijk de 2 jaar ook niet meer. Ze ligt nu nog in het ziekenhuis, maar mag morgen weer naar huis en haar leventje oppakken tot zover dat gaat. Ze hoeft geen pijn te hebben, krijgt gewoon pijnstilling en dan is het eigenlijk wachten......

Ze is een 91 jarige vrouw, en altijd gezond en fit geweest. Ze ziet er niet uit als 91 en ze woont nog zelfstandig thuis. Ze loopt nog zonder rollator, kan zichzelf zelfstandig verzorgen en ze kookt ook nog gewoon zelf. Ze heeft alleen 1x per week hulp in de huishouding en mijn oom woont bij haar in om de meeste dingen uit handen te kunnen nemen.

Dit had ik nooit verwacht..... Ze is zieker dan ik altijd gedacht heb...
Kanker.... Het was altijd zo ver weg.. Nooit mee te maken gehad. Totdat het in de familie van mijn vriendenkring voorkwam, toen vond ik het al dichtbij komen. Op mijn werk kreeg ik het ziektebeeld kanker steeds vaker te zien, ook dat was dus erg dichtbij. Nu dan mijn oma. Dat het ZO dichtbij zou komen had ik niet gedacht. En ja, nu is het dus zover. De onzekere tijd. Hoelang heeft ze nog?

Dan het gevoel van spijt...... Spijt dat ik niet vaker op bezoek ben geweest. Spijt dat ik me niet over alle opmerkingen heen heb kunnen zetten die toch uiteindelijk lief bedoeld zijn.. Spijt dat ik mijn eigen leven belangrijker vond dan de tijd met mijn familie door te brengen... Spijt dat ik er altijd met "tegenzin" heen gegaan ben en altijd met een paar uurtjes weer weg was.

Mijn oma woont niet dichtbij. Ze woont op een afstand van 45 minuten rijden met de auto. Als ze naast de deur gewoond had, was ik waarschijnlijk wel vaker langsgegaan, nu moest het echt gepland worden en daar heb ik spijt van. Dat ik dat niet vaker gedaan heb.
Altijd als ik langskwam vond mijn oma dat supergezellig. Maar altijd als ik kwam zei ze: "zo, ben je er eindelijk weer eens, ik zou je haast niet meer herkennen!" De opmerking die ik altijd zo haatte.. Omdat dat mij confronteerde met het feit dat ik inderdaad te weinig langskwam. Maar daardoor dacht ik ook dat ze het niet waardeerde als ik wél kwam. Nu denk ik dat dat alleen maar een goedbedoelde opmerking geweest is. Ze is daadwerkelijk blij me te zien, en het kan haar niet vaak genoeg zijn.

En als ik dan weer wegging vroeg ze altijd, "nou niet meer zolang laten duren hoor voordat je langskomt!" en altijd beloofde ik dat ik snel weer terug zou komen, maar altijd ging mijn eigen leven harder dan dat van mijn oma. Voordat ik het wist waren er weer een paar maanden voorbij en had ik mijn belofte weer gebroken....

Ze heeft een heel eigen gesproken mening, neemt geen blad voor haar mond en is recht voor zijn raap. Ze klaagt in mijn ogen ook erg veel. Iets wat mij vaak stoort. Wat mij weerstand geeft om op visite te gaan. Maar ja, mag je na 91 jaar op deze wereld te zijn ook klagen? Ze heeft een hoop meegemaakt, dus genoeg redenen om te klagen.

Toch moet ik mezelf er over heen zetten en er nu zijn voor mijn oma in de tijd die ze nog heeft.
Alles wat ze heeft gezegd of gedaan, heeft ze goed bedoeld en nu moeten we tijd maken om haar laatste tijd zo mooi mogelijk te maken.

Zo staat binnen een dag de wereld op zijn kop. En kan ik alleen nog maar huilen..... Het is mijn enige oma die ik nog heb. Opa en oma van de ene kant was al overleden voordat ik geboren werd. Opa van de andere kant was overleden toen ik een jaar of 5 was.

Ik ben een nakomertje. Mijn ouders zijn al op leeftijd. Mijn oma dus ook. Dit doet me ook beseffen dat mijn ouders ook niet het eeuwige leven hebben.. Waar ik dacht dat mijn oma onsterfelijk was en nooit ziek zou worden, is het toch gebeurd.
Ook mijn ouders zijn de laatste jaren echt "oud" geworden. Ik hoop dat ik hun wel echt nog heel lang bij me kan houden. Maar het kan zomaar ineens over zijn, dat heeft het bericht over mijn oma me wel duidelijk gemaakt. Nog meer tranen zijn gevallen...

Maar! Ze is er nog. En ik hoop dat ze de maximale tijd nog gaat halen in de conditie waarin ze nu nog is....

Conclusie; ik ga snel bij haar langs (zonder dat ik snel weer weg moet) en ik stuur een kaartje....
Hopelijk kan ik mijn leven nog beteren.... Nu het nog kan......

Iris82

Re: Nee, niet mijn oma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:05

Sterkte... :(:)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:07

Sterkte, TS! :(:)

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:11

Sterkte ts! Probeer jezelf niet de schuld te geven, maar geniet van haar nu het nog kan! :(:)

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:16

Sterkte TS! Ik heb het helaas ook al verschillende keren mee moeten maken.. het is een nare ziekte!
Geef jezelf alsjeblieft niet de schuld!

Knuffel voor jou! :(:)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:19

Heel veel sterkte.. :(:)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:26

Sterkte ts.
Ik heb vorige week mn opa begraven na een kort ziekte bed. Hij kreeg op 86 jarige leeftijd de diagnose leukemie.

ik heb in die tijd alles uit de kast gehaald om een goede kleindochter te zijn. Gebeld, mee geweest naar het ziekenhuis, zelfs op zn laatste dag ben ik er geweest (hij overleed nog redelijk onverwacht een paar uur later)
Ik werd smorgen heel vroeg gebeld over zn overlijden en eerste wat ik dacht is dat ik heel blij was dat ik er de laatste tijd nog zo vaak ben geweest.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:31

Geef jezelf niet de schuld :(:)
Dit lost niks op..
Ik zou der nu lekker veel naar toe gaan, en der proberen op te vrolijken.
Veel samen doen, en genieten van elk moment.

Het is een rotziekte, en je denkt altijd dat het toch niet in de buurt komt..
Maar houd jullie sterk en wees er in deze tijd veel voor elkaar.
Ts heel veel sterkte!

Ondanks dat het misschien raar klinkt allemaal omdat het denk ik nog wat ongeloofwaardig is, probeer er deze tijd de mooiste tijd voor je oma te maken!
Je hebt alles gedaan wat je kon!

En ze heeft ook een mooie leeftijd hè ;)
Wees blij dat ze nog alles kon/kan, dat houd er denk ik ook wat vrolijker ondanks dit..

Heel veel sterkte! :(:)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:34

Sterkte!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 23:41

Bedankt voor alle lieve woorden!

Ik geef mezelf ook niet de schuld, het zou egoïstisch zijn om mezelf nu te laten verdrinken in zelfmedelijden.

Alleen dat verdomde spijtgevoel...> Waarom komt dat altijd pas te laat?

En dan heb ik vandaag een hele poos op stal rond gehangen. Fysio kwam voor mijn paard, en les gereden.
Ik betrapte mezelf erop dat ik soms met een lach op mijn paard zat, of aan het ginnegappen was met mijn vriendinnen op stal. Waarna ik weer dacht aan mn oma en mezelf weer schuldig voelde, omdat ik het weer even vergeten was, en lol aan het maken was....

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:08

Dan zou ik nu ook zeggen, ga ook lekker en optijd naar je vrienden!
Die kunnen jou persoonlijk steunen, en daar knap je zover het kan van op! ;)

Je kan als het nodig is altijd pb sturen hoor!

Doe het rustig aan, en probeer hoe moeilijk het ook is niet constant aan je oma te denken..
anders ga je er zelf misschien aan onderdoor :(:)

Sterkte!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:13

Je eigen leven gaat door, je oma wil vast ook niet dat je aldoor verdrietig bent.
Mijn oma was 63 toen ze hetzelfde hoorde als jou oma. Alvleesklierkanker, 2 maanden tot 2 jaar levensverwachting.. Ze heeft haar 65e verjaardag mogen vieren in het ziekenhuis.

Zorg voor goede herrinneringen, want dat is echt het mooiste.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:25

Heel veel sterkte, in jou oma herken ik mijn oma ook kwa gedrag. Altijd die opmerking zo leef je nog? En dan denk ik vaak van nou moet k weer weg gaan. Ze is alleen niet zo ziek als jou oma.

Maar door dit te lezen zie ik wel in dat ik ook maar eens wat vaker langs moet gaan en dat ze het goed bedoeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:30

Sterkte ts!

en lachen? Je oma ziet jou denk het liefst met een big-smile! Schuldig hoef je je niet te voelen :)

Geniey nog van de dagen dat je bij haar bent :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:45

Ten eerste veel sterkte!!!

Ga zoveel mogelijk langs echt doe het echt (niet gemeen bedoeld)
Ik heb er zelf zo spijt van dat ik niet vaker langs ben gegaan.

Weet het alleen uit eigen ervaring ik heb 2 jaar bij mijn oma gewoont en toen ik op mezelf ging in juni was ik zo blij dat ik er weg was ze bedoelde alles vast super goed maar ze was te zorgelijk voor mij gevoel en ik begon me ook te irriteren aan somige woorden zoals je zegt.
Nadat ik er weg was ben ik er mischien nog maar 3x geweest in 1 maand tijd.
De laatste keer dat ik er kwam was de dag van mijn vakantie en ze zag er zo slecht uit maar toch dacht ze alleen maar aan mij ze wist dat ik vergeten was douchespul te halen en ik niks meer had dus ze belde me op dat ik die van haar moest meenemen op vakantie omdat ze toch niet gedoucht mocht worden nu ze zo ziek was.
Ik dacht er niet bij na en ik haalde het op ik bedankte haar en ik zei ik kom binnenkort weer langs.
De dag dat ik thuis kwam na vakantie belde mijn oma me op om te vragen of ik langs kwam maar ik zei ik kom morgen langs want wil nu alles wat opruimen. Ze zei dat ze van me hield en ik zei ik hou ook van jou.
Ik dacht er verder niet bij na.
Mijn moeder belde me de volgende ochtend met oma haar deur was nog op slot toen de zuster kwam om haar eten klaar te maken. en ik dacht er is wat mis. En toen vertelde mijn moeder dat ze overleden was waarschijnlijk hartstilstand.
Nu heb ik zoveel spijt dat ik de vorige dag niet langs ben gegaan en iets in me zegt dat ze het voelde dat ze afscheid wou nemen of me gewoon nog een keer wou zien.

Dus alsjeblieft maak niet dezelfde fout als ik en ga het liefst elke week of elke 2 weken erheen of bel haar.
Trek me jou verhaal heel erg aan omdat ik veel van mezelf herken in jou bv ja ik kom binnenkort snel weer langs en ik heb dat niet gedaan

Nogmaals sterkte ik denk met je mee

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:16

Heel veel sterkte TS

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:30

Heel veel sterkte TS!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 08:45

Dank allen voor de lieve woorden..

AfricanLady, jeetje dat klinkt vervelend! Mensen kunnen het inderdaad aanvoelen als ze gaan sterven. Dat heb ik op mijn werk ook al vaak mee gemaakt.
Bizar he.

Elke week er naar toe lukt me gewoon niet ivm mijn eigen leven en de afstand er naar toe, maar ik ga wel proberen om er vaker naar toe te gaan nu het nog kan...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:57

Bellen is toch ook een optie?
Dat heb ik gedaan, iedere week even een belletje!

Nu mijn oma borstkanker heeft en daar chemo's voor krijgt, stuur ik haar ook elke week een kaartje!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 10:12

Bellen is zeker een optie en dat ga ik ook doen.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:15

Heel veel sterkte ts :(:)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:37

Ik weet helaas exact hoe je je voelt nu ;(
:(:) Heel veel sterkte. Het enige wat je kunt doen is gewoon rigoureus tijd maken en gáán!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:11

Ai heel veel sterkte voor jou maar ook voor je familie TS ;). En je oma heeft inderdaad een erg mooie leeftijd, en je mag uiteraard super trots op je oma zijn dat ze nog zolang zelfstandig kon/kan wonen.

Alvleesklierkanker is echt zo verschrikkelijk. Mijn schoonmoeder had het en binnen 3 maand is ze heen gegaan, ze wilde echt nog niet gaan, maar die ziekte bleek kennelijk stukje sterker te zijn. Ze was nog maar 45, te jong veel te jong en ik mis haar nog iedere dag. Haar kleinkinderen heeft ze nooit mee mogen maken en dat vind ik zo erg :o, ze was als een moeder er voor mij.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:35

Sterkte!
Je oma heeft een mooie leeftijd gehaald inderdaad, en zoveel mensen krijgen tegenwoordig kanker. Hopelijk kun je nog een tijdje van haar genieten! Misschien nog leuk: je hebt het boek 'Oma, vertel 's..' met heel veel vragen voor jouw oma, over vroeger en over alles.. Misschien leuk om haar dit te laten invullen, dan hebben jullie later een mooi aandenken.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:43

Heel veel sterkte TS!