Waarom dit misbruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Waarom dit misbruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:09

Hallo bokkers!

Ik had het er laatst over met een stel vrienden, dat je steeds meer ziet dat mensen niet meer normaal Nederlands kunnen schrijven of typen in dit geval ;)

Vaak ben je dan zo netjes om ze even te corrigeren zodat de persoon ervan kan leren, maar ik zie steeds vaker terug dat het antwoord daar op is : 'daar kan ik niks aan doen hoor! ik heb dyslexie!! '.

Nu vraag ik mij altijd af, of diegene het wel degelijk heeft, dit omdat men niet meer gewezen wilt worden door hem of haar fouten.
En hier maar onderduiken om maar te zeggen dat ze dyslectisch zijn.. :?

En vaak zie je ook dat ze hoofdletters en ga zo maar door vergeten, en als smoes verzinnen dat ze dyslectisch zijn.. >;)

Nu vraag ik mij af waarom?!

Waarom willen mensen niet meer geholpen worden door het erop wijzen dat ze een fout hebben gemaakt?
Het lijkt er soms op dat mensen het gewoon willen hebben, omdat ze dan toch voorgelezen worden tijdens toetsen, niet meer gecorrigeerd worden..

Wat is er nu mis dat iemand je eventjes helpt om het te verbeteren?
Fouten maken is toch mensenlijk?

Waarom zou je dan in vredes naam zeggen dat je dyslectisch bent, terwijl je dat niet bent?!

Ik kan mij er af en toe ook echt boos om maken, dit omdat ik zelf wel degelijk ernstige dyslexie heb en genoeg moeite doe om alles zo goed mogelijk op papier te krijgen.
Ik zal ook fouten maken, het gaat niet zonder knie of stoot maar ik doe mijn best, en je kunt mij ook gerust wijzen op mijn fouten ;)

Waarom is het nou zo moeilijk om even je tekst na te kijken en te veranderen waar nodig?!
Waarom misbruiken ze het in vredes naam?

En het ergste vind ik nog van allemaal, de mensen die echt dyslexie hebben worden niet meer serieus genomen, ook vooral hier op bokt, omdat iedereen tegenwoordig zegt dat ze het hebben.

Ik word hier echt moe van!

Sorry moest even afstormen :o

ElsRoosje

Re: Waarom dit misbruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:12

Ik begrijp je helemaal, ik heb zelf dan wel geen dyslexie. Maar van die smoezen word ik ook een beetje flauw en vooral omdat je niet meer weet wie liegt en wie niet...

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:13

Ja precies!
En als niemand meer mensen wijzen op hun fouten, hoe word de taal dan later?

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:14

Ja, ik snap je!
Mijn zusje heeft echt dyslexie, maar zij probeert het juist helemaal zonder spelfouten te doen.
Zelf vind ik het ook heel irritant lezen als er leestekens en hoofdletters missen.
Ik vind trouwens dat je dit stuk heel goed hebt geschreven, en ik zie zo snel geen fouten! (Ben zelf ook niet de beste hierin :+)
En ja die smoezen, wees gwn eerlijk!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:15

Ik zie het ook steeds vaker terug, zeker op forums en dergelijke. Iets waar ik me inderdaad best wel aan kan storen, maar ik vraag me ook af waarom? Mensen die op die manier typen neem ik ook niet echt serieus namelijk. Het is ook zo'n slap excuus, mensen met dyslexie kunnen voor zo ver ik weet namelijk best hoofdletters typen. Dan heb ik het vooral over dit soort berichten:

Citaat:
hAalo ikku ging vandag Naar me paarje toe

En als je er dan wat van zegt, krijg je te horen dat je er vooral niks van mag zeggen omdat ze dyslexie hebben :=

Maar goed, vervelend dat jij wel echt last van dyslexie hebt!

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:15

JenW schreef:
Ja precies!
En als niemand meer mensen wijzen op hun fouten, hoe word de taal dan later?

Dan krijgen we een heleboel 'sms'taal :') Ik kan het zo al voor me zien.. Gewoon blijven verbeteren ~~}> En verbeter mij anders ook maar op fouten :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:17

Ik typ soms ook met foutjes, Nederlands blijft een lastige taal.. Maar op dyslexie afschuiven is wel een rot smoes.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:18

Ik zit eerlijk gezegd niet zo te wachten op iemand die mijn taal tijdens mijn verhaal zit te verbeteren. Je kan dit eens als grapje aangeven, maar als je dit erg gericht doet kan dit ook betweterig overkomen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:18

Het lijkt er vaak op, dat mensen die daadwerkelijk dyslectisch zijn, echt moeite doen om een stukje tekst goed op papier te zetten, en die mensen kun je vaak ook echt wijzen op fouten, en mensen die het gebruiken als smoes, die worden kwaad, want ze hebben dyslexie. :n

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:19

annepaardoes schreef:
Ik zit eerlijk gezegd niet zo te wachten op iemand die mijn taal tijdens mijn verhaal zit te verbeteren. Je kan dit eens als grapje aangeven, maar als je dit erg gericht doet kan dit ook betweterig overkomen.

Maar ik denk dat het hier ook vooral gaat om ernstige taalfouten/onverschillig geschreven stukken, niet om een of twee foutjes. :)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:20

annepaardoes schreef:

Dat is ieder zijn ding toch?
Maar je kan er normaal op reageren, en zeggen dat je dit liever niet hebt.
Je ziet zo vaak dat de smoes ' ik ben dyslectisch dus ik kan er niks aan doen' word gezegd.

Hier word zo'n misbruik van gemaakt terwijl het wel een handicap is die mensen die het daadwerkelijk hebben naar beneden word gedrukt omdat men het niet meer serieus neemt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:21

Weer zo'n topic :') Ik heb ook dyslexie, bewezen en alles, maar niemand neemt mij nog serieus door dit soort dingen... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:23

Ik maak wel altijd fouten omdat ik op mijn mobiel zit.

Heb zelf een vriendin met dyslexie, en ook voor haar is het vervelend. Iedereen lijkt ineens wel dyslexie te hebben :+

Zelf zou ik het geen punt vinden als iemand me verbeterd, vooral grammatica ben ik slecht in :P maar dan niet op een betweterige manier :(
Gewoon: 'let je de volgende keer even op dit?! Weer ontopic...'

Maarook ik vind dat teveel zich verschuilen achter dyslexie! Sommige fouten zijn niet typisch voor dyslecten :')

Mn mentor vorig jaar was daar goed in joh :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:24

Ja inderdaad weer zo'n zeur topic, maar ik moest even stoom afblazen omdat die rot smoes teveel gebruikt word waar ik mij veel aan erger.

Daarom vind ik het vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:24

JenW schreef:
Het lijkt er vaak op, dat mensen die daadwerkelijk dyslectisch zijn, echt moeite doen om een stukje tekst goed op papier te zetten, en die mensen kun je vaak ook echt wijzen op fouten, en mensen die het gebruiken als smoes, die worden kwaad, want ze hebben dyslexie. :n

Precies dit!

Rare omgekeerde wereld..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:25

Omdat mensen soms niet zo goed tegen kritiek kunnen. Dat is volgens mij ook wel een gevolg van de maatschappij tegenwoordig.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:26

Joaltijd schreef:
Ik maak wel altijd fouten omdat ik op mijn mobiel zit.

Heb zelf een vriendin met dyslexie, en ook voor haar is het vervelend. Iedereen lijkt ineens wel dyslexie te hebben :+

Zelf zou ik het geen punt vinden als iemand me verbeterd, vooral grammatica ben ik slecht in :P maar dan niet op een betweterige manier :(
Gewoon: 'let je de volgende keer even op dit?! Weer ontopic...'

Maarook ik vind dat teveel zich verschuilen achter dyslexie! Sommige fouten zijn niet typisch voor dyslecten :')

Mn mentor vorig jaar was daar goed in joh :')

Dat stoort mij ook, hoeveel mensen dit tegenwoordig wel niet zeggen dat ze het hebben!
Ik zou wel eens willen weten als je aan hun vraagt een foto te sturen van hun dyslexie verklaring dat meerderen deels het niet heeft? :+

Dyslexie is makkelijk onder te verschuilen, maar er word vaak niet aan gedacht aan de mensen die het echt hebben dat die niet meer serieus worden genomen.. erg jammer!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:27

ladypaard schreef:
Omdat mensen soms niet zo goed tegen kritiek kunnen. Dat is volgens mij ook wel een gevolg van de maatschappij tegenwoordig.

Dat kan natuurlijk, maar om het dan maar op een handicap te gooien :n

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:28

Bij mij worden de meeste proefwerken op mijn tafel gesmeten: ''Ik doe niet aan dyslexie, dit was de eerste en laatste keer!'' ''Ehmm nou mevrouw, ik eigenlijk ook niet, maar ik heb er toch last van...'' ''Vroeger bestond het niet!'' ''Nee, dan was je gewoon dom :+''

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:29

Inderdaad!
Gelukkig zijn er nu hulpmiddelen ;)
Ik krijg het voorgelezen en vergroot :) Ideaal! :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:31

Ik erger me er ook aan. Ik heb zelf geen dyslectie maar ik vind Nederlands wel een moeilijk vak/taal. Ik sta er op school niet zo geweldig goed voor :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:31

Ik heb ook het idee dat tegenwoordig veel meer kinderen het stickertje "dyslexie" krijgen (of is het dyslectie?)
Net als dat ouders liever zeggen "mijn kind heeft ADHD" dan "mijn kind is erg druk en ik kan het niet aan" :+ "mijn kind heeft dyslexie" klinkt prettiger dan "mijn kind is niet zo goed in spellen"

Ik heb inderdaad het idee dat de meesten met écht dyslexie daadwerkelijk moeite doen om goed gespelde teksten te krijgen. Daarom ook dat ze bij ons bijv wat meer tijd op het tentamen krijgen (op de meeste scholen dacht ik). Vriend van me ergert zich wel aan de vergrotingen, die zijn heel onhandig := het wordt op A3 afgedrukt namelijk. 2x zo groot maar wel op A4 zou makkelijker zijn :)*

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:33

Ik krijg ook meer tijd, een laptop en evt. ook een vergroting, maar dat is idd zo irritant haha!

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:34

Ik heb een vrij ernstige vorm van dyslexie vooral op het gebied van talen en rekenen. Ik kan heel erg goed leren vooral dingen zoals biologie en geschiedenis. Maar omdat ik veel moeite heb met talen kan ik niet naar de havo. Dit vind ik erg jammer omdat ik graag archeloog of ecoloog zou willen worden alleen lukt het mij maar niet wiskunde en talen vind ik echt heel moeilijk. Ik doe er ook vaak 2 a 3 uur over om een foto topic te maken ik probeer altijd zo veel mogelijk foutjes eruit te halen.

Het is echt bespottelijk als mensen zoeits verzinnen. .... ik snap niet waarom mensenzoeits doen...
Laatst bijgewerkt door SeaSide op 07-04-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:34

Magrathea schreef:
Ik heb ook het idee dat tegenwoordig veel meer kinderen het stickertje "dyslexie" krijgen (of is het dyslectie?)
Net als dat ouders liever zeggen "mijn kind heeft ADHD" dan "mijn kind is erg druk en ik kan het niet aan" :+ "mijn kind heeft dyslexie" klinkt prettiger dan "mijn kind is niet zo goed in spellen"

Ik heb inderdaad het idee dat de meesten met écht dyslexie daadwerkelijk moeite doen om goed gespelde teksten te krijgen. Daarom ook dat ze bij ons bijv wat meer tijd op het tentamen krijgen (op de meeste scholen dacht ik). Vriend van me ergert zich wel aan de vergrotingen, die zijn heel onhandig := het wordt op A3 afgedrukt namelijk. 2x zo groot maar wel op A4 zou makkelijker zijn :)*

Hoe bedoel je met het stickertje dyslexie?
Dat iedereen maar zeggen dat ze dyslectisch zijn of het echt daadwerkelijk ook hebben?

Dat met die vergrotingen heb ik ook last van, ze zijn onhandig groot, maar het effect is er wel, dus dan maar liever eventjes prutsen! :+