). Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen dus werken en die daar misschien hun ervaring willen delen. Ben namelijk zeer geïnteresseerd, dit mag overigens ook via pb 
Alvast bedankt!
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
). Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen dus werken en die daar misschien hun ervaring willen delen. Ben namelijk zeer geïnteresseerd, dit mag overigens ook via pb 

de "open" en "half-open" termen staan voor de hoeveelheid vrijheid die de cliënt heeft en dus ook hoe zelfstandig ze zijn. Half open staat meestal voor halve week op de instelling en andere deel bij vrienden/familie etc. Meestal mogen ze daar ook naar een reguliere school. Geheel open instelling is eigenlijk simpel gezegd dat ze een slaapplek hebben en begeleiding krijgen. Die jongeren zijn meestal zeer zelfstandig.
elainelouise schreef:Ik heb je een PB gestuurd over de verschillende soorten. Je hebt voor veroordeelde jongeren (jeugdgevangenis dus). Dan heb je gesloten instelling. Dat is voor jongeren die NIET voor strafrechterlijke zaken daar zitten( dus niet voor een misdrijf zijn veroordeeld) In deze instellingen gaat het eerder om gedragsproblemen, stoornissen.. in het kort gezegd: jongeren waarbij hun ontwikkeling in gevaar komt/is. Ook ben je zeer beperkt in je vrijheid. School is op het terrein, al je contact met de buitenwereld word gecontroleerd. Mede omdat er ook veel slachtoffers van loverboy's zitten die dus eigenlijk niet gevonden mogen worden door de "verkeerde mensen".
Ook heb je dan voor "dezelfde" doelgroep ook halfopen en open instellingende "open" en "half-open" termen staan voor de hoeveelheid vrijheid die de cliënt heeft en dus ook hoe zelfstandig ze zijn. Half open staat meestal voor halve week op de instelling en andere deel bij vrienden/familie etc. Meestal mogen ze daar ook naar een reguliere school. Geheel open instelling is eigenlijk simpel gezegd dat ze een slaapplek hebben en begeleiding krijgen. Die jongeren zijn meestal zeer zelfstandig.
edit : even alles fatsoenlijk neergezet. Had nogal halve bak getypt

Def schreef:elainelouise schreef:Ik heb je een PB gestuurd over de verschillende soorten. Je hebt voor veroordeelde jongeren (jeugdgevangenis dus). Dan heb je gesloten instelling. Dat is voor jongeren die NIET voor strafrechterlijke zaken daar zitten( dus niet voor een misdrijf zijn veroordeeld) In deze instellingen gaat het eerder om gedragsproblemen, stoornissen.. in het kort gezegd: jongeren waarbij hun ontwikkeling in gevaar komt/is. Ook ben je zeer beperkt in je vrijheid. School is op het terrein, al je contact met de buitenwereld word gecontroleerd. Mede omdat er ook veel slachtoffers van loverboy's zitten die dus eigenlijk niet gevonden mogen worden door de "verkeerde mensen".
Ook heb je dan voor "dezelfde" doelgroep ook halfopen en open instellingende "open" en "half-open" termen staan voor de hoeveelheid vrijheid die de cliënt heeft en dus ook hoe zelfstandig ze zijn. Half open staat meestal voor halve week op de instelling en andere deel bij vrienden/familie etc. Meestal mogen ze daar ook naar een reguliere school. Geheel open instelling is eigenlijk simpel gezegd dat ze een slaapplek hebben en begeleiding krijgen. Die jongeren zijn meestal zeer zelfstandig.
edit : even alles fatsoenlijk neergezet. Had nogal halve bak getypt
Ik weet niet hoe dit nu is, maar toen ik werkte in een jeugdgevangenis zaten er jongeren die een PIJ maatregel hadden en jongeren die een OTS hadden gewoon door elkaar op gesloten groepen en half open groepen. Op de half open groepen zaten weinig jongeren met een PIJmaatregel, maar toch wel een paar omdat er werd gewerkt met een fasemethodiek waarbij de jongeren alle fases tot aan 'ontslag uit de inrichting' moesten doorlopen. Ze kregen met iedere fase steeds meer vrijheid.
De half open inrichting waar ik heb gewerkt was ook niet zo open zoals jij beschrijft. Dit was wel echt gewoon in de inrichting de gehele week, maar eventueel wel met op zondag een bezoekprivilege of eens onder begeleiding winkelen. Of als een jongere echt in de laatste fases zat, zelf eens winkelen of op bezoek bij familie. Daarnaast werden deze privileges ook ingezet als beloning voor goed gedrag. Bij slecht gedrag of overtreden van regels, dan bv. geen bezoek op zondag of thuisblijven bij een dagje uit.
) geplaatst geweest. Ik had toen een aangepaste dagbesteding etcc. En dit is mijn ervaring met hoe het allemaal ging enzo. Het verschilt ook wel per organisatie etc hoe vrij ze zijn. Het kan inderdaad zo zijn dat het bij andere instellingen anders ermee omgaan.

Maartje1990 schreef:Maramier: Volgens mij bedoeld ze die andere jeugdinrichting?
Den-Heyacker bestaat inderdaad nog. Dat is de locatie waar ik dan ook interesse in zou hebben om naartoe te gaan (als dat überhaupt mogelijk is natuurlijk).
Dank jullie wel voor al jullie zeer interessante en lange berichten!

benangelique schreef:Zou mij op het lijf geschreven zijn inmiddels. ... Maar kan niets vinden aan vacatures. Misschien zoek ik ook wel verkeerd?