Geen vakantie kunnen krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Rianne

Geen vakantie kunnen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:04

Ik werk in een hotel, waar het zomers dus druk is. Ik kan maar 1 week vakantie krijgen, waarvan de andere gewoon 3 weken, als reden ik heb het al laatste aangevraagd. Volgens hun te laat, de rest al aangevraagd in december en ik werk er vanaf februari.

Mijn dochter heeft vanaf week 30 t/m 35 vakantie. Ik kan alleen week 30 krijgen, maar je hebt recht op 3 weken aaneengesloten vakantie.

Mogen ze dit weigeren?

Sheran

Re: Geen vakantie kunnen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:05

Wat staat erover in je contract? Wanneer stop je met werken? De 3 weken aaneengesloten vakantie zijn niet noodzakelijkerwijs vanaf week 30...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:06

Lijkt me wel, als het niet gaat, gaat het niet. Vervelend, maar weinig aan te doen.
Ik heb het ook, had mondeling vrij gevraagd, maar wist niet dat een collega al goedkeuring had gekregen en wij mogen maar om en om weg, niet samen, vullen elkaar op. Dus ja, waar ik heen zou gaan, ging nie tdoor en ik kon de kaartjes verkopen. Balen, maar weinig aan te doen.
Wij zijn inderdaad ook later begonnen dus wat dat betreft gewoon even een jaartje pech.

Die 3 weken is ook maximaal bij de meeste bedrijven.

Om het echt zeker te weten, zul je idd je contract even moeten na gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:07

Je hebt recht op 2 weken opvolgend.
Maar je hebt geen standaard recht op vakantie tijdens die van je kinderen.

ik ben bezig met een baan in de horeca en ze hebben al aangegeven dat ik niet meer in de zomervakantie vrij kan krijgen.
Mijn man weet ook nog niet of hij in de vakantie vrij kan zijn, vorig jaar is zijn vakantie zelfs op het laatst 2 weken doorgeschoven.

Heb je ook al wel voldoende vrije dagen opgebouwd?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:08

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd, maar wel 0-uren contract.

Volgens hun moet ik de 2 weken dat mijn oppas op vakantie is, maar betaalde oppas gaan regelen. Maar hun willen dit niet vergoeden, ik moet dat maar over hebben voor mijn werk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:10

Dat het 'wie het eerst komt wie het eerst maalt' principe wordt aangehouden bij het uitdelen van vakanties is normaal, of dat alles voor n bepaalde datum moet worden aangevraagd en dat ze dan gaan kijken wat ze kunnen doen.

Bij je sollicitatie had je aan kunnen geven dat je al een vakantie geboekt had staan van week x tot week x, dan hadden ze er rekening mee kunnen houden.

Je 3 weken aaneengesloten vakantie heb je idd recht op, maar niet perse in de zomervakantie :).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:10

Tja dat is heel vervelend.
Maar ze hoeven de oppas alleen vergoeden als je al vrij had gekregen en (om zwaarwegende reden) je toch geen vrij kan krijgen.
Dan zijn ze verplicht je kosten te vergoeden.

Nu heb je nog geen vrij gehad, ze zijn ook niet verplicht je vrij te geven.
Je kan natuurlijk (met een 0uren contract) wel zeggen dat je die weken niet komt, maar dan heb je grote kans dat ze je helemaal niet meer inroosteren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:11

Mama_Rianne schreef:

Volgens hun moet ik de 2 weken dat mijn oppas op vakantie is, maar betaalde oppas gaan regelen. Maar hun willen dit niet vergoeden, ik moet dat maar over hebben voor mijn werk.

Wat staat er in je contract, dat je verplicht bent om te komen als ze je oproepen, of dat je van te voren je beschikbaarheid aan kan geven?

Blitz22

hihi heb jij weer hoor... misschien even je contract goed doorlezen ?

Anoniem

Wettelijk gezien mogen vakantiedagen zoals jij ze wil opnemen niet geweigerd worden zonder dat daar een zwaarwegende reden voor is. Een zwaarwegende reden kan zijn dat de bedrijfsvoering in gevaar komt:

http://www.intermediair.nl/carriere/sal ... n-weigeren

Dat is ook de reden dat wij hier niet allemaal tegelijk wegmogen :) en wij dus onze vakanties op elkaar afgestemd hebben. :)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:11

Ik heb aangegeven dat ik sowieso de weken vrij wou hebben dat de oppas weg is, maar dit kan dus niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:12

Wat zegt je contract?

Ik werk ook in een sector waarbij je niet altijd kan krijgen wat je wil, omdat je het te laat hebt aangevraagd (en als je toen nog niet in dienst was, heb je nou ja... Pech) en ook al lever je het op tijd in; wil niet zeggen dat je het krijgt. T is maar net hoe ze rondkomen met een rooster.
Mijn vriend krijgt zelfs 2 week verplicht vakantie terwijl het ons echt niet uitkomt op dat moment... Tja.

Anoniem

Wat interessant is is dit:

Citaat:
De werkgever moet binnen twee weken nadat de werknemer zijn vakantieplannen kenbaar heeft gemaakt, aangeven dat de werknemer niet in de gewenste periode zijn vakantie kan opnemen vanwege'gewichtige redenen. Als de werkgever deze termijn overschrijdt, dan is de vakantie vastgesteld volgens de wensen van de werknemer.

Vjestagirl

Jans schreef:

Citaat:
De werkgever moet binnen twee weken nadat de werknemer zijn vakantieplannen kenbaar heeft gemaakt, aangeven dat de werknemer niet in de gewenste periode zijn vakantie kan opnemen vanwege'gewichtige redenen. Als de werkgever deze termijn overschrijdt, dan is de vakantie vastgesteld volgens de wensen van de werknemer.

Voor welke sector is dit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:13

Jans schreef:
Wettelijk gezien mogen vakantiedagen zoals jij ze wil opnemen niet geweigerd worden zonder dat daar een zwaarwegende reden voor is. Een zwaarwegende reden kan zijn dat de bedrijfsvoering in gevaar komt:

http://www.intermediair.nl/carriere/sal ... n-weigeren

Dat is ook de reden dat wij hier niet allemaal tegelijk wegmogen :) en wij dus onze vakanties op elkaar afgestemd hebben. :)

In de horeca zijn de zomermaanden en vakantietijd nu eenmaal de drukste periodes.
Het is heel normaal dat je dan niet zomaar vrij kan krijgen.

vuurneon

Mama_Rianne schreef:
Ik heb aangegeven dat ik sowieso de weken vrij wou hebben dat de oppas weg is, maar dit kan dus niet.

Maar dat is ook het probleem van jou, niet van het bedrijf. Dus heb je nu iig ruim de tijd om oppas te regelen.

Anoniem

Vjestagirl schreef:
[***] schreef:

Citaat:

Voor welke sector is dit?

Nederlandse Wet geloof ik :j niet persé sectorafhankelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:15

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:16

Ik heb ook en 0 uren contract maar mag altijd werk weigeren maar dat ligt wel aan je contract ik ken idd mensen die 5 dagen per week klaar moeten staan en vakantie aan moet vragen. Zou dus even je contract na lezen.

Shadow0

Brainless schreef:
Tja dat is heel vervelend.
Maar ze hoeven de oppas alleen vergoeden als je al vrij had gekregen en (om zwaarwegende reden) je toch geen vrij kan krijgen.

Juridisch klopt het vast (hoewel ik niet zeker weet hoe het precies zit met recht op opeenvolgende vakantie, en hoe zwaarwegend dat belang is - 'geen zin om het te regelen' is natuurlijk wel wat simpeltjes) maar maatschappelijk vraag ik me af of we hier niet toch eens beter over na moeten denken.

friesiszwart

Mama_Rianne schreef:

bij een nul uren contract kun jij gewoon aangeven die weken niet te kunnen. Of zij moeten bij aanname aangegeven hebben dat je geen vrij zou kunnen krijgen in de schoolvakantieperiode.

Brainless

TS heeft een 0 uren contract.
Als zij haar poot stijf houdt en niet gaat werken, dan heeft ze kans dat ze helemaal niet meer wordt ingeroosterd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:18

Gabbe schreef:
Ik heb ook en 0 uren contract maar mag altijd werk weigeren maar dat ligt wel aan je contract ik ken idd mensen die 5 dagen per week klaar moeten staan en vakantie aan moet vragen. Zou dus even je contract na lezen.

Heb ik ook, als ik opgeroepen ben moet ik komen.

Je kunt trouwens idd misschien vakantie eisen door ze te houden aan die 2 weken termijn, maar hou er rekening mee dat je werkgever dan kan besluiten om je niet meer op te roepen...

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:18

Gabbe schreef:

Ik ben geen oproepkracht en mag dus idd ook werk weigeren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:18

Ik kan me voorstellen dat in de drukste periode van het jaar je geen vrij kan krijgen. Het is per sector verschillend. Vorig jaar kon ik ook in de zomer geen 3 weken achter elkaar vrij krijgen ivm personeelstekort. Wat zegt je contract hierover?