Maar zijn gedrag is veranderd. Hij is gestopt met zijn opleiding, hij is nooit meer thuis en hij vertelt ons helemaal niets meer terwijl hij eerder niet tegen te houden was met zijn geklets.
Als hij wat vertelt zijn het leugens.
Goed, ik wist van zijn vriendengroep. Broertje zegt dat ze er allemaal mee gestopt zijn maar ik hoor andere verhalen. (oa het dealen van drugs.)
Ook is een vriendin van mij hem een aantal keren tegen gekomen in een stad waar hij niets te zoeken heeft en waar hij ons nooit iets van verteld heeft. Uiteraard heb ik hem gevraagd waarom hij daar was; volgens hem is hij er nooit geweest.
Je gaat er toch op letten. Ik heb hem een tijd geleden elke avond betrapt op dat typische 'ik ben high' gezicht. Mijn ouders zijn natuurlijk ook niet dom maar die hebben niet door dat hij drugs gebruikte. Zij hoorden het via via. (klein dorpje)
Zij vroegen mij hun te zeggen wanneer mijn broertje high was. Tsja.. en toen zat ik tussen 2 vuren in. Aan de ene kant wilde ik natuurlijk mijn broertje niet verlinken, aan de andere kant vond ik het te ver gaan wat mijn broertje deed.
Daarom heb ik een deal met hem gemaakt.
Op een avond heb ik hem verteld wat mijn ouders zeiden. Dat ik hem moest 'verlinken'. We hebben toen afgesproken dat ik over de afgelopen maanden niets zou zeggen, als hij er mee zou ophouden.
Een tijdje ging het goed maar toch vertrouwde ik het niet. Ben hem in de gaten gaan houden samen met mijn jongere broertje.
Nu krijg ik net bericht van mijn jongste broertje dat hij hem, gewoon buiten, een jointje zag draaien en oproken. Mijn broertje heeft daar foto's van gemaakt. Later heeft hij ook zo'n lang shag papiertje gevonden en daar een foto van gemaakt.
Broertje voert ook vage telefoon gesprekken in erg vage taal. Ook heeft hij eens (in een praatbui) aan mijn jongste broertje verteld dat hem is aangeboden door zijn vrienden om hun chauffeur te worden bij het drugs dealen. Hij zag daar niets kwaads in, want alles wat hij deed was immers rijden? Hierop heeft mijn jongste broertje gezegd dat dat echt achterlijk was om te doen en daarna heeft broertje er nooit meer wat over gezegd.
En nu weet ik dus gewoon niet wat ik moet doen. Ouders zijn op vakantie en die ga ik er absoluut niet mee lastig vallen op vakantie.
Maar wanneer ze thuis zijn, moet ik het dan vertellen, of juist niet? Misschien waait deze puberbui ook wel over? Ik weet het echt niet. En wie zegt dat het bij jointjes blijft? de symptomen van het gebruik van hasj enzo herken ik wel. Van harddrugs daarentegen dus niet..
Misschien ook nog wel belangrijk om er bij te vertellen;
betreffend broertje heeft paar jaar terug zwaar ongeluk gehad waarbij hij hersenletsel heeft opgelopen. Hier is hij wel van hersteld maar mijn ouders zijn nog steeds bang dat er weer wat gebeurt. Broertje is aangereden door een dronken automobilist en dat heeft er goed ingehakt.
Ouders zijn net voor de eerste keer weer (met veel pijn en moeite) met z'n tweeën op vakantie en dan moet ik ze zoiets gaan vertellen bij thuiskomst..
Het is trouwens een iets langer verhaal geworden dan gepland.
Het komt er in ieder geval kort gezegd op neer:
Ik weet niet wat ik moet doen.. Wat is jullie advies?
(Als jullie me denken te herkennen dit graag alleen via PB kenbaar maken graag.)

Daarnaast weet ik natuurlijk niet of hij al richting verslaafd gaat of maar een 'recreatieve' gebruiker is, maar als hij bij de eerste categorie hoort is het denk ik al helemaal een goed idee om je niet teveel met deze zaken te bemoeien. Dan moeten echt jouw ouders duidelijk maken hoe zij in de kwestie staan. Jij kan je qua drugsgebruik misschien beter wat neutraler opstellen, en op andere vlakken met je broertje praten. Het zal namelijk een hoop schelen als hij jou vertrouwd mocht het ooit bergafwaarts gaan...