Mijn broertje gebruikt drugs; wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Mijn broertje gebruikt drugs; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:35

Ik had al heel lang een vermoeden dat mijn broertje (19) drugs gebruikt. Zijn vriendengroep doet het ook en mijn broertje heeft wel eens toegegeven dat hij sporadisch een jointje opstak. Oke, dat vind ik niet erg. Heb ik ook een keer gedaan, op Koninginnedag. 1 keer was leuk, nu nooit weer.

Maar zijn gedrag is veranderd. Hij is gestopt met zijn opleiding, hij is nooit meer thuis en hij vertelt ons helemaal niets meer terwijl hij eerder niet tegen te houden was met zijn geklets.
Als hij wat vertelt zijn het leugens.

Goed, ik wist van zijn vriendengroep. Broertje zegt dat ze er allemaal mee gestopt zijn maar ik hoor andere verhalen. (oa het dealen van drugs.)

Ook is een vriendin van mij hem een aantal keren tegen gekomen in een stad waar hij niets te zoeken heeft en waar hij ons nooit iets van verteld heeft. Uiteraard heb ik hem gevraagd waarom hij daar was; volgens hem is hij er nooit geweest.

Je gaat er toch op letten. Ik heb hem een tijd geleden elke avond betrapt op dat typische 'ik ben high' gezicht. Mijn ouders zijn natuurlijk ook niet dom maar die hebben niet door dat hij drugs gebruikte. Zij hoorden het via via. (klein dorpje)
Zij vroegen mij hun te zeggen wanneer mijn broertje high was. Tsja.. en toen zat ik tussen 2 vuren in. Aan de ene kant wilde ik natuurlijk mijn broertje niet verlinken, aan de andere kant vond ik het te ver gaan wat mijn broertje deed.
Daarom heb ik een deal met hem gemaakt.
Op een avond heb ik hem verteld wat mijn ouders zeiden. Dat ik hem moest 'verlinken'. We hebben toen afgesproken dat ik over de afgelopen maanden niets zou zeggen, als hij er mee zou ophouden.

Een tijdje ging het goed maar toch vertrouwde ik het niet. Ben hem in de gaten gaan houden samen met mijn jongere broertje.

Nu krijg ik net bericht van mijn jongste broertje dat hij hem, gewoon buiten, een jointje zag draaien en oproken. Mijn broertje heeft daar foto's van gemaakt. Later heeft hij ook zo'n lang shag papiertje gevonden en daar een foto van gemaakt.

Broertje voert ook vage telefoon gesprekken in erg vage taal. Ook heeft hij eens (in een praatbui) aan mijn jongste broertje verteld dat hem is aangeboden door zijn vrienden om hun chauffeur te worden bij het drugs dealen. Hij zag daar niets kwaads in, want alles wat hij deed was immers rijden? Hierop heeft mijn jongste broertje gezegd dat dat echt achterlijk was om te doen en daarna heeft broertje er nooit meer wat over gezegd.

En nu weet ik dus gewoon niet wat ik moet doen. Ouders zijn op vakantie en die ga ik er absoluut niet mee lastig vallen op vakantie.
Maar wanneer ze thuis zijn, moet ik het dan vertellen, of juist niet? Misschien waait deze puberbui ook wel over? Ik weet het echt niet. En wie zegt dat het bij jointjes blijft? de symptomen van het gebruik van hasj enzo herken ik wel. Van harddrugs daarentegen dus niet..

Misschien ook nog wel belangrijk om er bij te vertellen;
betreffend broertje heeft paar jaar terug zwaar ongeluk gehad waarbij hij hersenletsel heeft opgelopen. Hier is hij wel van hersteld maar mijn ouders zijn nog steeds bang dat er weer wat gebeurt. Broertje is aangereden door een dronken automobilist en dat heeft er goed ingehakt.
Ouders zijn net voor de eerste keer weer (met veel pijn en moeite) met z'n tweeën op vakantie en dan moet ik ze zoiets gaan vertellen bij thuiskomst..

Het is trouwens een iets langer verhaal geworden dan gepland. :+

Het komt er in ieder geval kort gezegd op neer:
Ik weet niet wat ik moet doen.. Wat is jullie advies?

(Als jullie me denken te herkennen dit graag alleen via PB kenbaar maken graag.)

Liselot

Re: Mijn broertje gebruikt drugs; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:38

Poeh, lastig verhaal... Je broertje is 19, dus echt puberstreken kan ik het niet noemen. Het lijkt mij dat hij nu oud en wijs genoeg is om te snappen dat wat hij doet niet mag en niet kan. Natuurlijk kan je af en toe een jointje roken, maar als je er zelfs aan denkt om te gaan helpen bij verspreiden en dealen gaat het imo veel te ver.
Ik zou het denk ik wel aan je ouders vertellen, je broertje zal het je nu misschien niet in dank afnemen, maar denk dat hij het later wel gaat snappen.

Rookt je broertje ook gewoon sigaretten of shag?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:40

ik vind het wel zorgwekkender dan een puberbui eigenlijk.
het kan wel voort komen uit een puberbui, maargoed het werkt toch verslavend.
Lastige situatie.. ik denk alleen dat verzwijgen voor je ouders niet helpt en dat jij hem er in je eentje ook niet uit kan halen. ik zou zeggen professionele hulp maar dat is altijd makkelijker gezegd dan gedaan. toch het proberen waard!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:42

Ik denk heel eerlijk gezegd niet dat je er iets aan kan doen. Je kunt het aan je ouders vertellen, maar daar ga je verder geen oplossing mee bereiken. Het moet vanuit hemzelf komen dat hij wil stoppen, anders kan dat ook gewoon niet. Weet je wat hij precies gebruikt of niet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:49

Je bent zijn moeder niet he? In mijn ogen ben je al de fout ingegaan door die "deal" met je broertje te maken, want op die manier heeft hij je nu dus in zijn zak. Hij kan doen wat ie wil, en weet vrij zeker dat jij je ouders in ieder geval niets zal vertellen. Daar moet je dus echt niet meer aan beginnen :n
Als je wilt dat je broertje met de gevolgen van zijn acties geconfronteerd wordt, dan zul je eerlijk moeten zijn richting je ouders en met hen op één lijn gaan zitten. Jij hoeft echter niet te handhaven, dat moeten zij.
Alleen zie ik nu even geen reden om je ouders er mee lastig te vallen eigenlijk, tenzij ze natuurlijk nog weken weg blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:52

Woont je broertje nog thuis?

Ik zou het dan namelijk wel vertellen aan je ouders zolang jullie allemaal onder hetzelfde dak moeten wonen. Als hij oud en wijs genoeg wil zijn om het allemaal zelf te doen, moet hij dat ook kunnen, maar dan onder zijn eigen dak. Zolang hij bij jullie ouders woont zal hij zich toch aan de regels moeten houden, jij en je jongere broertje moeten dat net zo goed als jullie thuis wonen toch?
Om zulke dingen te vertellen is nooit een juist moment, maar soms moet je de knoop doorhakken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:55

Jou ouders zijn de opvoeders, dit zijn geen beslissingen die jij hoort te maken in mijn ogen.
Ik vind dat je het aan je ouders moet vertellen. Zij hebben het recht om het te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:57

Lastig, maar idd jij bent niet zijn moeder.
Het is de taak van jouw ouders om hier met je broertje over te praten en hem hier in te begeleiden.
Als zus zijnde moet je je hier niet teveel mee willen bemoeien en al helemaal niet als boodschapper te gaan spelen naar je ouders.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:58

@Liselot, hij rookt overdag meestal shag, soms sigaretten.

@Baileymix, ik weet zeker van de joints. Zijn vriendengroep snuift en gebruikt pillen. Ik vermoed dat hij dat ook (wel eens) doet maar zeker weten doe ik het niet.

@ Wendy. Ik ben ook niet van plan mijn ouders daar nu van op de hoogte te stellen.

@Chelle_dora: Mijn broertje woont inderdaad nog thuis. Wij wonen allemaal nog thuis.
Ik vond het ook een heel ander verhaal als hij al op zich zelf woonde, maar dat doet ie dus niet.
Mijn ouders hebben altijd gezegd: geen drugs en geen tatoeages in dit huis, want dan ga je er uit. Ik vermoed dat ze zich ook aan deze regel houden maar ben tegelijkertijd bang dat dat juist averechts gaat werken.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:01

Ik snap heel goed dat je je bezorgd maakt om je broertje maar hij is oud en wijs genoeg om zelf zijn beslissingen te maken, of deze nu goed of fout zijn. Als hij niet wil stoppen met jointjes roken dan is dat zijn beslissing en denk dat je hier als zus niet veel aan kunt doen..

Er genoeg mensen zijn die op bijv festivals xtc, mdma etc gebruiken en hier hoeven geen consequenties aan vast te zitten bij verstandig gebruik.

Ik denk eerlijk gezegd dat je je broertje alleen maar van je afduwt door te gaan "klikken" bij je ouders door stiekeme fotos te laten zien ed en dat jullie band dan wel eens een deuk op kan gaan lopen. Maar ik vind het ook raar dat je ouders niets doorhebben. Het verstandigste lijkt mij dat je ouders zich eens goed gaan inlezen mbt drugsgebruik en laat hun het gesprek met je broertje aangaan en laat hen het samen oplossen. Daarvoor zijn je ouders ouders en jij de zus.

PureSG

Ik zou het wel aan jullie ouders vertellen. Dit is niet iets om zelf mee rond te blijven lopen imo.
Jullie ouders hebben het volste recht hier van op de hoogte te zijn en zouden dit ook absoluut willen weten, dat weet ik zeker.
Verder zou ik het aan je ouders overlaten en je er niet te veel mee bemoeien, hoe moeilijk ook.
Dikke knuffel :(:)

DearLove

Ik zou het voorzichtig vertellen. Zit zelf op een school waar zeer veel gebruikers zijn en je ziet voornamelijk dat dit komt uit problemen thuis of slecht zelfbeeld. Ik zou dus ook aan je broertje vragen waarom hij dit doet.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:03

Wanneer hij pillen gebruikt merk je dat direct!
Ze staan dan letterlijk strak! Met klem in de kaken en de pupillen zijn extreem verwijd.

Ik vind het een lastige situatie en wil je alle wijsheid toe wensen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:03

Dat denk ik inderdaad ook :j Daarnaast weet ik natuurlijk niet of hij al richting verslaafd gaat of maar een 'recreatieve' gebruiker is, maar als hij bij de eerste categorie hoort is het denk ik al helemaal een goed idee om je niet teveel met deze zaken te bemoeien. Dan moeten echt jouw ouders duidelijk maken hoe zij in de kwestie staan. Jij kan je qua drugsgebruik misschien beter wat neutraler opstellen, en op andere vlakken met je broertje praten. Het zal namelijk een hoop schelen als hij jou vertrouwd mocht het ooit bergafwaarts gaan...

Edit; Zo lang het bij joints blijft zou ik me niet teveel zorgen maken. De kans dat het van wiet naar harddrugs gaat is erg klein, maar natuurlijk wel aanwezig.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:07

BaileyMix schreef:
Edit; Zo lang het bij joints blijft zou ik me niet teveel zorgen maken. De kans dat het van wiet naar harddrugs gaat is erg klein, maar natuurlijk wel aanwezig.

precies.. die joints maken me nog niet zo heel veel uit. Maar ik ben zo benauwd dat hij de stap gaat maken (of heeft gemaakt) naar harddrugs.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:20

Lastig hoor TS :(:) De kans is klein, maar hij kan zomaar nét diegene zijn die wel de overstap maakt. Ook dan is er natuurlijk niet direct een man overboord, maar het maakt het risico dat het écht fout gaat wel groter. Helaas is het iets dat hij echt zelf moet uitzoeken. Aan de hand van je berichten denk ik dat hij best in de knoop zit met zichzelf, en ja dan lijkt drugs een prachtige uitweg. En dat is het ook, voor nu.

Daarom komt het besef dat er wat moet veranderen vaak pas als drugs niet meer genoeg werken om de gebruiker te verdoven...

In ieder geval veel wijsheid met deze situatie!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:23

Ik denk niet dat je er veel aan kan doen behalve een keer een goed (niet aanvallend) gesprek.
Een joint is niet zo zeer verslavend en zou ik me ook echt niet druk om maken, alcohol is veel vervelender..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:24

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten gelukkig is mijn broertje eroverheen. (nu 26)

Hij woonde ook nog thuis en ik zag het wel maar mijn naïeve ouders niet. Hij begon met wiet maar heeft ook harddrugs gebruikt.

Ik heb het toen in eerste instantie niet gezegd en later spijt gehad. Maar ouders die dan bijv huisarrest geven heb je in mijn ogen niks aan, onder invloed interesseerde het hem niet en hij deed steeds grover tegen mijn ouders. Toen heb ik het verteld.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:26

De kans dat hij op harddrugs overstapt hoeft helemaal niet klein te zijn. Helaas bij mij op school ook veel gebeurt en al helemaal snel gebeurt als ze beïnvloedbaar zijn. Ze beginnen met een jointje gaan een paar keer met de "stoere" mensen hangen, gaan wat vaker een jointje roken, proberen een keer een pilletje of wat pep en zo gaat het steeds makkelijker. Die stap is bij beinvloebare mensen snel gemaakt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:27

Blowen is niet zo heel vreselijk.. Veel vrienden van mij die blowen, en (sorry als ik je nu juist bezorgd maak) die zeggen dat de stap naar harddrugs makkelijker is. Zeker omdat ze zeggen, het blijft bij één keer. Nee, dat blijft het niet. Juist ook omdat je na een tijdje niets meer schijnt te voelen van blowen, dus je word niet meer high.

Ik denk dat het ook zijn eigen stukje is, en ook iets van een uitweg. Ik zou het inderdaad aan je ouders vertellen. Veel sterkte en succes.

En blowen is wel degelijk verslavend. Tot je niet meer genoeg hebt aan blowen en enorm veel moet blowen voor je stoned word... Dan is die stap naar wat anders veel groter.
Kom net uit een soortgelijke situatie met mijn huisgenoot.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:33

Edit

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:39

BaileyMix schreef:
Lastig hoor TS :(:) De kans is klein, maar hij kan zomaar nét diegene zijn die wel de overstap maakt.

Hoe kom je er bij dat die kans klein is? Uit onderzoek blijkt iedere keer weer dat hét grote gevaar van softdrugs is dat het de overstap naar harddrugs vergemakkelijkt en dat er relatief veel mensen overstappen.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:48

Eoweyn_x schreef:
Blowen is niet zo heel vreselijk.. Veel vrienden van mij die blowen, en (sorry als ik je nu juist bezorgd maak) die zeggen dat de stap naar harddrugs makkelijker is. Zeker omdat ze zeggen, het blijft bij één keer. Nee, dat blijft het niet. Juist ook omdat je na een tijdje niets meer schijnt te voelen van blowen, dus je word niet meer high.

Ik denk dat het ook zijn eigen stukje is, en ook iets van een uitweg. Ik zou het inderdaad aan je ouders vertellen. Veel sterkte en succes.

En blowen is wel degelijk verslavend. Tot je niet meer genoeg hebt aan blowen en enorm veel moet blowen voor je stoned word... Dan is die stap naar wat anders veel groter.
Kom net uit een soortgelijke situatie met mijn huisgenoot.

Sorry maar waar haal je dit vandaan ?
Dus volgens jou rook je eerst wiet , dan voel je niets meer van de wiet en ga je daarom over op harddrugs ? :')

Ik vind dat je oftewel zelf met je broer moet praten of je er gewoon niet mee moet moeien.
Maar ''samen spannen'' met je ouders zal ik maar zeggen , vind ik niet kunnen.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:49

Meis als die harddrugs zou gebruiken merk je dat echt wel! Verwijde pupillen(hoeft niet altijd zo extreem als op al die filmpjes en foto), kaaken die stijf staan of juist erg veel kauwende bewegingen makne, slap banketstaaf of juist erg in een eigenwereld en zijn gedrag zal dusdanig anders zijn(dit hoeft in eerste instantie niet heel erg op te vallen)..

Dan over het punt vna je ouders.. Je hebt een deal met je broer.. Drugs verslaafde hebben vaak al weinig vertrouwen dus probeer juist nu zijn vertrouwen niet te verbreken anders zal je hem nog verder weg stoten.. Ga dus eerst naar hem toe ipv meteen naar je ouders en zeg tegen hem dat je wilt dat hij er nu mee stopt(foto's als bewijs dat je weet dat die nog gebruikt) ontkent hij dit dat zal ik je toch advieseren je echt aan je afspraak te houden en dat je naar je ouders gaat met de foto's.. Hier zal die waarschijnlijk niet leuk op reageren bereid je alvast op zijn reactie voor..

Jij hebt nu alles gedaan wat ik JOU macht ligt.. Het is nu aan je ouders om eventuele verdere stappen te nemen.. Miss mochten je ouders ook met hun handen in het haar zitten en niet meteen actie durven nemen probeer dan eens contact op te zoeken met je huisarts of een afkick kliniek (hier hebben we de brijder bijvoorbeeld)..

hoe banketstaaf ook als hij niet eerlijk tegen jou zal zijn en jij echt het gevoel hebt dat het te ver gaat kwa zijn gebruik en hij er onder door zal gaan dan moet je eerlijk zijn tegen je ouders.. (anders zal je miss als het over een aantal jaar nog erger is te horen krijgen waarom heb je nooit iets gezegd)
Ga wel alleen naar je ouders als je echt zeker bent van je zaak!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:50

Dit heb ik vaker gehoord en mijn huisgenoot benoemde zelf dat hij niets meer voelde en steeds meer ging blowen. Dit werkte niet meer en hij is overgestapt op harddrugs.

Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar heb het zo dus wel meegemaakt.