Ben ik nou Joods of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ben ik nou Joods of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:57

Hoihoi! :)

Ik loop al een tijd met een vraagje, maar ik kom er gewoon niet uit. Beetje rare vraag misschien trouwens, maar ik ben gewoon benieuwd.

Mijn moeder is Joods, maar niet volledig (drie kwart ofzo), en mijn vader is wel volledig Joods.

We zijn verder niet gelovig ofzo. Maakt dat mij nou Joods, of niet? We zien er allemaal wel heel Joods uit.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:58

nou....je hebt in ieder geval een mooie kanariekleur :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:58

Wikipedia schreef:
Wie is Joods?

De vraag wie Joods is houdt het Jodendom vooral vanaf de 20e eeuw intens bezig.

De definitie van "wie is Joods" en Jood-zijn is gebaseerd op de traditionele joodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods. Er heerst overigens een misvatting dat tot de tijd van de tweede tempel het Jodendom ook via de vader kon worden overgedragen, maar dit argument is niet op feiten gebaseerd. Om deze misvatting te ontkrachten brengt de Thora juist in het boek Deuteronomium 7:1-5 een verbod op gemengde huwelijken. Hierbij vermeldt de Thora dat een kind met alleen een niet-joodse vader van het Jodendom verwijderd kan raken maar dat dit niet het geval is voor een kind van een niet-joodse moeder, aangezien het kind sowieso niet-joods is. In Leviticus 24:10 wordt gesproken over de zoon uit de relatie van een Israëlitische vrouw met een Egyptische man die wordt beschouwd als een deel van het volk. En ten slotte verwijst in het jaar 458 v.Chr. de schrijver Ezra hier ook naar in het Bijbelboek Ezra 10:2-3 bij zijn oproep aan de Joodse priesters om te scheiden van hun niet-Joodse vrouwen.

Volgens sommige meningen zijn Abraham en Sara het begin van het Joodse geslacht. Volgens de meeste meningen is het Jodendom evenwel ontstaan bij het massaal accepteren van de Thora op de berg Sinaï door de nazaten van de aartsvaders Abraham, Izaak en Jakob. Dit evenement vond plaats na de uittocht uit Egypte in het jaar 1312 v.Chr. (6 Sivan 2448). Aan deze massale acceptatie van de Thora als grondwet ging een massale bekering van het volk vooraf. Evenwel hebben later door de eeuwen heen verschillende mensen zich individueel bekeerd tot het jodendom. Op wat uitzonderingen na, zoals het volk van de Chazaren, gaat het meestal om individuen, zoals Ruth, Rabbi Shemaya, Rabbi Avtalyon, Rabbi Meir, Onkelos en de ouders van Rabbi Akiva.

Situatie per richting

Sinds het ontstaan van de liberale en masortibewegingen in de 19e eeuw en het ontstaan van een aanzienlijke seculiere Joodse bevolking en seculiere instituten die het Jodendom registreren in de 20e eeuw, zijn er onderling enige verschillen ontstaan in de erkenning wie Joods is:
Het orthodox jodendom stelt dat iedere persoon die geboren is uit een Joodse moeder of door een orthodoxe rechtbank (bet dien) als uitgekomen is erkend, Joods is. Dat wil zeggen dat ook Joden die een andere religie aanhangen als Joden gelden, zij het dat er voor hen beperkingen gelden in de Joodse eredienst en men soms uit respect voor hun keuze hen ook niet-Joods zal noemen.
Voor het masorti jodendom gelden dezelfde regels, maar zij erkennen ook degenen die bij hen zijn uitgekomen (en hun geslacht) als Joods.
Bij vele gemeenten in het liberaal jodendom gelden verschillende regels: iedereen die ten minste één Joodse ouder heeft kan toetreden tot het Jodendom, maar moet dit wel actief doen. Daarentegen zijn mensen die een andere religie aanhangen geen Joden meer. Bovendien kunnen kinderen van mensen die nooit in contact met het Jodendom zijn getreden het niet claimen. Bekeringen zijn wel eenvoudiger te voltooien dan bij de bovenstaande richtingen.
Voor seculiere instellingen, zoals het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Israël en de Hillel-studentenhuizen in de VS, geldt vaak een mengeling van de bovenstaande wetten. Mensen met een Joodse moeder worden altijd erkend. 'Vaderjoden' worden erkend als zij expliciet door liberale rabbijnen als Joods zijn erkend (in Israël: door rabbijnen buiten Israël). Alle bekeringen tot het Jodendom worden erkend (in Israël alleen als ze buiten Israël geschieden).
Sinds de invoering van de DNA-techniek is het volgens wetenschapper Evelien Gans (bijzonder hoogleraar hedendaags Jodendom) achterhaald om voor het bepalen van iemands Joodse achtergrond uitsluitend te kijken naar de lijn van de moeder. Volgens haar is iemand Jood als hij of zij een Joodse vader en/of een Joodse moeder heeft.[1]

Situatie per gemeenschap

In de VS, het land met de grootste Joodse gemeenschap, volgt elke richting zijn eigen bepalingen. Een vrij vergaand compromis geldt voornamelijk voor de studentenhuizen, die door rabbijnen en bestuursleden uit verschillende richtingen worden geleid, o.a. om jonge mensen op huwbare leeftijd met een zo breed mogelijk Joods publiek in contact te laten komen.

In Israël, waar de op één na grootste gemeenschap leeft, is 'wie is Jood' een bijzonder precair onderwerp, waar traditioneel de religieuze politieke partijen en sinds kort ook Shinui veel politiek kapitaal op zetten. Sinds het uitbreiden van de basiswetten is het oppergerechtshof veel actiever geworden in het scheppen van juridische precedenten, zodat de status quo steeds vaker door deze instelling wordt bepaald. De huidige status quo in Israël is dat het orthodoxe Jodendom vrijwel een monopolie heeft op de besluitvorming binnen Israël, maar dat beslissingen door de niet-orthodoxe richtingen buiten Israël geheel worden erkend.

Ook in Nederland heeft het gerechtshof zich indirect met het vraagstuk bemoeid. De orthodoxe en de zeer kleine masorti-bewegingen hebben dezelfde bepalingen als elders (zie hierboven). De liberale beweging in Nederland is echter meestal wat conservatiever dan die in de VS (onder meer omdat de masorti-beweging in Nederland klein en nieuw is), maar sinds 2005 is er in Amsterdam ook een liberale gemeente in de Amerikaanse stijl, met een vrouwelijke rabbijn, die vaderjoden en homoseksuelen actief aanmoedigt lid te worden.

Anoniem

Re: Ben ik nou Joods of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:01

Dan ben ik toch wel volledig Joods, als ik dat zo lees ja. De moeder van mijn moeder was Joods, de vader van mijn moeder half.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:01

quartel schreef:
nou....je hebt in ieder geval een mooie kanariekleur :')

Dat zeker, ja! :')

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:04

T word overgegeven vanaf je moeders kant, dus als je moeder joods is ben jij ook joods, ook als er niets mee gedaan word..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:07

Resistance schreef:
Dan ben ik toch wel volledig Joods, als ik dat zo lees ja. De moeder van mijn moeder was Joods, de vader van mijn moeder half.

nee, dan zijn jullie allemaal niet joods. Het word enkel door de moeder doorgegeven. De vader speelt "geen rol" om het maar even zo te zeggen :+
edit: sorry fout gelezen :') dacht dat de vader van je oma joods was, niet de moeder haha :))
Maar als élke generatie van vrouwen joods is ben jij het ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:08

Dat zeg ik dus, mijn oma van mijn moeders kant was volledig Joods (heeft ook nog Jodenster moeten dragen), mijn moeder is dan dus ook Joods, en ik dan dus ook weer.

Edit: Ik zie nu pas jou edit. :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:09

Jup, dan ben je gewoon een jood :)) Ik heb ook veel joodse familie maar ben het zelf niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:10

lifaya schreef:
Jup, dan ben je gewoon een jood :)) Ik heb ook veel joodse familie maar ben het zelf niet :P

Haha! :D Mijn vader had vroeger (nu is het grijs) echt van dat gitzwarte haar en ogen enzo...

We zijn allemaal blond geboren (ik en mijn broer en zus), maar mijn broer en zus van in de 20 zijn nu ook donkerbruin van haarkleur, en ik begin ook al aardig op te donkeren. Wel afwijkend is dat ik de enige in mijn hele familie met blauwe ogen ben. :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:12

Mijn oma had zwart haar en groene ogen, mijn moeder heeft zwart haar en felblauwe ogen :)) maar ik weet even niet meer hoe het met mijn familie en joden zit := ik heb iig familie in Israel (veel). Maar het zit wel allemaal aan mijn moeders kant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:16

lifaya schreef:
Mijn oma had zwart haar en groene ogen, mijn moeder heeft zwart haar en felblauwe ogen :)) maar ik weet even niet meer hoe het met mijn familie en joden zit := ik heb iig familie in Israel (veel). Maar het zit wel allemaal aan mijn moeders kant :j

Ik heb verder geen familie uit Israël, maar ik zie er niet echt typisch Nederlands uit. Wel zit er ook ergens een Indo doorheen...

Mijn broer ziet er van ons allemaal toch nog wel het meest Joods uit:

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:18

Ja dat lijkt idd wel gewoon op een jood haha :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:18

lifaya schreef:
Ja dat lijkt idd wel gewoon op een jood haha :))

Hahaha :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:28

Oma van moeder joods=joodse moeder = jij bent joods.... wees er trots op...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:29

Mijn mama is ook Joods duidelijk te zien ook, maar ik mijn broertje en zusje zie je het niet aan af helaas..

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:29

Wauw, ik dacht dat joods zijn met religie te maken had.. Leer ik ook nog wat op 1 april :))

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:35

Ja joods en weet je waardoor het ontstaan is dat het alleen door de moeders doorgegeven wordt ?
In vroeger tijden ( oude testament ) werd er ook al veel aan jodenvervolging gedaan.
Daarom gingen joodse mensen zich verspreiden, de zogenaamde diaspora.
Alleen had je dan kans dat er rassen vermenging kwam en dat was niet helemaal de bedoeling.
De joodse mannen gingen nog wel eens vreemd, maar de joodse vrouwen waren heel preuts en zuiver.
Daarom is toen ingesteld dat een kind uit een joodse moeder altijd joods is.
Overigens worden veel joodse kinderen blond geboren en op latere leeftijd, donkerder van haarkleur.
In de 2e Wereldoorlog was dat vaak hun redding, omdat ze er dan nog niet joods uitzagen, en in andere gezinnen onder gebracht.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:37

nog iets moois, als jij dochters krijgt zijn die automatisch ook joods :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:38

proudmama schreef:
Ja joods en weet je waardoor het ontstaan is dat het alleen door de moeders doorgegeven wordt ?
In vroeger tijden ( oude testament ) werd er ook al veel aan jodenvervolging gedaan.
Daarom gingen joodse mensen zich verspreiden, de zogenaamde diaspora.
Alleen had je dan kans dat er rassen vermenging kwam en dat was niet helemaal de bedoeling.
De joodse mannen gingen nog wel eens vreemd, maar de joodse vrouwen waren heel preuts en zuiver.
Daarom is toen ingesteld dat een kind uit een joodse moeder altijd joods is.
Overigens worden veel joodse kinderen blond geboren en op latere leeftijd, donkerder van haarkleur.
In de 2e Wereldoorlog was dat vaak hun redding, omdat ze er dan nog niet joods uitzagen, en in andere gezinnen onder gebracht.

Wat interessant! Dat wist ik helemaal niet. :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:40

Resistance schreef:

Je bent alleen Joods als je moeder Joods is, niet je vader (of allebei dan natuurlijk). De moeder van jouw moeder (je oma) was Joods, dus dan is je moeder Joods, en jij ook :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:42

Woogy schreef:

Zonen ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:43

Woogy schreef:

Haha, inderdaad ja. :)

Ik ben trouwens dit (je ziet het nog niet heel erg, maar bij iedereen in onze familie ga je het pas later zien):

Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:06

Hmm mijn broertje zusje en ik zijn inderdaad licht blond geboren maar broer en ik zijn nu wel erg donker.
Mijn mams heeft wel echt een joden neus en een heerlijke tint!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:14

Mijn mams met zusje

Afbeelding

Broertje en zusje

Afbeelding

Mijn oma met moeders

Afbeelding