Moeder issues

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SA2341

Moeder issues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 00:02

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount. Graag bij herkenning een pb te sturen en hier niet in het topic te zetten.

Ok, ik ga even een heel lang verhaal uit de doeken doen. Gewoon omdat ik mijn ei even kwijt wil. Adviezen mogen altijd, al vind ik het moeilijk omdat ik in tweestrijd zit met mijzelf zal ik in ieder advies iets vinden ook al zijn ze tegendraads.

Al jarenlang, praktisch mijn hele leven lang heb ik geen band met mijn moeder. Mijn moeder is voor mij een afstandelijke vrouw, die mij niet begrijpt en haar liefde alleen uit in cadeau’s en hulp in geld, en kost en inwoning. Al jaren ben ik de lastpost, het drukke vervelende kind. Die altijd in de problemen komt. Liefde ken ik bij haar niet. Geen troost, geen houden van, geen arm om mij heen. Mijn vader was mijn alles maar die verloor ik 10 jaar geleden. Groot verlies.

Sinds ik op mijzelf ben gaan wonen is het wat beter gegaan. Ze kwam nooit op bezoek en eiste wel dat ik elke week kwam, daar gingen de ruzie’s hoofdzakelijk over maar we hielden het vol.
Mijn moeder kreeg een nieuwe man, is hertrouwd en heeft mij allerlei beloftes gedaan die ze verbroken heeft. Ze is veranderd, en zeker niet ten goede wat betreft hoe ik er in sta.

Toch heeft ze mij door de jaren heen wel geholpen met wat zaken waar ik haar heel dankbaar voor ben. Die dankbaarheid heb ik geuit en uit ik nog steeds maar zij blijft dat soort dingen maar naar voren halen om mij te kleineren. Zij kleineert mij ook graag wanneer er ‘publiek’ bij is.

Inmiddels heb ik in de afgelopen jaren wat meer afstand van haar genomen. Ik ben volwassener geworden, zelf moeder geworden en heb een man gevonden die mij in van alles steunt.

Maar ik loop tegen heel veel problemen aan met mijn moeder. De afgelopen jaren heb ik voor mijn gevoel geprobeerd onze band te versterken maar is het alleen maar slechter geworden. Dit heeft mede te maken met uitspraken die zij heeft gedaan die ik niet los kan laten.

Om wat voorbeelden te noemen:

‘Jij bent nooit de dochter geworden die ik voor ogen had’

‘Ik hoef jou toch niet te zien? Je man kan mijn kleinkind brengen en ophalen daar hoef ik geen contact met jou voor te hebben’

Toen ik haar huilend vertelde over dat ik misbruikt ben door mijn oom (vaders kant) vertrok ze geen spier , bleef met haar armen over elkaar zitten en zei: ‘ Ja dat had je eerder moeten vertellen, daar kan ik nu niets meer mee’ Troosten deed ze mij niet, verder zei ze weinig en heeft er ook nooit meer over willen praten.

adhd bestaat niet volgens haar ook al ben ik er mee geconstateerd want volgens haar wil ik gewoon niks. psychologen zijn gek en willen alleen in je prive leven wroeten en psychiaters plukken je kaal.
Zij is nooit fout, maakt nooit fouten, en het is altijd een ander zijn schuld.
Daarom kent zij geen excuses, geen sorry, geen spijt.

Vroeger heeft zij mij de nodige klappen verkocht en had zij elke dag ruzie met mijn vader, waarvan 80% over mij.

Omdat zij mij geholpen heb toen ik in enorme geldschulden zat blijf ik mij nederig opstellen naar haar. ‘Tis toch je moeder” verhaal. en wil geen verwijten krijgen wat ‘zij allemaal gedaan heeft voor mij’ zoals ze dat heel goed kan herhalen. Ik ben een ondankbaar verwend nest.

Ruim een jaar geleden was ik het beu, de spanning liep op en monde uiteindelijk uit in een grote ruzie. Ik heb haar gezegd dat ze het kon bekijken en eigenlijk te grof maar in mijn woede gezegd dat ze de pleuris kon genieten.
Ik heb haar 6 maanden niet gezien of gesproken. Als ik haar tegen kwam op straat, zei ze mijn dochter gedag en liep mij straal voorbij.
Na 6 maanden gaf ze mij een vriendschapsverzoek via FB, die accepteerde ik dus niet. Ik heb haar een pb gestuurd dat we konden praten en anders hield het op
Ze zei dat ze haar kleinkind wou volgen omdat ik haar anders geen kansen er voor gaf.
Nogmaals gezegd, als ze mijn dochter wil zien, zal je normaal tegen mij moeten doen.
Uiteindelijk hebben we gepraat, alles bijgelegd (zonder dat ze excuses aanbood) en besloten dat ze mijn dochter weer mocht zien.
Dat ging in het begin moeizaam maar uiteindelijk ging het tussen ons beter en hebben we een goed gezellig jaar gehad. Sinds enkele maanden werk ik weer en mijn moeder past op. Maar sinds enkele weken is ook weer de spanning te snijden. Krijg weer geen drinken aangeboden als ik daar op visite kom, ze toont geen interesse in mij(nooit gedaan ook)
Als ik mijn verhaal vertel kachelt ze er doorheen met haar werk verhalen, die totaal niet aansluiten op wat ik haar vertel.
Ze is weer bot, snauwerig, afstandelijk en krijg weer dat onzettend ongewenste gevoel van haar.
Praten is eigenlijk geen optie, ze voelt zich altijd aangevallen, zij is nooit fout en ze gaat zwaar in de aanval als verdediging en dan is het einde weer zoek....

Zit nu weer erg met de handen in het haar, baal dat ik afhankelijk van haar ben geworden kwa oppas voor mijn werk en zou het liefst alle contacten weer verbreken ook al heb ik een enorme ‘Will to please” naar haar toe. Maar wil mijn dochter haar oma ook niet afpakken want die heeft het wel erg enorm naar haar zin daar. Want gek genoeg verwend mijn moeder haar wel, en kan ze dus wel normaal doen. Datgene wat ik alle jaren gemist heb

Wat ik hier geschreven heb zijn maar enkele bladzijdes over het hele boekwerk wat ik er over zou kunnen doen maar dan is het einde een beetje zoek hier, en het is al warrig genoeg zo. Maar als je dit al allemaal gelezen hebt zeg ik, Respect! en Bedankt!

MareVeer

Re: Moeder issues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:16

Jeutje wat een verhaal meid... In ieder geval alvast een knuffel voor jou... Ik zou hulp zoeken om het misbruik van vroeger, en het verlies van je vader te verwerken. Vroeg of laat ga je hier problemen mee krijgen, en dat wil je niet. Ik zou je richten op het positieve, je dochtertje, je man, werk en mischien de paardjes. Ik zou je dochter wel extra beschermen tegen je moeder, en haar familie. Heb je nog zussen waar je bij terecht kan? Hoe is het contact tussen jou en andere familieleden? Ik vind het moeilijk om je advies te geven over dag je dochter haar oma graag ziet.. Kunnen je schoonouders niet op haar passen?

Goed dat je hier je verhaal doet! :(:)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:22

Heel vervelend dat je moeder dat soort dingen zegt en doet! En dat ze jou dat gevoel geeft. Maar zit er bij haar niet meer achter? Dat er iets is waar zij mee zit?

Ze hoort dit soort dingen natuurlijk niet te zeggen maar waar er 2 vechten hebben er 2 schuld imo. Net als dat jij waarschijnlijk anders reageert nu omdat er weer iets van spanning is, reageert zij daar weer op..

Mijn tip is dat zo snel je dat merkt je het moet zeggen. Niet aanvallend, zonder verwijten. Betrek het op jezelf. Misschien kun je erachter komen wat er nog meer speelt? Wie weet...

Mocht dit niks uithalen lijkt het me het beste geen contact meer te hebben. Dan heb je je best gedaan en houd het op. Het is niet fair dat zij iedere keer naar boven haalt dat ze jou uit de financiële sores heeft gehaald en daar hoef je echt niet je leven lang voor op je knieën!!

Denk ook aan jezelf.. jij bent er ook nog :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 00:31

Jeetje heftig is dat he.? Helaas kan ik over bepaalde dingen meepraten en herken ik ook bepaalde dingen die jij schrijft . Maar niet zo erg. Ik ga daar verder niet over uitweiden maar ik snap hoe ontzettend jeje kan voelen hierdoor. Tis zo jammer als het zo moet. Meid stop met haar te pleasen om aardig gevonden te worden. Dsnoods brengt je man haar naar je moeder , je dochter dus. Daar ik niks mis mee en ook al heeft zij dan haar zin, zo moet jij het niet zien. Het geeft jouw namelijk wat meer rust als je haar niet hoeft te zien. Je hebt hard genoeg gevochten en ja dat moet ik af en toe ook tegen mezelf zeggen. En ook ik vind dat heel moeilijk. Jij kan het niet helpen en jij bent niet fout als je voor jezelf kiest. Een dikke knuffel en mn pb staat open.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:49

Jeetje, wat een heftig verhaal zeg :oo als ik zo zou lezen zou ik denken dat je moeder de strond ik kan zakken en lekker andere oppas regelen voor je dochter (schoonmoeder?) dan maar niet meer.. Dit levert je zo veel stress op, tis alleen wel heel jammer dan dat je dochter je moeder niet meer ziet.

Wat zegt je man er van?

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 09:05

MareVeer schreef:
Jeutje wat een verhaal meid... In ieder geval alvast een knuffel voor jou... Ik zou hulp zoeken om het misbruik van vroeger, en het verlies van je vader te verwerken. Vroeg of laat ga je hier problemen mee krijgen, en dat wil je niet. Ik zou je richten op het positieve, je dochtertje, je man, werk en mischien de paardjes. Ik zou je dochter wel extra beschermen tegen je moeder, en haar familie. Heb je nog zussen waar je bij terecht kan? Hoe is het contact tussen jou en andere familieleden? Ik vind het moeilijk om je advies te geven over dag je dochter haar oma graag ziet.. Kunnen je schoonouders niet op haar passen?

Goed dat je hier je verhaal doet! :(:)

Dank je wel
Ik heb al 2,5 jaar hulp gehad en sta momenteel best goed in het leven als ik dat zelf zo mag zeggen. Ik heb alles goed op orde inmiddels, en ja ik mis mijn vader nog steeds verschrikkelijk maar ben er niet meer van in de war. Ik heb jaren met de misbruik gezeten, maar sinds kort is de bewuste man ineens plots overleden en ik ben meteen eigenlijk ook van mijn angst af en durf het met mijn vriendinnen te bespreken.
Natuurlijk hoeft niet iedereen het te weten mede daarom ook de SA. Ik heb geen broers of zussen , ik ben enigst kind. Met haar familie heb ik met 1 tante en 2 nichtjes wat contact, niet heel intensief, maar wel gewoon normaal en goed. Toen ik de breuk had met mijn moeder had ik ook geen contact met hun maar dat beruste zich destijds op een communicatie fout.
Ik vind inderdaad de keuze met mijn dochter in het midden erg lastig
Mijn schoonmoeder is een echte engel maar woont niet om de hoek en dat maakt oppassen voor mijn werk eigenlijk niet mogelijk. Daar gaat ze soms wel een weekend slapen ivm een feestje of zo.

ilaan schreef:
Heel vervelend dat je moeder dat soort dingen zegt en doet! En dat ze jou dat gevoel geeft. Maar zit er bij haar niet meer achter? Dat er iets is waar zij mee zit?

Ze hoort dit soort dingen natuurlijk niet te zeggen maar waar er 2 vechten hebben er 2 schuld imo. Net als dat jij waarschijnlijk anders reageert nu omdat er weer iets van spanning is, reageert zij daar weer op..

Mijn tip is dat zo snel je dat merkt je het moet zeggen. Niet aanvallend, zonder verwijten. Betrek het op jezelf. Misschien kun je erachter komen wat er nog meer speelt? Wie weet...

Mocht dit niks uithalen lijkt het me het beste geen contact meer te hebben. Dan heb je je best gedaan en houd het op. Het is niet fair dat zij iedere keer naar boven haalt dat ze jou uit de financiële sores heeft gehaald en daar hoef je echt niet je leven lang voor op je knieën!!

Denk ook aan jezelf.. jij bent er ook nog :)

Ik probeer mij altijd te bedenken wat er kan zijn, durf het niet recht op de man af te vragen want ze kan heel fel reageren. Maar zij kan door kleine dingen al heftig reageren.
Ik betaal namelijk nog steeds haar geld voor mijn financiële rotzooi van vroeger. Zij heeft mij eruit gehaald maar ik betaal haar tot op de laatste stuiver terug. Inclusief het grote bloemstuk wat op mijn vaders graf heeft gelegen. Die heeft zij 'voorgeschoten'. (Zij kreeg veel geld van de verzekering en van zijn werk voor de begrafenis en heeft alleen haar dingen en de begrafenis betaald en de rest in haar zak gestoken en later haar nieuwe man van een nieuwe garderobe voorzien.)
Ook mijn kindsdeel heeft ze daarvoor gebruikt. Maar aangezien ik niet van het materialistische ben interesseert mij dat niet meer zoveel en zal ik alles gewoon terug betalen. Maar als stel ik ben 2 dagen te laat dan kan zijn dus al vreemd reageren en niet gewoon zeggen van 'he je bent te laat'.

Veel mensen die haar kennen zeggen ook, jouw moeder die heeft een tic. Ze heeft ook niet echt vrienden of zo.
En haar nieuwe man kruipt voor haar dus daar valt ook niet mee te praten.

Natuurlijk ben ik een heel stout kind geweest. Ik heb uiteindelijk mijn verklaringen wel gevonden voor veel dingen van vroeger wat zij bestempelde als lastig en druk. Nu ik eindelijk weet dat ik dus al vanaf mijn geboorte kamp met adhd zijn dingen anders in te vullen. En ik schuif zeker niet alles er op af hoor, dat is niet mijn bedoeling. Maar zelfs nu wil ze het nog steeds niet accepteren want het bestaat niet volgens haar.
En nu , ja nu stap ik elke keer weer binnen met angts ,niet wetende hoe haar pet staat. Extra dingen durf ik haar niet te vragen.

franka75 schreef:
Jeetje heftig is dat he.? Helaas kan ik over bepaalde dingen meepraten en herken ik ook bepaalde dingen die jij schrijft . Maar niet zo erg. Ik ga daar verder niet over uitweiden maar ik snap hoe ontzettend jeje kan voelen hierdoor. Tis zo jammer als het zo moet. Meid stop met haar te pleasen om aardig gevonden te worden. Dsnoods brengt je man haar naar je moeder , je dochter dus. Daar ik niks mis mee en ook al heeft zij dan haar zin, zo moet jij het niet zien. Het geeft jouw namelijk wat meer rust als je haar niet hoeft te zien. Je hebt hard genoeg gevochten en ja dat moet ik af en toe ook tegen mezelf zeggen. En ook ik vind dat heel moeilijk. Jij kan het niet helpen en jij bent niet fout als je voor jezelf kiest. Een dikke knuffel en mn pb staat open.

Dank je wel. Mijn man ziet haar nu eens per ??? nou heel weinig iig, eens per maand is al heel wat. Mijn man werkt ontzettend veel en is veel van huis, ik sta er veel alleen voor en dat is niet altijd makkelijk maar dat is een keuze geweest vooral voor het financiele vlak en ik thuis kan zijn voor mijn dochter en maar die ene dag werk.
Ik heb er , als het er op aan komt geen moeite mee mijn dochter alleen af te zetten en alleen op te halen. Maar het was eigenlijk meer de steek in mijn hart dat ze dat zo ijskoud zei. En hoe ze dus eigenlijk tegenover mij staat. Dat is best een domper -O-

Ladybird schreef:
Jeetje, wat een heftig verhaal zeg :oo als ik zo zou lezen zou ik denken dat je moeder de strond ik kan zakken en lekker andere oppas regelen voor je dochter (schoonmoeder?) dan maar niet meer.. Dit levert je zo veel stress op, tis alleen wel heel jammer dan dat je dochter je moeder niet meer ziet.

Wat zegt je man er van?

ja als ik kwaad ben denk ik precies hetzelfde! Maar ja, het is toch je moeder he? En mijn dochter vind het wel echt leuk bij haar. Al denk ik dat het vanzelf wel spaak gaat lopen zodra mijn meisje wat ouder wordt, meer begrijpt en ook in verzet gaat. Mijn dochter is namelijk een ware kopie van mij, net zoals ik een ware kopie van mijn vader ben. Mijn dochter is heel erg druk en kan heftig reageren als ze iets niet mag of lukt. Wij weten daar prima mee om te gaan en zien er verder geen probleem in. Maar vermoed dat dat uiteindelijk bij mijn moeder op gaat breken, nu is het nog allemaal klein en lief natuurlijk.
Mijn man ziet mijn moeder het liefst zo min mogelijk en andersom ook hoor, want ook mijn man is niet de gewenste schoonzoon zoals ze het graag zou willen zien. Mijn man vind mijn moeder maar een vreemde vrouw en houd veel afstand.
Nou werkt hij veel dus dat is dan een beetje zijn geluk in deze.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:20

Wat je schrijft is natuurlijk heel moeilijk, heel zwaar voor je. Toch weet ik zeker als ik jouw verhaal lees dat jouw moeder wel degelijk veel van je houdt, maar ik denk dat jouw moeder mogelijk zelf een fors psychologisch probleem heeft waardoor ze dat niet kan uiten. Ze lijkt uit jouw beschrijving erg onvolwassen in haar gedrag. Hoe was haar jeugd?

Ik heb zelf een dochter met ADHD (pas geconstateerd toen ze al 20 was en alle problemen haar boven het hoofd groeiden), maar ik weet wel dat dat geen makkie is, vooral niet tijdens de pubertijd. Het is echt heel zwaar. Daar kan de ADHD-er niks aan doen, maar het is wel een feit. Dan is het zo dat ADHD een grote erfelijke component heeft. Het is niet beslist noodzakelijk dat iemand in je voorouders het ook heeft, het kan ook een ander probleem uit het autisme-spectrum zijn.

Ik denk dat jij nu gewoon jezelf moet beschermen, door weinig contact te hebben. Je dochter moet natuurlijk gewoon naar oma kunnen, dat moet je een kind niet afpakken, maar ik zou zelf afstand nemen. Misschein gaat het over een poosje beter, misschien niet, maar deze confrontaties maken jou kapot en het probleem niet minder.

Sterkte!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:26

Wat je ouders je ook aandoen, het blijven je ouders en daar zul je je altijd loyaal aan voelen. Google eens op gespleten loyaliteit, misschien heb je er wat aan om je eigen gevoelens te kunnen plaatsen en beter te kunnen begrijpen.

Wat betreft het gedrag van je moeder: dit komt ergen vandaan. Hoe je moeder zich tov jou en anderen gedraagt, komt voort uit de ervaringen die zij zelf heeft opgedaan in haar jeugd en ik vermoed dat dit niet altijd leuk is geweest.
Systeemtherapie in de vorm van een familieopstelling zou voor jullie volgens mij heel goed kunnen zijn maar als ik het zo lees, lijkt je moeder daar niet voor open te staan (of voor welke hulpverlening dan ook)

Ik denk dat het aan jou is om te beslissen wanneer de maat vol is en hoe je verder wil met haar en hoe je wil dat je dochter met haar opgroeit. En dat is verdomde lastig!

Zou je evt open staan voor paardenhulpverlening? Ik heb zelf een aantal vervelende dingen meegemaakt in het verleden en ik heb een familieopstelling gedaan met behulp van paarden. Ik heb hier ontzettend veel aan gehad! Het werkte zo verhelderend en helend
Per PB wil ik er wel meer over vertellen als je interesse hebt

Heel veel sterkte en kracht! Jij staat nu aan het roer en mag een keuze maken
Je bent een volwassen vrouw met recht op geluk en een eigen leven

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:17

Hevonen schreef:
Wat je schrijft is natuurlijk heel moeilijk, heel zwaar voor je. Toch weet ik zeker als ik jouw verhaal lees dat jouw moeder wel degelijk veel van je houdt, maar ik denk dat jouw moeder mogelijk zelf een fors psychologisch probleem heeft waardoor ze dat niet kan uiten. Ze lijkt uit jouw beschrijving erg onvolwassen in haar gedrag. Hoe was haar jeugd?

Ik heb zelf een dochter met ADHD (pas geconstateerd toen ze al 20 was en alle problemen haar boven het hoofd groeiden), maar ik weet wel dat dat geen makkie is, vooral niet tijdens de pubertijd. Het is echt heel zwaar. Daar kan de ADHD-er niks aan doen, maar het is wel een feit. Dan is het zo dat ADHD een grote erfelijke component heeft. Het is niet beslist noodzakelijk dat iemand in je voorouders het ook heeft, het kan ook een ander probleem uit het autisme-spectrum zijn.

Ik denk dat jij nu gewoon jezelf moet beschermen, door weinig contact te hebben. Je dochter moet natuurlijk gewoon naar oma kunnen, dat moet je een kind niet afpakken, maar ik zou zelf afstand nemen. Misschein gaat het over een poosje beter, misschien niet, maar deze confrontaties maken jou kapot en het probleem niet minder.

Sterkte!

Haar jeugd was naar haar zeggen behoorlijk slecht en als ik dat zo aan hoor, geef ik haar groot gelijk dat ze het zo benoemd
zij is met 8 jaar van school gehaald om voor haar broers en zusjes te zorgen, omdat haar moeder dat niet alleen kon ivm ziek zijn.
Later is ze nog wel terug gegaan, maar ze moest thuis altijd zorgen en waken over de rest.

het adhd gebeuren heb ik zo goed als zeker van mijn vader, die was eigenlijk precies zo als ik nu ben en zo wat ik ook weer in mijn dochter terug zie. Nou ga ik mijn dochter absoluut de stempel nog niet geven. Ik heb zelf baat bij structuur en zal dit mijn dochter dan ook geven.

ik probeer ook afstand te nemen , maar als het weer een tijdje goed gaat dan neig ik al snel naar het .. ja hoe noem je dat? Te sociaal worden? Te amicaal? En aangezien het per keer verschilt hoe haar pet staat dan gebeurd er weer wat en loop ik wekenlang op mijn tenen.

Corelli schreef:
Wat je ouders je ook aandoen, het blijven je ouders en daar zul je je altijd loyaal aan voelen. Google eens op gespleten loyaliteit, misschien heb je er wat aan om je eigen gevoelens te kunnen plaatsen en beter te kunnen begrijpen.

Wat betreft het gedrag van je moeder: dit komt ergen vandaan. Hoe je moeder zich tov jou en anderen gedraagt, komt voort uit de ervaringen die zij zelf heeft opgedaan in haar jeugd en ik vermoed dat dit niet altijd leuk is geweest.
Systeemtherapie in de vorm van een familieopstelling zou voor jullie volgens mij heel goed kunnen zijn maar als ik het zo lees, lijkt je moeder daar niet voor open te staan (of voor welke hulpverlening dan ook)

Ik denk dat het aan jou is om te beslissen wanneer de maat vol is en hoe je verder wil met haar en hoe je wil dat je dochter met haar opgroeit. En dat is verdomde lastig!

Zou je evt open staan voor paardenhulpverlening? Ik heb zelf een aantal vervelende dingen meegemaakt in het verleden en ik heb een familieopstelling gedaan met behulp van paarden. Ik heb hier ontzettend veel aan gehad! Het werkte zo verhelderend en helend
Per PB wil ik er wel meer over vertellen als je interesse hebt

Heel veel sterkte en kracht! Jij staat nu aan het roer en mag een keuze maken
Je bent een volwassen vrouw met recht op geluk en een eigen leven

wat is dat paardenhulpverlening? Ik sta overigens wel voor veel dingen open, Maatschappelijk werk, Psycholoog ect. Ik weet hoeveel baat je erbij kan hebben.
Mijn moeder daar in tegen niet en paarden al helemaal niet want dat zijn allemaal k*t knollen.
Ik heb de passie al 30 jaar, maar ze blijft het niks vinden en steunt mij daar totaal niet in.

maar ik ben iig geïnteresseerd!

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:46

Corelli , heb jij voor mij nog dat pbtje? :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:51

Heel heftig en om hier goed mee om te leren gaan kan ik je slechts een tip geven en dat is ga kritisch kijken naar wat JIJ anders kan gaan doen in de toekomst en kijk kritisch naar wat JOUW aandeel is geweest in alles wat er in het verleden gebeurd is. Hou dingen bij jezelf en wijs niet naar een ander, kijk wat je eigen aandeel is in een verhaal en leer daarvan. Alleen op die manier leer je het verleden verwerken en je toekomst anders in te richten

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:58

Jeetje wat een rottige situatie waar je in zit zeg -O-

Mijn advies staat eigenlijk haaks op dat van Ceriadwen, natuurlijk zal jij ook wel fouten hebben gemaakt, maar jouw moeder heeft de keus gemaakt om een kind te krijgen, en als jij dan niet bent geworden wat zij voor ogen had, dan is dat absoluut niet jouw fout, maar die van haar. Een ouder moet zijn/haar kind onvoorwaardelijk liefhebben (in mijn ogen dan) en dat zij dat niet doet is naar mijn inziens dus een tekortkoming van haar. Ik zou dan ook zeggen, kies voor jezelf. Kies voor hetgeen waar jij het meest gelukkig van wordt, dit is jouw leven en jij mag er van maken wat je wil, ook al is jouw moeder het daar niet mee eens.

Veel sterkte! :(:)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:54

Ook ik heb moeder issues. Het is wel een andere situatie dan bij jou maar ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik heb er jaren mee geworsteld en dat had, besef ik achteraf, een enorme weerslag op mijn leven.

Op een bepaald moment heb ik de knoop doorgehakt en het contact verbroken. Na twee jaar nam ze weer contact op en we kwamen weer samen. Het ging binnen de kortste keren weer fout en toen heb ik definitief de beslissing genomen.

Sinds 3 jaar heb ik geen contact meer met haar en ik voel me de gelukkigste persoon op aarde. Mijn leven is weer plezierig en ik heb weer oprecht lol en ben als mens ook veranderd in positieve zin. Ik hoef geen strijd meer te voeren. Ik heb rust.

Mijn motto is: loslaten is niet het einde van de wereld. Het is het begin van een nieuw leven.

Daarnaast zag ik ooit een tekst welke in mijn optiek zo klopt.

Family isn't always blood
It's the people in your life who want you in theirs
The ones who accept you for who you are
The ones who would do anything to see you smile en who love you no matter what.

Hiermee wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt en tot op heden heb ik nog steeds geen spijt.

Het is en blijft een moeilijke kwestie. Het heeft mij ook jaren gekost voordat ik voor mezelf kon kiezen. Er komt een dag dat jij hier ook aan toe bent. Je kan je moeder nu eenmaal niet dwingen om hulp te zoeken of de moeder te zijn die je zo mist. Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe. :*

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 18:51

Ceriadwen schreef:
Heel heftig en om hier goed mee om te leren gaan kan ik je slechts een tip geven en dat is ga kritisch kijken naar wat JIJ anders kan gaan doen in de toekomst en kijk kritisch naar wat JOUW aandeel is geweest in alles wat er in het verleden gebeurd is. Hou dingen bij jezelf en wijs niet naar een ander, kijk wat je eigen aandeel is in een verhaal en leer daarvan. Alleen op die manier leer je het verleden verwerken en je toekomst anders in te richten

Wat suggereer jij nou precies?

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 18:56

Bedankt paardenmiep en yinnar

Yinnar, dappere keuze heb je gemaakt!
Ik heb dat wel voor 6 maanden gedaan en toen had ik idd veel meer rust. Maar ik wil mijn dochter haar oma niet ontzeggen maar wil ook geen totale controle uit handen geven dus ik zal dan ten aller tijde contact met m'n moeder moeten hebben.

Paardenmiep; die mening draag ik ook hoor
Ik heb hier ook een dochter die echt niet makkelijk is en ik haast zeker weet waar ik in de toekomst nog wat mee te stellen ga krijgen
Maar ze is m'n kind en zal er dus altijd voor gaan, onvoorwaardelijk gekozen en daarom ben ik zo van het liefde geven en dat familie en mensen om je heen belangrijk zijn
We gaan ook nooit weg zonder kus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:05

SA2341 schreef:
Ceriadwen schreef:

Als ik even mag invullen denk ik dat ze bedoeld dat je moeder niet gaat veranderen dus zul jij moeten veranderen hoe je er mee om gaat. Of dat nou volledig contact verbreken is, of dat ze enkel je dochter mag zien etc dat is aan jou, die keuze kunnen wij niet voor je maken maar jij zult hier moeten aanpassen, je moeder gaat dat niet doen ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:08

Wat naar voor je dat je band zo slecht is met je moeder, ze heeft dingen tegen je gezegd die echt niet kunnen. Ook niet als het uit boosheid in een ruzie is komt. Sorry zeggen is dan nogal belangrijk en als je dat ook nog eens niet krijgt. Heftig hoor. :(:)

Waarom heb je er voor gekozen je moeder op te laten passen? Dat is iets wat ik in jouw geval nooit gedaan zou hebben omdat je je moeder zo veel zeggenschap geeft over je dochter. Ben je niet bang dat je moeder je dochter negatief beïnvloed? Slecht over jou praat bijvoorbeeld. Krijgt zij wel de liefde van haar die jij nooit gehad hebt?

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:45

Joolien schreef:
Als ik even mag invullen denk ik dat ze bedoeld dat je moeder niet gaat veranderen dus zul jij moeten veranderen hoe je er mee om gaat. Of dat nou volledig contact verbreken is, of dat ze enkel je dochter mag zien etc dat is aan jou, die keuze kunnen wij niet voor je maken maar jij zult hier moeten aanpassen, je moeder gaat dat niet doen ;)

ik vraag hier ook niet om een keuze voor mij te maken. Ik weet dat ik uiteindelijk als er niets verbeterd zelf die knoop moet doorhakken
maar ik doel met mijn vraag meer omdat zij spreekt over wat mijn aandeel is geweest in alles wat er gebeurd is
het is een gewone vraag omdat ik niet goed begrijp wat ze precies bedoeld, welke punten ze bedoeld

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:55

Jis_ schreef:
Wat naar voor je dat je band zo slecht is met je moeder, ze heeft dingen tegen je gezegd die echt niet kunnen. Ook niet als het uit boosheid in een ruzie is komt. Sorry zeggen is dan nogal belangrijk en als je dat ook nog eens niet krijgt. Heftig hoor. :(:)

Waarom heb je er voor gekozen je moeder op te laten passen? Dat is iets wat ik in jouw geval nooit gedaan zou hebben omdat je je moeder zo veel zeggenschap geeft over je dochter. Ben je niet bang dat je moeder je dochter negatief beïnvloed? Slecht over jou praat bijvoorbeeld. Krijgt zij wel de liefde van haar die jij nooit gehad hebt?

de keuze is gekomen omdat het al een poosje erg goed ging. Ik ben helaas nog steeds mijn schulden aan het af betalen en inmiddels is het leven een stuk moeilijker geworden op financieel vlak
Ik kon een baan krijgen, dichtbij huis, maar het zou geen nut hebben als ik dan voor bijvoorbeeld een gastouder zou moeten betalen.
De enige die voor handen lag was dus mijn moeder, en met het geld wat ik ermee verdien, betaal ik haar sneller af. Een soort win win situatie dus ;)

Gek genoeg lijkt mijn moeder wel een soort 'herkansing' te willen maken met mijn dochter. Met haar is ze lief. Alhoewel als ik het breder en realistischer bekijk, ze douwt haar vol met speelgoed en kleding (wat ik dus vroeger ook kreeg) en ruziepotten kan ze nog niet echt met mijn dochter aangezien ze pas 3 is. Ik vermoed dat dat later misschien wel zou kunnen komen. Of niet natuurlijk, want ze zien elkaar maar 1 dag per week en dat is toch anders als 24/7
Mar ze speelt, kleit, plakt,puzzelt enz en ik ben maar 6 uurtjes weg.

zodra mijn dochter zou zeggen , nee ik wil niet meer dan hoeft ze ook niet meer,omdat ze al goed kan aangeven wat ze echt wel of niet wil
maar tot nu toe wil ze wel erg graag, dus dat is voor mij voldoende.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:06

SA2341 schreef:
Ceriadwen schreef:

Ik suggereer helemaal niks, ik geef je handvatten om met de problematiek om te gaan, de rest is aan jou.

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 23:41

Ceriadwen schreef:
Ik suggereer helemaal niks, ik geef je handvatten om met de problematiek om te gaan, de rest is aan jou.

wat bedoel je dan met mijn aandeel van het verleden?

ik heb er echt niet om gevraagd zo behandeld te worden in mijn hele leven -O-

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 00:00

Hoi ik wil nog ff een dingetje kwijt , als zij jouw kindsdeel heeft ingepikt dan zou ik dat zeker van het te betalen bedrag aan haar afhalen. Klinkt hard maar ze heeft het dus gewoon van je gestolen. Dus zou ik dat berekenen en gewoon niet betalen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:30

SA2341 schreef:
Ceriadwen schreef:

wat bedoel je dan met mijn aandeel van het verleden?

ik heb er echt niet om gevraagd zo behandeld te worden in mijn hele leven -O-

jouw aandeel, hoe moet ik dat uitleggen. Omdat het een terugkerend probleem is, is er iets in de manier van communiceren tussen jullie twee dat niet goed loopt waardoor jullie elkaar versterken of in ieder geval in stand houd.

Als jij weet waarom jouw moeder zo op jou reageert (en dan kijkend naar eigen gedrag, dus accepteren, gaan schreeuwen, boos worden, stil worden, terugtrekken, enz) dan weet je ook hoe je die circel kan doorbreken. Dus kijk kritisch naar hoe jij reageert als je moeder zo tegen je doet en probeer dat te veranderen.

Mijn vader kan bijvoorbeeld heel boos worden, en heel onredelijk, denigrerend gaan schreeuwen tegen mij. Vroeger ging ik daar tegen in en escaleerde dat altijd. Nu ik geleerd heb dat dit niet de oplossing is zeg ik als hij gaat beginnen heel rustig (niet dat ik er dan doorheen kom hoor door zijn tirade) "Pa, ik hang nu op en ik bel je morgen wel weer" en dan hang ik op. Zo voorkom ik escalatie, ik hoef geen gelijk meer van hem te krijgen. Dat was mijn aandeel dat ik wilde dat hij naar mij luisterde en dat hij minimaal begrip voor mij had. Maar dat krijg ik toch niet op dat moment, ik heb dat stukje dus los moeten laten.

Ik hoop dat je nu snapt wat ik bedoel

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:51

SA2341 schreef:
wat is dat paardenhulpverlening? Ik sta overigens wel voor veel dingen open, Maatschappelijk werk, Psycholoog ect. Ik weet hoeveel baat je erbij kan hebben.
Mijn moeder daar in tegen niet en paarden al helemaal niet want dat zijn allemaal k*t knollen.
Ik heb de passie al 30 jaar, maar ze blijft het niks vinden en steunt mij daar totaal niet in.

maar ik ben iig geïnteresseerd!

Ik denk dat ze het heeft over paardencoaching. Dat je door middel van paarden kan spiegelen wat diegene qua gedrag laat zien. ;)

SA2341

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:48

franka75 schreef:
Hoi ik wil nog ff een dingetje kwijt , als zij jouw kindsdeel heeft ingepikt dan zou ik dat zeker van het te betalen bedrag aan haar afhalen. Klinkt hard maar ze heeft het dus gewoon van je gestolen. Dus zou ik dat berekenen en gewoon niet betalen.

Hier ben ik even achteraan geweest, maar ik heb dus geen rechten meer

Van wikipedia af: Binnen het Nederlandse erfrecht is dit kindsdeel niet direct opeisbaar zolang de partner van de overledene nog in leven is, omdat deze partner het vruchtgebruik van de nalatenschap heeft.

en daarbij moet je hem binnen 5 jaar opeisen, daarna kan niet meer, mijn vader is nu 10 jaar geleden.