Profielkeuze/werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ponypret123

Profielkeuze/werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 21:06

Haii bokkers

Ik zit in havo 2, dus moet al een klein beetje gaan nadenken over m'n toekomst.
Weten jullie al welke profielkeuze jullie gaan maken en wat jullie willen worden?
Ik wil waarschijnlijk maatschappij/economie gaan kiezen
En ik wil graag iets van makelaar/interieurontwerpster/bouwkunde gaan doen.

En jullie? Ik ben erg nieuwsgierig wat jullie graag willen worden etc.
Veel plezier! En succes later *\o/*

ik heb gezocht en geen resultaat gevonden op dit onderwerp dus vandaar dit topic

esmeerodrigo

Re: Profielkeuze/werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:07

Ik doe nu 5 HAVO, het handigste is het E&M profiel, economie en maatschappij.
Hier zitten vakken in die je bij bijna alle opleidingen gevraagt worden.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:08

voor makelaar etc heb je toch NT nodig ? :)

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 21:08

Ja dat leek mij idd wel een mooie keuze *\o/*

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 21:09

amado7 schreef:

Wat is NT?
:D

Wat vinden jullie van mijn idee om makelaar te worden

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:12

Esmeehh schreef:

Daar wil ik even op inhaken, als je een profiel wilt kiezen waar je bijna alles mee kunt je beter een NG/NT profiel kiezen met wiskunde B, natuurkunde en economie oid. Wel een onwijs zwaar profiel heb je dan en dan maak je het jezelf best moeilijk, maar dan kun je wel echt bijna alles. Behalve een vak studeren zoals geschiedenis.

Voor de opleiding economie heb je geen eens economie nodig, dus zoveel heb je er dan blijkbaar ook niet aan. :')

Ik zit in V4 en heb een NG profiel met wiskunde A en natuurkunde (als keuzevak filosofie maar dat kan niet op elke school). Toen ik m'n profielkeuze moest maken wilde ik nog geneeskunde gaan doen (natuurkunde verplicht) maar inmiddels wil ik naar de PABO gaan, dus zit ik met natuurkunde opgescheept. :+

ponypret123 schreef:
amado7 schreef:

Wat is NT?
:D

Wat vinden jullie van mijn idee om makelaar te worden

Natuur en Techniek.

Als je het leuk vind, moet je ervoor gaan. We zijn geloof ik officieel uit de crisis, dus de huizenmarkt zal hopelijk weer toenemen, maar anders moet je daar wel rekening mee houden. Er zijn redelijk veel makelaars en er staan veel huizen te koop en er wordt weinig verkocht dus op het moment heb je niet veel werk. Maar gezien jij in Havo2 zit duurt het nog wel even voor je die opleiding gedaan hebt en zal het vast verandert zijn.

Vraag jezelf anders af: Waarom wil ik makelaar worden?

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 21:18

_Cowgirl schreef:
Esmeehh schreef:

Daar wil ik even op inhaken, als je een profiel wilt kiezen waar je bijna alles mee kunt je beter een NG/NT profiel kiezen met wiskunde B, natuurkunde en economie oid. Wel een onwijs zwaar profiel heb je dan en dan maak je het jezelf best moeilijk, maar dan kun je wel echt bijna alles. Behalve een vak studeren zoals geschiedenis.

Voor de opleiding economie heb je geen eens economie nodig, dus zoveel heb je er dan blijkbaar ook niet aan. :')

Ik zit in V4 en heb een NG profiel met wiskunde A en natuurkunde (als keuzevak filosofie maar dat kan niet op elke school). Toen ik m'n profielkeuze moest maken wilde ik nog geneeskunde gaan doen (natuurkunde verplicht) maar inmiddels wil ik naar de PABO gaan, dus zit ik met natuurkunde opgescheept. :+

Ik wil ook wiskunde B gaan doen, maar wij hebben geen NG/NT ligt er wel aan wat het is maar haha

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:19

amado7 schreef:

Je kunt beter eerst even googlen voor dat je allerlei informatie aan ts gaat geven die niet klopt.

als tip voor ts: wacht de voorlichtingen van je decaan op school af, dan krijg je gelijk alle goede informatie.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:21

Ik denk dat jullie wel NG en NT hebben (Natuur & Gezondheid, Natuur & Techniek), iedere HAVO-opleiding moet die profielen namelijk kunnen bieden. Als je geïnteresseerd bent in Bouwkunde zou ik er wel voor zorgen dat je eens even opzoekt wat de toelatingseisen zijn, ik weet dat niet maar het lijkt mij een opleiding waar bijv. natuurkunde of wiskunde B voor nodig zou zijn.

Ga dat vooral goed na, TS, want het zou wel heel zuur zijn als je er over 2 jaar achter komt dat je profiel niet aansluit bij wat je wilt gaan doen. :)

Edit: Kijk hier bijvoorbeeld maar eens: https://www.han.nl/opleidingen/bachelor ... ting/havo/
Met E&M zou je alleen toelaatbaar zijn voor HBO Bouwkunde als je ook natuurkunde en wiskunde B gedaan hebt. Dat hangt misschien van de hogeschool af, maar het lijkt me redelijk standaard.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:24

[/quote]

Ik zit in V4 en heb een NG profiel met wiskunde A en natuurkunde (als keuzevak filosofie maar dat kan niet op elke school). Toen ik m'n profielkeuze moest maken wilde ik nog geneeskunde gaan doen (natuurkunde verplicht) maar inmiddels wil ik naar de PABO gaan, dus zit ik met natuurkunde opgescheept. :+[/quote]

Ik wil ook wiskunde B gaan doen, maar wij hebben geen NG/NT ligt er wel aan wat het is maar haha[/quote]

dat EM het profiel is met de meeste mogelijkheden klopt ECHT niet, ik heb dit uitgezocht toen ik in de derde klas zit en kwam tot de conclusie dat je met een N profiel alle natuur gerichte studies kon doen, maar ook (bijna alle) maatschappij gerichte studies, dit is andersom niet zo.

btw ik zit nu in V5 en had eerst NGNT omdat dat verreweg de meeste mogelijkheden geeft, maar daar bleken toch niet mijn kwaliteiten te liggen en nu doe ik het profiel CM (met latijn, duits, spaans en aardrijkskunde) en ben hier heel blij mee :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:26

Ik zou je nog willen meegeven dat het geen zin heeft om een profiel te kiezen 'omdat je er alles mee kan', als het niet de vakken zijn die jou liggen. Heb jij een hekel aan wiskunde B of natuurkunde, dan is het niet handig om Natuur & Techniek te kiezen. Wel is het zo dat je met zo'n profiel eigenlijk bij alle studies toelaatbaar bent; ook maatschappelijke of economische studies laten je over het algemeen toe als je een N&T of N&G (vaak met natuurkunde) hebt gedaan.

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 21:34

Hanmar schreef:
Ik zou je nog willen meegeven dat het geen zin heeft om een profiel te kiezen 'omdat je er alles mee kan', als het niet de vakken zijn die jou liggen. Heb jij een hekel aan wiskunde B of natuurkunde, dan is het niet handig om Natuur & Techniek te kiezen. Wel is het zo dat je met zo'n profiel eigenlijk bij alle studies toelaatbaar bent; ook maatschappelijke of economische studies laten je over het algemeen toe als je een N&T of N&G (vaak met natuurkunde) hebt gedaan.

Haha dat begrijp ik, ik heb eerst gekeken wat ik later wil gaan doen. En derest van de pakketten spraak met niet zo aan

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:35

Hanmar schreef:

helemaal mee eens, ik heb dit dus ook gedaan omdat ik in de 3e klas ook voor de natuurvakken er redelijk voor stond, maar in verhouding met de maatschappij vakken best wel slecht. Ik dacht dus dat een natuur profiel heel geschikt was, maar in de bovenbouw wordt alles wel veel moeilijker en verder uitgediept zeg maar, ik vond het dus niet leuk en heeeeel moeilijk. Met mijn profiel nu heb ik veel minder mogelijkheden, maar wel de vakken die ik het leukst vind (talen).

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:37

Voor de beroepen die je nu aanhaalt denk ik dat natuurkunde en wi B wel nodig zijn. Heb je al profielkeuze testen, interessetesten etc gedaan op je school?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:45

ponypret123 schreef:
Hanmar schreef:

Haha dat begrijp ik, ik heb eerst gekeken wat ik later wil gaan doen. En derest van de pakketten spraak met niet zo aan

Maar ik heb net al een link laten zien waarin duidelijk staat dat je met alleen E&M niet toelaatbaar bent voor Bouwkunde. Alleen als je dus natuurkunde en wiskunde B erbij doet! Daarom zei ik al; check alsjeblieft goed dat de opleidingen waar je geïnteresseerd in bent aansluiten op je profiel! :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:26

Toen ik een profiel moest kiezen, wist ik nog lang niet wat ik wilde worden. Ik wist alleen wat ik niet kon: beta vakken en wat ik wel kon: talen en geschiedenis. Dus ik heb C&M gedaan (meer wiskunde kon ik niet aan) en heb daarna de lerarenopleiding geschiedenis (HBO) gedaan en Amerikanistiek gestudeerd (WO).

Kijk dus vooral naar wat je kunt als je een profiel gaat kiezen :) Mijn toenmalige mentor had liever gezien dat ik E&M had gekozen (C&M staat helaas nog altijd bekend als het pretpakket, wat echt niet het geval is := ) maar gezien mijn talentloosheid voor economie en wiskunde zou dat niet zijn gegaan.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:37

1234321 schreef:
[naam] schreef:

Je kunt beter eerst even googlen voor dat je allerlei informatie aan ts gaat geven die niet klopt.

als tip voor ts: wacht de voorlichtingen van je decaan op school af, dan krijg je gelijk alle goede informatie.

Waarom googlen ? Ik heb zelf voorlichting gehad en wou eerst misschien architect worden en voor zulk soort dingen kan je het beste nt kiezen is bij ons gezegd. :)

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:47

Maar het is dat is vooral als makelaar wil gaan werken
maar ik vroeg me het gewoon af, ik ben er ook best vroeg mee maarja we zien wel, we krijgen ook advies gelukkig

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:50

amado7 schreef:
1234321 schreef:

Waarom googlen ? Ik heb zelf voorlichting gehad en wou eerst misschien architect worden en voor zulk soort dingen kan je het beste nt kiezen is bij ons gezegd. :)

Architect is geen makelaar he. :j

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 14:24

dankjewel :j

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:29

ik zit in 3 havo (echt HEEL erg moeilijk) en ik weet ook nog echt niet wat ik moet kiezen maar over een paar maanden moet ik mijn keuze al klaar hebben liggen bij de decaan

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:34

Zelf heb ik C&M (ik zit nu in havo 4) omdat ik heel slecht ben in economie, natuurkunde, scheikunde en biologie. Dus dan bleef C&M eigenlijk over.
Met C&M kan je eigenlijk niet zo heel veel opleidingen kiezen, natuurlijk wel genoeg om iets leuks uit te kiezen, maar (volgens mij) kan je de beste opleidingen kiezen met E&M, N&T en ook wel N&G.

Ik weet nog niet wat ik wil worden later, geen idee. Maar ik moet onderhand wel even gaan nadenken daarover.. :o

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:35

ja ik denk dat ik met scheikunde en biologie wil doen
N&G dus
maar wat precies... dat vraag ik mezelf ook af

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:37

Ik lees even mee, zit nu in 3 VWO en de enige vakken waar ik veel moeite mee heb zijn Scheikunde en Frans. Ik denk zelf aan Economie en Maatschappij.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:07

[/quote]

als tip voor ts: wacht de voorlichtingen van je decaan op school af, dan krijg je gelijk alle goede informatie.[/quote]
Waarom googlen ? Ik heb zelf voorlichting gehad en wou eerst misschien architect worden en voor zulk soort dingen kan je het beste nt kiezen is bij ons gezegd. :)[/quote]

Makelaar en architect is niet hetzelfde he? Ik heb opgezocht voor een hbo opleiding tot makelaar.