Inductie, ik word er gek van!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inductie, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:58

We zijn half december verhuisd en sindsdien hebben we inductie. Toen ik nog op gas kookte ging dat super, had alles onder controle en kon lekker op gevoel koken. Maar nu..

Koken gaat wel, maar bakken is een hel. Ik heb 3 pannen, een hapjespan, een normale koekepan en een keramische pan. Bij alle 3 de pannen trekt de olie of boter uit het midden weg, ik kook meestal op stand 5 of 6, als ik lager ga is het niet warm genoeg. Maar goed dat van het midden uit wegtrekken is behoorlijk irritant want vooral boter bakt dan rond het weggetrokken deel aan. Dus ik ben constant met die pan aan het rondschudden en doen en doe er dan nog meer boter of olie bij maar dan begint het bijna te frituren wanneer het om olie gaat.
Verder brandt me elke keer de kruiden aan die ik over de aardappels of vlees doe. Elke keer wordt het zwart. Ik bak niet te hard, want als ik zachter ga dan begint het te sudderen.
Ik snap er niks van, wie kan me helpen, wat doe ik fout?

vuurneon

Re: Inductie, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:03

Je bent aan inductie begonnen, dat doe je fout :')

Heb je wel pannen die op inductie mogen?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:04

Zijn dit pannen die je voorheen ook op gas hebt gebruikt? Zo ja, dan zou daar het probleem kunnen liggen. Pannen die je op gas gebruikt, trekken vaak na verloop van tijd wat bol en zijn dan op inductie niet goed meer te gebruiken. Althans, zo is het mij uitgelegd bij de overstap op inductie.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:04

Heb je wel nieuwe pannen aangeschaft. Inductie moet je zeker geen pannen opzetten die al op een andere warmtebron hebben gedraaid.
Veel warmtebronnen maken de pan iets hol, of bol aan de onderzijde. Dat kan je juist bij inductie niet gebruiken.

Enne echt bakken doe ik meestal op stand 8 of 9. Dan komt inductie pas echt tot zn recht vind ik, anders schroeit je vlees niet dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:05

vuurneon schreef:
Je bent aan inductie begonnen, dat doe je fout :')

Heb je wel pannen die op inductie mogen?

Haha er zit een nieuwe keuken in dus ik kan t er niet zo ineens uit slopen :') Ik heb wel goede pannen ja en ze zijn nieuw, ik heb ze nog niet op gas gebruikt. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:08

Ik vind inductie en keramisch koken echt een drama. Mijn ouders hebben inductie maar ik kan er echt niets mee. Ik ben blij dat wij thuis een goede gas kookplaat hebben. Er gaat niets boven gas. De problemen die Joolien aangeeft heb ik bij mijn ouders ook altijd zo ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:09

Toch wel raar dat veel sterrenchefs toch overstappen op inductie, dan doe ik toch iets fout? :')

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:09

Hmm, dan weet ik het ook niet. Zal er eens op letten of ik er hier last van heb. Ik bak vlees even op een hoge temperatuur aan, dat het goed dicht kan schroeien en zet dan voor het garen de pit lager, meestal op 7 ongeveer.

Trekt het braadvet een kant op in de pan op verdwijnt het rondom naar de buitenkant van de pan? In het eerste geval zou ik voor de grap eens een waterpas opde plaat leggen. Goede kans dat de plaat dan niet 100% waterpas ligt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:12

Ik ben van keramisch naar gas naar inductie gegaan. Gaat super, ben er erg blij mee. Ik vraag me inderdaad ook af of het niet aan je pannen of aan de plaat ligt.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:19

Staat je plaat wel recht? Leg er anders eens een knikker op om dat te testen.
Bij mij loopt de hete olie ook naar een kant weg, maar mijn plaat staat nIet helemaal waterpas. Heb er echter geen problemen mee. Wentel eve n de pan in het rond voor ik het vlees erin doe, laat 't even op hoog "vuur" dicht schroeien en zodra ik het gekeerd heb gaat de plaat lager, stand 5 of 5 (max. is 12 bij mij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:35

Ja het staat wel recht, het trekt echt in een cirkel naar buiten toe weg. Ik heb het met grote en kleine pannen.
Ik heb even foto's gemaakt, momentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:43

http://www.mijnalbum.nl/Album=3UWCZ4QQ

Hier staat ie op stand 5, dit is een degelijke pan van de Blokker. Ik heb de boter meerdere malen door de pan geschud. Maar meteen trekt het weer weg. Edit: aan het einde is de boter al verbrand, dat rook ik ook.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:49

Je weet zeker dat de bodem van de pan echt helemaal recht is? Ik krijg namelijk de indruk dat de bodem een beetje bol aan de binnenkant is.
Heb je nieuwe pannen die geschikt zijn voor inductie gekocht toen je de plaat kreeg?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:50

Wat trouwens ook nog kan is dat de ring waar de pan op staat te klein is voor de pan, dan wordt de pan ongelijk warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:52

Ja de pannen zijn alle 3 gloednieuw. We hebben van de week nog gekeken naar de onderkant van alle pannen en ze zijn alle 3 recht.
Marie, het gebeurd met alle 3 de pannen, deze is het kleinst en is precies gelijk aan de cirkel op de plaat.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:52

Wat vreemd dat zoveel mensen problemen hebben met inductie.

Kook regelmatig bij een vriendin op inductie, en op mijn oude werk ook.
Thuis gewoon gas.
Toen ik een beetje in de gaten had hoe het zat met de standen was het klaar.

Ik dacht in eerste instantie ook dat je misschien verkeerde pannen had, had bovenstaande vriendin ook namelijk.
Die wist niet dat je voor inductie speciale pannen nodig had.

Heb je op alle "pitjes" geprobeerd te bakken? En op alle hetzelfde probleem?

Anders een je probleem bij de fabrikant neer leggen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:45

Ken je iemand anders die ook op inductie kookt en het probleem niet heeft? Misschien mag je even een pan lenen namelijk om te kijken of je het probleem dan ook hebt of niet. Als je met een andere pan het probleem niet hebt ligt het misschien toch aan de kwaliteit van je pannen, heb je het probleem met die andere pan dan ook dan weet je zeker dat de oorzaak in iets anders moet liggen. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:48

Kook al jaren inductie. Ik vind het top. Ik heb tefal pannen om te braden. Nog nooit last gehad

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:38

Ik kook al jaren op inductie.
Wel meteen goede pannen aangeschaft. Waarbij je goed moet opletten dat deze echt geschikt zijn voor inductie.
Kleine pan op te grote plaat, kan zonder problemen. Andersom geeft minder warmte aan de zijnkant dan in het midden.
Plaat bij ons kan tot 9. Boter laat ik smelten op stand 9, vlees in de pan, meteen naar stand 7 terug.
Omdraaien, en dichtschroeien en terug naar stand 5. Nogmaals omdraaien. En je vlees is klaar.
Op een bord leggen, aluminiumfolie erover heen. Even laten rusten.
En je hebt een heerlijk stukje gebakken vlees.

Hier dus dik tevreden over inductie. Gas staat op plaats 2, en helemaal achteraan keramisch of elektrisch.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:51

Ok je hebt de onderkant van de pan gecontroleerd maar heb je ook de binnenkant gecontroleerd?
Die truc met de knikker om je kookplaat te checken kan je ook gebruiken om de binnenkant van je pan te checken. Leg daar eens in het midden een knikker in en kijk wat ie doet. Rolt ie naar buiten is de binnenkant van je pan bol. En dat kan best zelfs al is de onderkant gewoon recht. Dan zou je contact op kunnen nemen met de leverancier.
Is ie wel recht vanbinnen dan kan je inderdaad eens een pan lenen van iemand waar het wel goed gaat met inductie en kijken wat ie bij jou doet. Misschien zit er wel iets mis in die plaat.

Wij hebben dit probleem niet gelukkig maar wij hebben dan ook geen rondjes staan op de plaat maar alleen een kruisje. Het maakt dus niet uit waar wij de pan neerzetten als ie maar dat kruisje raakt. Heel makkelijk met het schikken van grote en kleine pannen op je plaat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:18

Stond er specifiek op dat ze geschikt zijn voor inductie? De meeste zijn er niet geschikt voor namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:21

Ja dat staat er op. Vandaag weer dikke frustratie, mn hele boter aangebrand. Echt om link van te worden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:26

Sorry, maar ik lig echt in een deuk hierom. Ik volg, vind het wel interessant, misschien loop ik ooit nog tegen het zelfde probleem aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:29

xSlvna schreef:
Sorry, maar ik lig echt in een deuk hierom. Ik volg, vind het wel interessant, misschien loop ik ooit nog tegen het zelfde probleem aan.

HET IS NIET GRAPPIG!!!!! :') Vanmiddag wilde ik echt met de pannen gaan gooien.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:31

Echt, ik ben veel topics aan het lezen maar om deze moet ik toch echt lachen. Ga klagen bij degene waar het blad vandaan komt, lijkt erop dat het midden gewoon (veel) heter is.