Luisteren naar je lichaam of toch stipt eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Luisteren naar je lichaam of toch stipt eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 22:16

Hallo :)

Ik ging daarnet normaal eten meteen nadat ik terug was van de les, maar doordat ik wat gestresst ben, had ik het gevoel dat ik geen hap door mijn keel zou krijgen. Dus besloot ik maar niet te eten, het zou zonde zijn als ik alles moest weggooien.
Maar twee uur later begon ik toch wel een hongergevoel te krijgen, dus heb ik toch maar eten gemaakt en het heeft me erg gesmaakt! Maar het lijkt me ook niet heel erg gezond om nog warm te eten een uur voor je in bed kruipt.

Dus vroeg ik me af wat jullie zouden doen: niet eten wanneer je geen hongergevoel hebt, maar dan "te laat" eten of gewoon eten klaarmaken wanneer je er eigenlijk helemaal geen zin in hebt?

Brand los :D

Ik hoop dat het hier goed staat! Ik twijfelde tussen VT en MW...

Kirsha

Re: Luisteren naar je lichaam of toch stipt eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:19

Ik eet wanneer ik honger heb. Als ik moet werken is dat op de 'normale' tijden (en dan heb ik ook echt flinke trek), maar als ik vrij ben of naar school moet wisselt het. Ik ga ook vaak eerst nog naar stal, dan ben ik pas tegen half 8 thuis en dan ga ik pas eten :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:21

Ik eet ook wanneer ik honger heb. Het is nooit voorgekomen dat ik pas laat warm heb gegeten, maar ik eet eigenlijk altijd voordat ik ga slapen nog een aantal boterhammen. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:27

Ik eet al jaren wanneer het uitkomt, vaak rond 10 uur savonds.
Merk geen enkel negatief effect daarvan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:28

Eens met sizzle, ik eet ook vaak pas na negen uur. Ik merk geen verschil tussen vroeg en laat eten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:50

Wat ik bij mezelf trouwens merk is dat ik sinds ik later eet ook veel minder snack. Logisch, want tot het avondeten ben ik druk met van alles en nog wat, en als ik dan eenmaal gegeten heb zit ik de rest van de avond vol. Als ik om zes uur eet heb ik om half 9 wel weer trek, en we weten allemaal waar dat toe leidt :=

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 22:56

Hm, dat is dan wel nog een argument vóór := Alleen dacht ik altijd al dat het heel erg ongezond was om te eten voor je gaat slapen...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:56

Ik eet wanneer ik wil, ookal is dat drie minuten voor het slapen gaan. Ik zie het nut niet in van eten als je geen honger hebt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:57

Iolanthe schreef:
Hm, dat is dan wel nog een argument vóór := Alleen dacht ik altijd al dat het heel erg ongezond was om te eten voor je gaat slapen...

En wat zou er dan gebeuren?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:58

Er wordt gezegd dat je al dat eten 's avonds niet meer verbrandt en dus opslaat als vet (of iets in die richting), maar volgens mij is dat allang achterhaald :)
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 26-03-14 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 22:58

Dan verbrand je die calorieën niet meer omdat je gaat slapen, waardoor ze gewoon omgezet worden vet.

Ik zie ook het nut niet van eten als je geen honger hebt, maar mij lijkt toch dat het gezonder is als je een béétje een regelmatig eetpatroon hebt, niet?

Edit: wat Kirsha zei dus :) Maar ik wist niet dat dat achterhaald was...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:00

Als jij jezelf een bepaald ritme aanwent krijg je op een gegeven moment vanzelf op bepaalde tijden honger. En kun je dus alsnog regelmatig eten, zonder geen honger te hebben :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:00

Dat is enorm achterhaald inderdaad :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:01

Zonder geen honger te hebben, dus wel honger hebben op de "goede" tijdstippen?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:03

Ik heb voor mijn ES in een kliniek gezeten. Daar heb ik geleerd om naar mijn lichaam te luisteren. Dus ik eet nu op honger en verzadiging. Daar ging overigens wel alles op de klok om structuur te creeeren. Maar nu ik thuis ben (al een tijdje hoor :D) kan ik het weer op gevoel. En ik moet zeggen dat dat me stukken beter bevalt dan op de klok! Het moet niet uit de hand lopen hoor, ik neem namelijk wel al mijn maaltijden maar ik ga natuurlijk niet om 23:00 nog eens avondeten. Qua tijd voor het slapen maakt het me niet uit, maar ik vind 23:00 gewoon een beetje laat. Dus max 20:30. Dan ga ik wel eten, maar minder als ik geen trek heb. Gaat prima zo :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:03

Ja dat bedoel ik. Dus als jij een tijd achter elkaar standaard om (ik roep maar wat) 8 uur, 12 uur, 4 uur en 7 uur eet krijg je na verloop van tijd vanzelf op die tijden honger. Althans, dat is bij mij zo.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:04

Kirsha schreef:
Als jij jezelf een bepaald ritme aanwent krijg je op een gegeven moment vanzelf op bepaalde tijden honger. En kun je dus alsnog regelmatig eten, zonder geen honger te hebben :D

Dat is absoluut waar, en daarom vertrouw ik ook op mijn hongergevoel :j maar als je bijv. stress hebt kan het zijn dat je geen honger hebt, uurtje wachten en dan gaat het wel weer (zo werkt het bij mij tenminste).

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:05

@ Kirsha haha wij zitten op 1 lijn :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:06

Zo werkte het precies ook bij mij vanavond :)

Ik kan even niet bedenken wat ES betekent?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:06

Ik merk het :D Met stress krijg ik ook geen hap door mijn keel, maar dat merk ik dan inderdaad een uur later wel, dan lijkt het wel of mijn maag zichzelf opeet :=

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:07

Eten bij honger is te laat waardoor je meer eet dan noodzakelijk. Beter een relatief vast ritme met meerdere kleine maaltijden per dag dan eten bij honger en dan dusdanig grote hoeveelheden dat je de komende paar uur vol zit

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:08

Iolanthe schreef:
Zo werkte het precies ook bij mij vanavond :)

Ik kan even niet bedenken wat ES betekent?

Eet stoornis

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:09

Ik eet ook wanneer ik honger heb, behalve met het avondeten, dan eet ik gezellig mee met huisgenoten. Maar als ik 's avonds dan nog zin heb in iets, dan eet ik dat ook gewoon.
Ik probeer ook goed naar mn lichaam te luisteren of het honger in zoet, zout, eiwitten of wat dan ook is, en daar dan ook aan te voldoen. Op die manier eet je altijd lekker, en voel je je daarna altijd vol. :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:09

Inderdaad! En als ik zo'n hongergevoel heb, smaakt mijn eten meestal ook beter :)
Benangelique, ik heb nu niet per se meer gegeten, gewoon evenveel als ik altijd klaarmaak. Ik wacht ook niet tot ik echt heel veel honger heb. Als ik een beetje hongergevoel krijg, weet ik dat ik dan wel iets ga kunnen door mijn keel krijgen :)

Oh ja, eetstoornis :o :o?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:10

Ik eet ook, wanneer ik honger heb (alleen als ik aan het werk ben, wordt het wat moeilijker :P ) Heel vaak heb ik na een warme maaltijd wel een afterdinerdipje en val ik vaak een uurtje in slaap :)